Facebook data

1
Någon som testat?
#7655 Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Någon som har testat denna typen av fisk? för och nackdelar???

Logga in för att svara
#7656 Svar: Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Ok testar igen....satans bild

Logga in för att svara
#7662 Svar: Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

danjael
graphgraph

De där bilderna kan vara jävliga att få in
Har inte testat exakt den modellen utan har en twin fin
som ser ut så här surfsverige.se/components/com_joomlaboard/uploaded/images/myTwinFin.jpg

Men om den kan jag säga:
paddlar som en raket
går att köra när man tror det inte går..typ långboard vågor, flat and fat.
ROLIG
svår backside(för mig)
Snabba
mer glide flow än shortboard
Man surfar från framfoten (tack haj pojken)
Behöver rejäla fenor.
Tar ett tag att vänja sig..
Omväxling förnöjer

Den på bilden ser ut att ha något mer parallell outline än min, tror den är grymt snabb.
Men är långt från bräd expert, så hoppas någon mer med mer kunskap kan hoppa in.
/d

Logga in för att svara
#7668 Svar: Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 12

Fader
graphgraph

Looks similar to the CI Fish shape I just ordered. Check out the link below and the Shaping Bay video with Al Merrick explaining it and Machado and Malloy ripping!
cisurfboards.com/sb_cifish.asp

Logga in för att svara
#7669 Svar: Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

is that the one with the keel fins?

if so, like Danjael said, it's good for down the line surfing because of the flatter curves.
-It'll give you free speed in lined-up junk and will turn easier than a bigger board but give you similar paddling benefits.
So fördel
-easy paddling
-easy speed and glide
-easy turn intiation
-cruisy
-drivy and easy to link up sections

as for the nackdelar-
-slidy, they don't hold real rail carves too well
-they will limit your turns because of the above
-they don't like to surf the pocket well because the low curves want to shoot out of it the whole time which is a real 'nackdel' in slower peeling surf. (because if you become too reliant on using your volume for speed then you stop using the waves power for speed, remember surfing critically and vertically is essentially the basis of what is considered good surfing)

I'd say they are good 'quiver' boards, something to have if you can afford it, but because they are primarily meant for the same sort of waves that longboards are for, i'd consider a moddified shortboard or something halfway (like a Lost Roundnose fish or Rusty Catfish) instead.

Logga in för att svara
#7671 Svar: Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Har nyligen hemmashjäjpat något liknande som jag provsurfat de senaste dagarna. Jag är frälst tror jag!
Har surfat mycket longboard på senaste tiden så detta är en skön övergång till kortare bräda. Kan instämma i det mesta sharkboy säger om dem. Otroligt snabb och volymen gör att det är lätt att ta sig vidare från döende sektioner. Här är två bilder på min skapelse...

Logga in för att svara
#7672 Svar: Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Jaha då ska vi seom det går bättre denna gång...

Logga in för att svara
#7673 Svar: Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Jasså där ser man det var höjden som inte fick överskrida 5000 och inte bredden....då testar vi igen då

Logga in för att svara
#7674 Svar: Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

ämen va fan detta börjar ju bli löjligt det skulle ju inte va två av samma! jävla datorer...sista gången

Logga in för att svara
#7675 Svar: Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Men det där med slidyheten antar jag kan bero en del på vilken bottenkontur och railshape dom har? CI fishen har jag för mig har single to dubble concave botten medans de mera traditionella har plattare bottenkontur eller sån vee över hela(så är min) etc men va fan vet jag!

Logga in för att svara
#7676 Svar: Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Schysta svar boys....thank you:)

Logga in för att svara
#7679 Svar: Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Castorn: Vad har du för mått på brädan?

Logga in för att svara
#7680 Svar: Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Har de exakta måtten uppskrivna i nån wordfil på en annan dator och ej på stringern så som det sig bör...glömde det...men den är mer eller mindre sex fot lång, cirkus 21 och en halv inch bred och 2 5/8 tjock. Nått sånt ungefär.

Logga in för att svara
#7681 Svar: Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Hur stor e du. jag är 180 cm och 93 kg. behöver lite flytkraft:)

Logga in för att svara
#7683 Svar: Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Själv är jag 184 cm och någonstans runt 82 kg. Skall tilläggas att brädan är gjord i eps och epoxi och de lärda säger att man bör dra bort 1/8 inch på tjockleken för att de ska motsvara en vanlig polyesterbräda i flytkraft...inte för att jag skulle känna skillnaden tror jag?

