|
#69865 |
Newbie totale help needed alot of frågor 15 år, 7 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Hej, var nere på Azorerna i slutet av augusti och lyckades rycka av två surflektioner hos Andre på Azores Surfschool. Grejjen är den att det var första gången jag provade och jag blev helt hooked. Så nu väl hemma i stockholm igen med surfångest inser jag att jag vill börja surfa i Sverige. Har kollat runt lite på brädor och priser och dräkter men står med fler frågor än svar. Here goes:
Bräda: Vad är en bra nybörjar bräda, vill helst köra ganska kort då jag är 173 cm lång och väger kring 63-65 kg.
Ska jag sikta in mig på en fish 6,0?
Är NSP ett hyffsat (relativt) nybörjar märke? Med tanke på att intresset kan (läs: kan) komma att svalna kanske inte 5000 krs brädor är aktuella. Har kollat lite beggat också men saknar ju all kunskap vad gäller storlek och terminologi. Kanske en NSP fish för 2999:- nypris kan vara något eller?
Har landställe ca 30 min från Torö så det är väl stenstrand som man surfar på där. På Azorerna körde jag på en kortare longboard (8,6?) med viss framgång.
Våtdräkt: Alltså vad jag förstår det som har man lite olika bra utvecklade material att välja mellan, mkt prisberoende verkar det vara. Vad är det tjockaste som man kan ha (över bålen) men ändå vara relativt smidig i? Boots? Handskar? Huva?
Tips på bra butiker? Väldigt gärna någon fysisk då jag behöver verklig hjälp. Den i Danderyd och Bromma (kommer inte ihåg namnet), är den bra?
Som sagt jag är helt ny och student så så här i början har jag inga större summor att lägga men totalt en ca 5-7 tusen för både bräda och dräkt kanske borde räcka eller?
Sedan undrar jag var surfspotsen ligger i Sverige, har luskat till mig Österlen, Varberg, Mölle samt Torö. Finns det fler? Var exakt på Torö ligger stenstranden? Hur brukar vågorna ha sin gång, är dom helt vindberoende eller bryter dom relativt konstant på något ställe? Vad är bra vindprognos för tex Torö? Säsong?
|
|
|
|
|
#69867 |
Svar: Newbie totale help needed alot of frågor 15 år, 7 månader sen |
Stoke: -302 |
|
Bra med surffrågor. 
|
|
|
|
|
#69868 |
Stoke: 9 |
|
bra nybörjarbräda: något runt 6'0", shortboard går att bära snyggare än en bred och klumpig fish. cool grafik ett plus. ju mindre bräda desto enklare blir det att manövrera i de stökiga svenska vågorna, särskilt när man lär sig.
våtdräkt: jula har bra grejer.
bra butik: stadium.
surfspotsen i sverige: googla "surfspotskarta för rookies", ett av de första svaren du får är en utförlig karta till alla sveriges surfspots med vägbeskrivningar och info när de funkar. sen så är det här forumet ett bra ställe att fråga på, du kommer säkert få jättemånga bra tips om vart du ska åka.
stenstranden på torö ligger exakt där vattnet tar slut och stenarna börjar.
vågorna har sin gång gungande, samt brytande. de är i regel alltid brösthöga och behöver egentligen ingen hårdare vind för att fungera, det viktigaste är att det är fint väder.
bästa vindprognos för torö: 10-15 m/s nordvästlig.
säsong: sommar helt klart, de många högtrycken och solhelgerna gör att vågor bildas långt ute till havs för att sedan bryta i stiltje till alla surfares stora glädje.
lycka till!
|
|
|
|
|
#69869 |
|
jacobw skrev:
bra nybörjarbräda: något runt 6'0", shortboard går att bära snyggare än en bred och klumpig fish. cool grafik ett plus. ju mindre bräda desto enklare blir det att manövrera i de stökiga svenska vågorna, särskilt när man lär sig.
våtdräkt: jula har bra grejer.
