Dags för lite pappaledighet med 2kids- 3,5 och1. Minstingen behöver vara nära någorlunda kvalificerad sjukvård så vi skippar centralamerika, Indo och likn.
Nån som har några tips och synpunkter på var vi borde åka? Spontant känns Portugal alt Fuerte som naturliga alternativ. Förutom att fylla min eftersatta surfkvot så behöver vi ett hus eller lgh där man har tillgång till lite barnvänligt bad (strand eller pool).
Jag tror det blir svårt att lobba för nån sunkig industriförort
Vart tycker ni vi borde åka?
Jag har tidigare sett nån länk här där man kan hitta boende i Portugal - nån som kan posta? Finns det nåt motsvarande för Fuerte?
men behöver man inte kolla upp då hur det verkligen förhåller sig?
Man kanske kan ringa flygbolaget och säga att DET DÄR PRISET STÄMMER INTE MED DET JAG HAR SETT!
- Jaså, var har du sett något annat pris då?
- I KÄNSLAN SÅG JAG DET!!
Och det är bindande!
hman skrev: Dags för lite pappaledighet med 2kids- 3,5 och1. Minstingen behöver vara nära någorlunda kvalificerad sjukvård så vi skippar centralamerika, Indo och likn.
Nån som har några tips och synpunkter på var vi borde åka? Spontant känns Portugal alt Fuerte som naturliga alternativ. Förutom att fylla min eftersatta surfkvot så behöver vi ett hus eller lgh där man har tillgång till lite barnvänligt bad (strand eller pool).
Jag tror det blir svårt att lobba för nån sunkig industriförort
Vart tycker ni vi borde åka?
Jag har tidigare sett nån länk här där man kan hitta boende i Portugal - nån som kan posta? Finns det nåt motsvarande för Fuerte?
Jag tycker att det är TOPPEN att du tar upp detta!!! Har suttit och funderat i exakt samma banor ett tag. Hoppas bara att någon kommer med vettiga svar.....
Av de två skulle jag välja Fuerte under vintertid. Två saker som står ut för min del, sol och värme. Tror heller inte värmen blir för mkt för små barn, blåser rätt friskt på den där ön.
Det är väl Swingkid och Pelle Blanco som är bäst på Fuerte, de borde kunna guida mer.
Jag var där med min 1-åriga son och det funkade smidigt (förutom att det blev nada surf eftersom hela familjen fick magsjuka i omgångar...). Finns flera små, barnvänliga sandstränder inne i Corralejo, som flankeras av uthyrningshus/komplex nästan hela vägen har jag för mig. Många av dessa med pool. Om jag minns rätt var det mest engelska förmedlare som hyrde ut husen.
Kanske för enkelt för att vara bra, men www.fuerteventura.com är måhända värt att checka.
Nu på vintern måste svaret bli Kanarieöarna. Jag var nyss på Teneriffa, vi hade 23-28 grader på dagarna. 20-24 grader på kvällarna. Ungarna (2,5 och 1) kunde bada i polen utan problem och jag surfade utan våtdräkt. Det var inte ens lika varmt i Portugal när vi var där i september i år. Allt det där turistiga som man själv hatar, älskar barn och är de nöjda är föräldrarna nöjda. Men, maj-oktober väljer jag Portugal.
Har du varit på Fuerte Sverre?? Intressant svar iallfall.. Jag hade satsat Fuerte om du vill ha värme, vågor o bra för barn.. Det finns en del spots med gåväg inne i Corralejo o sedan finns alltid båten till Lobos. Men hyrbil kan ju vara bra också... Men det går att gå som sagt till en hel del spots. Corralejo är jätte barnvänligt med säkra stränder massor av små lekparker överallt och ett stort vattenland. Håll dig borta från Mainstreet o gå runt i den gamla delen av stan när du skall käka o handla m.m.. Snacka med Pelle Blanco, Johan Marklund eller Pete dom e alla där nu, jag kommer ner om ca 4 veckor.. Ha det gött o lycka till...
Hej, bra tråd!
Ska kanske försöka åka ner dit på nästa pappaledighet, i vår blir det brasilien. Hur är tillgången på lättsurfade vågor för vanliga dödliga semestersurfare på fuerte om vintern? Har en gång varit på lanzarote i februari men det mesta kändes lite över min nivå där.
Swingkid skrev: Har du varit på Fuerte Sverre?? Intressant svar iallfall.. Jag hade satsat Fuerte om du vill ha värme, vågor o bra för barn.. Det finns en del spots med gåväg inne i Corralejo o sedan finns alltid båten till Lobos. Men hyrbil kan ju vara bra också... Men det går att gå som sagt till en hel del spots. Corralejo är jätte barnvänligt med säkra stränder massor av små lekparker överallt och ett stort vattenland. Håll dig borta från Mainstreet o gå runt i den gamla delen av stan när du skall käka o handla m.m.. Snacka med Pelle Blanco, Johan Marklund eller Pete dom e alla där nu, jag kommer ner om ca 4 veckor.. Ha det gött o lycka till...
På A så svarar jag att jag ändrade svar till Fuerte när jag insåg att det var över vintern.
