|
#70786 |
Surf imorgon på västkusten var tror ni... 15 år, 7 månader sen |
Stoke: 1 |
|
Det lär ju blir surf imorgon på västkusten igen, men frågan är var. Förstår att folk inte vill skrika med secrets spots men utav de allmänt kända, var tror ni blir bäst?
|
|
|
|
|
#70790 |
Svar: Surf imorgon på västkusten var tror ni... 15 år, 7 månader sen |
Stoke: -234 |
|
Partille! 
|
|
|
|
|
#70793 |
Stoke: 30 |
|
OscarGBG skrev:
Det lär ju blir surf imorgon på västkusten igen, men frågan är var. Förstår att folk inte vill skrika med secrets spots men utav de allmänt kända, var tror ni blir bäst?
vi vill helst inte ha crowd på dem allmän kända ställen också
mitt tips: lär det när det funkar själv så kan du njuta av din kunskap i framtiden istället för att be om det ifrån folk du inte känner på nätet
peace
|
|
|
|
|
#70806 |
|
SharkBoy skrev:
OscarGBG skrev:
mitt tips: lär det när det funkar själv så kan du njuta av din kunskap i framtiden istället för att be om det ifrån folk du inte känner på nätet
peace
Det var inte riktigt så jag menade... Jag vet vart jag ska imorgon  Mer en allmänt ställd fråga till forumets deltagare. Seriöst kan jag tycka att det är såpass få surfare i Sverige ändå att crowden inte är något problem direkt...
|
|
|
|
|
#70808 |
|
OscarGBG skrev:
SharkBoy skrev:
OscarGBG skrev:
peace
Det var inte riktigt så jag menade... Jag vet vart jag ska imorgon Mer en allmänt ställd fråga till forumets deltagare. Seriöst kan jag tycka att det är såpass få surfare i Sverige ändå att crowden inte är något problem direkt...
jag tycker inte det stämmer, det är såpass få vågor och dem är såpass infrekvent att crowds är en stor problem på många ställen, mer än i många ställen i utlandet
|
|
|
|
|
#70826 |
|
|
|
|
|
#70829 |
Stoke: 7 |
|
Jag tror det blir grymt! och jag tror det blir CROOOWD! 
|
|
|
|
|
#70860 |
Stoke: -2 |
|
|
|
|
|
#70861 |
|
SharkBoy skrev:
OscarGBG skrev:
peace

|
|
|
|
|
#70862 |
Stoke: -302 |
|
|
|
|
|
#70920 |
Stoke: 8 |
|
hahaha till alla surfare som e crowd rädda hemma hos mej har vi mer surfspots än surfare  det är helt okej =) ==) men ska nog dra mej söderut imorrn i allafall =) 
|
|
|
|
|
#70925 |
|
visst men hur bra är dom vågorna då...? 
|
|
|
|
|
#70997 |
Stoke: -2 |
|
Finns har mkt bra spots som helst runt västkusten som ingen surfar. Även de som är kända är relativt tomma på vardagarna (med undantag för typ 1000 vindsurfare imorse) .

|
|
|
|
|
#71005 |
|
surfingGBG skrev:
Finns har mkt bra spots som helst runt västkusten som ingen surfar. Även de som är kända är relativt tomma på vardagarna (med undantag för typ 1000 vindsurfare imorse) .
good, let's keep it that way! 
|
|
|
|
|
#71054 |
|
SharkBoy skrev:
OscarGBG skrev:
SharkBoy skrev:
OscarGBG skrev:
peace
Det var inte riktigt så jag menade... Jag vet vart jag ska imorgon Mer en allmänt ställd fråga till forumets deltagare. Seriöst kan jag tycka att det är såpass få surfare i Sverige ändå att crowden inte är något problem direkt...
jag tycker inte det stämmer, det är såpass få vågor och dem är såpass infrekvent att crowds är en stor problem på många ställen, mer än i många ställen i utlandet
Utöver Sverige har jag bara surfat i Indo (Runtom på Bali och Lombok och G-land) och jämfört med dessa ställen så tycker jag inte crowden är ett större problem. Speciellt inte om man jämför med Bali, var där senast i somras och det var lätt ofta 20-30 pers på vissa bryt varav 15 av dem ofta var semipro liksom... Så är det inte i Sverige och det lär med högsta sannolikhet inte bli det heller för surfet är inte "tillräckligt" bra. Så nej jag kvarstår i min ståndpunkt att crowden inte är ett jätte problem i Sverige
|
|
|
|
|
#71058 |
|
Ok, Oscar säg mig... hur ofta gick det att surfa i Indo? En gång i månaden?
Du fattar visst inte skillnaden mellan crowd i Indo och i Sverige.
Att du har kvar din ståndpunkt om att crowd inte är ett problem i Sverige gör att DU är ett problem i Sverige.

