|
#73387 |
Svar: Longboard SM i Salusand 15 år, 6 månader sen |
Stoke: 8 |
|
mera vågor i salusand på helgerna =) 
|
|
|
|
|
#73436 |
Stoke: -234 |
|
young surfer skrev:
mera vågor i salusand på helgerna =)
har du bett om det till Jesus?
Varför ger han det inte då? Är det för att han tycker det är viktigare med barnen i afrikat eller?
Nä, fy fan, när det gäller vågor är det bättre att vända sig till Poseidon!! 
|
|
|
|
|
#73543 |
|
|
|
|
|
#73836 |
|
|
|
|
|
#73842 |
|
|
|
|
|
#73961 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Åter till ämnet...
Under förra årets SM 'klantade' jag mig genom att inte ta reda på vad som gav mer poäng och vad som gav mindre. En riktig newbee inom tävlingssurf m a o, haha.
I år, om jag kan komma loss, har jag planer på att åka upp o göra bättre ifrån mig än sist. Var ut o rastade den lagade Blå Faran (min 9'2'' longboard) för ett tag sen och det var faktiskt riktigt kul igen.
Så... ni kunniga & erfarna log riders och/eller tävlingskunniga, vad ger mkt poäng???
|
|
|
|
|
#73997 |
Esta
|
Hej Esta! Detta hittade jag åt dig & andra:
Points will be awarded for classic surfing maneuvers. In longboarding, such maneuvers include:
* Nose riding, trimming, and stalling
* Walking on the board
* Standing and crouching "Island pullouts"
* Bottom turns - full rail or from the tail
* Cut backs - Drop knee or wide stance/sit down style
* Tube rides and cover-ups
* Top turns and fade take offs
* Late take offs
* Critical surfing
A surfer may embellish his performance with soul arches, quasi motos, head dips, grace and style, although these are not considered maneuvers as such.
This is a summary of maneuvers used in traditional surfing technique. Judges should make themselves aware of these maneuvers and classic surfing in general, by studying suitable reference material in forms of magazines of the era.
NOTE: Judges must consider the difference in accomplishment in various nose rides, such as stretch or cheater fives, hang fives, hang tens, and walking back to the tail to continue the ride, and clean conclusions to the ride such as island pullouts as opposed to wipe outs to conclude the ride.
Walking cleanly and precisely foot over foot to the nose and back to the tail is obviously superior to shuffling forward and back.
Classic nose rides are usually best when the walk to the nose is set up by a tail stall or directly in or from the arc of a turn.
It is not necessary for a surfer to "work the wave over" in this division. Simple trimming or climbing and dropping, if performed with control in the critical part of a wave, may receive a high score.
www.northcurlcurllongboardclub.com.au/judging.html
|
|
|
|
|
#74027 |
Stoke: 11 |
|
Mycket bra post esta  riktigt bra o veta 
|
|
|
|
|
#74049 |
Esta
|
Maiorana skrev:
Mycket bra post esta riktigt bra o veta 
Thanx! Allt för att festen ska bli så bra som möjligt!
I brist på svall, får jag träna mentalt... och folk kollar konstigt på en när man cross-steppar genom stan... 
|
|
|
|
|
#74068 |
Stoke: -302 |
|
|
|
|
|
#74073 |
Stoke: 10 |
Qanik
|
|
|
|
|
#74082 |
|
|
|
|
|
#74897 |
Stoke: 13 |
Perka
|
Nu är det ju så att ickesurfare inte brukar vilja stå på stranden i 2 plusgrader, regn och blåst rakt i ansiktet!
Men visst vore det kul med lite publik och man kan ju alltid hoppas på en sådan Söndag som ifjol.
Annars säger YR att det ska blåsa från och med natten till Söndag och sedan fläska på hela veckan!
Så en liten varning för att det blir tävling på Söndag. Vi följer prognosutvecklingen och på torsdagskvällen kommer Finnarnas vågprognos, då vet vi bättre!
Pray for surf and stay stoked!
|
|
|
|
|
#74982 |
Stoke: 21 |
JFL
|
Tävlingsledningen har bestämt sig för att gå ut med en första varning om tävling helgen 31 oktober-1 november.
Final call torsdag 29 oktober.
Aloha!
Det är inte lätt att vara surfare i norrland. Efter en underbar september (dock ej surf på helger) så drabbades oktober av ett flat spell med regerande nordvindar. Vintern har gjort sig obehagligt påmind. Jag surfade ett messy knähögt vindswell i söndags och höll på att frysa ihjäl.
Men nu talar Neptun sydvindar igen och kommande helg ser faktiskt lovande ut i nuläget. Sydvinden kommer någon gång, förhoppningsvis redan natten till söndag, och håller i sig nästa vecka. Just nu är tre tillförlitliga vädersajter överens om detta och frågan är bara om swellet når Salusand redan på söndag (kanske lördag eftermiddag) eller om den kommer för sent. Under torsdagen kommer tävlingsledningen ta det slutliga beslutet om vi kör eller inte.
