|
#7138 |
Bräda Med RyanAir 18 år, 4 månader sen |
Stoke: 1 |
|
Hej!
Ska åka till Marocko i slutet av veckan med RyanAir. Tänkte ta en trippleboardbag med mig. Vet ngn vad det kostar att ta bräda med sig med RyanAir? Har försökt förstå deras hemsida där de säger att det kostar en extraavgift på 15 pund per flight för sports equipment "irrespective" of weight.
Hur ska man tolka detta? Att det kostar 15 pund per flight oberoende av vikt för brädan eller att man betalar per kg som för vanligt bagage plus 15 pund för att det är sportgrejjor?
Vore verkligen toppen om ngn visste! Det går inte komma fram via telefon och jag hittar ingen e-mail till RyanAir. Man är kanske dum-snål som reser med dessa...
Mvh
Jonatan Svensson Skellefteå
|
|
|
|
|
#7142 |
Svar: Bräda Med RyanAir 18 år, 4 månader sen |
|
Ola
|
Vet iallafall att dem tar mer betalt om du inte bokar i förväg. Jag fick betala mycke från frankrike och hem!
|
|
|
|
|
#7144 |
Stoke: 2 |
|
Reste just till Marocko med Ryan nyligen. 15 pund per boardbag och flygning.
|
|
|
|
|
#7146 |
Stoke: 0 |
|
vilken flyg route tar? haft liknande planer men inte hittat något billigare alternativ.
tack
|
|
|
|
|
#7148 |
Svar: Bräda Med RyanAir 18 år, 3 månader sen |
Stoke: 15 |
|
Tänk också på att alla flygningar från Sverige går till Stanstead, flyget till Marocko går från Luton, du skall ta dig med buss mellan flygplatserna, ibland kan de vara kinkiga med brädor, föranmäl. Hur gick det för dig Shark_feeder med bussen?
Ett annat tips ang. boardbag, se till att den väger under 20Kg, går inte det, håll dig åtminstone under 32Kg, annars kan du få problem. Flugit några ggr med Ryan och bräda, packa den väl, för går den sönder, så får du ingen ersättning.
|
|
|
|
|
#7156 |
|
fredtiger
|
Vad får du betala för biljetten (utan bräda alltså)?
|
|
|
|
|
#7159 |
|
ok. ja kollade frå stansted och hittade inget till marocko. va går en resa dit ner på?
man kommer ju ner till biaritz för 1500kr T/R om man som jag är redigt pank.
|
|
|
|
|
#7181 |
|
Skidåkarn
|
Hej igen!
Tack för alla svar. Tydligen är det så att man bara behöver betala 20 euro om man anmäler att man ska ha med sig bräda vid bokningskedet och istället 30 euro om man istället betalar på flygplatsen. Allt detta per flight.
Vi landade på 1300 kr t.o.r. skavsta - marrakech. mellanlandning och byte av flygplats i London (Stansted - Luton).
|
|
|
|
|
#7213 |
|
Ja, just det Daniel. Det hade jag nästan glömt, eller rättare sagt förträngt det... Hur mycket har du funderat på transfern, Skidåkarn?
Transfern Stansted-Luton gjorde jag via London (victoria) med bussbolaget Terravision. Säkert en omväg på 20 mil, men inga problem med bräda och biljett köpte jag direkt på bussen.
