Facebook data

1
Surf Tips
#7176 Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

For you who have any questions but have been afraid to ask, please post here!

Anyways, here are some tips for how to improve your surfing.

1) paddle more laterally in small waves and drop in that wave to conserve your speed. You can lose speed dropping in too far down the wave in smaller surf so if you just get going, you'll have more speed to spare in a manoever.

2) Where you look is generally where you go. If you want to cutback roundhouse, look back at breaking part. If your goal is to surf more vertically in the pocket, look at the lip pitching in the area closest in front of you. If you are trying to get out of a deep barrel, keep your eyes open and look out of the opening. j

Conversly, if you look at the rocks, you hit the rocks, look for openings between and around obstacles like boogie boarders, other surfers, rocks, logs, or sea creatures.

3) I don't see alot of rail carves in these waters so here is a tip for them. Bank the board onto the rail, Open your shoulders to the turn, look where you want to go while you plant your front foot to hold in the rail and drive throught the turn with the hips. Make sure to follow through with your back arm ALWAYS!

4) Watch surf videos. I might have another premier soon, you will be a better surfer for it, I promise.

5) In steeper surf, lean further up on the board, it may feel like you should do the opposite but this will lift the tail and give you more momentum into the wave, do it if you are falling alot on late drops.

6) Turn on the appropriate part of the waves. Don't fight the wave, turn where the wave wants you to.

I'll post some more later

Logga in för att svara
#7182 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

Sharkboy executing a power full rail carve.

Logga in för att svara
#7224 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

thanks for reminding me,

7) if you aren't falling, you may not be trying hard enough

Logga in för att svara
#7229 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

De nada tío.

Logga in för att svara
#7248 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

A samll but very important addition to: Conversly, if you look at the rocks, you hit the rocks, look for openings between and around obstacles like boogie boarders, other surfers, rocks, logs, or sea creatures AND ESTA - cuz most pro'ly he just dropped in on you.!

Logga in för att svara
#7269 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Gazzer skrev:
A samll but very important addition to: Conversly, if you look at the rocks, you hit the rocks, look for openings between and around obstacles like boogie boarders, other surfers, rocks, logs, or sea creatures AND ESTA - cuz most pro'ly he just dropped in on you.!

HAHAHAHAHA!

Logga in för att svara
#7273 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

"5) In steeper surf, lean further up on the board, it may feel like you should do the opposite but this will lift the tail and give you more momentum into the wave, do it if you are falling alot on late drops."

What do you mean with "up on the board" ?

Thanks for the tips, alteast it makes you think of what youre actually doing on the wave and what diffrence it makes.

Logga in för att svara
#7277 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 2

dana
graphgraph

good intitiative shar´kboy

If you are trying to get out of a deep barrel, keep your eyes open and look out of the opening. j

Just wanna share some tips about making when getting barreled deep which is friggin hard to begin with, like the tip above plus keep your eyes open, dont freak out and bail, to make it out, sortta point the nose of the board and aim it for the opening, up in the corner or just a straight line. it helps keeping the right line and trim the speed accordingly, and whooops you start making out of barrels, sweetest thing ever!!!

fuck, why did i start thing of barrels, wanna go somewhere and surf hollow...
peace dana

Logga in för att svara
#7279 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Qanik skrev:
"5) In steeper surf, lean further up on the board, it may feel like you should do the opposite but this will lift the tail and give you more momentum into the wave, do it if you are falling alot on late drops."

What do you mean with "up on the board" ?

Thanks for the tips, alteast it makes you think of what youre actually doing on the wave and what diffrence it makes.
Luta dig framåt, lägg tyngden på framfoten, istället för att luta dig bakåt och "stegra" brädan. Jag gör ofta detta fel, vilket resulterar i att man får hela vågen över sig, eller får försöka surfa förbi vitvattnet och hinna ikapp det gröna.

Logga in för att svara
#7283 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

Getting out!!??

How the fuck do you get IN in the first place...?

Logga in för att svara
#7288 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen  

[c]

These might be the most substantial tips here so far! Awesome. I've hit at least two bodyboarders and I was focusing all my energy looking at them so I would know where they were... Dough!

