Facebook data

1
Fenposition --> single fin
#69488 Fenposition --> single fin 15 år, 8 månader sen Stoke: 2

Rikkard
graphgraph

Jag sumpade höger fena (av tre st) på Torö idag pga av en sten.

Eftersom jag har en 9' så kanske det är på sin höjd att testa att köra singlefin. Dock kvarstår frågan om min fena ska sitta där den sitter, dvs lite bakom mitten, eller om den ska skjutas fram eller bak för bäst surf.

Är det någon som har koll, är det kanske för övrigt en helt galen idé?

Antagligen är det bara att testa men fenpositionen vore grymt att veta.

Tack Danneroyal för din expertis på stranden för övrigt!

Richard

Logga in för att svara
#69518 Svar: Fenposition --> single fin 15 år, 8 månader sen Stoke: 4

ATA
graphgraph

Fenan längre fram = brädan svänger mer. Fenan längre bak = stabilare i högre fart.

Logga in för att svara
#69526 Svar: Fenposition --> single fin 15 år, 8 månader sen Stoke: 33

mistarippa
graphgraph

Hej Rikkard!
Är din bakre fena redan större än dina (delvis trasiga) sidofenor och större än "normal" thruster?
I så fall kan du nog köra med den som single
Annars skulle jag om jag vore dig experimentera med en större (och gärna flexigare) fena avsedd som just singlefin.
När du kör singlefin tappar du en del av greppet på railen (ingen raketforskning) och behöver därmed en större och flexigare fena. Försöker illistrera detta i en ful och överdriven skiss men hoppas du ändå är med på principen.

Logga in för att svara
#69531 Svar: Fenposition --> single fin 15 år, 8 månader sen Stoke: 2

Rikkard
graphgraph

Hej,

Tack för svar!

Skissen var bra. Den bakre mitten fenan är mer än dubbelt så stor som sidofenorna. Om jag jämför 9,0s fenuppsättning med min 7,2' som också har en thruster-uppsättning så är mittenfenan på longboarden mycket större i förhållande till de andra fenorna än vad mittenfenan på minimalen är i förhållande till de mindre på den brädan.

Jag får testa helt enkelt.

Tack igen för pedagogiska och givande svar!

R

Logga in för att svara
#69563 Svar: Fenposition --> single fin 15 år, 8 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

ATA skrev:
Fenan längre fram = brädan svänger mer. Fenan längre bak = stabilare i högre fart.

precis, d e väl smalsak. fenan längre bak = stabilare i högre fart, mer drive, men också svårare att svänga kanske ska kolla va din bräda är lämpad för

Logga in för att svara
#69567 Svar: Fenposition --> single fin 15 år, 8 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

elinn skrev:
ATA skrev:

precis, d e väl smalsak. fenan längre bak = stabilare i högre fart, mer drive, men också svårare att svänga kanske ska kolla va din bräda är lämpad för

smaksak sa klart...

Logga in för att svara
#69572 Svar: Fenposition --> single fin 15 år, 8 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Learning by doing...
Sätt den först längst fram. Funkar det bra, låt den sitta kvar där.
För 'svajjigt'? prova mitten och sen längst bak. I Svea tror jag knappast du behöver ha den allra längst bak.
Den hära gubben kör 9'2'' & singel fin (längst fram).

Logga in för att svara
#69573 Svar: Fenposition --> single fin 15 år, 8 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

elinn skrev:
elinn skrev:
ATA skrev:

smaksak sa klart...

Så beror de så klart på fenan som sitter där. Hur styv, stor och vilken form den har.
Bara att experimentera så kommer du fram till vad du gillar. Köp en till som är annorlunda och testa den med så lär du dej ännu mer.
De sägs (och enligt min egen om dock ringa erfarenhet på området) att surfa single fin är bra för att lära sej känna vågen.

Logga in för att svara
#69576 Svar: Fenposition --> single fin 15 år, 8 månader sen Stoke: 2

Rikkard
graphgraph

Tackar, bilden är ju helt klart inspirerande!

Ja det får bli en höst i testandets tecken!

R

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!