|
#72826 |
Brädor från O'shea OK? 15 år, 6 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Är det någon som vet om O'shea gör OK brädor? De gör både polyester- och epoxybrädor. Är båda varianterna OK? De är väldigt vanliga i UK-butiker och verkar även prisvärda. Jag är lite sugen på en sån här (då det nästan är omöjligt att få tag i en minimal här hemma): www.kingofwatersports.com/oshea-76-mini-mal-red-pu-surfboard-i7196.html
Jag är helt noob på vågsurfing, men har vindsurfat, skejtat och åkt snowboard så länge jag kan minnas.. Är i nuläget på jakt efter en bräda som komplement till vindsurfingen. Så, det är alltså min första bräda jag är ute efter. Kravet är att den ska gå in i bilen, så longboards går tyvärr bort.
Lyssnar gärna på andra tips/förslag..
|
|
|
|
|
#72832 |
Svar: Brädor från O'shea OK? 15 år, 6 månader sen |
Stoke: 3 |
Pazki
|
Om den ska gå IN i bilen så är nog en mini mal aningen stort det också... 
|
|
|
|
|
#72833 |
|
Hej
Yepp, jag tänkte få IN grejorna i bilen. En 7'6" går garanterat in. Har inga problem att få in två st 2,5 m vindsurfbrädor med tillhörande master mm, så det är nog cool så länge längden är under 8' på brädan..
|
|
|
|
|
#72843 |
Stoke: 45 |
marQs
|
Behöver du verkligen ha en så stor bräda om du har stått på bredden hela livet innan?
Mycket flytkraft köper jag, men gud så segstyrda mini-malsen är, jag själv surfade mini-mal alldeles för länge.
Flytkraft å en mindre bräda om du har bra balans redan, så är det bara å paddla dag ut å dag in några månader.
|
|
|
|
|
#72904 |
Stoke: 10 |
|
Låter konstigt att det inte skulle gå att få tag på minimals här hemma... Vet åtminstone en butik som har en hel del i lager...
Varför skulle en minimal/funboard vara trögstyrd? Allt beror ju på hur brädan ser ut, en 7.6 kan ju vara antingen en nybörjarpråm eller en riktigt kul bräda. Men bara för att den är 7.6 blir den ju inte per automatik trögstyrd. En longboard svänger bra den med om man vet hur man ska svänga.
Ha det gott
//Göran
|
|
|
|
|
#72919 |
Stoke: -234 |
|
marQs skrev:
Behöver du verkligen ha en så stor bräda om du har stått på bredden hela livet innan?
.
ännu ett iddi inlägg från dig..

|
|
|
|
|
#72921 |
|
marQs skrev:
[quote]segstyrda mini-malsen är, jag själv surfade mini-mal alldeles för länge.
quote]
så du STYR din bräda på vågorna fram!?
en kulen höst höst höst min brett jeg styrde på böljens vågade vågade våg
så skummet yrde!!?
|
|
|
|
|
#72930 |
|
marQs skrev:
Behöver du verkligen ha en så stor bräda?
Det vet jag faktiskt inte. Har aldrig stått på en vågbräda, men har fått minimal rekommenderat som första bräda, 7'2 till 7'6. Om jag ska satsa på något mindre, vad rekommenderar du?
Backdoor_Goran skrev:
Låter konstigt att det inte skulle gå att få tag på minimals här hemma
Visst, det är lätt att hitta en ny via olika surfshoppar, men kan man hitta en ny PU minimal i Sverige, inkl bag, leash och fenor - levererat till dörren för under 4000 kr (och som inte är Bic eller NSP)?
- Tillbaka till min ursprungsfråga.. Är det någon som har erfarenhet, åsikt eller kunskap om O'shea-brädor?
|
|
|
|
|
#72931 |
|
Bra att du frågar Marqs om vad du ska köpa för bräda. Den killen verkar ha stenkoll!! 
|
|
|
|
|
#73054 |
marQs
|
Men vafan tips var ju välkomna så varför är mitt idiotiskt? Jag har säkert surfat fler brädor än dig på mitt första och enda surfår.. hittils.
