|
#73938 |
Måste seees!!! 15 år, 6 månader sen |
Stoke: 2 |
|
Nu är detta lite utanför surfingen men nått som måste ses är Zeitgeist, en dokumentär som kan vara lite långtråkig i början men som är riktigt bra och förklarar hur allting funkar och hur vi blir bedragna av staten och dess styre... Googla på det och kolla vore kul med nån man kunde disskutera med 
|
|
|
|
|
#73939 |
Svar: Måste seees!!! 15 år, 6 månader sen |
Stoke: 8 |
|
Har sett den för ett par månader sedan. Såg den på Googlevideo. Helt klart värd att se. Den ifrågasätter ämnen som Religoner, 9/11 , Banksystemen. Helt klart intressant!!
Det finns även en uppföljare: Zeitgeist: Addendum. Även den finns på Googlevideo, har jag upptäckt. Har dock inte haft tid att se denna ännu, men den fortsätter i samma anda och ifrågasätter säkert en del den med.
|
|
|
|
|
#73945 |
|
Ja helt klart, den va ju inte minst interssant men verkade även vara sann. Alltså alla motbevis och allt, det får ju en att börja fundera. 
|
|
|
|
|
#73947 |
Stoke: -234 |
|
Elvir skrev:
Ja helt klart, den va ju inte minst interssant men verkade även vara sann. Alltså alla motbevis och allt, det får ju en att börja fundera.
passa dig för konspirationteoriernas makt gosse.
De använder precis samma psykologiska trick som vanliga trollkarlar.
Det är alltid något enkelt trick i botten som man köper rakt av, sen är det bara att ösa på!
Man blir hänförd av det häftiga sambanden och glömmer att kolla den underliggande tråkiga faktan som är felaktig.
tackar hej
|
|
|
|
|
#73993 |
Stoke: 0 |
Obie
|
|
|
|
|
#74000 |
Stoke: -4 |
lena
|
Ja den âr grym, men kolla även "the story of stuff" dâr far du dig en rejâl tankestâllare. den âr lite trakig, men otroligt viktig och intressant.
www.thestoryofstuff.com
|
|
|
|
|
#74001 |
Obie
|
Genom att världsvid media kör skrämselpropoganda för att förmedla "nyheter" kommer dessa uppstickare som motsäger sig allt från regeringar, religioner till ufolandningar m.m..
Jag kan säga att jesus va en flöjtblåsande kamel skulle du då tro på det? om jag gör en filmatisering om denne och lägger upp (falska) bibelfakta skulle du tro på det då?? Det dom gör bäst är att förvränga sanningen till deras fördel, dvs att ljuga för att väcka uppmärksamhet.
Som Sverre skrev; "De använder precis samma psykologiska trick som vanliga trollkarlar".
Man ska inte tro på allt vad filmskapare/ konspirationsteoretiker säger eller försöker bevisa, i många fall så är dom lika maktgalna och pengagiriga grisar som de flesta regeringar är. I vetskap om att folket är svampar på allt vad ny information kan ge så tjänar dom vidriga summor och detta genom att också förvränga sanningar.
Gör din egen uppfattning innan du helt förtror dig på några finniga WOW-spelande 30-åringar som tror dom sett hela världen genom sin level 80 paladin.
LITA INTE PÅ NÅGON ! ! ! 
|
|
|
|
|
#74009 |
Stoke: -4 |
lena
|
Hmmm visst har du rätt när det gäller zeitgeist, men har du tittat pa the story of stuff?
tänk sen efter hur mycket du sjâlv köpt det senaste aret som du egentligen inte behöver... tânk sen pa vilka naturresurser som krâvts för att producera den produkt du köpt... du inser nog att filmen inte är nagon skrâmselpropaganda utan en verklighet. Den filmen har i alla fall fatt mig att ândra min konsumation. Jag hoppas du gillar den, jag tycker den âr otroligt viktig:)
|
|
|
|
|
#74024 |
Stoke: 20 |
|
|
|
|
|
#74025 |
Stoke: 20 |
|
|
|
|
|
#74058 |
Obie
|
lena skrev:
Hmmm visst har du rätt när det gäller zeitgeist, men har du tittat pa the story of stuff?
tänk sen efter hur mycket du sjâlv köpt det senaste aret som du egentligen inte behöver... tânk sen pa vilka naturresurser som krâvts för att producera den produkt du köpt... du inser nog att filmen inte är nagon skrâmselpropaganda utan en verklighet. Den filmen har i alla fall fatt mig att ândra min konsumation. Jag hoppas du gillar den, jag tycker den âr otroligt viktig:)
Im right on it !!
|
|
|
|
|
#74061 |
Obie
|
lena skrev:
Så mycket som är tyvärr sant fanns med i denna korta men innehållsrika dokumentären, får en verkligen att fundera på det konsumtionsliv man lever. Jag läste i en artikel att en människa behöver runt 100 Watt för fysisk överlevnad vi genomsnitts svenskar nyttjar över 70 gånger mer energi/sekund som behövs. detta genom att använda oss av icke förnyelsebar energi och leva som vi gör med senaste telefonen, plattaste tvn, hetaste kläderna håller absolut inte i längden men ändå värjer vi oss för den insats som krävs av oss själva.