Bring on more good stuff like that. Preferably with translation, some bits were a bit tricky to grasp. Maybe they can be put into a tutorial page? Would save some questions from reoccuring

Logga in för att svara
#7291 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

Totally agree!

Spun out on a steep righthander down here, had Eduardo paddling out iin front of me, my focus was of course on him and him only....bump...ran him right over.

He took it well though.

Extremely sorry, Man!! Won´t happen again!

Logga in för att svara
#7292 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

SharkBoy!

You say "paddle in more laterally". I guess that means "more paralell" in my swenglish? If so, do you have any further tips on that. When I try to do that the board tend to flip over sideways instead...

Why is this? Not enough paddling speed, or what?

This is also a useful technique in steeper waves is it not?

"SharkBoy´s Surf School"!!??

Logga in för att svara
#7297 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

nekons skrev:
SharkBoy!

You say "paddle in more laterally". I guess that means "more paralell" in my swenglish? If so, do you have any further tips on that. When I try to do that the board tend to flip over sideways instead...

Han menar väl tvärtom. I små vågor, droppa rakt ner och använd den farten till att köra på vågen. På en större våg, vinkla take-off:en för att hinna med vågen, droppar du rakt ner då är risken att du tappar all fart i bottomturnen, vilket resulterar i en wipeout.

Jag kan ha helt fel, men jag tenderar att droppa rakt ner på små vågor och sen vinkla upp brädan i vågens riktning, på större och/eller snabbare vågor, så tenderar jag att droppa mer paralellt med vågens riktning, för att hinna med. Kan också bero på att jag mest kör större brädor.

Logga in för att svara
#7298 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

HAHA!

Ja, jag vet inte...

Hur som helst...att paddla in snett är något jag skulle vilja få bättre kläm på. Tycker som sagt att brädan har en tendens att vija "kantra" istället för att hänga kvar med "glide" högt upp i facet (ser ju så j-la enkelt ut!). Har du nå´t tips? Känner du igen det?

Jag kör nästan bara longboards.

Logga in för att svara
#7303 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

The technique of getting out of many barrels isn't simply to look where your going but involves several different components depending on the situation..
Nearly every wave ,barrel etc is / are different..In many cases getting out of a barrel can mean just PURE DETERMINATION TO NOT....NOT...NOT fall off....to make it out no matter what...bend your knees tighten all your muscles so that when the lip slams down on you ..you FIGHT against it and refuse to be knocked off..this is just 1 scenario in a case of a million things that might mean you make a tube or not but it's a really big factor in HOW many tubes you make in the long run..determination..to make the tube..pull off that manouvre...etc etc..And to not be afraid to try...take that late drop which may turn into a total wipeout..pull into the wave that looks like it's probably going to close out..take chances no matter what the concequences..don't be embarassed to wipe out on the 'biggest take off of the day' if you are the only one with the guts to paddle for it in the first place..come up laughing and go again..next time you might make it...

Logga in för att svara
#7308 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

nekons skrev:
Hur som helst...att paddla in snett är något jag skulle vilja få bättre kläm på. Tycker som sagt att brädan har en tendens att vija "kantra" istället för att hänga kvar med "glide" högt upp i facet (ser ju så j-la enkelt ut!). Har du nå´t tips? Känner du igen det?

Jag känner igen det, kanske har du lite för mycket vinkel, visst lyckas man inte alla ggr. Det bästa är köra "hawaii-take-off" stil, huka dig och grabba railen för att hålla upp brädan, men så kör inte jag, utan lyckas på något sätt ändå att vinkla upp lite granna.

Jens hawaiian style:

Logga in för att svara
#7311 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

if you think you're gunna fall off you will

Logga in för att svara
#7313 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

nekons skrev:
HAHA!

Ja, jag vet inte...

Kan va din bräda som har fel sorts kanter, för tjocka kanske för att tillåta en sån sne takeoff?

Logga in för att svara
#7315 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

Tack Erik!

Nu har jag i a f nå´t att skylla på!!

Vi får se...får väl slipa på detta under säsong 07 så får vi se.

Logga in för att svara
#7342 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 6

Kman
graphgraph

75: HAVE FUN!!!!

