Facebook data

1
Tillbaka till Lagundri
#76856 Tillbaka till Lagundri 15 år, 4 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Kommentarer till Tillbaka till Lagundri

Logga in för att svara
#76857 Svar: Tillbaka till Lagundri 15 år, 4 månader sen Stoke: 1

Rille
graphgraph

Inspirerande läsning! Lagundri lockar

Logga in för att svara
#76866 Svar: Tillbaka till Lagundri 15 år, 4 månader sen Stoke: -1

Blindmoose
graphgraph

onekligen lockar det. sköna bilder!
funderar om inte slantarna går åt en resa till lagundri. Nån som har tips om billigast möjligast resa till Nias...

Logga in för att svara
#76873 Tillbaka till Lagundri 15 år, 4 månader sen Stoke: 3

Niklas
graphgraph
Donerat Brons

lite bister stämning där kan det vara. ett ställe där många ganksa lätt "go troppo". men en av dom grymmaste vågor man kan tänka sig + rätt så förlåtande tro det eller ej.
jag vill tillbax!

Logga in för att svara
#78022 Tillbaka till Lagundri 15 år, 3 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Kommentera mera! Nästan 400 pers har kollat in den här artikeln och 3 personer har kommenterat den. Hädanefter blir den som inte lämnar en kommentar på en artikel de läst bannad - på riktigt!

Logga in för att svara
#78029 Svar: Tillbaka till Lagundri 15 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Ojdå. Ok jo jag har varit där två vändor en före och en efter tsunamin/landhöjningen/bävningen. Båda gångerna har jag tyckt det varit för varmt på land och snudd på även ute i vattnet.
De lokala förmågorna kan gå en på nerverna på land men de som surfar är trevliga och gör sitt bästa för att hålla stämningen i vattnet. Grymt mycket jobbiga brassar när jag var där sist, det är mycket häng lös shaka hit och dit men väl i vattnet beter de sig grinigt, surfar i flock och snor alla vågor. Överlag många duktiga surfare och aningen för många i vattnet. Vågen är onekligen grym och funkar nu bättre även på mindre svall än innan landhöjningen. Skulle jag nån gång hamna där igen så skulle hyra moppe och reka övriga kusten vara en bra idé. Nias är ju en sån där "namnvåg" lite överhajp.

Logga in för att svara
#78030 Tillbaka till Lagundri 15 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Mest jobbiga ar alla svenska kooks. Det är mycket häng lös shaka hit och dit men väl i vattnet sitter de i flock pa shouldern snor inga vågor.

Logga in för att svara
#78031 Svar: Tillbaka till Lagundri 15 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

MYCKET MYCKET bra REDAX!
VÄL TALAT
BOS kunde inte ha uttryckt det hela mer träffande (tro det eller ej)
Ett fora handlar om att ge och att ta.
Man kan inte bara ta o ta o ta o ta o ta o TA O TA O TA O TA O TA hela tiden utan att aldrig ge något tillbaka.
Att inte alla kan bidra med egna bilder, berättelser må väl vara förståeligt och helt i sin ordning, men ett litet uppmuntrande ord, så här i det djupaste vintermörkret kostar väl inte för mycket?
Ett litet ord för att visa sin uppskattning över att någon har lagt ned tid på att blidka oss övriga - om det så är för att roa, inspirera, få oss att längta, drömma eller dylikt - kostar väl inte för mycket?
Är det måhända så att den svenska Jantelagen gör sig lite extra påmind i surfkretsar, just därför att vi lider av mindervärdskomplex och därför behöver växa själva på andras bekostnad?
DU ska inte tro att du är nått!
DIN MAMMA ska inte tro att DU är nått!
Att surfa och berätta om det, ÄR att VARA NÅGOT.
Det är att ta till vara sin frihet och sin existens på jorden, att våga lysa själv och låta ljuset falla på andra som är mottagliga. Som inte sätter upp sina händer i en bister grimas och hamnar i skugga.

Den kortaste resan en människa kan företa är den mellan huvudet och hjärtat, och den kostar ingenting.
Stranden du och vattnet jag, tillsamman bildar det havet vi.

Gudfadern har talat i skepnaden av Ranelid

Logga in för att svara
#78034 Svar: Tillbaka till Lagundri 15 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Andiss skrev:
Mest jobbiga ar alla svenska kooks. Det är mycket häng lös shaka hit och dit men väl i vattnet sitter de i flock pa shouldern snor inga vågor.

Jobbigt med svennebananer som kommer en hel klase åt gången, men ändå inget jämfört när det dimper ner en hel bananstock med brassebananer.

Logga in för att svara
#78035 Svar: Tillbaka till Lagundri 15 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Minns en gang surfade boilers, 2 svennebananer och nagra engelsman..vips dumpar det ner 2 landcruiser fylled med ca 14 spanska boggieboarders..var bara att grata, packa ihop och fara hem till basaren for tea och burgare pa mickeys i Agadir.

Logga in för att svara
#78036 Tillbaka till Lagundri 15 år, 3 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Ja,Jo, jovisst Redax det är inte bra att bara stå & glo med haksläpp men man inget annat när man ser dessa bilder. Jag var själv där med Henio i samma veva som Jon faktiskt. Tänkte bidra med några bilder men hårddisken är inte här just nu alltså...........och man vill ju inte bli bannad. Nias var en överraskning på flera sätt.
1. Vågen är inte speciellt lång, jag hade förespeglingar om flera hundra meter.
2. Vågen formligen äter brädor, vid dubbel gubbe så ser man minst 5 brutna brädor/dag. Min snappade första sessionen. Lite konstigt då det är förhållandevis djupt där lippen dammar ner.
3. Vi var där offseason men kan hålla med Erik om Brassar, det räcker med 3-4 stycken assholes så är turordningen ett kaos, annars tycker jag att det funkade fint när det var bara jag & Henio ute.

