Facebook data

1
blekinge surf?
#68066 blekinge surf? 15 år, 8 månader sen Stoke: 4

Nick
graphgraph

Tja

Lär bo i karlskrona till och från under kommande året, och som jag fattat det så ska surfet där inte vara så mycket att hänga i granen?

vet att det varit någon tråd om karlskrona här förrut men fick inte ut så mkt utav den.

Någon som vet om det ens är lönt att ta med någon bräda dit? sällskap i line up?,. eller om det finns någon fet backe att åka longboard i? någon skatepool eller ramp?
Eller nått att göra där överhuvudtaget förutom att plugga, träna friidrott och äta glass på glaciären?
/Nick

Logga in för att svara
#68074 Svar: blekinge surf? 15 år, 8 månader sen Stoke: 3

mariapetersson
graphgraph

Du kan ta dig ut i skärgården och bada !! Där finns en ö strax utanför som heter torkö ( eller turkö) som har ett kalkbrott där vi brukar spendera vår mesta tid. sköna klippor att hoppa ifrån.

eller så är inte skånes östkust så långt ifrån, och där finns surf =)

Logga in för att svara
#68091 Svar: blekinge surf? 15 år, 8 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Det låter som om det finns fet potential för att utforska saker utan att få höra att nån farbror surfat där sen 1800 talet, typ

Logga in för att svara
#68275 Svar: blekinge surf? 15 år, 7 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Sturkö är nog bästa tipset. Har hört rykten om stora vågor både i Torhamn och vid en badplats på hasslö. Var och letade runt där lite i början av min surfkarriär här hemma i sverige men hittade bara något vettigt på sturkö som du säkert har läst om i den andra tråden.

Logga in för att svara
#68379 Svar: blekinge surf? 15 år, 7 månader sen Stoke: 2

$hades
graphgraph

Stoney, har du hört kanske hört talas om ett bryt utanför Sölvesborg? Torsö, tror det är en myt, men eftersom tjejens föräldrar har hus några meter därifrån, undrar jag om man skulle kunna slippa bli hatad för att man drar hem till Skåne nästa gång man är där och det blåser lite.
Mystiskt... Om ingen har svar lovar jag att inte återkomma med info nästa gång det blåst och jag varit där..

Logga in för att svara
#68427 Svar: blekinge surf? 15 år, 7 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Inte en aning, har aldrig hört talas om det. Bodde i karlskrona när jag höll till där och utforskade mest i närheten däromkring.

Logga in för att svara
#68446 Svar: blekinge surf? 15 år, 7 månader sen Stoke: 6

Galveston
graphgraph

Tveksam till badplatsen på Hasslö. Det finns bara en med sandstrand vad jag vet, ligger direkt till höger när man kommer till Hasslö. Men stranden i sig ligger skyddad i en liten bukt med ett ganska trångt inlopp. I inloppets östra kant är det djupare för där finns en enmeters hoppsvikt.

Logga in för att svara
#68450 Svar: blekinge surf? 15 år, 7 månader sen Stoke: 2

$hades
graphgraph

ok, hrm... har hört rykte dock att det är "stora vågor" på stranden, men det e ju sagt av en ickesurfare, så fan vet..

Logga in för att svara
#68498 Svar: blekinge surf? 15 år, 7 månader sen Stoke: 6

Galveston
graphgraph

Hmm, stranden ligger i högra/östra delen som du ser och den borde vara skyddad, men kanske någon annan "tunga" kan vara bättre. Flickvännens pappa har stuga på Hasslö numera så om/när jag är där under rätta förhållanden gör jag gärna en vågcheck

maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=hassl%C3%B6&sll=56.09877,15.460414&sspn=0.006391,0.017381&ie=UTF8&radius=0.34&rq=1&ev=zo&t=h&ll=56.098327,15.457463&spn=0.006391,0.017381&z=16

Logga in för att svara
#68519 Svar: blekinge surf? 15 år, 7 månader sen Stoke: -4

JonasS
graphgraph

Har själv rotat runt mycket kring Torhamn då svärföräldrarna har hus i närheten, men det funkar aldrig. Har varit längst ut på udden i stormvind men icke. Vill minnas att det grundar upp en bra bit ut till havs. Många vindsurfare där dock när det blåser.

Sturkö talas det om här på Surfsverige ibland, men är det någon som kört där?

F-n, Karlskrona ligger ju mitt i plurret, något surf borde det ju gå att hitta!

Logga in för att svara
#68521 Svar: blekinge surf? 15 år, 7 månader sen Stoke: 20

Elis
graphgraph

Har rekat sturkö o tjurkö o sett surfbara vågor o ingen crowed o slåss med en o annan mås som sällskap. Vet att det bor en holländare Teun(han syns här på forumet ibland) i karlskrona. Kontakta han så är ni två o lite roligare o ge sig ut i slappa vågor..

Bor själv inte kvar där nere o surfar mest öland nu.
Lycka till

Logga in för att svara
#68814 Svar: blekinge surf? 15 år, 7 månader sen Stoke: 4

Teun
graphgraph

Tjena,

Jag bor i Karlskrona som Elis säger. Jag undrade samma sak som du för 1½ år sen och var övertygat om att det borde finnas vågor. Nu har jag rekat överallt (och då menar jag verkligen överallt) under 1½ år men inte hittat något vettigt. Det räcker i alla fall inte med 10-12 m/s. Det får nog blåsa betydligt mer och då finns det väl några ställen som funkar. Oftast åker jag dock till skåne eftersom jag hellre surfar bra vågor. Du får gärna höra av dig till mig när det blåser. Jag har bil och är alltid sugen på surf.

Torhamn, Aspö och Hasslö är skit. Vindsurfarna är lyriska men jag har aldrig sett vågor där ens vid storm.