Logga in för att svara
#7346 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

danjael
graphgraph

Tack alla, speciellt haj pojken, kanske den bästa tråden på länge ja någonsin.
Om vi nu på ett icke fascistiskt sätt skulle kunna smyga in lite surfettikett och/eller starta ny tråd, där alla som inte vet, utan att känna sig dumma kan fråga om vett och ettikett.
Men Please keep this one going.

/daniel

Logga in för att svara
#7353 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen  

[c]

I have a question on the carving thing. Not that I've ever purposely done any of those, but suppose you end up in something like that by pure accident (having no clue how it happened). How do you level the board back to horizontal? Seems tricky since the tilting board is pushing you further over? How do you get the weight back up when you are leaning inwards? That is, how do you avoid the scenario in the image?

Logga in för att svara
#7367 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Allt i surfing snurrar runt vikt transfer och vikt fördelning..om du hamnar på en rail och vill introducera en annan vinkel måste du först borja att vrida din överkropp för att det sen skifta vikt ner till dina ben..

Om du vill svänga till exempel måste du först börja med din överkropp;armar osv.det är dina armar som börjar rörelsen..Jag har varit gymnastik lärare till nivå 8 och vet att allt börja i en rörelse från dina armar och överkropp..till ex. stå på still på marken..om du vill hoppa upp och göra en rotation på 360 och landa... det är bara attt ta en arm och svänga det från din sida diagonallt hårt uppåt till din motsatsida och hoppa sammtidit då snurra man runt..det är mycket svårare att snura 360 om du har dina armar ner mot sidan och inte använda de...svårt att förklara i ord men det är sant...
I andra ord du måste gör en vikt transfer med början i din överkropp..

Logga in för att svara
#7425 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen  

[c]

Tack för det rådet! Tyvärr har jag en ganska obstinat underkropp som helt ignorerar överkroppens försök att svänga. Benen tycks följa brädan istället för armarna, hur mycket jag än fäktar med dem. Men med lite träning ska det säkert gå att få bättre synkning!

Logga in för att svara
#7430 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Bästa tipsen: Kolla på mycket surffilm som hajpojken sa, surfa mycket och försök härma proffsen. Satsa allt på varje våg, dvs försök göra galna svängar vid varje tilfälle och skit i att du trillar. Till slut lyckas man göra grymma saker, hoppas jag på iallfall

Logga in för att svara
#7441 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Glöm inte att låta brädan jobba, ställ den på kant så svänger den, använd gkraften till att resa dej när du vill avsluta svängen. och låt brädan svänga in under din tyngdpungt.
Ratman har rätt i de han säger, men man ska inte glömma att låta brädan förflytta sej under en. Rätt svårt att förklara, men om man tänker på en pendel så måste nedersta delen (brädan) röra sej en längre sträcka är den övere (axlarna)

Logga in för att svara
#7442 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

snakie
graphgraph

Daniel skrev:
nekons skrev:
SharkBoy!

Han menar väl tvärtom. I små vågor, droppa rakt ner och använd den farten till att köra på vågen. På en större våg, vinkla take-off:en för att hinna med vågen, droppar du rakt ner då är risken att du tappar all fart i bottomturnen, vilket resulterar i en wipeout.
.

Men man ska väl droppa in i vinkel på dom små vågorna för att slippa första momentet bottomturn som saktar ner dig.. att poppa upp i vinkel för att pumpa direkt och satsa.

sen beror de väl på vilken våg det är.

Logga in för att svara
#7495 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

that's what I meant snakie.

In fast waves you drop the same way to make sections. Daniel, remember there is a difference between fat versus sucky and slow peeling versus reeling. A wave can be fat but reeling and sucky but slow peeling. You should adopt the line that's most appropriate.

(c)Ratman förklarade klockrent.

Qanik, det jag menade med att luta fram var att lägg dig själv längre fram på brädan (while paddling) när droppsen blir brantare, det liftar tailen och ge dig lite extra moment i vågen.

