Facebook data

1
En tråd om jobb och surf.
#74294 En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Jag vill jobba i Frankrike eller Spanien eller helt enkelt på något bra surfspot vart fan som helst.
Finns det lite tips från någon surfsverigesurfare om bra ställen att jobba och surfa på är det asvälkommet, kanske någon t.o.m har en kontakt på något nice ställe och vill dela med sig av.

Nu jobbar jag och surfar i Stavanger, men det är kallt och tråkigt väder och inte är det bra surf särskilt ofta heller.
Men man tjänar bra sägs det, men vart tar pengarna vägen? (DYRT)

en tråd om jobb och surf möjligheter på vårat klot..

Logga in för att svara
#74295 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

btw - är det någon som riksknas behöver jobb i Stavanger har jag en bra kontakt.
Ett jävla skitjobb men man tjänar asbra, iallafall när man jobbar natt.
Man tvättar oljetankar, rejäl skyddsutrustning och kul personal, låååånga nattskift.
Jag och polarn slutar om ett par veckor så de blire ledigt.

Logga in för att svara
#74296 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Vad snackar du om? Var 4 mil utanför Stavanger och det var apgrymma vågor tors-sön!

Logga in för att svara
#74297 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 3

kljungqv
graphgraph

En kompis påstod att det är relativt lätt för utlänningar att få bartenderjobb i Cali. Men har ingen egen erfarenhet av det. Har kanske själv tänkt åka dit när jag har studerat färdigt.

Logga in för att svara
#74298 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 0

Revisorn
graphgraph

Tjena,

Har för mig att du skrev i någon tidigare tråd att du doktorerade? Kan du tänka dig vilket jobb som hellst eller ska det ligga inom ditt område om det var ex historia eller biologi? Tyvärr ingen koll på jobb inom universitetsvärden men finns det inget utbytesprogram eller någon form av stipendie? Annars kolla de gamla vanliga monster.com, jobs.ch (brukar ha en del jobb i Frankrike, Liestenstein utöver Schweiz), stepstone men du har säkert redan koll på dem.

Du har inga tips på någon bra hemsida för jobb i Norge?

Logga in för att svara
#74299 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 0

Revisorn
graphgraph

Revisorn skrev:
Tjena,

Har för mig att du skrev i någon tidigare tråd att du doktorerade? Kan du tänka dig vilket jobb som hellst eller ska det ligga inom ditt område om det var ex historia eller biologi? Tyvärr ingen koll på jobb inom universitetsvärden men finns det inget utbytesprogram eller någon form av stipendie? Annars kolla de gamla vanliga monster.com, jobs.ch (brukar ha en del jobb i Frankrike, Liestenstein utöver Schweiz), stepstone men du har säkert redan koll på dem.

Du har inga tips på någon bra hemsida för jobb i Norge?

Ok, tråden blelv uppdaterad medans jag skrev så vissa svar framkommer. Gäller att hålla tempo på SS

Logga in för att svara
#74301 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Liinus, jag vet! =) jag var därute nånstans, men jag tycker det är alltför sällan det är bra med tanke på vad man kan få om man rör sig lite söderut., åså ere så långt att köra varje gång, jag vill ju gå till surfet.

Cali ska jag kolla lite på men är lite väl långt bort för mig just nu.

Jag är fotograf och hobbyforskare men inget av dem söker jag arbete i, det är bara hobbys och extraknäck.
Utbyte och stipendie ska jag forska lite i.

Jag haffar mina jobb på: finn.no / nav.no / adecco.no / toptemp.no / proffice.no / zett.no / www.careerjet.no / ledige stillinger (jobber) på google. Gulesider.no är också nice om man vill raida sitt CV till en hel hög företag inom den bransch man vill in i, faktiskt min personliga favorit för man ser alla företag och inte bara de som annonserar.

Logga in för att svara
#74308 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Aa, I get you. Skulle vara fint dessutom att slippa dräkten

Logga in för att svara
#74322 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Liinus skrev:
Aa, I get you. Skulle vara fint dessutom att slippa dräkten

mm.. det skulle vara fint! verkligen!!!

Logga in för att svara
#74329 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Ja slippa dräkten ja... det skulle va rätt nice bara de!!

