Det nedan är svar på ett mail som en annan kille skickade förut så det är lite osammanhängande.
Det jag kom fram till är att på samanahalvön finns det inte mkt surf att tillgå, finns en del längs med coson men det finns inget boende just där utan du får isåfall bo på playa bonita och ta en lång promenad eller hyra quad, var swellet lite större kunde bonita funka men det var en rätt kass våg. Kostade runt 50$ per natt där för ett dubbelrum så det var rätt dyrt.
På väg till cabarete finns ett ställe som heter playa preciosa och play grande. även om det inte skulle vara vågor (krävs lite större swell för att dessa ska funka) så är det absolut värt att åka dit o kolla! riktigt vackert med milsvidd utsickt. funkar det är preciosa ett sjukt ställe med både en vänster/höger och en höger. kan dock vara rätt strömt om det e väldigt stort så akta klippväggarna.
Att hyra bil tror jag absolut e det bästa om ni ska vara där så kort, då kommer ni får ut så mkt av resan. på vägen från samana till cabaretefinns gott om stränder som funkar när det finns swell men inget som jag vet säkert då det aldrig vart nåt då vi va där.
Det är absolut att rekomendera en jeep av nåt slag då vägarna inte håller sverigeklass men ½ m djupa hål helt randomly på vägen här o där.
När ni sen kommer till cabarete är stället ni ska bo på surf break lodge! skulle kunna prata mig varm länge om detta ställe men kort sagt så är det bäst! 10 min gång från encuentro, kostar i princip nada (vi betalade under 10$ per dag för två för en bungalow under 4 veckor som jag o tjejen bodde i), du har gratis internet om man frågar den gamla damen veronica lite snällt, pool och utedushar och massa som jag inte kommer på nu. därfirån till cabarete tar det ca 5 min med egen bil eller 10-15 med guaga eller concho. Kan rekomendera att käka tidigt typ innnan 18 på ställena i cabarete då de är många som har "ät två betala för en"!
finns även brädhyra där om man så vill. finns inga butiker alls nästan som säljer surfprylar så ta med egna brädor o leash o vax, finns lite i cabarete men det e rätt skrallt med det.
Det finnsinte mkt mer i santo domingo heller, som för övrigt var i en rätt trist stad i mitt tycke.
här e hemsidan med surf break lodge
www.activecabarete.com/surfbreaklodge
hoppas det gav lite mer hjälp!
Frankie