Facebook data

1
Det dar med flytkraft och bradval
#73087 Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 7 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Ok med risk for att bli tjatig: Vilken brada behover jag:whistle: ? Naera, men jag skulle bli glad over ett och annat bradtips.

Jag har surfat en 5'8 fish i nya zeeland ett tag. Jag gillade bradan pa mindre och fetare vagor, men den blir lite instabil da det blir storre eller brantare (funkar sakert for den som surfar battre an mig, men jag fann det lite klurigt). Jag antar att en san brada kanske blir lite for liten i svenska vatten, och da ar det flytkraften jag tanker pa. Hur mycket gor flytkraften egentligen? Jag antar att om jag vill ha samma kansla pa bradan som jag hade dar med min 5'8 fish (dvs latt att fanga vagor och latt att manovrera pa vagen) sa behover jag ga upp ett par storlekar (framst for att fortfarande kunna fanga vagor). Nagon som har en aning om hur mycket? 6'0 eller annu storre? Den senaste bradan jag surfade dar nere var en 6'0 shortboard som var skitabra for mig, men den har nog inte tillrackligt mycket flytkraft har.

Logga in för att svara
#73088 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 7 månader sen Stoke: -2

surfingGBG
graphgraph

tjena,
kör en fet 6,2 fish. Fungerar grymt bra i svenska vatten. Skulle dock lätt kunnat gå ner några storlekar så man kan undra om inte din 5,8 kan fungera bra här hemma =) Brukar även ibland köra en 6,2 shortboard vilket också fungerar bra när det är lite större. Alltså tror jag det är luuugnt med 5,8 fish

Logga in för att svara
#73089 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 7 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Det later bra! Jag ar ganska liten och latt och en storre brada blir latt klumpig for mig. Den senaste bradan jag surfade var en 6'0 shortboard som var kanon for mig, aven om jag skulle kunnat surfa en mindre, sa kanske en 6'0-6'2 fish skulle bli rolig. Men det ar ju ocksa sa att ju mindre brada man har desto senare far man ju gora take-offen. Men du tror inte att det skiljer sa pass mycket att en 5'8 som ar bra dar nere sjunker i svenska osaltade vatten? Det ar lite det jag funderar over. Haha jag ar ju fysiker for sjutton, jag funderar val for mycket:P

Logga in för att svara
#73090 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 7 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Kanske nagon kan komma med en matematisk equation som visar sambandet mellan salthalten i vattnet och storleken pa brada

Logga in för att svara
#73091 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Hea skrev:
Kanske nagon kan komma med en matematisk equation som visar sambandet mellan salthalten i vattnet och storleken pa brada

Var det inte du som var nån slags fysiker? JAg skulle vilja påstå att flytkraften är mindre viktig än att gå upp i en större yta på brädans botten. Mao en bredare bräda alt en aning längre. Sen är rockern viktig också, du bör ha en bräda med aningen plattare rocker än utomlands. Allt beror också på hur vågorna ser ut som du tänkt surfa.
Obs jag har aldrig surfat norr om Stockholm och surfar mest i södra Sverige. Fråga lokala surfare är nog smartast.

Logga in för att svara
#73092 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 7 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Tack for svaret!

Men en storre yta pa bradans botten ger ju mer flytkraft? Arkimedes princip. Och det var ju min fraga, om jag har en 5'8 fish i saltvatten, hur mycket behover jag ga upp i storlek for att inte sjunka i sotvatten? Jag kanske var otydlig. Jag tankte att det blir val tyngre att paddla i sotvatten an i saltvatten eftersom man har mer flytkraft i saltvatten. Det borde ju betyda att en mer flytbar brada borde vara lattare att fanga vagor med.

Hmm vilken typ av vagor jag tanker surfa vet jag inte an da jag aldrig surfat i sverige over huvud taget. Jag surfar val det som moder natur erbjuder. Och som jag sa, fishen funkade pa sma feta vagor, men kandes instabil da det blir storre eller brantare. Men jag har en kansla av att vagorna i svenska vatten ar lite softare an vad jag surfat i nya zeeland sa en fish borde funka.

Logga in för att svara
#73093 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Hea skrev:
Tack for svaret!

Men en storre yta pa bradans botten ger ju mer flytkraft? Arkimedes princip. Och det var ju min fraga, om jag har en 5'8 fish i saltvatten, hur mycket behover jag ga upp i storlek for att inte sjunka i sotvatten? Jag kanske var otydlig. Jag tankte att det blir val tyngre att paddla i sotvatten an i saltvatten eftersom man har mer flytkraft i saltvatten. Det borde ju betyda att en mer flytbar brada borde vara lattare att fanga vagor med.