Sturkö/Tjurkö är lite bättre. Det bryter på olika ställen (dock ej särskilt bra) men stranden består av feta klippblock så det är lite läskigt att surfa där själv och stor risk för att dinga brädan. Jag har även paddlat ut till Torraskär (utanför Sturkö) som har potential men den paddlingen kommer jag inte göra om ensam. Jag höll på att driva bort till Hanö i skymningen.

Mitt bästa tips är Lindö utanför Ronneby eller ännu hellre Göudde (precis till väster). Jag har sett bra bilder från Lindö och Göudde har en lite hamn med en fin point på hård sydlig vind.

Ännu outforskat är Tärnö utanför Karlshamn. Det är jobbigt att ta sig dit men min flickvän jobbar där ibland och kom hem med bilder från en dag då det blåste kanske 8 m/s. Bilderna såg MYCKET lovande ut. Obs! bilderna på havet.... inte på henne

Sammanfattningsvis: Ja, då och då det går att surfa i Blekinge. Dock alldeles för sällan därför åker jag mest till Skåne.

$hades: jag har faktiskt surfat vid Torsö en gång och det funkade hyfsat. Man kan surfa vid hamnen, som är ett stökigt beachbreak, eller på andra sidan viken där det finns en vänsterpoint. Nästa vecka kan jag lägga upp lite bilder så får du avgöra själv om det är värt att ta med brädan.

Bra, nu har jag outat Blekinge med omnejd........

Logga in för att svara
#68815 Svar: blekinge surf? 15 år, 7 månader sen Stoke: 4

Teun
graphgraph

Tjena,

Jag bor i Karlskrona som Elis säger. Jag undrade samma sak som du för 1½ år sen och var övertygat om att det borde finnas vågor. Nu har jag rekat överallt (och då menar jag verkligen överallt) under 1½ år men inte hittat något vettigt. Det räcker i alla fall inte med 10-12 m/s. Det får nog blåsa betydligt mer och då finns det väl några ställen som funkar. Oftast åker jag dock till skåne eftersom jag hellre surfar bra vågor. Du får gärna höra av dig till mig när det blåser. Jag har bil och är alltid sugen på surf.

Torhamn, Aspö och Hasslö är skit. Vindsurfarna är lyriska men jag har aldrig sett vågor där ens vid storm.

Sturkö/Tjurkö är lite bättre. Det bryter på olika ställen (dock ej särskilt bra) men stranden består av feta klippblock så det är lite läskigt att surfa där själv och stor risk för att dinga brädan. Jag har även paddlat ut till Torraskär (utanför Sturkö) som har potential men den paddlingen kommer jag inte göra om ensam. Jag höll på att driva bort till Hanö i skymningen.

Mitt bästa tips är Lindö utanför Ronneby eller ännu hellre Göudde (precis till väster). Jag har sett bra bilder från Lindö och Göudde har en lite hamn med en fin point på hård sydlig vind.

Ännu outforskat är Tärnö utanför Karlshamn. Det är jobbigt att ta sig dit men min flickvän jobbar där ibland och kom hem med bilder från en dag då det blåste kanske 8 m/s. Bilderna såg MYCKET lovande ut. Obs! bilderna på havet.... inte på henne

Sammanfattningsvis: Ja, då och då det går att surfa i Blekinge. Dock alldeles för sällan därför åker jag mest till Skåne.

$hades: jag har faktiskt surfat vid Torsö en gång och det funkade hyfsat. Man kan surfa vid hamnen, som är ett stökigt beachbreak, eller på andra sidan viken där det finns en vänsterpoint. Nästa vecka kan jag lägga upp lite bilder så får du avgöra själv om det är värt att ta med brädan.

Bra, nu har jag outat Blekinge med omnejd........

Logga in för att svara
#69471 Svar: blekinge surf? 15 år, 7 månader sen Stoke: 4

Teun
graphgraph

$hades, har kommer bilderna du ville se......

Hamnen

Logga in för att svara
#69472 Svar: blekinge surf? 15 år, 7 månader sen Stoke: 4

Teun
graphgraph

Inne i hamnen

Logga in för att svara
#69473 Svar: blekinge surf? 15 år, 7 månader sen Stoke: 4

Teun
graphgraph

Andra sidan viken

Logga in för att svara
#69529 Svar: blekinge surf? 15 år, 7 månader sen Stoke: 2

$hades
graphgraph

Nämen fan vad gött!!! Ser ju ut att iaf gå att surfa på?! Var du ute o körde eller?

Logga in för att svara
#69571 Svar: blekinge surf? 15 år, 7 månader sen Stoke: 4

Nick
graphgraph

Då finns det ju lite hopp trots allt då Hör av dig om du ska neråt skåne någon dag, isf hakar jag gärna!
ha'd fint!
/Nick

Logga in för att svara
#69724 Svar: blekinge surf? 15 år, 7 månader sen Stoke: 1

BennyS
graphgraph

Jag har surfat Sturkö,Lindö och även Torsö men har inte fått några bra dagar, som sagt innan så är det för grunt utanför kusten. Man åker nog mest ut för att stilla abstinensen. Bästa tipset är nog Hanö men båten ställs in om det blåser för mkt så det blir troligen att åka ut en dag innan sen tälta ett par dagar till blåsten har lagt sig igen och båten börjar gå.
Bästa är nog att köra 4 pers till ett annat landskap...

/B

Logga in för att svara
#110340 Svar: blekinge surf? 9 år, 11 månader sen Stoke: 2

ollie
graphgraph

Hey! Har precis flyttat till Karlskrona. Söker surfpolare i Blekinge. Surfar själv på ett par ställen i Blekinge, men även Skåne. Vill utforska Öland. Hör gärna av er: noll722470024

Ändrat av ollie
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!