Facebook data

1
Volymen
#73217 Volymen 15 år, 6 månader sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

På den tiden vindsurfing var mitt allt fanns det alltid ett värde att lita på när det skulle till att skaffa ny bräda. Längd, bredd och det märkliga one foot off givetvis men det var volymen som var viktigast. Nu vill jag fan veta det på min kommande shortboard. I vindsurfing är måttet fortfarande king, varför inte oxå hos surfingen?

Låt säga att jag vill köpa en liten experimentell disc på en sådär 5´6. Eller det vill jag inte alls för 5´6 är på tok för litet för mig, 186cm och 82kg som jag är. Eller vänta igen... jag vet ju att brädan har en volym på 60 liter vilket ger lagon flyt för det jag tänkt mig. Möjligvis är jag paj i kolan men jag har ingen känsla för inch och tum hit och dit. Förstår att 5´6 x 26x 5 1/2 ger en rätt fet liten sak men oh så krångligt. Någon som har en tunna hemma och som har mätt ala Archimedes? Erik G, du visar på en del ingenjörstrick då och då, vet då något om volymen på något?

Logga in för att svara
#73219 Svar: Volymen 15 år, 6 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Du kan få en uppfattning om brädans volym genom att använda ett CADprogram. Jag använder akushaper där du kan importera foton av brädan. Du tar ett foto med rocker/foil från sidan och ett foto med outlinen. Du missar ju då givetvis skillnader i kanternas tjocklek om du inte vet hur dessa ser och kan lägga in det i programmet.
Sen får du då ut volymen. Nar man shapar en bräda kan man väga färdigshapade kärnan och räkna ut volymen mha den kända densiteten. Det skulle säkert gå fint att scanna av den med laser eller hur man nu gör.

Logga in för att svara
#73220 Svar: Volymen 15 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Du kan också be att få ta hem brädan på en översyn, sen, hehehehe....

så fyller du en liten bassäng eller ett badkar till bredden och sänker sen ner brädan, samt samlar upp det utrunna vattnet ungefär som du samlar upp vatten från frysen när du frostar av den, ja altså i ett litet kar.

Sen häller du över detta i en spann och läser av volymen.

tackar hej.

Logga in för att svara
#73221 Svar: Volymen 15 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Oj nu läste jag att du hade nämnt detta med en tunna.

Logga in för att svara
#73234 Svar: Volymen 15 år, 6 månader sen Stoke: 12

Fader
graphgraph

jimmy, Surftech states volume as a spec. find a board that has the approx. dimensions. for example:
Rusty Piranha
LENGTH: 5'8" 172.72 cm
NOSE: 14.4" 36.58 cm
MID: 19.3" 49.02 cm
TAIL: 14.8" 37.59 cm
THICK: 2.1" 5.33 cm
VOLUME: 24cc

Logga in för att svara
#73248 Svar: Volymen 15 år, 6 månader sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

Läckert, nu ska jag titta vidare detta.