Lite fakta; Om du väljer en hamburgare till lunch har det krävts 16 000 liter vatten för att tillverka den. Köper du en vanlig t-shirt har det gått åt 25 000 liter vatten. Nu kan vi oxå tänka på att i vissa delar av världen så får folket gå miltals för att hitta 1 liter vatten om en dom hittar nåt. men här sitter vi med lite lätt räknat runt 100000 liter förbrukat vatten bara för att hålla oss ajour med vad som är inne och liknande, behöver man verkligen den där nya tröjan? Tacka fan vet jag Kånken som än efter 30 år håller i stil och kvalitet
Jag vill påstå att jag tänker på vad jag köper men kunde bli faaaaan så mycket bättre..
|
|
|
|
|
#74124 |
|
Kul att det disskuteras, tycker ni har rätt i en hel del. Men jag måste ändå säga att såklart tror man ju inte på hela storyn som de skapade men en hel del har man inte tänkt på innan som framgår. En del "bevis" som läggs fram får en att fundera, exempelvis när det gäller religionen att alla råkar vara födda samma dag, av en jungfru osv... det är interssant fakta man inte tänkt på innan? Eller....
|
|
|
|
|
#74201 |
Stoke: 11 |
|
Man behöver inte sitta och glo på dockumäntärer för fatta att man inte behöver så mycket prylar eller hur världen funkar. Flytta ut från städerna och börja läsa böcker istället för att sitta framför datorn hela tiden. Sluta jobba så mycket, surfa mer istället ! Städer är svaret på allt ont.
|
|
|
|
|
#74228 |
|
Håller med där Freddy städer är fan ont till mycket, just för att i de flesta svenska städer finns tyvärr inga vågor  Helt rätt Jobba mindre, surfa mer  Mitt motto också 
|
|
|
|
|
#74234 |
Stoke: 5 |
hman
|
Ni har rätt. Vi hade det mycket bättre på stenåldern
|
|
|
|
|
#74240 |
Obie
|
|
|
|
|
#74243 |
|
Jag håller ju bara med killen, men man ser ju vem av oss två som är POSER, om man jämför profilerna och alla inlägg på forumet så... 
|
|
|
|
|
#74245 |
|
hman skrev:
Ni har rätt. Vi hade det mycket bättre på stenåldern
word!!
Fan vad mysigt att bo i grottor och ha björnpäls samt ett björnhövve på sig som den hövding jag skulle vara.
Dessutom var det nog inte straffbart med Ganja och grejer. Man fick bära vapen o så där!!

|
|
|
|
|
#74247 |
Stoke: 13 |
Perka
|
|
|
|
|
#74248 |
|
|
|
|
|
#74262 |
Stoke: 13 |
Perka
|
Oaaahhh
Hur gjorde du den där? (Kanske är lite hövdingämne i dig?)
Vem spelar mig, dig och visst skymtar jag Jocke också?
|
|
|
|
|
#74263 |
|
Perka skrev:
Oaaahhh
Hur gjorde du den där? (Kanske är lite hövdingämne i dig?)
Vem spelar mig, dig och visst skymtar jag Jocke också?
Jo, Jocke satt där bredvid. 
|
|
|
|
|
#74340 |
|
Håller med om att Zeitgeist är en smula extrem, men ändå intressant. Har hört rykten om att den eventuellt ska vara finansierad av folk som i stort sett hängs ut i filmen.
Det finns en rörelse som heter thezeitgeistmovement.com , också helt klart intressant. Jag har läst lite i deras "manual", kan rekommenderas till dem som gillar alternativa rörelser.
En annan dokumentär som jag vill rekommendera är "We feed the world"
// Calle
|
|
|
|
|
#74341 |
|
Elvir skrev:
Nu är detta lite utanför surfingen men nått som måste ses är Zeitgeist, en dokumentär som kan vara lite långtråkig i början men som är riktigt bra och förklarar hur allting funkar och hur vi blir bedragna av staten och dess styre... Googla på det och kolla vore kul med nån man kunde disskutera med
Men du vet att de har hittat på allt i filmen va?
|
|
|
|
|
#74360 |
|
Nu har det gjorts maaaassa olika dokumentärer om diverse saker, exempelvis religoner, fet mat,
USAs vapenlagar, sjukvård, big wavesurfing, BraBoys.
När kommer dokumentären om BOS?? Kan det vara nåt för Sharkboy att filma så han i alla fall blir NOMINERAD till Guldpalmen på Cannes filmfestival??
|
|
|
|
|
#74362 |
Stoke: -302 |
|
Feddan skrev:
Nu har det gjorts maaaassa olika dokumentärer om diverse saker, exempelvis religoner, fet mat,
När kommer dokumentären om BOS?? Kan det vara nåt för Sharkboy att filma så han i alla fall blir NOMINERAD till Guldpalmen på Cannes filmfestival??
Jag har även film om scouterna som finns länkat på min medlemsinfo den borde du kolla in Feddan. 
|
|
|
|
|
#74364 |
|
Elin_nybörjaren skrev:
Feddan skrev:
Jag har även film om scouterna som finns länkat på min medlemsinfo den borde du kolla in Feddan.
Nä.
|
|
|
|
|