Såååååå mer tips och info om de finns!
Man kanske inte vill droppa sin knowledege ba sådär, de förstår jag men fråga skadar ju inte.

Kanske e nån skön själ som vill följa med och börja leva på ett nytt ställe istället för det gamla stället! Bara droppa allt i idéväg, de måste hända nåt! (för mig iallafall.. hehehe) säkert nån mer som känner så!

Logga in för att svara
#74331 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

ja men det händer ju fan inget för dig! mer än att du skriver om vad du ska göra o sen när alla har hjälpt dig så blir det inget av det iallafall.... hehehehe

Logga in för att svara
#74332 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

marQs skrev:
Ja slippa dräkten ja... det skulle va rätt nice bara de!!

Såååååå mer tips och info om de finns!
Man kanske inte vill droppa sin knowledege ba sådär, de förstår jag men fråga skadar ju inte.

Kanske e nån skön själ som vill följa med och börja leva på ett nytt ställe istället för det gamla stället! Bara droppa allt i idéväg, de måste hända nåt! (för mig iallafall.. hehehe) säkert nån mer som känner så!

Jag tänkte dra till Panama o Darien Gap. Ska du med?

Logga in för att svara
#74349 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 2

exiit
graphgraph

Tjena Marqs! Jag har rest jorden runt sedan jag muckade ca 2-3 år sedan =/. Har inte varit några större problem för mig och ordan något jobb ute i världen, så länge du har arbetsvisum annars kommer ingen arbetsgivare röra dig om du inte har GALET mycket flyt.

Du kan fixa ett working holiday visa till Nya Zealand, Australien och Canada de gäller över 12 månader och kan fås en gång i livet. ( jag har inga kvar)
När du väl har detta i handen så är det bara och dra och inte titta tillbaks.
Vad som underlättar när du väl har hittat en spot du vill slå up bas på så är det bara ragga jobb.
Du kan alltid försöka få ett "riktigt" jobb men det är svårt på WH visa. Så sikta lågt och sök alla möjliga skitjobb du kan hitta. Städare eller kvällsjobb typ glassie eller diskare osv. Det brukar vara ganska lätt och få.
Sedan leta runt ordentligt efter nonstans och bo typ hyr ett rum lr motsvarande hostel är dyrt och du lär vara bakfull de flesta dawnpatrols.

Så att du nämde calli, är ganska lätt och ordna jobb men jag är amerkansk medborgare också.
Ingen arbetsgivare kommer röra dig utan ett arbetsvisum. Du får tänka på att de är ett X antal miljoner illigala mexxare här som plockar de få svartjobb som finns. Så om du skulle hitta något så räkna med 5 dollar i timmen och slavarbete och du borde prata flytande spanska.

Så de du har att välja på om du har svenskt medborgarskap är EU länder, NZ, OZ och Canada. alla länder med kanonsurf.

aja over and out!

yieeeew!

Logga in för att svara
#74378 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

sverre skrev:
ja men det händer ju fan inget för dig! mer än att du skriver om vad du ska göra o sen när alla har hjälpt dig så blir det inget av det iallafall.... hehehehe

ligger nåt i det - du tänker på luffarturen till frankrike, borde dragit och stannat för den delen.
kollektivet i stavanger forskar jag fortfarande på.

många bollar i luften så tappar man ju nån då och då

Logga in för att svara
#74379 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Hey! Nice info exiit, inspiration och kunskap!
Canada och surf låter kallt som Norge och surf, cool trip att ta dock, NZ till OZ till Canada till .... Humboldt

Elin, när går tåget?

Logga in för att svara
#74407 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Kom ner till Oz! Finns jobb, obegränsat med surf och dessutom sol och värme så det räcker och blir över till svennebananen. Du kommer aldrig ångra dig!

Logga in för att svara
#74554 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Jag som alltid nojjat så hårt på OZ för alla farliga djur å grejs och nu efter några timmar framför burken verkar faktiskt OZ och NZ som de bättre alternativen. NZ verkar ju fett för där kan man åka bräda med!

forskningen går vidare..
keep em coming om ni har dem..

Logga in för att svara
#74555 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Jo Australien är ett riktigt farligt land, bara för hardcore travellers Marqs!

