Facebook data

123
Tips på bräda???
#68079 Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Strayie
graphgraph

Nån som kan tro sig veta vad för sorts bräda jag borde köpa när jag är :1 Nybörjare 2
1.61 cm, 55 kg och 3 vill kunna använda den på Torö?

Helt ny på köpa brädfronten, om det är nån som har nåt beg som tror kan passa hojta till!

Logga in för att svara
#68085 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Men hallåååå!!!

Vad är detta jag läser? Det var ju du som lärde mig vad man skulle tänka på vid brädköp om storlek o sånt, du har ju redan koll. Ta vara på den vettja, din koll alltså!

Skriv en annons på surfmarknaden för då blir Redax nöjd.

På Torö är det ju enligt vissa bråkiga vågor så kanske en annorlunda bräda måste användes jämfört om du ska använda den i tex Varberg.

Hoppas att några smarta surfare ger dig råd här så att du Strayie kan få utökad koll samt snart kan visa upp dina surffärdigheter som du har inom dig.

Logga in för att svara
#68088 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Strayie
graphgraph

jaja, fortfarnde så tror jag att det kan vara bra med lite pointers från någon mer erfaren....

Logga in för att svara
#68092 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Ja det förstås.

Ja såna finns det ju gott om här. Vi hoppas att på de vill bidra med sina råd till dig. Berätta gärna även vad du kan för dem så att de vet vilken nivå du ligger på rent surfmässigt. För det har ju rätt så stor betydelse om hur många gånger du har surfat.

Logga in för att svara
#68125 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

som Elin säger är det viktigt att tala om vilken nivå man ligger på, även om man aldrig har surfat tidigare. Elin tex skulle kunna gå direkt på en lövtunn shortboard a la pro! Eftersom hon har lärt sig så mycket om surfning här!

För dig Straiyie säger jag funshape a la 6.6 hej!

Logga in för att svara
#68128 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

sverre skrev:
som Elin säger är det viktigt att tala om vilken nivå man ligger på, även om man aldrig har surfat tidigare. Elin tex skulle kunna gå direkt på en lövtunn shortboard a la pro! Eftersom hon har lärt sig så mycket om surfning här!

För dig Straiyie säger jag funshape a la 6.6 hej!

Ja exakt nivån e viktig. Fast skillnaden mellan mig och Strayie är att hon har surfat i USA samt i Australien tror jag det var om jag minns rätt, så hon har det inom sig mer än vad jag har Sverre.

Logga in för att svara
#68129 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

kanske.. men glöm inte bort Elin... DU ÄR surf!! BOS was here, no fear was felt.

Logga in för att svara
#68133 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

sverre skrev:
kanske.. men glöm inte bort Elin... DU ÄR surf!! BOS was here, no fear was felt.

Jaja det är väl bara att acceptera att du har fattat det.

Vart är alla smarta surfare som ska svara och tipsa Strayie?

Logga in för att svara
#68135 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Strayie
graphgraph

det undrar jag med.... tack för tipset då Sverre, Elin jag kanske ska göra som dig helt enkelt...

Logga in för att svara
#68136 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Strayie skrev:
det undrar jag med.... tack för tipset då Sverre, Elin jag kanske ska göra som dig helt enkelt...

Ja du får oxå starta en utmaning till att få fram den bäste surfbrädesäljaren som får äran att sälja en bräda till dig.

Logga in för att svara
#68146 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

Jag har ju ingen aning så jag säger köp en surf betty!

Kan du hitta en gammal eller fjolårets modell kan du kanske få den billigt eller köp ett startpaket från backdoor (www.backdoor.se/).

Annars är nog mitt tips till nybörjare att köpa en begagnad inte allt för dyr bräda så man inte är livrädd för att vara ganska nära stranden på Torö (det är ju rätt stenigt). Epoxy är väl både stryktåligare och lättare att laga än glasfiberbrädorna om jag inte har fel.

Logga in för att svara
#68167 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Nilias
graphgraph

jag kan bara säga en sak, CROWN KÅSA!

Logga in för att svara
#68168 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Nilias
graphgraph

kan hitta hela crown sortimentet på o'hana.se. själv kör jag med en crown torö (en fish med längden 6.0) fungerar felfritt! helnöjd+att det är epoxybrädor dom tål helt klart hårda tag! köööööööp

Logga in för att svara
#68188 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Strayie
graphgraph

Ok, kollar på en Crown kåsa , men är det verkligen en okej bräda att börja lära sig på?

Logga in för att svara
#68192 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Skippa NSP brädorna å köp en South Point Carl Schaper 6'10" eller 7.2 Bonga istället.

Så får du en riktigt bra bräda!

