Dreamland! Södra bryt är riktigt snällt men shorebreaket är elakt på högvatten. Såg en kille skada ryggen när han sprang efter sin freesbee. Bortburen på en sån där fixerande bår och sen vet jag inte hur det gick så passa dig!
Nä ärligt talat, körkortet är vatten värt om du inte har internationellt körkort med rätt bokstav, dvs B för bil osv. Kontakta Motormännens Helnykterhetsförbund för att få ett sånt. Åker du fast (och det gör du garanterat) så går bötern går rätt ner i fickan. Betala aldrig mer än 50 000rph i "böter" för det är maxboten om du åker in till Denpasar och betalar den riktiga boten. Jag har aldrig haft körkort men hyrt massa lätt MC 125cc vespamodell med boardrack. Inget jag rekommenderar. De hittar alltid något att sätta dit dig för och trafiken är livsfarlig. Kör privat "Transport" med chaufför istället, hyr en bil och kör själv eller ta taxi på taxameter om du flyttar på dig utan brädor. Det är så billigt att det inte är värt att riskera liv och lem.
Åkte även på en riktig scam med MC där vi blev stoppade och i smyg pillade ut choken. Sen fick vi betala 750 000rph för att de skulle "reparera" den. Fått punka nere på Dreamland och fått knuffa hojjen hela vägen upp till securitychecken i mörkret (det är långt och brant). Bara trassel och huvudvärk med MC! Inte värt det om du inte är fattig som en kyrkråtta.
4100kr låg priset på för ett år sedan för en Diverse custom polyester shortboard inklusive standardfenor, grafik, frakt och tull till Kuta, Bali. Shapern Dave är hjälpsam och bra. Bara att kolla in brädorna på
http://www.diversesurf.com.au/ och sen maila så hjälper han dig med storlek och sånt. Jag har betalat både med banköverföring och med mitt VISA-kortsnummer så han är att lita på! Brädan plockar du sen upp i en butik i Kuta (som har stängt på söndagar, störigt!)
Köper du begagnat så hooka up med en erfaren surfare som hjälper dig att välja ut en bra bräda som passar dig och inte har varit knäckt.