Facebook data

1
Ny bräda, behöver hjälp!
#69639 Ny bräda, behöver hjälp! 15 år, 8 månader sen Stoke: 3

paffare
graphgraph

Hallå surfsverige!
Jag har nu surfat runt ett år i Sverige och börjar känna att jag vill ha en lite kvickare och mindre bräda än min bic 7.6.
En riktig surfbräda helt enkelt. Jag hade tänkt mig en lite fetare fisk med mycket volym, en bräda som fånga mycket vågor även de mindre dagarna, men vad vet jag? Jag kan i princip inget som brädor. Ge mig tips! Egenskaper jag söker är:

Fångar mycket vågor(!!)
Lättsvängd
Hyffsat stryktålig(kanske är samma med alla brädor?)

Jag är 1.82 lång och 70kg tung. Mina surfkunskaper just nu är väl i princip att jag kommer upp nästan alla gånger jag paddlar in på en våg, kan svänga helt ok, men tycker det är svårt att svänga skarpt, eller få fart på vågen. Kan väl tillägga att det är mestadels Torö som kommer surfas.

Jag hoppas detta är all information som behövs.
/Anton

Logga in för att svara
#69640 Svar: Ny bräda, behöver hjälp! 15 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

7'2 - 7'4 kan nog passa bra.

Logga in för att svara
#69641 Svar: Ny bräda, behöver hjälp! 15 år, 8 månader sen Stoke: 3

paffare
graphgraph

Känns ju lite sådär att köpa en så pass lång bräda och behöva byta igen om nåt halvår?

Logga in för att svara
#69646 Svar: Ny bräda, behöver hjälp! 15 år, 8 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Det är ju väldigt lätt att känna att man vill ha något nytt, gärna när man har harvat runt på samma bräda en längre tid. det låter dock inte som om du behärskar den du har till fullo, kanske jag har fel. Men det tar lite tid att lära känna sin bräda, helst om man inte har surfat så mycket innan. Tänk på att med en mindre bräda så blir det en hel del svårare, speciellt om man inta har full kontroll från förr. att byta din bräda mot något mindre kanske inte är just det du ska göra, utan få någon att hjälpa dig med det du inte känner att du behärskar fullt ut. Det finns ju många bra surfare på Torö som skulle kunna hjälpa dig lite. Bara ett tips, men det e ju upp till dig. lycka till i vågorna:)

Logga in för att svara
#69648 Svar: Ny bräda, behöver hjälp! 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Nilias
graphgraph

det finns mycket att välja på, märken, prisklasser osv.... om du vill punga upp lite mer pengar för en bräda skulle jag rekomendera en 7s superfish:) om lite billigare nsp fish finns i som 5,6 6,0 och 6,4 som jag skulle rekomendera:) lycka till!

Logga in för att svara
#69660 Svar: Ny bräda, behöver hjälp! 15 år, 8 månader sen Stoke: 3

paffare
graphgraph

Okej, tack för alla tips!

Jag fortsätter nog med nuvarande brädan hösten ut och får se hur det känns med skillsen då.

Logga in för att svara
#69678 Svar: Ny bräda, behöver hjälp! 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Soulshine
graphgraph

Du kan ju alltid fråga någon snäll person om du får prova hans/hennes kortare bräda. Jag gjorde det och upptäckte att det var sjukt mycket roligare då det faktiskt hände något när man försökte svänga...

Logga in för att svara
#69682 Svar: Ny bräda, behöver hjälp! 15 år, 8 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

sverre skrev:
7'2 - 7'4 kan nog passa bra.

Here we go again...

5'10 - 6'0 ska e bast! Sa kort som mojligt! Som d brukar sagas, de e smidigare och enklare att svanga...

Logga in för att svara
#69683 Svar: Ny bräda, behöver hjälp! 15 år, 8 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

Soulshine skrev:
Du kan ju alltid fråga någon snäll person om du får prova hans/hennes kortare bräda. Jag gjorde det och upptäckte att det var sjukt mycket roligare då det faktiskt hände något när man försökte svänga...

Ohh har du nan bild pa nar du svanger! Vore kul att se vad en svang e, haller pa att lara namligen

Logga in för att svara
#69686 Svar: Ny bräda, behöver hjälp! 15 år, 8 månader sen Stoke: 3

Pazki
graphgraph

Crown 6'6?

Logga in för att svara
#69690 Svar: Ny bräda, behöver hjälp! 15 år, 8 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Ta det lugnt med en ny bräda Anton så ska du få testa en massa olika i oktober. Då kommer du själv känna hur stor skillnad det är mellan olika storlekar och typer av brädor. Har faktiskt alla Crown brädorna (6.0, 6.6 och 7.2) som demobrädor uppe på Stadt och alla som vill testa gratis får göra det. Bara att kila in till Lapoint i Hoddevik och fråga efter en demobräda.

Nästa år hoppas jag vi har ännu fler brädor för demo, så man kan testa allt från korta fiskar till high performance longboards. Är ju svårt att ha det i Sverige tyvärr, inte tillräckligt consistent (förutom den här sommaren då..) och lite för mycket sten på många spots här hemma.