Jag fick oxå tipset att skaffa en mini-mal eller longboard så jag gjorde det, jag ångrar inte saker för det är slöseri med livsenergi. Skulle jag ångra mig skulle det vara över mini-mal karriärren.
En sak om man tycker det är kul, å Goran visst går det att svänga, en del dudes rippar ju sjukt på dem, men jag tycker det är mycket roligare och enklare å svänga med en shortboard. Å jag gillar att det är lätt att duckdiva med de små, å lätt att ta med.
Jag är bara trött på att surf skulle vara nån utomjordisk svår grejj som man måste börja från baby-stadiet för att ens ha en chans. köp en mini-mal för 5000 tusen spänn å surfa några gånger sen lånar du en shortboard med bra flyt i å se om dina 5000 ligger i havet i onödan, så kan du berätta för gudfadern Svenne va du tycker. Alltid när en nybörjare frågar om bräda ska det vara minst 7:2...
Min vän som jag släpade med hit köpte en tunn liten shortboard som han rajdar FETT efter 30-40 sessions i vattnet. Han har samma bakgrund som den här killen.
Jag håller mig till mitt tidigare svar: en lite kortare mindre bräda som känns bra att hålla under armen, och som från siffrorna att tyda på den flyter tillräckligt bra för din kroppshydda och typen av vågor där du oftast ska surfa, de borde ju localsen veta, inte ens i Sverige kan mini-mal vara det roligaste alternativet.
De stämmer att jag inte vet så mycket om surf än, men de lilla jag erfarit kan jag dela med mig av, någon nytta kanske det är till.
Låna lite olika brädor innan du köper är mitt bästa tips.
Varför inte ge tips på mindre brädor som är kul istället för att prata om mitt inlägg, karln är ju i en djungel och i djungeln överlever man bäst om man är fler i en grupp, jag menar, ju fler tips, synpunkter å åsikter ju mer info i bagaget när det väl ska shoppas.
|
|
|
|
|
#73064 |
marQs
|
sverre skrev:
[quote] marQs skrev:
segstyrda mini-malsen är, jag själv surfade mini-mal alldeles för länge.
quote]
så skummet yrde!!?
vad kallar du det när du väljer riktning på ett fordon? svänger kanske, som borde vara lite av en synonym, skulle kunna googla det och verka smart men varför låtsas vara smart.
|
|
|
|
|
#73072 |
|
marQs skrev:
Men vafan tips var ju välkomna så varför är mitt idiotiskt? .
Eftersom du insinuerar att man skulle ha så god hjälp av att ha hållit på med andra brädsporter, i början när man ska lära sig surfa. 
|
|
|
|
|
#73073 |
|
marQs skrev:
[quote] sverre skrev:
marQs skrev:
segstyrda mini-malsen är, jag själv surfade mini-mal alldeles för länge.
quote]
så skummet yrde!!?
vad kallar du det när du väljer riktning på ett fordon? svänger kanske, som borde vara lite av en synonym, skulle kunna googla det och verka smart men varför låtsas vara smart.
Jag tycker fortfarande att det låter extremt kul att du är ute och styr på din surfningsbräda.
|
|
|
|
|
#73176 |
marQs
|
Man är ju van att stå på bredden och hålla balansen.
Idag styrde jag runt på långa fina 4 feetare som rullade in i 12 sekundare, på en öde strand men ett par tre goda vänner, fan så det styrdes, snart styr jag cutback. Det är så härligt svårt att surfa, men inte så svårt att komma upp i början som många säger..
tycker jag och mina skatesnow vänner iallafall, klart man har lite nytta av det, de är vi övertygade om.
 stoke
|
|
|
|
|