bra butik: stadium.
surfspotsen i sverige: googla "surfspotskarta för rookies", ett av de första svaren du får är en utförlig karta till alla sveriges surfspots med vägbeskrivningar och info när de funkar. sen så är det här forumet ett bra ställe att fråga på, du kommer säkert få jättemånga bra tips om vart du ska åka.
stenstranden på torö ligger exakt där vattnet tar slut och stenarna börjar.
vågorna har sin gång gungande, samt brytande. de är i regel alltid brösthöga och behöver egentligen ingen hårdare vind för att fungera, det viktigaste är att det är fint väder.
bästa vindprognos för torö: 10-15 m/s nordvästlig.
säsong: sommar helt klart, de många högtrycken och solhelgerna gör att vågor bildas långt ute till havs för att sedan bryta i stiltje till alla surfares stora glädje.
lycka till!
Denna person flummar maximalt i detta inlägg!!  Han lär sig av de bästa. 
|
|
|
|
|
#69870 |
|
Nu är jag också ganska så mycket "newbie" så ta inte mitt svar på så stort allvar jämfört med andra, mer erfarna surfare.!!!
6.0 låter aldeles för kort om du bara har surfat 2 gånger. Om du inte vill surfa longboard så är kansle en minimal eller funboard rimligt, kanske 7"6 till möjligen 7"2 ? NSP tål pansarvagnar men är inte så spännande att surfa (rätta mig om jag har fel)...
Skidsport har en del grejer, men de är mer inriktade på vindsurfing. Jag tycker den är helt okej iaf.
På sen höst/vinter/vår(?) behöver man 6/5/4 mm våtdräkt. Resten av tiden är kanske en 4/3 mm bra val.
De surfspoten du skrev är nog de ända du kan snacka dig till (gotland också). Det finns många secret spots som man helt enkelt får hitta med hjälp av sjökort och kunskap.
Sveriges vågor är helt beroende av vind. Säsongen är året runt men mest vind är det på hösten/vinter (skitväder alltså).
Kanske hjälper lite... Rätta mig jag har fel!
|
|
|
|
|
#69871 |
Stoke: -234 |
|
|
|
|
|
#69872 |
|
Gør en ny profil med ett tjejnamn och fixa en bild på en snygg tjej som profilbild, sen postar du frågorna igen och så ska du se att du får svar.
|
|
|
|
|
#69874 |
|
|
|
|
|
#69876 |
|
Lägg upp bilder på dig så ska jag lära dig allt jag kan.
Är du teen, välhängd och gillar du "party"?
|
|
|
|
|
#69878 |
|
Till Sverre:
Haha, tyvär inte, eller inte vad jag vet
Och det är inte första gången jag fått den frågan: laugh:
|
|
|
|
|
#69879 |
|
sverre skrev:
Elin_nybörjare, upp till bevis nu då, du har ju för fan frågat om surfing i ett halvår eller vad det nu är! Visa att du har tagit till dig svaren och svara nu denna nykomling!
Okejrå jag utökar mina svar.
Vad är en bra nybörjar bräda?
-En lång och bred stabil bräda funkar bra som nybörjarbräda här i Sverige. Om du hade 8,6 på surfskolan så kan du antingen ha en sån igen och lära dig att svänga som en longboardsurfare. Det går att svänga med långa brädor surftekniken är den du får avancera på. Om du vill ha en kortare så kör på en bräda från 7fot. Här i Sverige så är vågornas kraft mycket mindre än de du är vana med så därför kan det vara lättare att fånga en våg med en längre bräda.
Ska jag sikta in mig på en fish 6,0?
-Ja sen när du kan svänga med en longboard samt har den perfekta balanspostionen.
Är NSP ett hyffsat (relativt) nybörjar märke?
-Bättre med BIC.
Har kollat lite beggat också men saknar ju all kunskap vad gäller storlek och terminologi. Kanske en NSP fish för 2999:- nypris kan vara något eller?