Logga in för att svara
#7496 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Danjael, you wanted some of the rules, here they are, Redax, you asked for them , why don't you keep them at the top page?

surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=5710&catid=2

Logga in för att svara
#7498 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

-on flat surf, when you can't pump off the rail (meaning staying on the rail all the time), let your board go flatter based against the wave surface (board bottom to wave surface) between pumps to keep up the planing and reduce the drag

-when pumping down the line for speed, push harder on your back foot for more projection during the second part of the pump, I see alot of people pump primarily off their front foot.
Note; by pump I mean driving, not bouncing'

-If you want more power on a turn, a good tip is just to move your back foot further back, I have seen alot of surfers pump off their front foot down the line, but actually have their back foot in front of the side fins. If you can get it further back, you will have a tighter more powerful carve.

-cutbacks look better if you bottom turn into them and time then better than just getting to much speed down the line and turning after you've shed it by being too far out on the shoulder.
instead, bottom turn around the breaking part of the wave and shoot up at about a 40 to 50 degree angle (more if you are good), then open your shoulders and do that back-foot boogie.

-A tip I just realized today, when getting air, you guide the board to landing with your BACK foot, keep your front leg sucked up and centered.
A second tip, it's easier to do airs on days with onshore wind.., even easier than windstill days. Offshores are nice for barrels but harder for airs (and late drops)

-make more use of the close-outs or approaching whitewater sections for tricks and airs, or just harder manoeuvres. Sounds obvious, but when you start nailing them there, you can try them earlier on the wave without as much worry about wasting them.

Logga in för att svara
#7499 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

perfect turn, open shoulders for the first part of the turn, drive through the hips and make sure that BACK arm follows through

Logga in för att svara
#7500 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

like this

Logga in för att svara
#7515 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 2

Charlie
graphgraph

Bra trad,

Jag har ett tips som har hjalpt mig valdigt mycket, det kan ju vara olika saker som staller till det men jag markte en stor skillnad i min surfing bara genom att alltid tanka pa att borja varje manover med en bottom turn. Dvs alltid vinkla ner innan man gar upp.

Jag tenderade tidigare (las fortfarande) att inte borja med att ta ut djupet och svanga ner till botten med en stor anfallsvinkel.

Att ha det i huvudet tillsammans med en rak rygg, bojda ben och alltid vrida pa huvudet dit man ska kan for mig innebara skillnaden pa en dag da allt stammer eller tvartom.

Jag sitter forrsten pa Bali for tillfallet, har inte surfat wet season har tidigare, men enligt prognosen sa tycker jag ulu borde funka... Annars funderar pa att folja guide boken till Sanur?

Nagon som har stenkoll sa skulle jag uppskatta ett mail.

Mvh Calle

Logga in för att svara
#7532 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

great tip Charlie, that'll help you stay in better position and generate speed to the top of the wave as well. There are occasions where a bottom turn isn't good though. For airs, it's better to do your 'bottom' turn further up on the wave so you can launch higher. That also goes for floaters where you want to cover some distance

Logga in för att svara
#7555 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen Stoke: 2

Charlie
graphgraph

Ja, men Airs och floaters har aldrig varit nagot problem for mig..

Nej men arligt talat sa forstar jag vad du menar, men for mig sa ar det intressanta att fa sa manga och bra hits som mojligt samt att pa sa vis fa mera speed...

Den dagen jag ska borja flyga pa vattnet sa ska jag komma ihag att inte ladda nerifran.

Sen tror jag inte jag har guts n9og att borja ladda bottomturn om vaggen bygger upp for en floater..

Fan, verkar som du ar en grymt skillad pa att koppla ihop praktik och teori i alla fall..

Mycket tack,

/Calle

Logga in för att svara
#7556 Svar: Surf Tips 18 år, 3 månader sen  

[c]

Qanik skrev:
Glöm inte att låta brädan jobba, ställ den på kant så svänger den, använd gkraften till att resa dej när du vill avsluta svängen. och låt brädan svänga in under din tyngdpungt.
Ratman har rätt i de han säger, men man ska inte glömma att låta brädan förflytta sej under en. Rätt svårt att förklara, men om man tänker på en pendel så måste nedersta delen (brädan) röra sej en längre sträcka är den övere (axlarna)

Bra tips, ska komma ihåg det! Trodde jag gjort nåt katastrofalt fel när brädan gick upp på kant så jag kämpade emot allt jag orkade. Förmodligen saknades hastighet (och g-kraft) också. Bara att tänka sig en motorcykel, bättre att följa med i kurvan istället för att kämpa emot. Och går det för sakta välter man inåt hur man än gör.

