|
#7348 |
Swell-våghöjd 18 år, 3 månader sen |
|
Rikard
|
Är det någon som har 100 procent koll på våghöjd? Please, avser inte att dra igång en massa spekulerande utan undrar om någon vet sig veta, jfr tror sig veta. Uppgiften är att omvandla swellsize till face på vågen. Mvh Rikard
|
|
|
|
|
#7350 |
Svar: Swell-våghöjd 18 år, 3 månader sen |
Stoke: 0 |
|
|
|
|
|
#7352 |
Stoke: 4 |
|
Förmodlingen inte. Lägg ner tråden omedelbums!
Men. Vissa ställen gör mer med swellet än andra. Någon generell formel kan omöjligt finnas (nu tror jag). Faktorer som avgör är många (vetande + surf-resonemang). Gå till bibblan och låna den utmärkta boken Surf Science av bl.a Tony Butt. Där finner du mången nyttig/intressant/nördig/ information. Alternativt: Utgå från egna obsar från en playa, rev eller point som du har hyffsad koll på och bilda dig en egen uppfattning.
Tja, det var det min tystnad hade att säga.
|
|
|
|
|
#7357 |
Stoke: 11 |
Willy
|
Det finns inget 100 % riktigt svar på den frågan. Facet på en våg beror väldigt mkt på hur botten ser ut. Olika botten ger olika storlek på facet. Men för att ens resonera så långt måste begreppet "swell" definieras. Som jag tidigare sa så finns det inte ett rätt svar till din mycket förenklad frågeställning.
|
|
|
|
|
#7359 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Hur stora face det blir beror på rätt mycket olika saker. Revets stigningsvinkel från botten, revets vinkel mot svallet, överhuvudtaget revets form. Pålandsvind eller frånlandsvind, med eller motström. En revform som kan trycka upp våghöjden rätt rejält är en triangulär tunga där svallet kommer in rätt mot spetsen.
Sen spelar ju själva svallets period, hastighet och höjd in mycket eller kanske mest egentligen. Lång period till havs är ju lika med hög fart på vågtågen. Sen bör man ha så djupt som möjligt nästintill hela vägen fram till revet där vågorna bryter annars bromsas vågornas hastighet och kraft.
Det står lite att läsa i Stormrider guide och finns massor att läsa även på nätet
|
|
|
|
|