Facebook data

1
NSP Fish 6,4
#71940 NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: 5

rxrosenvinge
graphgraph

Jag ska lära mig surfa och köpte en NSP fish 6,4. Skatade som barn och åker en del snowboard på vintern men frågan är om jag har tagit vatten över huvudet? Är et en passande nybörjarbräda? Jag åker bort i fem veckor över jul och nyår med syftet att vara i vattnet så mycket som möjligt där jag kan nöta och nöta tekniker. Finns det en lämpligare bräda?
Annars tack för en trevlig sida!

Logga in för att svara
#71943 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: 6

freddyo
graphgraph

Kanske lite i kortaste laget om man aldrig surfat förr. Men den kan nog funka om du bara ger dig fan på att du ska upp....

Logga in för att svara
#71944 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: 36

Henky
graphgraph

Hur stor är du? Vikt? längd? har ganska stor betydelse, men klart att den kommer funka;)

Logga in för att svara
#71946 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Eftersom du har åkt skejtbård som barn är det inga problem alls! You are gonna fly man!!

Logga in för att svara
#71950 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: 5

rxrosenvinge
graphgraph

180cm lång och 77kg. Surfa ska jag om jag så behöver svälja min kroppsvikt i saltvatten:-) Frågan är bra om det finns en bättre bräda. Kommer dock tillbringa varje dag i vattnet under fem veckors tid för att öva..

Logga in för att svara
#71955 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

rxrosenvinge skrev:
180cm lång och 77kg. Surfa ska jag om jag så behöver svälja min kroppsvikt i saltvatten:-) Frågan är bra om det finns en bättre bräda. Kommer dock tillbringa varje dag i vattnet under fem veckors tid för att öva..

Det finns alltid bättre saker än de man har.

Logga in för att svara
#71960 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

rxrosenvinge skrev:

Var kommer ditt nyfödda intresse från!?
Vart ska du åka?
Frågade du ingen innan du köpte brädan av om vad som skulle passa dig?

Logga in för att svara
#71970 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: 0

Revisorn
graphgraph

Tjena,
Är det Hamilton utrustning du har på bilden? Bra med tuber när du tumlar runt eller vill ta dig ut osedd till brytet. Använder liknande teknik till mina secret spots.

Om du ska vara borta 5 veckor kanske det finns en nybörjarkurs på stället eller möjlighet att ta några lektioner. Va sa dom i butiken? Antar att du upplyste dem om att du är nybörjare, vikt etc. Jag hade rekomenderat typ en mini mal eller en fun. Själv blev jag pålurad en gun i P.Escondido och det gick sådär att lära sig på. Tog typ inte en våg innan jag fick hjälp att byta bräda. Men brädan var snygg.

Logga in för att svara
#71995 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Det finns ju brädor som hade passat lite bättre kanske till en nybörjare, men det går säkert bra. det kommer nog dock att ta dig lite längre tid att lära dig än om du hade haft en bräda med lite mer volym.
Tanken är ju som nybörjare att man vill kunna ta så många vågor som möjligt, då hade det varit lättare med en bräda med mer volym. Vi kör ofta nybörjare på längre, bredare och tjockare brädor för att man just ska få lite mer vågtid. men vad fan, det e bara att paddla på. lycka till:)

Logga in för att svara
#72019 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: 5

rxrosenvinge
graphgraph

Revisorn : Ja det är en form av Hamilton utrustning:-) Det är en speciell attackdykar utrustning med antimagnetiska flaskor och ventiler. Det kallas en rebreather och den återanvänder utandningsgasen, filtrerar bort co2 och tillsätter syrgas. Det gör att den är bubbelfri och att man kan stanna i timmar under vattnet. Det är det jag dyker med på fritiden.

Jag åker till Varkala i India. Det är fin sandstrand med ca 2 meters vågor. Den är några enstaka och duktiga surfare från frankrike där men annars är det tomt i vattnet. Ska försöka snappa upp lite trick från de.

Sverre: Jag har provat många brädsporter och gillar att vara i vattnet. Jag har hela tiden varit sugen på att lära mig surfa och en dag när jag såg en bräda inne på skidsport i abrahamsberg slog jag till.

Roger

Logga in för att svara
#72020 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: 50

Danne
graphgraph

rxrosenvinge skrev:
Revisorn : Ja det är en form av Hamilton utrustning:-) Det är en speciell attackdykar utrustning med antimagnetiska flaskor och ventiler. Det kallas en rebreather och den återanvänder utandningsgasen, filtrerar bort co2 och tillsätter syrgas. Det gör att den är bubbelfri och att man kan stanna i timmar under vattnet. Det är det jag dyker med på fritiden.

Jag åker till Varkala i India. Det är fin sandstrand med ca 2 meters vågor. Den är några enstaka och duktiga surfare från frankrike där men annars är det tomt i vattnet. Ska försöka snappa upp lite trick från de.

Sverre: Jag har provat många brädsporter och gillar att vara i vattnet. Jag har hela tiden varit sugen på att lära mig surfa och en dag när jag såg en bräda inne på skidsport i abrahamsberg slog jag till.

Roger

AH DET VA DU! jag är fett sugen på en sån där sen va den bara borta!!

Logga in för att svara
#72021 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

sounds good mate!
Indien, coolt! Varkala, Det är inte där dom även har Hare Krishna retreat eller?

Det viktigaste i början är att lära dig läsa vågorna, dyka under dom, paddla in med tajming etc. Brädan kommer inte vara något problem. Kanske lite liten, men när du väl tar en våg och kommer upp, ja då har du gjort rätt!
Ett tips är att öva pop ups innan.