- Beggat är bättre att satsa på som nybörjare med tanke på många skador som uppstår som en nybörjare.
Har landställe ca 30 min från Torö.
- Du är lycklig.
Våtdräkt: Vad är det tjockaste som man kan ha (över bålen) men ändå vara relativt smidig i? Boots? Handskar? Huva?
- Vinterdräkt är 6mm som tjockast över bålen/organen. På höst och vintern är det viktigt att värma huvudet och fötterna eftersom det är där kroppsvärmen sipprar ur fortast. Så använd Boots, Huva.
Tips på bra butiker?
- Tips finns i din gästbok redan.
Som sagt jag är helt ny och student så så här i början har jag inga större summor att lägga men totalt en ca 5-7 tusen för både bräda och dräkt kanske borde räcka eller?
- Det är dyrt. Men om du går med i någon surfklubb så kan du få extrapriser från någon butik.
Sedan undrar jag var surfspotsen ligger i Sverige, har luskat till mig Österlen, Varberg, Mölle samt Torö. Finns det fler?
- Ja det finns fler t.ex norr om Dalälven där Longboard SM snart ska gå av stapeln.
Var exakt på Torö ligger stenstranden?
- Åk o titta någon blåsig dag så lär du märka vart surfarnas bilar är parkerade.
Hur brukar vågorna ha sin gång, är dom helt vindberoende eller bryter dom relativt konstant på något ställe?
- Vet ej. Har inte varit där o tittat än.
Vad är bra vindprognos för tex Torö?
- Har svarat i din gästbok tidigare.
Säsong?
-Året runt för de mest hängivna surfarna med mest surfabstinens besvär. Störst vågor är på höst/vintern.
Välkommen som nybörjare på surfsverige! 
|
|
|
|
|
#69881 |
Svar: Newbie totale help needed alot of frågo 15 år, 7 månader sen |
Stoke: -56 |
elinn
|
Elin Ny, har lärt sig en del ändå hehe. Trodde jag aldrig *stolt*
Stackars vännen, lyssna inte på Jackob, han e bara elak nu. Du förtjänade faktiskt inte det där, för d låter som att du e total newbie.
Du ska absolut inte ha en 6'0, Kelly slater har 6'2 och han e midget också (Sorry Kelly if you see this, I do love you even tho u are a midget).. så om du tror att du är surf prodigy så kör på 6'0
Övrigt så har longboard mycket mer glide, lättare att hålla sig kvar på vågorna utan att behöva så mycket teknik. Det är viktigast i början tycker jag, att fånga så många vågor som möjligt, samt lära känna vågrörelsen, å inte halka ut i vitvatten hela tiden..
SVERRE:.. Nu är du tyst... inte ett ord för du kan inte surfa.. ok? se så sitt, sitt sa jag! så ja fin pojke.
lyssna på Elin Nybörjaren, hon vet va han pratar om. good luck
|
|
|
|
|
#69897 |
|
|
|
|
|
#69903 |
Stoke: 1 |
Johan
|
elinn skrev:
[quote]
Du ska absolut inte ha en 6'0, Kelly slater har 6'2 och han e midget också (Sorry Kelly if you see this, I do love you even tho u are a midget).. så om du tror att du är surf prodigy så kör på 6'0
/quote]
Kelly har nog fler brädor än så. Finns många som har lärt sig på mindre brädor än så, typisk miss att haka upp sig på längden..
BOS4Life
|
|
|
|
|
#69906 |
Stoke: 8 |
Craig
|
elinn skrev:
Stackars vännen, lyssna inte på Jackob, han e bara elak nu. Du förtjänade faktiskt inte det där, för d låter som att du e total newbie.
Övrigt så har longboard mycket mer glide, lättare att hålla sig kvar på vågorna utan att behöva så mycket teknik. Det är viktigast i början tycker jag, att fånga så många vågor som möjligt, samt lära känna vågrörelsen, å inte halka ut i vitvatten hela tiden..