Lite smygreklam blev det, men hoppas det känns schysst att kunna testa olika brädor gratis också (inte så många som vet om det nu).

Ska upp till Stadt 16 september och nu är prognosen 5-6 fot 12 sek period och off-shore. Får hoppas den håller i sig, har varit helt utslagen sen i lördags då jag surfade med förkylning i kropppen. Så nu är det sex dagar utan surf, det är segt som tusan det...

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#69749 Svar: Ny bräda, behöver hjälp! 15 år, 7 månader sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

Jag har själv lärt mig surfa i sverige på en 7.4 jag gjorde en egen fish 5.8 och tjock som lagboken med jätte lite rocker. det blev plöttsligt mycket mer spännande att surfa. jag kommer från snowboard och skateboard och det blir mycket mer likt dessa grenar när man går ner i brädstorlek, lättare för mig när man är på vågen. Men man får ju lite nya problem, padlingen blir ju svårare, att plocka vågen blir svårare, men lite rocker och tjockbräda är det svårt att få grepp i vågen om det blir lite större. mitt tipps är att skaffa en fish som har mycket flyt, men när du åker ut, ta alltid med dig din gamla bräda och paddla in och byt om du tycker att det känns svårt. man blir liksom lite mer påverkad av vågornas form och allt det med en kortare bräda.

Logga in för att svara
#69750 Svar: Ny bräda, behöver hjälp! 15 år, 7 månader sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

Jag har själv lärt mig surfa i sverige på en 7.4 jag gjorde en egen fish 5.8 och tjock som lagboken med jätte lite rocker. det blev plöttsligt mycket mer spännande att surfa. jag kommer från snowboard och skateboard och det blir mycket mer likt dessa grenar när man går ner i brädstorlek, lättare för mig när man är på vågen. Men man får ju lite nya problem, padlingen blir ju svårare, att plocka vågen blir svårare, men lite rocker och tjockbräda är det svårt att få grepp i vågen om det blir lite större. mitt tipps är att skaffa en fish som har mycket flyt, men när du åker ut, ta alltid med dig din gamla bräda och paddla in och byt om du tycker att det känns svårt. man blir liksom lite mer påverkad av vågornas form och allt det med en kortare bräda.

Logga in för att svara
#69756 Svar: Ny bräda, behöver hjälp! 15 år, 7 månader sen Stoke: 3

Pazki
graphgraph

Backdoor_Goran skrev:
Ta det lugnt med en ny bräda Anton så ska du få testa en massa olika i oktober. Då kommer du själv känna hur stor skillnad det är mellan olika storlekar och typer av brädor. Har faktiskt alla Crown brädorna (6.0, 6.6 och 7.2) som demobrädor uppe på Stadt och alla som vill testa gratis får göra det. Bara att kila in till Lapoint i Hoddevik och fråga efter en demobräda.

Nästa år hoppas jag vi har ännu fler brädor för demo, så man kan testa allt från korta fiskar till high performance longboards. Är ju svårt att ha det i Sverige tyvärr, inte tillräckligt consistent (förutom den här sommaren då..) och lite för mycket sten på många spots här hemma.

Lite smygreklam blev det, men hoppas det känns schysst att kunna testa olika brädor gratis också (inte så många som vet om det nu).

Ska upp till Stadt 16 september och nu är prognosen 5-6 fot 12 sek period och off-shore. Får hoppas den håller i sig, har varit helt utslagen sen i lördags då jag surfade med förkylning i kropppen. Så nu är det sex dagar utan surf, det är segt som tusan det...

Ha det gott
//Göran

Jag kommer lätt komma och testa!
Är resorna med buss och boende billigare om man har egen dräkt och bräda?

Logga in för att svara
#69759 Svar: Ny bräda, behöver hjälp! 15 år, 7 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Köp för guds skull inget över 5'10. Det går bara inte att svänga

Logga in för att svara
#69763 Svar: Ny bräda, behöver hjälp! 15 år, 7 månader sen Stoke: 2

tjoonas
graphgraph

Per skrev:

Sååå sköööönt!

3:51 killen som drar runt brädan med leashen...

Logga in för att svara
#69768 Svar: Ny bräda, behöver hjälp! 15 år, 7 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

tjoonas skrev:
Per skrev:

Sååå sköööönt!

3:51 killen som drar runt brädan med leashen...

sjukt! fyfan vad fint asså

Logga in för att svara
#69771 Svar: Ny bräda, behöver hjälp! 15 år, 7 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Eller denna som visar att det inte går att svänga på 6 fot plus!

Logga in för att svara
#69794 Svar: Ny bräda, behöver hjälp! 15 år, 7 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

Per skrev:

Kallar du d dar svanga?? tssss

Kolla vilka rippers pa sina 6´6, men d hade latt gatt mycket battre om de tog med sig sina 6´2 men dom hade bradorna pa lagning...

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!