Kom ihåg upp på fötter! När du väl är på fötter ska du nog kunna hantera brädans längd utan problem!

Logga in för att svara
#72032 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: 5

rxrosenvinge
graphgraph

McBeth: Sorry att jag knep brädan för dig:-) Om du ska ut i Stockholm och surfa och man får haka på får du självklart prova den:-)

Jag vet inte om det finns något sådant center i Varkala men det är inte omöjligt. En hel del söker sig dit för att utöva yoga då det finns många duktiga instruktörer. Det är ännu inte så många surfare som har hittat dit märkligt nog. Varkala beach har perfekta vågor och en sandbotten helt utan sten. Vågorna är runt 2, i bland 3 meter och de kommer regelbundet hela dygnet, hela året. Desutom är det otroligt billigt att bo där.

Då jag fotograferer en hel del både över och under vattnet kommer jag ta en del bilder.

Logga in för att svara
#72038 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: 0

danbor
graphgraph

Skulle säga att den är för liten för att börja från scratch med. Men efter några dagar/en vecka på longboard/minimal så skulle den kunna funka.

Har varit med på flera camps där det funnits bl a NSP 6"4 Fish, och en del har klarat den efter några dagar eller en vecka på en större bräda, andra inte. Men jag skulle rekommendera en större bräda till att börja med, just för att lära dig "pop-ups" och kunna plocka vågor utan för mycket ansträngning. Lektioner är inte heller fel, för att lära dig rätt från början och inte lägga på dig en massa ovanor. Lycka till!

Logga in för att svara
#72050 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: -1

Fredriks
graphgraph

rxrosenvinge skrev:
McBeth: Sorry att jag knep brädan för dig:-) Om du ska ut i Stockholm och surfa och man får haka på får du självklart prova den:-)

Jag vet inte om det finns något sådant center i Varkala men det är inte omöjligt. En hel del söker sig dit för att utöva yoga då det finns många duktiga instruktörer. Det är ännu inte så många surfare som har hittat dit märkligt nog. Varkala beach har perfekta vågor och en sandbotten helt utan sten. Vågorna är runt 2, i bland 3 meter och de kommer regelbundet hela dygnet, hela året. Desutom är det otroligt billigt att bo där.

Då jag fotograferer en hel del både över och under vattnet kommer jag ta en del bilder.

Ehm, det är inte alls 2-3 meters vågor dygnet runt året runt.
Om du vill så kan du spana in "seasonal avrages" på http://magicseaweed.com/spot-seasonal-overview.php?spotId=839. Det är inte exakt vetenskap, men det ger en bra uppfattning om vad det brukar vara för vågor den tiden på året.

Logga in för att svara
#72053 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

fragan ar, vem lurade i dig en 6´4" ? NSP dessutom...
eller e du en san som gillar utmaningar kanske.
Well varfor gora det latt nar man kan gora det svart for sig...

God luck my friend!

Logga in för att svara
#72054 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: 50

Danne
graphgraph

och alla på Skidsport är bra på surf så konstigt att ingen sa något annat tycker jag.. elelr så sa su inte att du va ny?

Logga in för att svara
#72055 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

btw,

skejt och surf e val ok, speciellt longboard <-- skejt... but snowboard hjalper inte din surfing! forutom den att du e mer van att aka sidleds?

Logga in för att svara
#72058 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: 5

rxrosenvinge
graphgraph

Du har rätt, jag har bara varit där tidigare i december och januari och då är vågorna fina. De lokalbor jag pratat med har berättat om höga vågor under regnperioden.

Fredriks skrev:
rxrosenvinge skrev:

Ehm, det är inte alls 2-3 meters vågor dygnet runt året runt.
Om du vill så kan du spana in "seasonal avrages" på http://magicseaweed.com/spot-seasonal-overview.php?spotId=839. Det är inte exakt vetenskap, men det ger en bra uppfattning om vad det brukar vara för vågor den tiden på året.

Logga in för att svara
#72059 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

rxrosenvinge skrev:

Detta låter bra mer undervattenssurfbilder för surfsverige.

Du kommer ju bli proffs på duckdiving det hör ju jag. Första försöket sen så är du proffs.

Logga in för att svara
#72061 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: 5

rxrosenvinge
graphgraph

Jag fotograferar ju en del undervattensbilder så det kommer kanske en bild med självutlösaren när jag har leashen runt halsen och är fastklistrad i en korall efter ett fall:-)

Logga in för att svara
#72088 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

rxrosenvinge skrev:
McBeth: . Det är ännu inte så många surfare som har hittat dit märkligt nog. Varkala beach har perfekta vågor och en sandbotten helt utan sten. Vågorna är runt 2, i bland 3 meter och de kommer regelbundet hela dygnet, hela året. Desutom är det otroligt billigt att bo där.

.

Något sådant ställe som du beskriver finns inte i hela världen. Du har blivit lurad av dom som sagt det till dig. Dom är ute efter dina västerländska stålar.
There is no paradise, only poverty, hehehe
Sten på botten brukar vara en bra förutsättning för surfing, sandbankar kan skifta och göra allt värdelöst länge..
Det är inga perfekta vågor där, det kan jag garantera, och det är därför inte så många surfare har tagit sig dit.

Logga in för att svara
#72094 Svar: NSP Fish 6,4 15 år, 6 månader sen Stoke: 5

rxrosenvinge
graphgraph

Det är mycket möjligt Sverre. Förra året var det fina vågor så jag hoppas det är bra nu med. De surfarna jag pratade med tyckte stället var bra. Kanske var det också för att man inte behövde trängas med andra i vattnet då de flesta som vill surfa inte söker sig till India.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!