Transfern Luton-Stansted: Efter att jag blivit försenad från Marrakech så såg det dystert ut med transfern och att hinna med flyget till Malmö... Skulle inte hinna in om London med Terravision, utan var tvungen att åka med National Express (den enda direktförbindelsen mellan Stansted och Luton) trotts att jag kände till deras policy för surfbrädor. Och mycket riktigt så tokvägrar personen bakom deras disk att sälja en biljett till mig pga. boardbagen. Jag ställer mig likväl och väntar på bussen, då jag vet om att det också går att köpa biljett direkt från chaffisen. Bussen är dryga 20min sen när den kommer fram till Luton och chaffisen vägrar att sälja biljetter till de som ville köpa utav honom med hänvisning till att det skulle ta för lång tid. När han sedan såg min bräda så bara vände han bort trynet och hånflinade. Kvar på Luton står jag, bland några tokförbannade britter utan brädor som också hamnat i ungefär samma sitts pga. detta, och tänker över mina alternativ en gång till. Börjar prata med ett par om att splitta en taxi - men hur får jag in brädorna om taxin har en sån där plastvägg mellan chaffisen och passagerare? (byttade bort softracksen nere i Marocko... om det nu skulle hjälpt) Dyr hade taxiresan blivit iaf. Har för mig att vi fick en prisuppgift på strax under 100 pund per tel. Alternativet var då alltså att antingen komma med nästa buss, men i så fall fick den inte vara försenad redan från start iaf, eller just ta en taxi så om jag skulle trycka in brädorna på tvären. Lyckligtvis löste det sig när en rund och glad busschaffis med mössan på sned hoppade ut ur nästa National Express buss medan han trallade, visslade och välkomnade alla passagerare ombord med att buga, även om det blev jäkligt tajt pga. Londontrafiken.
Har åkt med Ryan förr och räknade kallt med en halvtimmes försening per sträcka. I verkligheten så blev jag försenad med minst 20min på samtliga sträckor. Den värsta förseningen åkte jag på mellan Marrakech och Luton 1h 10min. Men man får ju vad man pröjsar för
Vet inte om jag bara hade otur med National Express, som jag egentligen inte ens ville åka från början pga deras policy, eller att de alltid är på det viset. Råder dig iaf till att ha riktigt gott om tid för transfern Stansted-Luton. Speciellt då Ryan nästan med all säkerhet kommer att strunta i om du missar anslutande flight, även om de själva uppenbart skulle vara orsaken till det. De ser samtliga resor som enbart punkt-till-punkt resor och tar inte ansvar för anslutningar, i likhet med de flesta lågprisbolag.
Önskar dig iaf en god tur till Marocko. Hör gärna av dig om du skulle undra något mer.
|
|
|
|
|
#7217 |
|
flyg direkt till luton från västerås istället. borde inte det bli enklare? jag har flygit till luton flera ggr sista året från skavsta, brukar boka i god tid och då har jag fått biljetten med allt som tillkommer från 450:- till 1100 tur och retur.
har också flygit till newquay, cornwall med bräda och då betat 450kr för en dubbel board bag. flög då skavsta-standstedt-newquay.
|
|
|
|
|
#7226 |
Stoke: 1 |
|
Hej igen!
Oj shark, Lät spännande det där med national express då planen är att vi ska åka med dem med en boardbag. Dock har vi gott om tid så det borde lösa sig. Vi får hoppas att chauffören bugar för oss också...
Det får bli Terravision mellan stansted och luton. för då har vi mer tid och national mellan luton och stansted. precis som du..
freddandson: RyanAir flyger enbart till Stansted i London nuförtiden från både skavsta och västerås! Inget Luton alltså från Sverige.
Shark? Ngt tips på var vi kan bo billigt och bra i Taghazout? Sovsäck?
|
|
|
|
|
#7230 |
|
Det löser sig säkert ska du se...
Vad gäller boende i T så beror det helt på vad du vill ha. Finns alla möjliga alternativ. Är ni några stycken så skulle jag defenitivt rekomendera en lägenhet. Bodde ett tag i en stor lya med två sovrum, stort vardagsrum med mosaik och stuckatur i taket, kök, helkaklat badrum och en riktigt schyst terras med palmer för 400dh om dan. Delade den med tre britter jag träffade där nere.
Vill ni ha det riktigt budget så går det få enkla vrår för 50dh per dag också.
När ni kommer fram så dumpa väskorna i en surfshop och bara vandra runt i byn och kolla läget. Ni kommer bergis bli erbjudna både tak över huvudet och allt annat ni skulle kunna behöva innom 5 min.
Men ta det lungt och se er om innan ni bestämmer er och se till att pruta. Ser ni något hus som verkar schysst så bara fråga närmsta marockan om var uthyraren är - alla känner alla i byn. Nästan iaf. Lägenheten jag berättade om ovan ligger ut mot havet i nordligaste delen av byn.