Kan vi starta tävlandet redan på lördag så kör vi invigning på fredag kväll och surffest på lördag kväll. Når inte swellet fram förrän söndag kör vi kombinerad invigning och fest på lördag kväll. Dock siktar vi då på att köra igång invigning och fest relativt tidigt på eftermiddagen, ca kl 16 så att vi kan komma isäng någorlunda tidigt för att orka starta tidigt på söndag morgon.
Men om tävlingen kör igång söndag kommer vi ändå att köra "Inför longboard SM" med start fredag kväll. Det blir filmvisning och surfspel mm fredag kväll och lördag på dagen.
Den som är sugen på att stanna kvar i Salu efter helgen kan naturligtvis göra det. Surfstugan och campingen är öppen och det vankas surf nästan hela nästa vecka.
Martin
Salusand soulsurfers
Jonas
SSA
|
|
|
|
|
#74983 |
JFL
|
Vi kör en av XTravels bussar från Stockholm till Salusand.
Intresserade av att åka med, kontakta Erik Lau, 0708220882
eller jag@kinesen.com.
Intresserad av att åka från Skåne, t kontakt med mig, 0709-313486 eller j.f.lilja@gmail.com.
|
|
|
|
|
#75000 |
Stoke: 12 |
Fader
|
Någon som åker från Göteborg? Göran?
|
|
|
|
|
#75014 |
|
Jag sitter här och våndas över prognoserna. Alla säger att sydvinden kommer, men kommer det att räcka för surf på söndag? Det som talar för att köra SM även om vågorna bara är lår- till midjehöga på söndag är att vintern och mörkret tar ett allt starkare grepp om norrlandskusten och det känns lite grand som om det är nu eller aldrig. När detta djupa lågtryck, som kommer att leverera kraftiga sydvindar nästa vecka, drar iväg öppnas fönstret för kalla nordvindar från ishavet. Det kan innebära mer än 10 grader kallt och snö.
Vi kan i och för sig hoppas på surf någon senare helg men risken är att det inte blir något SM i longboard i Salu i år om det vill sig illa.
Prognosen säger ikväll att det sent lördag kväll börjar blåsa sydvästvind och att det under natten till söndag ökar på till strax över 10 m/s. Det innebär i bästa fall midjehögt under söndagen. Nu kanske en del tycker att det är för litet med midjehögt, men å andra sidan så har många surftävlingar runt om i världen avgjorts i svaga förhållanden. Det är ju lika för alla. Jag förstår om de som åker långväga gärna vill ha större, speciellt när man vet hur bra Salu kan vara, men jag kan peppa er och säga att måndagen och tisdagen garanterat kommer att erbjuda bra surf. Surfstugan är tillgänglig så det är bara att höra av sig ifall man vill stanna några dagar.
I nuläget kan vi inte besluta ifall det blir tävling eller inte utan vi får vänta på morgondagens prognos. Då kommer även fimr.fi med sin vågprognos för natten mot söndag.
Aloha and pray for surf!
Martin Salusand soulsurfers
|
|
|
|
|
#75025 |
Esta
|
Blir det tävling, har jag just nu 4 platser över i min buss från Gävle.
|
|
|
|
|
#75030 |
|
Perka skrev:
Nu är det ju så att ickesurfare inte brukar vilja stå på stranden i 2 plusgrader, regn och blåst rakt i ansiktet!
Men visst vore det kul med lite publik och man kan ju alltid hoppas på en sådan Söndag som ifjol.
Annars säger YR att det ska blåsa från och med natten till Söndag och sedan fläska på hela veckan!
Så en liten varning för att det blir tävling på Söndag. Vi följer prognosutvecklingen och på torsdagskvällen kommer Finnarnas vågprognos, då vet vi bättre!
Okej de icke surfare som jag känner där kring trakterna har även bott i Uppland så de är vana men regnväder som 2 plusgrader o regn o blåst rakt i ansiktet. Bara å sätta på sig sina googles.
Jag kan tyvärr inte komma o titta denna helg för jag ska på spex. Jag satsar på Gsons tävling istället.
Jag tipsar om hemsidan o stranden Perka.
|
|
|
|
|
#75160 |
|
Salusand soulsurfers har äran att meddela att "Rip Curl Swedish longboard championship 2009" kommer att genomföras nu på söndag den 1:a november. Efter många timmars väntan på nya väderprognoser och analyser av lågtrycksbanorna så ser vi äntligen att ett sydswell kommer att nå Salusand. Invigningen börjar kl 16 på lördag och i samband med denna så har vi "Search Magazine Hawaiian luau party". Sista anmälan för att delta i longboard SM är kl 21:00 på lördag kväll. Skepparmöte kl 08:00 söndag morgon och första heat beräknas starta kl 08:30. Direkt efter tävlingen kommer prisutdelning att ske med fina priser från "Surfers paradise".
På lördag kväll är det passade nog Halloween och eftersom vi har äran att ha "Monster Energy" som samarbetspartner så finns ingen anledning att inte ta med sig monster- eller spökmasken.
På Svenska surfförbundets hemsida så finna all information om tävlingen och hur du anmäler dig. Där kan du också anmäla dig till festen på lördag kväll. Vi vill att du meddelar om du är med på festen så att vi får veta hur mycket mat och dryck som ska inhandlas
Hjärtligt välkomna till Salusand!
Aloha!
Martin Bylund
Salusand soulsurfers
Jonas Lilja
SSA
|
|
|
|
|
#75188 |
Stoke: 15 |
|
Blir det någon möjlighet att följa det live?
livecast, chat, blog?