Logga in för att svara
#7684 Svar: Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Tack ska du ha:) känns som den perfekta brädan när man vill surfa småvågor utan longboard:)

Logga in för att svara
#7716 Svar: Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Castorn, vill minnas att det var du som postade filmlänken till proctors lil rascal? Tänkte försöka shapa av en sån och har modellerat av den i cad och förstorat upp den en aning baserat på bilderna på proctors hemsa. Det man inte ser är bottenkonturen så jag undrar om du har en susning om vad den har för botten?

Logga in för att svara
#7720 Svar: Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

that little rascal looks like a middle thing between a Lost's RNF and a CI fish. I'm guessing the bottom will be double concave to vee. Prolly more performance than a retro.

Logga in för att svara
#7724 Svar: Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

var brukar double concave övergå till vee, i stora drag alltså?

Logga in för att svara
#7725 Svar: Någon som testat? 18 år, 3 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Vad jag kan förstå så varierar placeringen mycket mellan olika designs, men i stora drag rör det sig ju om den sista tredjedelen av brädans längd någonstans runt fenorna.

Logga in för att svara
#7747 Svar: Någon som testat? 18 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

I agree, double concave should start up front of the fins and prolly finish behind, let the vee become more pronounced from there. With boards over twenty inches wide, I am hypothesizing that the need for lift is severely lessened while the need for control (vee) would be more. Flat to vee might make for a board that is easier to shape and easier to control.

Logga in för att svara
#7772 Svar: Någon som testat? 18 år, 2 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

SharkBoy skrev:
I agree, double concave should start up front of the fins and prolly finish behind, let the vee become more pronounced from there. With boards over twenty inches wide, I am hypothesizing that the need for lift is severely lessened while the need for control (vee) would be more. Flat to vee might make for a board that is easier to shape and easier to control.

Du menar alltså helt platt (sida till sida, inte rockern) från nosen och ner till främre fenparet på en thruster och vee därifrån?

Logga in för att svara
#7773 Svar: Någon som testat? 18 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

yeah and no, if it was a thruster I'd say screw the vee, with a twin though, if you are making a retro fish (flat rocker, straight outline, really wide swallowtail, two keel fins and thick ass rails) then you may want some vee as those boards are usually wider than 20" (this gets them to roll rail to rail a little easier)

if you look at a board from the rails down, if the stringer drops lower than the rail, than it is a vee, if it is sunken it's concave, to keep it simple, start the vee just in front of the fins and then let it get deeper and deeper off the back of the tail. (don't go crazy though) a little vee off the back gives you more rocker on the rail too, something those retro fishes could use.

that proctor board looks like it'd just be a double concave, meaning each side of the stringer is sunken but the stringer is paralle lwith the bottom of the rail

Logga in för att svara
#7775 Svar: Någon som testat? 18 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Av det lilla man ser av bottenkonturerna på filmen så ser det inte ut att vara några drastiska konkaver eller v
i botten.

Mejla Proctor och fråga, dom svarar säkert.

Det viktigaste är att du får rockern rätt, prova med ett mild konkav eller enbart ett v om du vill ha en enklare shape.

Dubbelkonkaven maxar mellan sidfenorna på rätt många brädor.

Prova lär dig gratisprogrammet APS3000 där du kan dra linjer efter "snodda" rocker och outlinebilder.
Det ger rätt exakta resultat och är relativt lättanvänt. Och det bästa är att du kan printa ut dina resultat i fullskala på en skrivare.

Logga in för att svara
#7802 Svar: Någon som testat? 18 år, 2 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Har ritat av bilderna på lil rascal i solid works, resultat nedan, har plotter på jobbet så jag tänkte printa ut outline och rocker där, knepigt att få till railen från bilderna bara så där får jag utgå från min nordfish eller något.

Logga in för att svara
#7805 Svar: Någon som testat? 18 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Nu vill jag inte vara elak men den där outlinen ser ju helt skev ut...?? Eller har jag fått i mig träsprit?

Logga in för att svara
#7806 Svar: Någon som testat? 18 år, 2 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

nä, du har nog inte fått träsprit i dig. Det är inte outlinen i sig som är skev eller sned, jag har suttit och lekt lite med radierna till railsen och de har inte blivit helt jämna i modellen, jag ska dock ta bort dessa ur modellen eftersom jag i vilket fall som helst inte har någon CAM-maskin som kan fräsa ut några rails utan får shapa fram railsen efter bästa förmåga när rocker och outline är utskurna.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!