Om ni kommer fram sent på kvällen kan ni tex bo en natt på aubergen nere vid fiskebåtarna. Säng, gemensam toa och dusch för ca 100dh per dag.
Men egentligen rekomenderar jag er till att sticka ifrån T så fort som möjligt. Ta med tält - finns många underbara break långt ifrån bebyggelse...
|
|
|
|
|
#7328 |
|
Skidåkarn
|
Tack för all info shark.
Vi måste nog chansa på att nationalexpress godtar vår stora feta trippleboardbag. Det finns bagageutrymmen på bussen? Kanske man kan stoppa in bagen utan att chaffisen märker det på ngt smidigt sätt..
Ett alt. vi har är att hyra bil av europcar. Går visst få lös en bil för 68 pund för att köra mellan flygplatserna. Terravision blev ganska dyrt. 18 pund per skalle för varje väg.
Man vill ju trots allt ha sin egen bräda. Dock ser det ut som det kommer att kosta också. Ngt av dessa fina bryt utanför bebyggelse som du rekommenderar?
Tack!
|
|
|
|
|
#7329 |
|
dana
|
tja skidåkarn
bara ett tips
kom hem från maroc för typ en vecka sen. du behöver inte släpa med 3 brädor, du ska en jävla otur om du ska lyckas knäcka nån, och klarar dig bra med din vanliga performance dom flesta dagar, trodde marocko skulle va tungt som fan. så jag togmed 2x6.2 (en backup) och en semigun. körde bara en bräda 6.2:an. Hade jag åkt i dag hade jag tagit med 1x6.2 och ev en fish. utmaningen att knö in en 3boardsbag i en merca taxi är ju oxå en faktor... men behöver du ta med 3 så är det ju så.
|
|
|
|
|
#7372 |
|
Håller med dig dana, även om brädval i högsta grad är personligt och naturligtvis också beror på om vilka brädor vi snackar om. Jag tog med en 6a och en 6'8 semi gun. Min 6a är för små vågor och trivs på den i ner till 2ft om det bara är ok förhållanden. Är nöjd med vad jag tog med ner, trotts att jag aldrig hanmnade i läget att jag verkligenn behövde använda semigunen (använde den bara ett par ggr på riktigt snabba reef-breaks vid mer än HH), men ej heller i läget där det blev för smått och slött för min 6a. Dock kan kan det ju smälla på och bli en bit över 2OH om du har mycket flyt... Men att ta med brädor som reserv är inget jag skulle gjort iaf. Skulle man ha oflyt nog att knäcka en bräda så finns det gott om surfshops där nere. Du skulle med all säkerhet få låna en bräda "gratis" (typ mot att du skulle gjort dig vän med killen i shopen och typ gav honom någon svensk present) under tiden de lappade ihop din.
Bussarna som kör till och från flygplatserna har alla ett bagageutrymme under "passagerardäck". Dock går alltid busschaffisen ut och försöker vara behjälplig, så att smyga in någon bräda är nog inget du ska räkna med...
Marocko har ju som bekant en vääldigt lång kuststräcka, inte minst i tid när vi pratar om att ta sig med bil på slingriga och/eller taskiga vägar längst kusten. Men du behöver inte nödvändigtvis åka söderut till öknen för att hitta tomma spots. Sträckan mellan Agadir och Cassablanca är lång och med lite vilja och flyt kommer ni garanterat att surfa ensamma flera gånger både på vägen upp och ner... Kanske inte det svar du hoppades på, men å andra sidan så dödar jag inte upplevelsen av att upptäcka kuststräckan själv för dig. Till saken hör att jag inte vill döpa spots utan namn... :o) Go tur.
|
|
|
|
|
#7373 |
|
Håller med lite vad gäller brädor. Jag tog med en 6a och en 6'8 semi gun. 6an funkar för mig ner till 2ft med hygglig våglängd under rena förhållanden. Är nöjd med valet, trotts att jag aldrig hamnade i läget att jag verkligen var tvungen att använda semigunen (använde den enbart ett par ggr på riktigt snabba reefbreacks i knappa 2OH). Dock kan det ju smälla på och bli en bra bit över 2OH om du har flyt. Men att ta med brädor som reserv är inget jag skulle gjort iaf. Skulle man ha oflyt nog att knäcka en bräda så finns det gott om surfshops där nere. Du skulle med all säkerhet dessutom få låna en bräda gratis under tiden de lappade ihop din om du är trevlig och bjuder honom på ett gott garv.