Logga in för att svara
#74586 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 2

exiit
graphgraph

SKIT I RESEARCH AND SHIT!!!!

JUST DO IT!

Som att riva av ett plåster quick and painless!

Logga in för att svara
#74706 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Jag är bara rädd för en grejj tror jag, å de är små djur som rör sig ologiskt runt mig. Har hört att de finns massa såna däromkring! åså kanske bra boysen skulle va tråkiga å droppa in på..

Lite forskning behövs när man har tajt eko och vill mycket, man vill ju få ut det bästa! MEN jag hör vad du säger, man forskar ju bara i det viktigaste som såklart är bra vågor. (och jobbmöjligheter då i de här läget då)

Logga in för att svara
#74716 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

marQs skrev:
Jag är bara rädd för en grejj tror jag, å de är små djur som rör sig ologiskt runt mig. Har hört att de finns massa såna däromkring! )

HAHAHAHA!! KÄRRING!

Logga in för att svara
#74717 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

Redax skrev:
Kom ner till Oz! Finns jobb, obegränsat med surf och dessutom sol och värme så det räcker och blir över till svennebananen. Du kommer aldrig ångra dig!

Men du Redax...när jag pluggade i Oz så var det omöjligt att få uppehålls- och arbetstillstånd om man inte var typ läkare eller nåt. Svarta jobb fanns itne heller direkt... Hur fixar du sånt? Livet down under är grymt!

Logga in för att svara
#74718 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Annika skrev:
Redax skrev:

Men du Redax...när jag pluggade i Oz så var det omöjligt att få uppehålls- och arbetstillstånd om man inte var typ läkare eller nåt. Svarta jobb fanns itne heller direkt... Hur fixar du sånt? Livet down under är grymt!

På VÅR tid Annika ja!
Men för några år sen införde dom jobbvisa upp till 30 år iallafall...
över det vet ej

Logga in för att svara
#74719 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

marQs skrev:
Jag vill jobba i Frankrike eller Spanien eller helt enkelt på något bra surfspot vart fan som helst.
Finns det lite tips från någon surfsverigesurfare om bra ställen att jobba och surfa på är det asvälkommet, kanske någon t.o.m har en kontakt på något nice ställe och vill dela med sig av.

Nu jobbar jag och surfar i Stavanger, men det är kallt och tråkigt väder och inte är det bra surf särskilt ofta heller.

Jag planerar flytt till Frankrike till våren o har funderat på detta alldeles för länge... Spanien är vågosäkert, men Portugal är ju bra! Dock är språket ett jag inte kan just nu så jag har valt att åka till Frankrike då jag kan kommunicera med befolkningen o kanske tom. få ett jobb som inte involverar städning o servering där. Iom EU blir det också lite lättare att resa ner där med allt praktiskt.

Men jag håller med en tidigare talare. Skit i research o just do it! För mig har det mest handlat om att jag ville kunna leva ett vettigt liv på "riktigt" dit jag flyttar o inte flytta hem igen när jag tröttnar. Så det blir Frankrike 1-2 år på prov, sen får vi se.

Lycka till!

Logga in för att svara
#74732 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 0

Joyrider
graphgraph

Annika skrev:
marQs skrev:

Jag planerar flytt till Frankrike till våren o har funderat på detta alldeles för länge... Spanien är vågosäkert, men Portugal är ju bra! Dock är språket ett jag inte kan just nu så jag har valt att åka till Frankrike då jag kan kommunicera med befolkningen o kanske tom. få ett jobb som inte involverar städning o servering där. Iom EU blir det också lite lättare att resa ner där med allt praktiskt.

Men jag håller med en tidigare talare. Skit i research o just do it! För mig har det mest handlat om att jag ville kunna leva ett vettigt liv på "riktigt" dit jag flyttar o inte flytta hem igen när jag tröttnar. Så det blir Frankrike 1-2 år på prov, sen får vi se.

Lycka till!

FETT!!!! går i liknande tankar, Gött att du visar vägen!

Logga in för att svara
#74736 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

sverre skrev:
Annika skrev:
Redax skrev:

På VÅR tid Annika ja!
Men för några år sen införde dom jobbvisa upp till 30 år iallafall...
över det vet ej

Ja...nu hjälper ju det visumet inte mig direkt. jag är ju också i "flytta till surf"-tagen...