|
|
|
|
|
#75189 |
JFL
|
livecast, chat njet. Blogg kanske. Om vi inte har det för bra i badtunnan.
|
|
|
|
|
#75196 |
|
JFL skrev:
livecast, chat njet. Blogg kanske. Om vi inte har det för bra i badtunnan.
Får vi åtminstone se eftertexterna Jonas?
|
|
|
|
|
#75250 |
|
Aloha!
Här kommer information om mat och boende:
Mat
För er som kommer lördag eftermiddag så står korvgrytan varm. Varm korv med bröd 10 kr.
På kvällen serveras, grillade ham- och vegburgare, sallad och lite tilltugg plus dryck. Gratis för tävlande och funktionärer och 100 kr för övriga.
Frukost söndag morgon: Havregrynsgröt, lingonsylt, mjölk, knäcke- och limpa med ost och skinka. 20 kr
Lunch söndag: Rester;) Gratis!
MIndre sortiment godis, chokladkakor, chips till billiga priser.
Öl, läsk och cider säljs till mycket billiga priser.
PS! De som vill ta med sig egen mat och dryck kan givetvis göra det. Matlagningsmöjligheter finns.
Boende
Tält: Gratis och du kommer garanterat att frysa ihjäl
Liten stuga med två bäddar: 300 kr/stuga (men ni får knö in er hur många som helst)
Stor stuga med 4-6 bäddar: 400 kr/stuga (men ni får knö in er hur många som helst)
För bokning: Ring inte campingen utan istället direkt till Martin Bylund 070-397 44 94
Ps! Ta med 5 kronors-mynt till duscharna. Campingen tar inga betalkort så se till att ta med kontanter (handla på krita går bra om du är snäll)
Aloha!
Martin Bylund
Salusand soulsurfers
|
|
|
|
|
#75383 |
Svar: Longboard SM i Salusand 15 år, 5 månader sen |
Stoke: 13 |
Perka
|
Tack alla som på något sätt var med och bidrog till att göra helgens Longboards-SM, till ett fantastiskt lyckat event.
Sponsorer, domare, funktionärer, tävlingsdeltagare, restaurangsansvariga, fotografer, traktorförare och publik! (Hoppas jag inte missade någon där)
Återigen TACK!
|
|
|
|
|
#75397 |
Esta
|
Tack alla, gamla som nya vänner!
(but king Bore, go and fark yourself!)
Sveas nykrönte longboardmästare i open class, Göran.
Här under finalheatet.

