|
#6779 |
Fridyk - harpunering 18 år, 4 månader sen |
Stoke: 33 |
|
Nagon har som kor mycket snorkeling med harpun?
Borjade kora ratt mycket i somras med en enkel hand harpun som funkade bra pa platt fisk men inte annan. Nagon som har erfarnhet i amnet. Lurar pa at bygga en hawwiannsk sling ahrpun..
www.geocities.com/freedivespearo/aboutslings.html
|
|
|
|
|
#6780 |
Svar: Fridyk - harpunering 18 år, 4 månader sen |
Stoke: 4 |
|
Hate to be the one, but...
Tror det är rätt så j-la förbjudet i Sverige med harpunfiske. Är ju en variant på det gamla ljuster-fisket, som förbjöds för rätt länge se´n.
Be careful and use your best judgement. Det är ju ett underbart sätt att "jaga" på. 
|
|
|
|
|
#6781 |
Stoke: 15 |
|
Det är åtminstone förbjudet i insjöarna. Vi fångade gammelgäddan i Sisjön för 16-17 år sen, jävlar vad folk tittade på oss när vi gick genom skogen med en jättefisk hängandes på harpunen. Men den smakade fint!
Får man ta med harpun i incheckat bagage?
|
|
|
|
|
#6782 |
Stoke: 4 |
|
Aah, så kanske det är ja.
Och handbagaget är nog i alla fall inte att rekommendera. HAHA.
|
|
|
|
|
#6783 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Man får äga en harpun i Sverige om man har licens och sen ska man tydligen då säga sig bedriva måltavelskytte under vattnet.
När jag var en liten knodd kunde man i skärgården i Kalmarsund norr om Skäggenäs dyka och harpunera ålar, gäddor, abborrar och annat som kom i vägen. Nuförtiden är bottnarna svavelrapande och döda, ser man en fisk har man haft tur.
I Norge är det ju däremot tillåtet att harpunera fisk, det går att hoppa i nästintill varsomhelst och det står massor med fisk.
Vill du köpa en harpun Andiss så kan du kolla på Ebay. Att bygga en "hawaiian sling" är nog inte så svårt heller. Dom sålde fabrikstillverkade i dykshoppar i Norge men dom var väldigt dyra runt 700 nok.
|
|
|
|
|
#6811 |
Stoke: 0 |
|
jag har harpunerat ganska mkt under min tid på korsika, men det är jävligt svårt och kräver en hel del fysik.
såvida man får ta med sig en harpun till sverige kan jag inte svara på men det var inga problem för mig.
I frankrike är harpunfiske ungerfär lika utbrett som pimpelfiske i sverige, det finns en hel del att välja på bla kolsyre laddade harpuner, harpuner med rulle osv. pris 30e-200euro
hare gött//johan
|
|
|
|
|
#6813 |
ErikG
|
JohanBTZ skrev:
jag har harpunerat ganska mkt under min tid på korsika, men det är jävligt svårt och kräver en hel del fysik.
såvida man får ta med sig en harpun till sverige kan jag inte svara på men det var inga problem för mig.
I frankrike är harpunfiske ungerfär lika utbrett som pimpelfiske i sverige, det finns en hel del att välja på bla kolsyre laddade harpuner, harpuner med rulle osv. pris 30e-200euro
hare gött//johan
Det är inte helt lätt att harpunera, men jag håller inte med om att det skulle vara jävligt svårt.
Vet inte om fiskar beter sig olika i olika delar av världen, eller kallvatten resp varmvatten fiskar?
Dom som jag sköt på sist i Norge var inte speciellt rädda för mig, ett par torskar var så jxvla stora att jag faktist inte vågade skjuta på dom.
Hade tyvärr inte tillräckligt med bly heller, men nästa resa då..
Sen kan man faktist plocka musslor och annat. För ett par år sen åt jag musslor från strax utanför Mölle, och det gick alldeles utmärkt. Musslor i Sverige kan vara luriga dock har jag hört.