Kelly was on 5´4´´ yesterday.
SVERRE:.. Nu är du tyst... inte ett ord för du kan inte surfa.. ok? se så sitt, sitt sa jag! så ja fin pojke. 
|
|
|
|
|
#69907 |
Craig
|
Craig skrev:
elinn skrev:
|
|
|
|
|
#69909 |
|
elinn skrev:
Jag har inte heller surfat på vågor och Sverre aká Surfcoachen av Surfsverige har hängt här since 2007 så han borde ha snappat upp en massa olika typer av råd frågan är bara om han har lagt den information på hög eller praktiserat alla olika typer av teorier.
 Surfa vidare på surfsverige är mitt råd!
|
|
|
|
|
#69911 |
elinn
|
Kelly ar ju ett freak.
ja ja kor pa en 6´0 d blir bra, fler vagor till mig 
|
|
|
|
|
#69914 |
Craig
|
He was on a 5´4´´. And he´d still get all your waves.

|
|
|
|
|
#69919 |
|
"bra nybörjarbräda: något runt 6'0", shortboard går att bära snyggare än en bred och klumpig fish. cool grafik ett plus. ju mindre bräda desto enklare blir det att manövrera i de stökiga svenska vågorna, särskilt när man lär sig." If this Kelly guy everyone is talking about does it on a 5,4 I might look for something bigger...somewhat.
Intressant med så snabba och lite småspydiga svar precis som ett svenskt forum ska fungera, I like!
Anyhow, tack för dom behjälpliga svaren...

|
|
|
|
|
#69920 |
|
oj fel bild skulle det vara en snygg tjej sa ni? 
|
|
|
|
|
#69922 |
|
calleblingbling skrev:
oj fel bild skulle det vara en snygg tjej sa ni?
Visa upp det snygga inom dig gäller även för killar! 
|
|
|
|
|
#69924 |
elinn
|
Craig skrev:
hehe for sure, he is the surf einstein, and sadly no one here is....
comparing his surfing to any of us..You shouldnt do that... that is just stupid. I dont get your point at all..

|
|
|
|
|
#69925 |
elinn
|
Kanske finns ett par killar som uppskattar 
|
|
|
|
|
#69926 |
elinn
|
Craig
When YOU can paddle faster than me on a 5´4 then we are talking...
Please dont involve Kelly in this, it hurts.
|
|
|
|
|
#69927 |
Stoke: 29 |
Esta
|
elinn skrev:
Craig skrev:

hehe for sure, he is the surf einstein, and sadly no one here is....
comparing his surfing to any of us..You shouldnt do that... that is just stupid. I dont get your point at all..

Öööööh? Ge mig tbax 20 år + 15 xtrakg muskler så ska jag ge grabben en match! Länge sen jag förlorade i schack...
|
|
|
|
|
#69937 |
|
Ser ut som om surfsverige har fått en medlem som gör anspråk på att inta rollen som " gudmor " här.
Lite dumt att ge sig på några av de duktigaste surfarna här bara... eftersom trovärdigheten därmed sjunker en hel del....
|
|
|
|
|
#69950 |
Craig
|
But he was on a 5´4´´. 
|
|
|
|
|
#69951 |
elinn
|
sverre skrev:
Ser ut som om surfsverige har fått en medlem som gör anspråk på att inta rollen som " gudmor " här.
Lite dumt att ge sig på några av de duktigaste surfarna här bara... eftersom trovärdigheten därmed sjunker en hel del....
On this forum you get called a surfexpert if you´ve given around 1000 comments. Maybe that is what you mean by swedens best surfers... ? The ´experts´ and the ´godfathers´ on this forum?
If Swedish guys would not be so damn vain, and actually put some volume under their feet, they might make some progress, and actually really become good. Especially the whole ´beginning on a shortboard´ trend, being to damn cool to take whitewater waves for starters, is ridiculous. Riding a way too tiny board, bogging on the bottom turns, and then asking questions about barrels, and discussing airs?!? Priorities, priorities. ...
