Hallå surfsverige!
Jag har nu surfat runt ett år i Sverige och börjar känna att jag vill ha en lite kvickare och mindre bräda än min bic 7.6.
En riktig surfbräda helt enkelt. Jag hade tänkt mig en lite fetare fisk med mycket volym, en bräda som fånga mycket vågor även de mindre dagarna, men vad vet jag? Jag kan i princip inget som brädor. Ge mig tips! Egenskaper jag söker är:
Fångar mycket vågor(!!)
Lättsvängd
Hyffsat stryktålig(kanske är samma med alla brädor?)
Jag är 1.82 lång och 70kg tung. Mina surfkunskaper just nu är väl i princip att jag kommer upp nästan alla gånger jag paddlar in på en våg, kan svänga helt ok, men tycker det är svårt att svänga skarpt, eller få fart på vågen. Kan väl tillägga att det är mestadels Torö som kommer surfas.
Jag hoppas detta är all information som behövs.
/Anton
Det är ju väldigt lätt att känna att man vill ha något nytt, gärna när man har harvat runt på samma bräda en längre tid. det låter dock inte som om du behärskar den du har till fullo, kanske jag har fel. Men det tar lite tid att lära känna sin bräda, helst om man inte har surfat så mycket innan. Tänk på att med en mindre bräda så blir det en hel del svårare, speciellt om man inta har full kontroll från förr. att byta din bräda mot något mindre kanske inte är just det du ska göra, utan få någon att hjälpa dig med det du inte känner att du behärskar fullt ut. Det finns ju många bra surfare på Torö som skulle kunna hjälpa dig lite. Bara ett tips, men det e ju upp till dig. lycka till i vågorna:)
det finns mycket att välja på, märken, prisklasser osv.... om du vill punga upp lite mer pengar för en bräda skulle jag rekomendera en 7s superfish:) om lite billigare nsp fish finns i som 5,6 6,0 och 6,4 som jag skulle rekomendera:) lycka till!
Du kan ju alltid fråga någon snäll person om du får prova hans/hennes kortare bräda. Jag gjorde det och upptäckte att det var sjukt mycket roligare då det faktiskt hände något när man försökte svänga...
Soulshine skrev: Du kan ju alltid fråga någon snäll person om du får prova hans/hennes kortare bräda. Jag gjorde det och upptäckte att det var sjukt mycket roligare då det faktiskt hände något när man försökte svänga...
Ohh har du nan bild pa nar du svanger! Vore kul att se vad en svang e, haller pa att lara namligen
Ta det lugnt med en ny bräda Anton så ska du få testa en massa olika i oktober. Då kommer du själv känna hur stor skillnad det är mellan olika storlekar och typer av brädor. Har faktiskt alla Crown brädorna (6.0, 6.6 och 7.2) som demobrädor uppe på Stadt och alla som vill testa gratis får göra det. Bara att kila in till Lapoint i Hoddevik och fråga efter en demobräda.
Nästa år hoppas jag vi har ännu fler brädor för demo, så man kan testa allt från korta fiskar till high performance longboards. Är ju svårt att ha det i Sverige tyvärr, inte tillräckligt consistent (förutom den här sommaren då..) och lite för mycket sten på många spots här hemma.
Lite smygreklam blev det, men hoppas det känns schysst att kunna testa olika brädor gratis också (inte så många som vet om det nu).
Ska upp till Stadt 16 september och nu är prognosen 5-6 fot 12 sek period och off-shore. Får hoppas den håller i sig, har varit helt utslagen sen i lördags då jag surfade med förkylning i kropppen. Så nu är det sex dagar utan surf, det är segt som tusan det...
Jag har själv lärt mig surfa i sverige på en 7.4 jag gjorde en egen fish 5.8 och tjock som lagboken med jätte lite rocker. det blev plöttsligt mycket mer spännande att surfa. jag kommer från snowboard och skateboard och det blir mycket mer likt dessa grenar när man går ner i brädstorlek, lättare för mig när man är på vågen. Men man får ju lite nya problem, padlingen blir ju svårare, att plocka vågen blir svårare, men lite rocker och tjockbräda är det svårt att få grepp i vågen om det blir lite större. mitt tipps är att skaffa en fish som har mycket flyt, men när du åker ut, ta alltid med dig din gamla bräda och paddla in och byt om du tycker att det känns svårt. man blir liksom lite mer påverkad av vågornas form och allt det med en kortare bräda.
Jag har själv lärt mig surfa i sverige på en 7.4 jag gjorde en egen fish 5.8 och tjock som lagboken med jätte lite rocker. det blev plöttsligt mycket mer spännande att surfa. jag kommer från snowboard och skateboard och det blir mycket mer likt dessa grenar när man går ner i brädstorlek, lättare för mig när man är på vågen. Men man får ju lite nya problem, padlingen blir ju svårare, att plocka vågen blir svårare, men lite rocker och tjockbräda är det svårt att få grepp i vågen om det blir lite större. mitt tipps är att skaffa en fish som har mycket flyt, men när du åker ut, ta alltid med dig din gamla bräda och paddla in och byt om du tycker att det känns svårt. man blir liksom lite mer påverkad av vågornas form och allt det med en kortare bräda.
Backdoor_Goran skrev: Ta det lugnt med en ny bräda Anton så ska du få testa en massa olika i oktober. Då kommer du själv känna hur stor skillnad det är mellan olika storlekar och typer av brädor. Har faktiskt alla Crown brädorna (6.0, 6.6 och 7.2) som demobrädor uppe på Stadt och alla som vill testa gratis får göra det. Bara att kila in till Lapoint i Hoddevik och fråga efter en demobräda.
Nästa år hoppas jag vi har ännu fler brädor för demo, så man kan testa allt från korta fiskar till high performance longboards. Är ju svårt att ha det i Sverige tyvärr, inte tillräckligt consistent (förutom den här sommaren då..) och lite för mycket sten på många spots här hemma.
Lite smygreklam blev det, men hoppas det känns schysst att kunna testa olika brädor gratis också (inte så många som vet om det nu).
Ska upp till Stadt 16 september och nu är prognosen 5-6 fot 12 sek period och off-shore. Får hoppas den håller i sig, har varit helt utslagen sen i lördags då jag surfade med förkylning i kropppen. Så nu är det sex dagar utan surf, det är segt som tusan det...
Ha det gott
//Göran
Jag kommer lätt komma och testa!
Är resorna med buss och boende billigare om man har egen dräkt och bräda?