Måste finnas rätt mycket skaldjur och fisk i Irland va Andiss?
|
|
|
|
|
#6816 |
ErikG
|
Jag köpte förresten min harpun av en snubbe i Italien via Ebay. Det är en tryckluftsharpun som man pumpar upp med en pump som gängas i bak på harpunen.
Kostade 400 spänn med frakt och allt.
|
|
|
|
|
#6819 |
Stoke: 0 |
toski
|
Glenn är en jäkel på att jaga med harpun, hör med honom!
|
|
|
|
|
#6822 |
Stoke: 12 |
Fader
|
Hawaiian Sling is the way to go. It's much more challenging and intimate. A long pole with a bungy on one end and a trident or other type of point on the other end. Just put the bungy between your thumb and forefinger and draw it to the end. Requires a bit of stealth skills to swim gently up to the fish..then release within 2 meters. super fun. Legal in Swedish waters?
|
|
|
|
|
#6823 |
|
Erik, jo det ar mass fisk o skaldjur. SCallops mmmm
Fick inte kopa en riktig av frugan, sa kommer nog bygga en i smyg!!
|
|
|
|
|
#6970 |
|
Ankan
|
Den enda typ av harpun man inte behöver licens för i sverige är den som skjuter mha gummiband. Dom andra typerna som drivs med tryckluft, krut och sånt kräver licens. Man kan åka dit för vapensmuggling om man för in såna i sverige (inte gummibands-varianten alltså...). Hur som helst e de ju fritt fram å skjuta blötvilt i norge medans i sverige riskerar man dryga böter. Jag har sett hur irriterade havskatter kan bli av ett spjut genom kroppen så jag har tre råd till dom som vill prova, skippa havskatten, gör ni det ändå, försök va coolugn när den kommer mot dig å ja, kapa av huvudet på den. Dom kan bitas reflexmässigt även när dom är döda.
|
|
|
|
|
#6974 |
ErikG
|
Ankan skrev:
Den enda typ av harpun man inte behöver licens för i sverige är den som skjuter mha gummiband. Dom andra typerna som drivs med tryckluft, krut och sånt kräver licens. Man kan åka dit för vapensmuggling om man för in såna i sverige (inte gummibands-varianten alltså...). Hur som helst e de ju fritt fram å skjuta blötvilt i norge medans i sverige riskerar man dryga böter. Jag har sett hur irriterade havskatter kan bli av ett spjut genom kroppen så jag har tre råd till dom som vill prova, skippa havskatten, gör ni det ändå, försök va coolugn när den kommer mot dig å ja, kapa av huvudet på den. Dom kan bitas reflexmässigt även när dom är döda.
Det var intressant hoppas inte nån sätter dit en.. Det stämmer säkert men känns lite märkligt. Har för mig att vissa gummibandsharpuner kan vara lika kraftiga som en tryckluftsdito.
Man bör vara väldigt försiktig med alla harpuner, det är definitivt inga leksaker. När dom är laddade är det inte nåt man viftar med.
Jo en del stora fiskar skulle man ju kunna tänka sig att dom kan gå till motangrepp om dom nu inte blir för chockade av kraften in spjutet.
|
|
|
|
|
#6991 |
|
Erik, har du kort nagot i sverige pa sistone? Kullen och Ostkusten borde val vara ok?
|
|
|
|
|
#6996 |
ErikG
|
Jo det blev tre dar i rad sist, det var ok. Verkar som det kommer komma mer surf snart.. Harpuneringen ligger nere, def skaffa dig en harpun. Det är trevligt att mörda fiskar och äta upp dom.
Jag har varit i och dykt utanför Mölle du vet längre ut förbi där folk badar. Det är rätt fint där och det finns en del fisk men det är ju inte alls som utanför norska kusten.
|
|
|
|
|