Someone showed me this one: surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=7748&catid=2&limit=25&limitstart=25
(for your information, if you loose speed on your bottom turn, you can´t just bottom turn yet. Learn that, then try the rest. If you can´t paddle into the wave on an angle, it´s not because your rails are too thick, but because you don´t have the paddling speed to surf green waves just yet, go back to the whitewash and practice, practice, practice.)
But hey, if your priority is to look good, with an Al Merrick board under your arm, then you guys are the champs. Years of surfexperience and still surfing like a constipated man who´s pushing out a turd that´s way above his limits. Bogging on bottom turns, pushing through top turns without any speed, unfinished cutbacks, quarterroundhouses, holadieeee. As long as you can put a nice photo of you on a small board next to your profile, hey?
If you wanna have fun surfing, you actually surf, in the water. On a board that suits the conditions, and that gives you the most fun, and the steepest learning curve. That board is not a shortboard, in the beginning. That board has volume, eventhough you can´t duckdive volume just yet.. Duckdiving is not the goal, it s a means to an end. And maybe your photo´s won´t look so cool, and you won´t dive so deep, you´ll get washed a bit further, but you ll have fun surfing, and you´ll finish a turn for once. Really, try it, it works! (Unless, of course, the swedes know better than the rest of the world, minus 1 confused american
(Oh yeah, if you advise beginners to go to Indo, with their 6´0´´ fish, you look like a kook. Just because you want everybody on the forum to know that you have surfed Indo, and that you ride small boards, your advice is still worth jackshit, it won´t help the beginner, and your vain is still see through).
|
|
|
|
|
#69960 |
|
jaha?
men jag pratade inte om nybörjare, inte heller om antal inlägg folk här skriver..
när jag skrev " några av de bästa surfarna här " så menade jag helt enkelt: några av de bästa surfarna här
hej 
|
|
|
|
|
#69971 |
Stoke: 30 |
|
elinn skrev:
sverre skrev:
On this forum you get called a surfexpert if you´ve given around 1000 comments. Maybe that is what you mean by swedens best surfers... ? The ´experts´ and the ´godfathers´ on this forum?
If Swedish guys would not be so damn vain, and actually put some volume under their feet, they might make some progress, and actually really become good. Especially the whole ´beginning on a shortboard´ trend, being to damn cool to take whitewater waves for starters, is ridiculous. Riding a way too tiny board, bogging on the bottom turns, and then asking questions about barrels, and discussing airs?!? Priorities, priorities. ...
Someone showed me this one: surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=7748&catid=2&limit=25&limitstart=25
(for your information, if you loose speed on your bottom turn, you can´t just bottom turn yet. Learn that, then try the rest. If you can´t paddle into the wave on an angle, it´s not because your rails are too thick, but because you don´t have the paddling speed to surf green waves just yet, go back to the whitewash and practice, practice, practice.)
But hey, if your priority is to look good, with an Al Merrick board under your arm, then you guys are the champs. Years of surfexperience and still surfing like a constipated man who´s pushing out a turd that´s way above his limits. Bogging on bottom turns, pushing through top turns without any speed, unfinished cutbacks, quarterroundhouses, holadieeee. As long as you can put a nice photo of you on a small board next to your profile, hey?