Logga in för att svara
#74843 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Annika skrev:
marQs skrev:

Lycka till!

Jo jag håller med er båda två man ska inte fundera för länge för då kanske tiden tar slut innan man hinner göra slag i saken, men jag är också lite inne på att hitta ett ställe att bo och etablera sig på lite mer seriöst å långsiktigt så då blire lite mer tänk. tills tänket blir handling e de ju bara å surfa allt som går häromkring, sen är det ju så att om man hittar någon bra möjlighet är ju chansen stort att man kör oavsett när det är, en möjlighet är ju ett par månaders hårt arbete så man får lite pengar å starta med,...... så där är en annan plan.

Jag tror Frankrike är ett bra alternativ, då äre nära å hälsa på hemma och för dem hemma å komma förbi.
Som jag har blivit lärd pratar den franska befolkning bara franska och ogillar engelska, hur illa är det egentligen, nuförtiden och dessutom runt surfspotsen borde man ju klara sig på engelska? så kanske man lär sig på plats av sig självt..

Logga in för att svara
#74845 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

marQs skrev:
Annika skrev:
marQs skrev:

Lycka till!

Jo jag håller med er båda två man ska inte fundera för länge för då kanske tiden tar slut innan man hinner göra slag i saken, men jag är också lite inne på att hitta ett ställe att bo och etablera sig på lite mer seriöst å långsiktigt så då blire lite mer tänk. tills tänket blir handling e de ju bara å surfa allt som går häromkring, sen är det ju så att om man hittar någon bra möjlighet är ju chansen stort att man kör oavsett när det är, en möjlighet är ju ett par månaders hårt arbete så man får lite pengar å starta med,...... så där är en annan plan.

Jag tror Frankrike är ett bra alternativ, då äre nära å hälsa på hemma och för dem hemma å komma förbi.
Som jag har blivit lärd pratar den franska befolkning bara franska och ogillar engelska, hur illa är det egentligen, nuförtiden och dessutom runt surfspotsen borde man ju klara sig på engelska? så kanske man lär sig på plats av sig självt..

Det är nog svårt att få jobb om du inte pratar franska. Du kan klara dig ganska bra förövrigt med engelska, men alla som anställer i barer etc vill att man pratar franska... Man behöver självklart inte prata som en infödd, men att ha företag med personal som inte kan franska är inte populärt alls bland befolkningen.

Precis som du har jag funderat o haft mig, och hamnade dessutom i Frankrike av en slump i somras. Nu får det nog bli att flytta dit o försöka skaffa "riktigt" jobb!

Logga in för att svara
#74846 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 2

exiit
graphgraph

Om du vill vara kvar i Europa och jobba så skulle jag skippa Frankrike om du inte kan språket.
Har hört från vänner osv att det är ingen lätt sak och ordna jobb där om du inte talar ett ord franska, tvivlar också på att glos franska från högstadiet skulle duga.
Men har docl hört att södra england har riktigt bra och ihållande surf. Har ett par kompisar som bor och jobbar i newquay. Tror dock att det är lågsäsong där nu men till våren så är det väl bara och åka dit och hustla till sig lite jobb.
Annars är det äl bara sätta dig i skolbänken och plugga franska eller portogisiska.

gl hf.

Logga in för att svara
#74884 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 11

Miche
graphgraph

Om man är inne på IT och har ett nätverk kan man ju alltid starta eget som konsult och jobba precis vart i världen man vill. Vissa kunder träffar man ändå aldrig utan kör via mail el telefon.

Logga in för att svara
#74885 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Miche skrev:
Om man är inne på IT och har ett nätverk kan man ju alltid starta eget som konsult och jobba precis vart i världen man vill. Vissa kunder träffar man ändå aldrig utan kör via mail el telefon.

Ja gör som Redax.

Logga in för att svara
#74960 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Annika - Jag kan ingen franska tyvärr och nu efter att flera sagt och jag läst att det faktiskt är så blir det inget frankrike, inte nu iallafall, mer än semester då. Jag önskar dig lycka till därborta, min bas förblir Stavanger verkar det som, är ju inte helt fel det heller. Men forskningen får såklart vidare efter det ultimata, snart kan jag sammanställa ett ark med bra info iallafall, det kan ju va bra för flera.

exiit - England har varit uppe på tal men ingen forsking har gjorts än, men de kommer även det.