Låg en billig uppe på Surfmarknaden för ett litet tag sen. Men den försvann dock fort!

Logga in för att svara
#68349 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Nilias
graphgraph

Strayie skrev:
Ok, kollar på en Crown kåsa , men är det verkligen en okej bräda att börja lära sig på?

ja och snygg är den!

Logga in för att svara
#68350 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Klista in en bild på brädjäveln här så ska jag säga om den är bra att lära sig på eller inte. hej

Logga in för att svara
#68405 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

TADAA!!

Logga in för att svara
#68410 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Nilias
graphgraph

sverre skrev:
Klista in en bild på brädjäveln här så ska jag säga om den är bra att lära sig på eller inte. hej

haha visst

Logga in för att svara
#68411 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Nilias
graphgraph

men nej!!! wtf är det för fel!

Logga in för att svara
#68413 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Nilias
graphgraph

sverre skrev:

sorry sverre, det blev nåt fel orkar inte fixa det nu:S det fins blider på o'hana.se

Logga in för att svara
#68414 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Feddan skrev:

TADAA!!

Jaa där är ju min strykbräda som jag undrade om man kunde bygga om den till en surfbräda. Fast då tyckte Alex den store brädmästaren att jag var oseriös när han var en så seriös shaper.

Logga in för att svara
#68415 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Nilias
graphgraph

så nu var det fixat:)

Logga in för att svara
#68416 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Nilias
graphgraph

Logga in för att svara
#68417 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Nilias skrev:

Vadå har du kommit med din bild som ska hjälpa Straiye att välja surfbräda?

Logga in för att svara
#68419 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Nilias
graphgraph

Logga in för att svara
#68420 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Elin_nybörjaren skrev:
Nilias skrev:

Vadå har du kommit med din bild som ska hjälpa Strayie att välja surfbräda?

max 500

Logga in för att svara
#68421 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Nilias
graphgraph

Elin_nybörjaren skrev:
Nilias skrev:

Vadå har du kommit med din bild som ska hjälpa Straiye att välja surfbräda?

ne jag har fixat bilden så sverre kan avgöra om det är en bra bräda

Logga in för att svara
#68438 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

Strayie skrev:
Nån som kan tro sig veta vad för sorts bräda jag borde köpa när jag är :1 Nybörjare 2
1.61 cm, 55 kg och 3 vill kunna använda den på Torö?

Helt ny på köpa brädfronten, om det är nån som har nåt beg som tror kan passa hojta till!

hallo,

Jag har typ surfat i 4 manader bara, sa jag vet precis hur det ar att vara nyborjare! Lyssna inte pa killarna dom kommer inte i hag nanting
Glom NSP, dom e livsfarliga, as hard plast som ger allvarliga skallskador! Hellre BIC...eller softboard..
Glom allt fran 7´9 nedat, korta brador ger dig bara "poo man stance" det e inte ok...

Det ar ingen ide att brottas med korta brador, tycker att d e battre att skaffa sig en longboard. Ju langre brador ju lattare ar det att fanga vagor samt halla sig kvar pa vagen utan att jobba sa mycket. Vilket jag tycker e viktigast i borjan, att lara kanna vagrorelsen... longboards har glide vilket korta brador absolut inte har. Och da maste man ha tekniken for att kunna halla sig kvar pa vagen utan att hamna i vitvattnet igen? lite moment 22 att surfa kortabrador for nyborjare.

Dessutom kan man droppa mycket tidigare, sa slipper man att sitta i lineupens o brottas med tuffa killar som bara droppar in av misstag for att dom inte tror att man fixar droppet... sjukt jobbigt.
Ar man forst pa vagen sa ar man
Jag tycker att som tjej ska man sikta pa att surfa med stil, eftersom vi faktiskt inte har musklerna till att gora powerful turns etc...

Hur som helst skaffade jag grymmaste bradan jag larde mig jatte snabbt pa den. Walden Wahine 8 fot. ungefar samma shape som longboard, for man kan noserida den ganska enkelt. Den har ocksa rocker vilket gor att man kan droppa lite senare och i mer "steep waves". Fan va konstigt d blev, men ja vet inte va allt heter pa svenska sorry
Har riktigt fina rails som biter i sucky waves.. Prerfekt for Toro som har konstiga vagor med bade sucky och fat waves.
Anyways, den e perfekt for nyborjare men tillskillnad fram NSP och andra skitbrador sa kan man ha den resten av livet, for nar du val har lart dig att svanga sa kommer du marka att NSP e skit, du maste hitta den, googla den.

Logga in för att svara
#68439 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

Jonty skrev:

Kan du hitta en gammal eller fjolårets modell kan du kanske få den billigt eller köp ett startpaket från backdoor (www.backdoor.se/).

