Facebook data

1
Högervågor kring Bali.
#73509 Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: 0

Captain_Kangaroo
graphgraph

Hej jag befinner mig sedan ca 2 månader på bali, nu börjar jag dock fundera på att åka iväg till någon annan ö i typ en vecka. Det jag söker då är en schyst högervåg, plus att det inte ska vara allt för lång restid, max 10 timmar från kuta. Jag har kollat wannasurf och har några idéer, men det skulle vara kul att få några rekomendationer härifrån.

På sverres surfskala ligger jag på en fyra, så det ska inte vara en allt för hårig våg heller..

Logga in för att svara
#73515 Svar: Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: 0

Swekeeper
graphgraph

Det finns massa fina öar runt omkring men den jag gillade best är Nusa lembongan som bara e en timme med taxi till seminyak sen en timme med båt över.

Ett bra hotell på den ön är Paa Nusa som ligger precis framför ship breaks som är en fantastiskt fin höger våg. men ta med revskorna för det e inte så djupt till det fina korall revet..

Annars har du ju hela Lombook som också ha riktigt bra höger på Mawi Lombook som kräver ca 2-3 feet swell och uppåt för att vara väldigt fin.. har även en rätt långsam vänster om du vill träna din backside.

Bilden är ifrån en tidig morgon på Shipbreaks i Maj..

ha det najs..

Logga in för att svara
#73523 Svar: Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: 0

Captain_Kangaroo
graphgraph

Tack för ditt svar. Nusa Lembonan är intressant, jag funderade faktiskt på ön förut men skippade det då jag fick för mig att vågorna skulle vara för tuffa för mig. Men du tror att det är ett okej ställe för en medelmåttig svensk surfare som mig?

Logga in för att svara
#73524 Svar: Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: 6

Galveston
graphgraph

Swekeeper skrev:

Bilden är ifrån en tidig morgon på Shipbreaks i Maj...]

Du menar "shipwrecks" va, utanför tångodlingarna?

Logga in för att svara
#73525 Svar: Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: -1

Blindmoose
graphgraph

Shipwrecks heter stället på lembongan. Finns 2 höger vågor till på ön, lacerations och playgrounds den sistnämnda har även en vansinnigt trevlig vänster.
Men varför beger du dig inte upp på balis ostkust istället? Ta en båt ut till reven utanför sanur eller leta upp lite vågor längre upp på kusten, finns massvis med sköna högervågor. Rätt period för balis ostkust.

Logga in för att svara
#73533 Svar: Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

Shipwrecks kan bli rätt tung, och den kan mycket enkelt ändra humör från en slapp 2-fotare till 6-8 fot när högvattnet kommer in. många sneaker sets från ingenstans också, åkte på en del stryk där förra sommaren. Dock sjukt bra våg! Även Playgrounds på nusa lembongan har en kort höger som ska vara rätt OK, fick inte se den bryta ordentligt förra gången dock, utan dog en longboard ut och cruisade.

annars skulle jag rekommendera lombok, grupuk har ett antal högervågor dock antar jag att det är fullt ös på surfcampet nu och väldigt mycket nsp och gath's i vattnet... early bird som gäller alltså.

avundsjuk blir man i alla fall, keep shreddin!

Logga in för att svara
#73536 Svar: Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Playgrounds höger är kul, men mycket kortare än vänstern.
Shipwrecks är bra, men det kan ju komma stora plutoner med jappsar som skrattar och säger HAI HAI HAI hela tiden, fördelen är att det ofta brukar vara nån brud på boogiboard med i gänget också med jävligt tajt arsle upp i vädret paddlandes.

Men som nån skrev Balis östsida, men även västsidan norr om kuta finns ju lite hotdog vågor.

Lombok, men undvik Gerupuk inside och satsa på andra vågor runt ön.

Logga in för att svara
#73540 Svar: Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: 0

Captain_Kangaroo
graphgraph

Tack som fan för alla svar, det blir en tripp till Nusa lembongan i dagarna. Men går det verkligen en färja från seminyak? trodde att det var från sanur..

Logga in för att svara
#73544 Svar: Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Serangan, moppeavstånd från Kuta!
Funkar den denna årstid oxå så är den väl värd en tur.
De va den som gällde i vintras iallafall, gick både höger å vänster. Jag va färsk på brädan när jag provade den men det gick "bra" om än sketchy i början. Körde alltid på högvatten men dudesen där sa att de va rätt safe även på lågvatten, de kan jag inte stå för men du kan ju höra dig för.

Logga in för att svara
#73550 Svar: Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: -1

Fredriks
graphgraph

Captain_Kangaroo skrev:
Tack som fan för alla svar, det blir en tripp till Nusa lembongan i dagarna. Men går det verkligen en färja från seminyak? trodde att det var från sanur..