|
|
|
|
|
#71070 |
|
sverre skrev:
Att du har kvar din ståndpunkt om att crowd inte är ett problem i Sverige gör att DU är ett problem i Sverige.
Men lägg ner attityden och väx upp, om du nu vill ha en diskussion om det, för då den på ett sätt som inte får en tro att du precis lämnat sandlådan. Du har ju hört detta innan men du framstår bara som omogen och barnslig när du skriver som du gör. Är det någon som blir ett problem så är det du som bara skapar irritation och osämja med kommentarer likt den ovan.
När det inte finns något surf i Sverige, vilket vi alla troligtvis är överens om är alldeles för ofta, så är därmed heller inte crowden något problem då. Alltså är surfets frekvens egentligen inte super relevant inom en crowd diskussion för det är när vågorna väl kommer som en eventuell crowd blir störig. Visst kan du föra ett argument om att man inte fick några vågor eller tillräckligt många den dagen det faktiskt var surf och att vore du på Bali så skulle du kunna försöka på nytt nästa dag. Men jag personligen har i alla fall inte upplevt det som ett problem i Sverige, dvs att det är så mycket folk att jag inget får. Med all vind och strömmar osv är det snarare ett problem att ligga på rätt plats som är avgörande om jag får surf eller inte.
De gånger surfet väl kommer och man är i vattnet så anser iaf inte jag att jag har behövt leva med fruktansvärt mycket crowd de gånger jag har varit ute och surfat, även på de mest kända bryten. Vi var över 10 pers i Kåsa häromdagen och jag fick fortfarande vågor. Kände mig inte direkt hämmad av "crowden" och hade troligtvis inte fått mer utan den, för i alla lägen då jag låg rätt så att jag kunde ta vågen så fick jag den, annars inte och då fick jag se någon annan surfa och blev bara mer sugen och fick mer energi att paddla vidare.
Sedan kan ett annat resonemang föras, ju fler bryt som blir "kända" och surfade desto fler bryt att sprida ut folket på, konsekvensen av detta är att den lilla crowd som ibland kan uppstå skulle upplevas som mindre.
|
|
|
|
|
#71073 |
Stoke: 29 |
Esta
|
OscarGBG skrev:
... Men jag personligen har i alla fall inte upplevt det som ett problem i Sverige...
Däri ligger problemet. 
|
|
|
|
|
#71080 |
Stoke: 0 |
Obie
|
Det som oxå menas med crowd är alla newbies som inte ligger där dom ska, konsekvenserna av detta kan vållas i personskador. OscarGBG det blir crowd när det vankas surf i horisonten, frekvent vecko/dagssurf finns inte i sverige så då samlas alla ALLA på en och samma plats. Crowd i sverige är inte önskat, inse.
Regel för gröningar:
1. Håll alltid koll på var du har brädan, släpp den för fan inte om det är surfare i närheten.
2. Repetera första regeln.
3. Tar du inte frekvent vågor så håll dig i vitvattnet(dels enklare att lära upp sig i paddlingen + bli effektivare utan att ligga och plaska som en sälisch).
4. Ta hänsyn till "äldre" surfare som vet vad dom gör.
5. Håll dig borta från min våg för jag kastar mig inte överbord för någon.
Bara en lätt uppmaning till er som inte vet!! 
|
|
|
|
|
#71085 |
Svar: Surf imorgon på västkusten var tror ni. 15 år, 7 månader sen |
Stoke: 5 |
Seb
|
Tips för gröningar:
Börja boogie boarda då kan du ligga ännu djupare än de äldre localsen;)....
Ett bra tips är också att sticka ut å leta egna spots. tog mig 2 dagar att hitta 3 våger. Så droppa åka till hamnen en dag det är våger å ut å leta istället.
Cheers
Sebban
|
|
|
|
|
#71093 |
|
OscarGBG skrev:
sverre skrev:

Men lägg ner attityden och väx upp, om du nu vill ha en diskussion om det, för då den på ett sätt som inte får en tro att du precis lämnat sandlådan. .
OK!
Såja fram med handen, HEHEHEHE  Nu så ska vi leka lite.. hehehe!! fem fingrar är ingen crowd ingen fara, hehehe..
bara sätta den på rätt ställe, hehehe
nu ska jag snabbare o snabbare pricka kniven mellan fingrarna, var still! 
|
|
|
|
|
#71095 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Esta skrev:
OscarGBG skrev:
... Men jag personligen har i alla fall inte upplevt det som ett problem i Sverige...
Däri ligger problemet. 
Förtydligande...
Som det sagts innan så kan oaktsamma nybörjare orsaka olyckor. En eller ngr snubbar som tar av på alla vågor utan att vänta på turordningen (på en point) skapar frustration hos dom andra o det kan även det resultera i skador.
Men ett nygammalt problem som börjar dyka upp här o där iom att det blir fler surfare, är bråk med dom boende om parkering, känslig access osv. Så även om själva brytet klarar crowd, så kanske inte parkeringen gör det. Och till slut tar dom boende åtgärder som för det mesta inte brukar gynna oss surfare.
peace
|
|
|
|
|
#71128 |
|
Tänkte bara säga att jag är precis hemkommen från Kåsa, det var drygt 15 pers i vattnet... inga problem.. fick mina vågor iaf 
|
|
|
|
|
#71138 |
Stoke: 0 |
|
västkusten har funkat hela veckan köpte mig en båt för några tusingar å ökar surfdagarna betydligt ... 
|
|
|
|
|