Skulle aldrig dra dit på högsäsong, för mkt machotyper men under lågsäsong kan man nog scora. Innre sektionen + sandbayen skulle jag klassa som fina lärovågor.

Tack Jon för ett fint reportage

Logga in för att svara
#78208 Svar: Tillbaka till Lagundri 15 år, 3 månader sen Stoke: 10

Surfer
graphgraph

Härligt reportage! Får mig att längta än mer åt min Mentawaii tripp i Mars 2010! Som tur är endast 6 surfare välkomna vilket innebär garanterat uncrowded:-)

Logga in för att svara
#78215 Svar: Tillbaka till Lagundri 15 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Surfer skrev:
Härligt reportage! Får mig att längta än mer åt min Mentawaii tripp i Mars 2010! Som tur är endast 6 surfare välkomna vilket innebär garanterat uncrowded:-)

Inte för att måla fan på väggen men det finns fler båtar än din gissar jag...

Logga in för att svara
#78271 Svar: Tillbaka till Lagundri 15 år, 3 månader sen Stoke: 10

Surfer
graphgraph

Båt? Är på land käre sverre med ett eget bryt direkt utanför huset:-) Sedan finns det tillgång till 2 speedboats för att kunna ta sig till de övriga bryten:-) Där kan det naturligtvis finnas andra surfresenärer, fast man kan ju alltid välja en våg utan folk.

Logga in för att svara
#78272 Svar: Tillbaka till Lagundri 15 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

DET var som fan, DET var NIIIIIIIIIIIIICE!!!!!!! :-D som Majjan skulle ha sagt.

Logga in för att svara
#78274 Svar: Tillbaka till Lagundri 15 år, 3 månader sen Stoke: 9

einar
graphgraph
Donerat Brons

Var där i december 02 och hade säkert mer tid ståendes på brädan under de 3-4 veckor än sammanlagt under min övriga surfkarriär. I lågsäsong när swellet är litet så rullade insidan på i säkert 2-300 meter och sen var det bara att kicka ur och paddla ut i kanalen där strömmen spolade ut en i line-up igen. Och då man ofta var i stort sett ensam ute, eller i sällskap med 3-4 andra så blev det sällan krig om vågorna heller. Kändes ungefär som att åka snowboard då man bara fick våg efter våg efter våg som peelade perfekt längs med pointen. Känns overkligt när man tänker tillbaka på det. Det var lite synd att man inte hade mer skills den trippen då det var en del dagar med perfekta 4-5 fots barrels och 2-3 gubbar ute, men orutinen gjorde att man hängde mycket ute på shouldern och plockade småset. Är sjukt peppad på att återvända dit en dag igen, men frågan är hur peppade frugan och lill babyn är på den omständiga resan och att sen hänga på sorake beach i några veckor...

Husets "kock/servitör/allt-i-allo" Penadi sätter upp för ännu en perfekt lagundrirulle.

Logga in för att svara
#79005 Tillbaka till Lagundri 15 år, 3 månader sen Stoke: 6

Juttz
graphgraph

Crowds, ja...

Det stämmer att det kan vara en hel del folk i vattnet, men trots detta kan man välja att surfa på vissa tider då vågen bryter dygnet runt. Surfade solo två dagar runt 12 på dan under vistelsen, och med en handfull andra några andra dar. Lite sämre vindförhållanden och gassande sol, men många hade paddlat tillbaka på grund av trötthet och/eller frustration. Det fanns även en våg 40 minuter bort som kallades Rockstars. Åkte förbi några gånger när det inte funkade och antog att det bara var en affärsidé från localsens sida, men några aussies hade scorat och surfat solo. Dock mycket mer shallow än pointen. Såg även en hel del vågor som bröt på vägen dit och som säkert fungerar vid rätt förhållanden.

Jämfört med Taghazout och Immesouane där jag var för första gången i januari förra året kändes crowden mestadels hel ok. Brukar sällan bli hasslad då jag oftast reser själv. I Maroc kämpade man med 70 pers (no kidding...) i lineup för mediokra 15-metersrides som oftast var sönderblåst efter 11. Var bara att packa ihop, gråta och förbereda sig för att dessutom bli matförgiftad av tajinen nere i byn.

Nias är och förblir hursomhelst min dröm om surfing och varför jag började surfa. Boardshorts-värme, äventyret att ta sig dit och tillbaka, coverfoto-vågor man drömt om sen den första surftidning man införskaffade sig, samt den totala isolationen från resten av omvärlden.

I'll be back.

/Jon

Logga in för att svara
#79122 Tillbaka till Lagundri 15 år, 3 månader sen Stoke: 6

Juttz
graphgraph

Glömde en sak. Måste ge min eloge till Santos Wau, local på Sorake beach för majoriteten av bilderna i det här reportaget. De första fyra bilderna är världsklass i min mening. Bild två är min absoluta favorit, ett ying/yang-märke där Makua Rothmans kropp även blir en pupill i ett mandelformat öga.

Logga in för att svara
#79129 Svar: Tillbaka till Lagundri 15 år, 3 månader sen Stoke: 9

einar
graphgraph
Donerat Brons

Juttz skrev:
Nias är och förblir hursomhelst min dröm om surfing och varför jag började surfa. Boardshorts-värme, äventyret att ta sig dit och tillbaka, coverfoto-vågor man drömt om sen den första surftidning man införskaffade sig, samt den totala isolationen från resten av omvärlden.

Word på det! Väl rutet.

I'll be back.
Ja, det är väl det man hoppas på.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!