Annars är nog mitt tips till nybörjare att köpa en begagnad inte allt för dyr bräda så man inte är livrädd för att vara ganska nära stranden på Torö (det är ju rätt stenigt). Epoxy är väl både stryktåligare och lättare att laga än glasfiberbrädorna om jag inte har fel.

Skojjaru, epoxy är en bitch att laga. Dessutom får dom en massa cracks som typ inte syns, och du surfar runt som ingenting tills du märker att brädan väger 10 kg mer pga foamet har sugit upp halva havet.. Epoxy e inte så bra som d sägs..
Surf betty e NSP plats va d nu heter, väger ton och ger skallskador.

Logga in för att svara
#68440 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

plast even, sorry

Logga in för att svara
#68441 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

Strayie skrev:

Nej, 6'0 e absolut ingenting för nybörjare, om inte du vill ha pooman style förstås
oj va elakt,

Logga in för att svara
#68443 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

elinn skrev:
Jonty skrev:

Skojjaru, epoxy är en bitch att laga. Dessutom får dom en massa cracks som typ inte syns, och du surfar runt som ingenting tills du märker att brädan väger 10 kg mer pga foamet har sugit upp halva havet.. Epoxy e inte så bra som d sägs..
Surf betty e NSP plats va d nu heter, väger ton och ger skallskador.

skrev ju att jag inte hade någon aning jag gillar mest blommorna på bettyn men jag trodde faktikt ärligt att epoxybrädorna var mer stryktåliga men jag är glad att jag hade fel för min är ju en glasfiberbräda. Mina kompisar som surfar betty verkar nöjda till att börja med men precis som du skriver är det inte en bräda för resten av livet. När man väl har kläm på svängar och sånt är de inte så kul längre.

Logga in för att svara
#68448 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

skrev ju att jag inte hade någon aning jag gillar mest blommorna på bettyn men jag trodde faktikt ärligt att epoxybrädorna var mer stryktåliga men jag är glad att jag hade fel för min är ju en glasfiberbräda. Mina kompisar som surfar betty verkar nöjda till att börja med men precis som du skriver är det inte en bräda för resten av livet. När man väl har kläm på svängar och sånt är de inte så kul längre.[/quote]

Du har helt ratt, dom e mycket starkare, men ocksa stiffare vilket innebar att dom spricker mer. Sma sma sprickor syns inte, och da tanker man ju inte pa att laga... sa vattenfylls bradan sakta men sakert..
for i ovrigt e epoxy jobbigt att laga,jag hade en och kunde aldrig hitta nagon som ville fixa den. Flesta shapers gillade inte att arbeta med epoxy av nan anledning...
anvander man fiberglass resin pa epoxy sa brinner bradan upp hehe

Jag fattar egentligen inte surfbettys, for dom e ganska vardelosa i vitvatten i jamforelse med longboards... d tar bara langre tid att lara sig pop ups, dessutom ar 7´2orna instabila..
surfa dem i grona vagor ar ocksa vardelost, for d e inte latt att paddla in i en vag med 7´2. Man maste droppa senare an en longboard, vilket ocksa e laskigare....
svanga kan man ju glomma, tunga och otympliga.

Jag tror att manga har kopt surfbettys for att dom e billiga skitbrador, alla som tycker att dom e bra har sakert bara provat sina polares pro shortboards... inte undra pa att dom e nojda hehe

Logga in för att svara
#68449 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Strayie
graphgraph

Jag tycker det här bara blir svårare och svårare:(

Logga in för att svara
#68451 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

Låter rimligt att man testat något för små brädor innan man köper egen så det blir knasigt.

Strayie det bästa du kan göra är ju att se om inte någon har en demobräda som du kan få testa innan du köper.

Ring bromma skidsport som nog är närmast dig och fråga om de har någon bräda du kan få testa.

Logga in för att svara
#68454 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Strayie
graphgraph

Jonty, du e smart!
vad tror du om lördag då?

Logga in för att svara
#68464 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

Hur smart är det att gilla en bräda för att den är blommig egentligen

Ja fredag ser ut att bli riktigt bra och prognosen stäcker sig bara till klockan 3 på söndag morgon men det ser ut att vara fungerande men avtagande just då i alla fall. Sen kan ju prognosen ändras flera gånger innan det äntligen är lördag.

Logga in för att svara
#68465 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Strayie
graphgraph

äh, jag gillar också blommigt
Lyckades få låna en mini mal 7`2 från skidsport, vad tror du om den?

Sen var det ju våtisen också...