Bussarna som går till och från flygplatserna har alla ett baggageutrymme med gott om plats under "passagerardäck" (dock åkte jag inte under någon form av rusningstid så jag har ingen aning om det är mycket folk på bussarna vid andra tidpunkter). Dock går busschaffisen alltid ut och försöker vara behjälplig, så att smyga något ombord ska du nog inte räkna med.
Marockos kust är ju som bekant lååång, inte minst när vi pratar om tid på slingriga och/eller taskiga vägar. Du behöver dock inte nödvändigtvis till öknen i söder för att hitta öde surf. Sträckan mellan Agadir och Cassablanca är fin. Ger ni det bara tid och dedikation så kommer ni att surfa goa breaks helt ensamma flera gånger både på vägen upp och ner. Kanske inte riktigt det svar du väntat dig, men å andra sidan har jag inte sabbat upplevelsen av att utforska kuststräckan själv. Till saken hör att jag inte alls har lust att döpa namnlösa spots...
|
|
|
|
|
#7374 |
|
*doh* Att jag aldrig lär mig att trycka Ctrl+C/V innan jag postar.... Fick ett felmedelande efter första gången jag försökte posta. Sätter mig och skriver om allt, postar igen och märker att det första medelandet visst kom med i tråden. *2Xdoh*
|
|
|
|
|
#7376 |
Stoke: 143 |
|
Du Shark feeder.Jag är med på "nalle´s"resa (skidåkarn) Jag frågade dig förut om bräder? Men.Vart finns den trevliga 9 fotar´n som väntar på mig i Tagahezout.Fått för mig att det finns 6st surfshops där.Är det Engelsmännen??.Eller!!
|
|
|
|
|
#7410 |
|
Tjena jocke. Ja, det var mig du frågade om brädor. 9ft'n hittade jag i den näst nordligaste shopen på vänster sida (om du står med näsan not norr) av huvudgatan. Shopen har ingång mot söder och ett riktigt snyggt snickeriarbete till dörr. Haha. lite luddig beskrivning, men vet inte hur jag skulle kunna förklara det på annat sätt.
Riktigt schyst kille som har shopen också förresten...Dessutom är de flesta shoparna i T ägda av flera killar tillsammans, men han har lyckats skrapa ihop till sin egen. Således lätt som f_n att deala med honom eftersom han inte behöver konferera med sina partners varje gång det kommer till deal.
|
|
|
|
|
#7418 |
Stoke: 143 |
|
|
|
|
|
#18837 |
Svar: Bräda Med RyanAir 17 år, 9 månader sen |
Stoke: 4 |
|
så, alltså, det spelar ingen roll om det är en dubbel eller trippel boardbag, bara men håller sig innom de där 20 kilona?! ... och betalar de där 15 punden.
|
|
|
|
|
#18842 |
|
per stopp, du betalar till t ex london, du betalar till Marrakesh, du betalar till london, du betalar till sverige. £60 totalt då....
|
|
|
|
|
#18866 |
Stoke: 11 |
|
O glöm inte att det ÄVEN kostar pengar att ta med bagage utöver sitt handbagage. Handbagaget får väga 10kg och i kombination med en väl vadderad (läs proppad med kläder och necessärsaker) boardbag kan man klara sig nåra veckor med det...
|
|
|
|
|
#18868 |
|
När jag landade i Spanien (med Ryanair) såg min boardbag ut som att den innehöll en kanot. Och vägde garanterat 50 kilo  Problemfritt dock...
|
|
|
|
|
#18870 |
Stoke: 4 |
|
ok! tack för tipsen. då ska jag ladda boardbagen full  Direktflygen från malmö till barcelon är ju guld värda!
|
|
|
|
|