|
|
|
|
|
#75400 |
Esta
|
Finalisterna i damklassen

|
|
|
|
|
#75401 |
Esta
|
Finalisterna i open class
(juniorerna fick jag inte med på bild)
|
|
|
|
|
#75403 |
Esta
|
Den första svenska longboard-mästarinnan, Siri Rehn.

|
|
|
|
|
#75404 |
Esta
|
Jo, jag hittade på finalisterna i juniorklassen!

|
|
|
|
|
#75405 |
Esta
|
|
|
|
|
#75406 |
Esta
|
|
|
|
|
#75415 |
Stoke: 11 |
|
tack för en helt fantastisk tävling 
|
|
|
|
|
#75429 |
|
|
|
|
|
#75430 |
|
sverre skrev:
1 oj vad svårt, hoppas han tar kortet nu innan jag tappar hela brädan, oj vad pinsamt det skulle vara.
2 det här känns jättebra, skönt att man har övat framför spegeln hemma så mycket
3 Undrar om jag håller min bräda lika bra som Göran?
4 koncentration, koncentration, om jag bara håller blicken fokuserad rakt fram så går det bra.
|
|
|
|
|
#75431 |
|
Jobbigt att lägga upp bilder efter dig Esta, du har ett annat i ljus i dina bilder, så undviker att ta med när jag fotat samtidigt...
Här kommer ett par små rackare iallafall....
|
|
|
|
|
#75432 |
|
Karate Kid, eller är det Esta?

|
|
|
|
|
#75433 |
|
Martin på en av dagens bättre vågor...

|
|
|
|
|
#75434 |
|
Tunnan ville man helst inte lämna alls...

|
|
|
|
|
#75435 |
|
Monsterbilen spelade ju en del hårdrock under dagen och det gillar man ju...

|
|
|
|
|
#75436 |
|
Här var alla samlade kvällen innan och åt hamburgare och var väldigt trevlig stämning...

|
|
|
|
|
#75437 |
|
En liten halvsuddig bild på mig själv, var svårt att få till något som liknade en sväng på vågorna, men oavsett så var det riktigt kul i vattnet...

|
|
|
|
|
#75438 |
|
Pontus walking on water...

|
|
|
|
|
#75439 |
|
Liten rush fram på nosen... Är sjukt trött nu, ska äta lite och ta en siesta, så ska jag se om jag hittar lite fler kul bilder sen...

|
|
|
|
|
#75440 |
|
Skulle vara Spättekakan som Skåningarna hade med sig upp då, sen blir det siesta...

|
|
|
|
|
#75442 |
Esta
|
Backdoor_Goran skrev:
Karate Kid, eller är det Esta?

Haha, skulle mkt väl kunna vara jag. Typ det bästa jag kunde prestera den dan...
Angående bilder - äsch - bara lägga ut dom, Göran m fl. Iaf jag kommer inte klaga. Och dina blixtbilder e mkt bättre än mina!
Jag petar lite i Photoshop, dvs ljusar upp, ökar kontrasten ngt och ibland färgmättnaden, resajzar bilden och till sist lägger på skärpa.
|
|
|
|
|
#75446 |
Esta
|
Och om folk hört rykten om ett slagsmål däruppe, så var det Jens o jag. haha, vi 'luftslogs' men lyckades lura ngr på stranden. Varför det blev så? Jag ställde mig på huvudet och lyckades droppa in på Jens så han missade sin 20 cm våg... 
|
|
|
|
|
#75449 |
Esta
|
Ni som saknar en bräda kan höra av er till denna hära snubben som gick och plockade upp allt löst...

|
|
|
|
|
#75451 |
Stoke: 4 |
|
|
|
|
|
#75452 |
Esta
|
Att hissa flagg o tuta var inte det lättaste.

|
|
|
|
|