Logga in för att svara
#68466 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Strayie
graphgraph

Logga in för att svara
#68467 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

elinn skrev:
Strayie skrev:
Tips någon?

hallo,

Hur som helst skaffade jag grymmaste bradan jag larde mig jatte snabbt pa den. Walden Wahine 8 fot. ungefar samma shape som longboard, for man kan noserida den ganska enkelt. Den har ocksa rocker vilket gor att man kan droppa lite senare och i mer "steep waves". Fan va konstigt d blev, men ja vet inte va allt heter pa svenska sorry
Har riktigt fina rails som biter i sucky waves.. Prerfekt for Toro som har konstiga vagor med bade sucky och fat waves.
Anyways, den e perfekt for nyborjare men tillskillnad fram NSP och andra skitbrador sa kan man ha den resten av livet, for nar du val har lart dig att svanga sa kommer du marka att NSP e skit, du maste hitta den, googla den.

Elinn menar du den här?

Logga in för att svara
#68472 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

STJ
graphgraph

Kolla med DePontes, han har en ny bräda inne, en minimal som är 7'2 den borde passa ganska bra att lära sig på.

Logga in för att svara
#68480 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Soulshine
graphgraph

Strayie skrev:

Jag håller med Elinn till 1000% Mycket bättre att börja på en större bräda som inte är NSP eller BIC för att sen byta till en mindre eller köpa en till.
Tror du träffat rätt bra med en 7.2 med tanke på din längd, du ska inte ha kortare iaf.
Det kommer gå galant med den ska du se.
En våtis kan väl inte vara något störe problem att köpa....

Logga in för att svara
#68484 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

Strayie skrev:

Titta nu börjar det ordna sig :o)

Blir det inte bra surf går det alltid att testa att bara paddla för att få en känsla för hur brädan är i vattnet. Eftersom du ju ändå bestämt dig för att köpa prylar skulle jag nog testa och köpa en våtdräkt när du ändå är på besök i affären så stor prisskillnad kan det nite vara väl?

Lycka till!

Logga in för att svara
#68485 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

hehehe! Elinn verkar vara en MISS KNOW IT ALL som efter sin korta tid som nybörjar ännu inte torkat bakom öronen riktigt. MOUHAHAHAHA!!

Du talar som att det endast finns EN SANNING och den har du upptäckt.

Du dissar totalt epoxy som är mer stryktålig, du dissar surfbetty, du dissar allt under 8 foot!!

Varför köpa en longboard för att surfa vitvatten ett par gånger och sen har den gjort sitt, om man vill surfa shortboard. Varför köpa en stor tung bräda om man är en klen tjej? frågor som man åtminstone bör ha i beaktande innan man bestämmer sig för en pråm som inköp.
En för bred bräda är svårpaddlad, en tjock bräda går inte att duckdajva, en lång tung bräda är svårt att hantera.
hej

Logga in för att svara
#68495 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

sverre skrev:
hehehe! Elinn verkar vara en MISS KNOW IT ALL som efter sin korta tid som nybörjar ännu inte torkat bakom öronen riktigt. MOUHAHAHAHA!!

Du talar som att det endast finns EN SANNING och den har du upptäckt.

Du dissar totalt epoxy som är mer stryktålig, du dissar surfbetty, du dissar allt under 8 foot!!

Varför köpa en longboard för att surfa vitvatten ett par gånger och sen har den gjort sitt, om man vill surfa shortboard. Varför köpa en stor tung bräda om man är en klen tjej? frågor som man åtminstone bör ha i beaktande innan man bestämmer sig för en pråm som inköp.
En för bred bräda är svårpaddlad, en tjock bräda går inte att duckdajva, en lång tung bräda är svårt att hantera.
hej

The SharkBoy agrees

Logga in för att svara
#68496 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Strayie
graphgraph

Ja lite så känner jag, det är klart lättare för mig att komma upp, men hellre sliter jag lite hårdare på nåt som går att utvecklas med... men hoppas jag hittar nån bra mittemellan så jag iaf kommer upp:unsure:

Logga in för att svara
#68497 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

det går ju inte att säga exakt vilken bräda någon ska ha

testa en helvetes massa olika brädor och känn efter vad som känns bäst

längre än 9 fot går bort, kortare än 6 likaså. I PRINCIP.

och så köper du en jävligt dyr våtdräkt så att du åtminstone eliminerar det besväret

Logga in för att svara
#68502 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

KinkyFriedmann skrev:

och så köper du en jävligt dyr våtdräkt så att du åtminstone eliminerar det besväret

Vad är priset för en billig våtdräkt samt vad är priset för en dyr våtdräkt? Svara ni som har koll.

Logga in för att svara
#68508 Svar: Tips på bräda??? 15 år, 8 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

för en vinterdräkt 1000 till 6000 Allt beror på kvaliten... priserna kanske inte är exakta men ungefär!"

Logga in för att svara
123
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!