Hmm vilken typ av vagor jag tanker surfa vet jag inte an da jag aldrig surfat i sverige over huvud taget. Jag surfar val det som moder natur erbjuder. Och som jag sa, fishen funkade pa sma feta vagor, men kandes instabil da det blir storre eller brantare. Men jag har en kansla av att vagorna i svenska vatten ar lite softare an vad jag surfat i nya zeeland sa en fish borde funka.

Nej en större yta ger inte större flytkraft det är volymen som gör skillnaden. Nu är jag ingen ingenjör men större yta ger väl mer LYFTkraft?
Densitetsskillnaden mellan söt och saltvatten eller bräckvatten är ju inte speciellt stor och borde inte spela så stor roll. Jag har diskuterat det förut här på forumet och en del anser att jag har fel men det rör sig om skillnader runt 2-3 procent om jag inte missminner mig?
JAG anser att flytkraft i brädor mer skall anpassas efter hur pass bra surfare/paddlare du är. Flytkraft är bra att ha när du inte planar (paddlingen) och möjligen när brädan tappat fart efter en fet sväng. Mina brädval skiftar lite efter vilken våg jag åker och surfar samt hur stort prognoserna/observationerna visar på. Vågväggens och vågfickans branthet osv påverkar mina brädval. Ibland kan det räcka med småvågor för en shortboard om de bryter abrupt och med brant face. Fishbrädor är populära i Sverige. Jag kör en 5'8" quadfish när det är smått och tunnare aningen längre mer shortboardliknande brädor när det blir större och min feta fish blir för klumpig och studsar helt åt he-vete. Kolla här på forumet efter trådar där folk beskriver sina brädor för Sverigesurf.

Logga in för att svara
#73094 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 7 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Jag tror att du håller på för mycket med kärnfysik och atomkrafter och mojs Hea.
På den nivån så är ju krafterna oerhört starka och styr mycket av hur världen ser ut på det ytliga planet.
Men nu är vi ju i den vanliga fysikens värld där arkimedes ligger o badar..

Tror du inte att salthalten här spelar en roll som man i statistiken skulle kalla " försumbar " alternativt " signifikans "

Själv undrar jag om de stora skeppen sjunker ner en meter när de kommer in i Östersjön.. nja!

Men det är du som är fysiker! Den här frågan har debaterats tidigare. Jag tyckjer att du ska göra exprementet och ställa upp ekvationen!

Logga in för att svara
#73095 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 7 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Flytkraft ar bradans formaga att flyta i vattnet. Lyftkraft ar den kraft som bradan paverkas av. Jag haller med om att bradan ska anpassas efter hur bra paddlare eller surfare du ar. Sverre har nog ratt. Jag funderar for mycket pa molekyler och mojs haha . Jag ar glad om jag inte behover ga upp i storlekar. Jag hatar att surfa stora brador Fasen jag har ju surfabstiens ju! Da borjar man fundera pa sant dar. Och jag vill veta in pa molekylniva. Nu forstar jag varfor ni hanger har pa forumet dagarna i anda:blink:

Logga in för att svara
#73096 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 7 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Jag aterkommer med en ekvation.

Logga in för att svara
#73097 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Hea skrev:
Flytkraft ar bradans formaga att flyta i vattnet. Lyftkraft ar den kraft som bradan paverkas av. Jag haller med om att bradan ska anpassas efter hur bra paddlare eller surfare du ar. Sverre har nog ratt. Jag funderar for mycket pa molekyler och mojs haha . Jag ar glad om jag inte behover ga upp i storlekar. Jag hatar att surfa stora brador Fasen jag har ju surfabstiens ju! Da borjar man fundera pa sant dar. Och jag vill veta in pa molekylniva. Nu forstar jag varfor ni hanger har pa forumet dagarna i anda:blink:

Ja jo alltså när jag skrev lyftkraft menar jag den hydrodynamiska som driver brädan upp i planing. Den ökar med ytan eller hur? Posta en bild på din bräda eller åtminstone fler mått så kan du kanske få mer hjälp. En 5'8" fish funkar säkert helt ok. Fish kan ju avse rätt brett spektrum av brädmodeller dock.

Logga in för att svara
#73101 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 7 månader sen Stoke: 20

Elis
graphgraph

sverre skrev:

Tror du inte att salthalten här spelar en roll som man i statistiken skulle kalla " försumbar " alternativt " signifikans "

Själv undrar jag om de stora skeppen sjunker ner en meter när de kommer in i Östersjön.. nja!

Tror att flytförmågan för oss surfare är mer el mindre försumbar medan de stora båtarna måste ta det i beaktande...
Hea-->tänk dig en choppy dag i NZ så kan du jämföra den med en choppy dag här hemma. Funkar din bräda där och då så funkar den en choppy dag här. Tänk dig en stor o brant våg där så kan du få liknande vågor här också om än mkt mer sällan...
Jag surfar ofta samma brädor här som jag gjort utomlands. Vill dock precis som Erik säger inte ha riktigt lika böjd rockerkurva som du ofta har på shortboars som du bara surfar cleana snabba vågor med.