Anyway, en snabb googling gav den här tutorialsidan med steg för steg bilder:
www.surfingvancouverisland.com/surf/tricktips/

Logga in för att svara
#7748 Svar: Surf Tips 18 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

thanks for the link [c] . I lived on vancouver island and surfed some with that devries kid, fark he rips. Anyways, that covered alot of ground, so for those of you started to turn a little bit more a good tip is to turn in the way the wave wants you to turn. Nothing looks more ridiculous than someone trying to turn and fighting the wave.
-If you have come from a fast section and out to the shoulder...a cutback would be a good option
-if you have a peeling lip in front of you...hit it
-if you have alot of face....carve it
-if you are in position and the lip starts throwing over...pull in
-if you have a long section in front of you either- do a floater or bottom turn around it
-Don't do floaters if the lip hasn't peeled over (well you can learn that way but don't make a habit of it)
-if you have a section approaching you and you have the speed-go apeshit (try airs, 360's bashes, whatever)

Logga in för att svara
#7749 Svar: Surf Tips 18 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

oh yeah, if you find yourself for some reason without any speed left, don't go for a manoever, rather wait unitl you get some speed up again and then do something

Logga in för att svara
#7770 Svar: Surf Tips 18 år, 2 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

SharkBoy skrev:
like this

Who put this picture of me switchfoot out on the net??????

Logga in för att svara
#8149 Svar: Surf Tips 18 år, 2 månader sen  

ninjita

Tack för en bra tråd !

(upp upp upp)

^ ^ ^

Logga in för att svara
#8794 Svar: Surf Tips 18 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

sometimes it's good to hang back, even if you see a section ahead, if you hang back, you will be able to use the pocket for projection whereas if you stray to far, you may bog and not have enough speed to hit the section, it's all about reading the wave.
think about that the same way you would when someone passes you in traffic only to wind up stopped at a redlight in 1st gear while you modestly cruise by in 5th.

also, Nekons you asked how to get into the barrel. There are three ways actually:
-drop in late and/or deep
-bottom turn and set up under the peeling section
-backdooring it (meaning, go in at full speed from behind)

Dropping in late/deep

bottom turning around to setup turn

Backdooring it

all three are closely related,
anyways, get to your feet fast, pick a line, and look at the lip by the opening

Logga in för att svara
#8795 Svar: Surf Tips 18 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

there were supposed to be pictures with that one
:
-dropping in late/deep

-bottom turn to set up under

-backdooring a section

AND THIS IS WHAT IT SHOULD LOOK LIKE!

Logga in för att svara
#8796 Svar: Surf Tips 18 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Logga in för att svara
#8797 Svar: Surf Tips 18 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Above is the backdoor
here is the late/deep drop:
-

Logga in för att svara
#8798 Svar: Surf Tips 18 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

bottom turn

Logga in för att svara
#8805 Svar: Surf Tips 18 år, 2 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Sharkboy..you forgot
1/ STALLING
2/ Cutting back towards the source and then setting up for the tube
3/ Snapping and then setting up..

Logga in för att svara
#8809 Svar: Surf Tips 18 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

RATMAN skrev:
[quote]Sharkboy..you forgot
1/ STALLING
2/ Cutting back towards the source and then setting up for the tube
3/ Snapping and then setting up..
[/quote

you are exactly right, thanks RAT, I was a little vague but I sort of meant that in bottom turning to set-up.
set-up meaning stalling or snapping or even cutting back to set-up the line for the tube.

Another good tip I find is on backside tubes is to grab the rail far forward and stall with your hand in front of you (like a rugby player sheilding) that way your shoulders are perpendicular for the line you are taking and with both your arms forward, you will plant your weight more accordingly over your front foot.

Logga in för att svara
#8867 Svar: Surf Tips 18 år, 2 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Good tip Sharkboy..!!!..it's good to get your weight forward when you rail grab backhand..especially when it's big and really fast...when the waves are slower you can grab the rail of your board in the centre and use your opposing hand as a drag against the face to slow yourself down and then release it to go faster when needed..

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!