If you wanna have fun surfing, you actually surf, in the water. On a board that suits the conditions, and that gives you the most fun, and the steepest learning curve. That board is not a shortboard, in the beginning. That board has volume, eventhough you can´t duckdive volume just yet.. Duckdiving is not the goal, it s a means to an end. And maybe your photo´s won´t look so cool, and you won´t dive so deep, you´ll get washed a bit further, but you ll have fun surfing, and you´ll finish a turn for once. Really, try it, it works! (Unless, of course, the swedes know better than the rest of the world, minus 1 confused american 
(Oh yeah, if you advise beginners to go to Indo, with their 6´0´´ fish, you look like a kook. Just because you want everybody on the forum to know that you have surfed Indo, and that you ride small boards, your advice is still worth jackshit, it won´t help the beginner, and your vain is still see through).
www.youtube.com/user/westerstromdotcom#play/favorites/13/SJuw-3bTX3E
|
|
|
|
|
#69974 |
|
SharkBoy skrev:
elinn skrev:
sverre skrev:
www.youtube.com/user/westerstromdotcom#play/favorites/13/SJuw-3bTX3E
HAHAHAAAAHAAAA!!!
That was hilarious!!! Nay, that is BOSY!
|
|
|
|
|
#69978 |
Esta
|
Men skinn på näsan har hon...
Intressant det dära med volym/icke volym, att se bra ut på bild osv...
Huvudsaken man får en skön känsla när man surfar och får uppleva adrenalin- och endorfinkicken.
(Endorfin utsöndras bland annat vid stress, motion, men även av sex, förälskelse, akupunktur och bosy stuff. Hormonet påverkar vår vilja att sova, äta, dricka och debattera på internetforum).
|
|
|
|
|
#69982 |
Stoke: 2 |
|
Esta skrev:
Men skinn på näsan har hon...
Intressant det dära med volym/icke volym, att se bra ut på bild osv....
Då stämmer alltså det som min tjej säger..."size matters"...!?
...stor kuk mycke tjejer...stor bräda mycke vågor...och mycke tjejer!?
...tur att jag har en stor bräda dårå...

|
|
|
|
|
#69983 |
Esta
|
Njaaa... "hellre en liten en som kittlas än en stor som snarkar" har jag även hört... från en bekant alltså, haha.
Så... longboard i all ära men en rapp shortboard gör även susen. 
|
|
|
|
|
#69998 |
|
Detta med längd är förvirrande...
...nu menar jag brädor då förstås, bara brädor....inget annat...

|
|
|
|
|
#70020 |
|
tjoonas skrev:
Detta med längd är förvirrande...
...nu menar jag brädor då förstås, bara brädor....inget annat...
SÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄKERT!!! Du har gjort bort dig grabben, hehehehehe!!
Din tjej säger stor dolme mycket tjejer.
Du har EN tjej.
Om påstående ett och två båda är sanna så har du alltså liten dolme, eftersom du bara har en tjej.
Om påstående ett är falskt så ljuger din tjej.
Om påstående två är falskt så ljuger du.
Eller BOS sammanfattning av allt: Du och din tjej är lögnare, dessutom har du liten kuk! 
|
|
|
|
|
#70023 |
elinn
|
|
|
|
|
#70038 |
Esta
|
|
|
|
|
#70039 |
|
...som sagt sverre, detta med längd är förvirrande....
Vissa verkar gilla en liten som kittlas, elinn är ju helt klart för size  , Estas bekant verkar ju tycka att det funkar både med en liten rapp, eller en stor i all ära...eller har jag blandat ihop allt...
...själv har jag en lång välpolerad longboard, 9'3 riktigt lång faktiskt, det verkar min tjej gilla, men de e ju klart...jag har ju bara en tjej...så du har säkert rätt nån ljuger...

|
|
|
|
|
#70042 |
|
Ytterliggare en tråd som börjat seriöst, men som kort därefter spårat ur.
|
|
|
|
|
#70046 |
Stoke: 1 |
|
|
|
|
|
#70052 |
Stoke: 101 |
|
Here guuuud...!!!
Där snackar vi små brädor....eller inga brädor alls.
Stackars jävlar...
Ang: Howard Stern contest.
|
|
|
|
|
#70054 |
Stoke: -2 |
|
it´s not the size of the ship/board/d**k, it´s the motion of the ocean...
kanske kan vara ett relevant inlägg i denna debatt?
|
|
|
|
|
#70059 |
|
|
|
|