Är du nöjd med din fisk där så ta med den hem så tror jag du blir nöjd här hemma me, de e mitt tips:)

Logga in för att svara
#73200 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 6 månader sen Stoke: 3

kljungqv
graphgraph

Hej

Flykraften har i princip bara inverkan när brädan går under ca 3.3 m/s (För en 5'8'')(paddlar och sitter på brädan). Jag har själv märkt att det är tyngre att paddla i sverige och finland än utomlands. Du kan räkna ut volym förhållande mellan sverige och nya zealand med hjälp av formeln volym(sv)=densitet(NZ)/densitet(sv)*volym
. Densiteten i nya zealand är väl runt 1027 Kg/m3 och i sverige 1004 kg/m3 så då får man att volym(sv)=1.03Volym(NZ) så du skall isåfall ha 3% större volym. Men sen när brädans går hårdare än 3.3m/s (du surfar) då har inte flykraften inverkan mera, då kommer den dynamiska lyftkraften in och den beror sen på ytan av brädan. Men som det sagt tidigare på denna tråd att om du har en 5'8'' så kan du troligtvis paddla tillräckligt bra att du inte behöver bry dig om flytkraften. Så kör med din fisk.

P.s de här blev lite nördigt

Logga in för att svara
#73201 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

kljungqv skrev:
Hej

Jag har själv märkt att det är tyngre att paddla i sverige och finland än utomlands.

VAD i helvete menar du med det!!!

Att Sverige är lika med Stockholm och Östersjön eller!!??

Du glömmer hela SALTA västkusten gosse!!

Logga in för att svara
#73208 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 6 månader sen Stoke: 3

kljungqv
graphgraph

Det stämmer att salthalten är högre på väskusten, men det talades tidigare på den här tråden om norr om stockholm.

Logga in för att svara
#73209 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 6 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

kljungqv skrev:
Hej

Flykraften har i princip bara inverkan när brädan går under ca 3.3 m/s (För en 5'8'')(paddlar och sitter på brädan). Jag har själv märkt att det är tyngre att paddla i sverige och finland än utomlands. Du kan räkna ut volym förhållande mellan sverige och nya zealand med hjälp av formeln volym(sv)=densitet(NZ)/densitet(sv)*volym
. Densiteten i nya zealand är väl runt 1027 Kg/m3 och i sverige 1004 kg/m3 så då får man att volym(sv)=1.03Volym(NZ) så du skall isåfall ha 3% större volym. Men sen när brädans går hårdare än 3.3m/s (du surfar) då har inte flykraften inverkan mera, då kommer den dynamiska lyftkraften in och den beror sen på ytan av brädan. Men som det sagt tidigare på denna tråd att om du har en 5'8'' så kan du troligtvis paddla tillräckligt bra att du inte behöver bry dig om flytkraften. Så kör med din fisk.

P.s de här blev lite nördigt

Haha harligt:laugh: Det har gillar jagB) Tack.

Logga in för att svara
#73210 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 6 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Jag surfade ett bryt precis vid ett utlopp for en a nagra ganger och jag upplevde det lite tyngre att paddla. Men jag paddlar nog saktare an 3.3 m/s da

Logga in för att svara
#73213 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 6 månader sen Stoke: 1

Soulshine
graphgraph

sverre skrev:

Där sa du nog det smartaste jag hört komma från dig Sverre.

Måste undersökas

Logga in för att svara
#73229 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 6 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

hea, ger mig din vikt,längd och dimensioner på din 5'8 fish så hjälpa jag dig..tycker att det är komisk att folk ger ut 'råd' utan att fråga hur mycket hea väger od´ch hur lång hon är:P

Logga in för att svara
#73230 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Jag vill också veta hennes mått!!

Logga in för att svara
#73235 Svar: Det dar med flytkraft och bradval 15 år, 6 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

RATMAN skrev:
hea, ger mig din vikt,längd och dimensioner på din 5'8 fish så hjälpa jag dig..tycker att det är komisk att folk ger ut 'råd' utan att fråga hur mycket hea väger od´ch hur lång hon är:P

Fishen ar kvar i nya zeeland, jag lanade den under nagra veckor efter det att jag crachade min egen brada, och jag minns inte matten men det var en santa cruz (undrar om det stavas sa, ska checka). Jag har skickat min egen 6"0 short board med direktflyg till Brasilien for jag tankte surfa den dar (trodde den skulle bli for liten har men tror nog inte det langre:P ).

Jag ar 165cm lang och vager 55kg fore och 56 kg efter en stor no2B) Fishen var som sagt bra pa sma eller feta vagor dar nere. Min 6"0 var egentligen bra pa de flesta sorters vagor for mig sa den kanske skulle funka har hemma ocksa.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!