Killen tidigare har så fel. Det är inte från seminyak man tar båten, och det är inte 1 timma till varken seminyak eller sanur. Du har rätt angående sanur, därifrån går det båtar till lembongan. Ha så kul på lembongan och ta det lugnt i vattnet, det kan, som alla andra ställen, bli väldigt tungt. Som någon skrev tidigare så kan det gå från att vara litet och fint på några minuter bli avsevärt mycket större när tidvattnet vänder.

Logga in för att svara
#73574 Svar: Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Shipbreaks?

Pfffffff...
pffff...
MOHOHAHAHAHA!!
Förlåt, kunde inte hjälpa det! Jag vet, man kan lätt få för sig att en sak heter något det inte alls gör, det är inte alltid så lätt. Som t.ex. alla svennebananer i Oz som envisas med att säga Frasier Island istället för Fraser Island. Sitcomgenerationen.

Logga in för att svara
#73584 Svar: Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: -2

surfingGBG
graphgraph

Letar du höger skulle jag kolla canggu eller eventuellt Brawa (strax söder om canggu), ganska nära kuta och ett bra bryt. Kan ibland t.o.m plocka upp mer svall än Ulu beroende på riktning....

Logga in för att svara
#73587 Svar: Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: 4

ATA
graphgraph

Även Sanur har fina breaks. Skippa Sanur Reef vid båtarna utan gå höger mot Hyatt Hotel, där finns en vääääldigt lång höger som man kan välja att paddla eller ta båt till.

Logga in för att svara
#73616 Svar: Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: 2

jojo
graphgraph

Min rekommendation är att bo på Lindas precis framför Shipwrecks. Det är ett australiensiskt par (Bruce och Wendy) som äger det och det är kanon. Ring och boka så hämtar de dig med moppe vid båten och du slipper gå med all skit. Man kan ta lokalbåten från Sanur men det går också snabba båtar nu. Beroende på tid och spyor (lokalbefolkningen brukar spy in i båten istället för över relingen) skulle jag ta den snabba båten. Den är klart dyrare men säkrare (radar, flytvästar etc). Boka i Kuta. Är det små vågor när du är på ön kan du be en av kaptenerna (Captain Bintang, Made etc.) att köra ut dig till Nusa Cenigan. Detta är en vänster som fångar alla swell (är alltid större än de andra breaken). Du kan också hyra moppe där du bor och köra över hängbron till Cenigan. Om du bor på Lindas, hälsa B och W från svensken med en piercing i nyckelbenet (jag). Enjoy!!!

Logga in för att svara
#73618 Svar: Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: 2

jojo
graphgraph

Kom på en grej till. Min polare är på Bali i en månad just nu. Han befinner sig i Balian (norrut). Om du vill ha en surfkompis så hör av dig så får du hans nummer.

Logga in för att svara
#73656 Svar: Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Lindas har grymt käk också, och du kan paddla till Shipwrecks och tillbaka från om du inte vill ha tidspress från en väntande båt.

Logga in för att svara
#73658 Svar: Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: 0

Captain_Kangaroo
graphgraph

En sista fråga, går det att ta med sig moppen på nån färja, eller är det bara småbåtar som går över?

Logga in för att svara
#73659 Svar: Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: 0

barto
graphgraph

Redax skrev:
Shipbreaks?

Pfffffff...
pffff...
MOHOHAHAHAHA!!
Förlåt, kunde inte hjälpa det! Jag vet, man kan lätt få för sig att en sak heter något det inte alls gör, det är inte alltid så lätt. Som t.ex. alla svennebananer i Oz som envisas med att säga Frasier Island istället för Fraser Island. Sitcomgenerationen.

Hahaha, ja eller som vissa som tror att vänstern norr om 7-mile beach heter ships när den i själva verket heter chips...ja sannerligen, så tokigt det kan bli...

Logga in för att svara
#73723 Svar: Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: 2

jojo
graphgraph

Inga moppar kan tas med. De behövs inte för du kommer surfa hela tiden och den dagen du inte orkar, hyr du en.

Logga in för att svara
#73725 Svar: Högervågor kring Bali. 15 år, 6 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

barto skrev:
Redax skrev:
Shipbreaks?

Pfffffff...
pffff...
MOHOHAHAHAHA!!

Hahaha, ja eller som vissa som tror att vänstern norr om 7-mile beach heter ships när den i själva verket heter chips...ja sannerligen, så tokigt det kan bli...

Ett annat väldigt bra exempel. Bra Barto! Är du kvar i krokarna föresten? Tyckte jag kände igen dig på gatan, men den här killen var grovt fejkblonderad så det kan knappast ha varit du.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!