Inom IT är fett om man tycker det är kul, som översättare kan man jobba vartifrån man vill! Har några vänner som åker runt i en folkabuss och jobbar som det och åker på snön året runt.

Tack för mer tips!

Logga in för att svara
#74961 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Översättare är kanske inte IT, de va inte så jag menade. Menade på att det är ett yrke som man kan utföra från vartsom, som sagt.

Logga in för att svara
#74965 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Åk först tåg till Panama med mig och sen lär du dig att surfa så bra så att du vet hur du gör när du surfar så att du kan överblicka din egna surfing samt kan metoderna för att utveckla den. Efter det går du en surflärarutbildning. Sen kan jag anställa dig som min personliga surflärare och vi kan analysera tillsammans om min surfteknik och jag kan ge feedback på din pedagogiska- och coach kvalité.

Det var väl ett bra tips!!!?

Logga in för att svara
#75054 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Ja det var ett bra tips, jag har ju frågat när tåget går, de är bara å hojta till så ska jag se om jag kan följa med, men bäst fan att du är rolig å umgås med då annars blir ja besviken.

Iallafall nu måste jag säga att det finns inga jobb kvar på mitt lilla jobb här i Stavager, min chef är helnöjd med min insats att skaffa lite ny personal och nu vill han inte ha fler samtal, han lägger i princip på om du ringer å pratar om jobb.
Jag hojjtar till om de dyker upp fler platser men det är högst osäkert att de gör det.

Nån annan kanske har ett nr eller mail till en arbetsgivare som låter dig jobba efter ett telesamtal?

Logga in för att svara
#75057 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

marQs skrev:
min chef är helnöjd med min insats att skaffa lite ny personal och nu vill han inte ha fler samtal, han lägger i princip på om du ringer å pratar om jobb.

Nån annan kanske har ett nr eller mail till en arbetsgivare som låter dig jobba efter ett telesamtal?

Såååå pöjk, du har startad privat arbetsförmedling BETALA REDAX
eller din chef har lejt dig att sätta ut annons, då får HAN BETALA REDAX hehe muuhehehehe

angående din sista fras, så verkar det som om den personen som är mest nöjd med sin insats är DU!!!

Grattis, du har åstadkommit något bra faktiskt!

Logga in för att svara
#75062 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 6 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

sverre skrev:
marQs skrev:
min chef är helnöjd med min insats att skaffa lite ny personal och nu vill han inte ha fler samtal, han lägger i princip på om du ringer å pratar om jobb.

Såååå pöjk, du har startad privat arbetsförmedling BETALA REDAX
eller din chef har lejt dig att sätta ut annons, då får HAN BETALA REDAX hehe muuhehehehe

angående din sista fras, så verkar det som om den personen som är mest nöjd med sin insats är DU!!!

Grattis, du har åstadkommit något bra faktiskt!

Faktiskt borde chefen sponsra på ett eller annat sätt, det ska jag ta upp med han. =)
Jag blev lite nöjd med mig själv faktiskt lite bra är det ju att man kan förmedla lite arbete och därmed lite pengar och därmed lite möjlighet att surfa med gott samvete när morgonen börjar krypa sig på.

Frågan är om någon från SS fick jobba eller om det blev albanerna från byn?

Logga in för att svara
#75424 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 5 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Tjohej.

Stavanger.
Jobbar man inom IT, alltså kan programmera och dylikt kan man i princip bestämma sin lön själv.
Det är sjuk brist på IT personal, det är nog det yrke man kan tjäna mest på och lättast att hitta jobb, med lätt menar jag att man får stänga av telefonen om man skickat rätt CV till rätt företag, dem är nästan redo att döda för dig som kan med diverse inom IT.

IT surfare som vill surfa och tjäna fint kan komma gilla Stavanger.

Logga in för att svara
#75594 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 5 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Sharepoint kunniga jagas i denna oljehuvudstad.

Logga in för att svara
#75596 Svar: En tråd om jobb och surf. 15 år, 5 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

www.ledigejobber.no/

ultimat länkbank för norge.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!