På B svarar jag att jag personligen skulle undvika johan marklund. hej
lycka till alla stollar!
hej, har varit både på Fuerte och Lanza med barn under föräldraledighet. Skulle nog säga att Lanza coh Famara är lite lättare eftersom du kan bo i stort sett vid den långa stranden. Men om ungen är för liten (som vår var) är sandstränder inte alltid optimalt eftersom de mest käkar sand och blir skitiga och farsan (=jag) får dra en barnvagn över sanddyner (=jobbigt). Då kanske Fuerte och Corralejo är bättre om ni styr upp ett boende med pool. Fördelen med Lanza och byn Famara är just att man kan bo vid stranden och surfa där om förhållandena är ok, på så sätt slipper man köra runt i bil. Att scouta med bil är ju ok när man är ute med surfpolare, däremot brukar familjer bli ganska lacka på sånt, tar tid och är stressande för andra. Plus att några rev i storts sett är inne i byn eller runt hörnet från Famara, om de funkar. Nackdelen är förstås att Famara är rätt dött, inge shopping eller liknande. Fuerte har bra surf men du måste köra bil i stort sett varje gång du ska surfa, om det inte går av inne i stan, men det är ändå en bit dit från ditt hotell, med största sannolikhet. Hoppas jag inte ställer till det, många alternativ att tänka på....
Tjena H-man
Efter en lite för amitiös surfresa till brasilien med en 1 åring kan jag lätt rekomerndera Kanarieöarna. Har varit på Fuerte och Lanza samt i Ericerira i portugal.
OBS det enda som gäller för att få surf på en familjeresa är att bo mycket nära surfen (gångavstånd). Därför är nog Famara bäst.....
Hej,
Om ni klarar er utan pool och turistgrejer så tror jag Famara skulle funka, det finns en liten skyddad vik precis inne vid byn som passar bra för barn. När jag var där för 1,5 år sedan var det väldigt billigt att äta ute och det kan ju vara en fördel.
Very good m bil om man ska hänga i Corralejo. Krävs ju att man kan dra runt och kolla var det funkar för dagen. Och Glassbeach är väl relativt nybörjarvänligt skulle jag säga m bara sand. Nere i Corralejo, Punta Elena, kan det bli skapligt stort. Men kan såklart funka för nybörjare också. Ta med våtskorna bara. Sjukt vasst rev på väg ut där.
Hej H-man!
Vill du komma till Fuerte så kan du kontakta mig personligen på min mail johanmarklund@hotmail.com. Jag har lite svårt för trådar på surfsverige sedan Sverre inlätt en hatkampanj mot mig. Kollade min gästbok för första gången på länge idag och hittade en hel drös med förolämpningar som redax nu fått vidarebefodrade i ett mail för bedömning.
Del av inlägg borttaget av redaktionen. Kommersiella budskap.
Grattis Swingen till skivsläppet!!!! Vi ses snart mannen!!!
MVH Johan
Johan Marklund skrev: Hej H-man!
Vill du komma till Fuerte så kan du kontakta mig personligen på min mail johanmarklund@hotmail.com. Jag har lite svårt för trådar på surfsverige sedan Sverre inlätt en hatkampanj mot mig. Kollade min gästbok för första gången på länge idag och hittade en hel drös med förolämpningar som redax nu fått vidarebefodrade i ett mail för bedömning. MVH Johan
Att du har svårt för trådar på surfsverige beror på att du bröt mot alla regler sist du skrev. Är ditt minne lika kort som din...? ja..
Att jag inledde en hatkampanj mot dig är ren LÖGN! Sprid inte felaktiga uppgifter om mig!!
Jag stod upp högst PERSONLIGEN och du attackerade mig trots att du hade fel. Redax tog också bort ditt inlägg, kommer du ihåg?
Mina förolämpningar i din gästbok kom sig av dina förolämpningar mot mig i tråden som togs bort.
Jag attackerade ditt INLÄGG som stred mot alla regler, du attackerade MIG personligen, och fattade inte att du gjort fel, innan redax tog bort det.
Jag svarade på ditt personliga påhopp genom högst adekvata förolämpningar i din gästbok.
Johan Marklund skrev: Hej H-man!
Vill du komma till Fuerte så kan du kontakta mig personligen på min mail johanmarklund@hotmail.com. Jag har lite svårt för trådar på surfsverige sedan Sverre inlätt en hatkampanj mot mig. Kollade min gästbok för första gången på länge idag och hittade en hel drös med förolämpningar som redax nu fått vidarebefodrade i ett mail för bedömning.
Del av inlägg borttaget av redaktionen. Kommersiella budskap.
Grattis Swingen till skivsläppet!!!! Vi ses snart mannen!!!
MVH Johan
HAHAHAHAHA MUUU!!!!!
Helt lysande!!
Snubben har fortfarande inte fattat!!!!
Unbelievenble!!!
Skyller på att han har svårt att skriva trådar pga mig...
Obs när jag skrev mitt första inlägg till Johan hade hans senaste inlägg inte BORTcensurerats ännu.
Sen gjordes detta, och allt jag skrev bevisades återigen, på nytt! hahahaha!!
VSB
Håller med om att Lanza/Famara absolut kan vara bättre på så sätt med närheten till surf (om nu inte surfet går av inne i Corralejo på Fuerte).
Men, tror det beror mycket på vad din tjej/fru tycker. Jag skulle gå på strategin att välja utifrån det som jag tror hon kommer att gilla mest. Tycker hon det är schysstast med en nice sandstrand i en liten lugn by och inte har några behov av att hänga där många andra människor/butiker/restauranger/barn finns, välj Famara.
Gillar hon däremot lite puls och att ha nära till det mesta i utbudsväg, välj Corralejo. Även om du störtar iväg till North Shore om surfen inte funkar i stan, blir det lättare att sysselsätta sig för familjen under tiden. Tror jag. En faktor är ju också om man vill att barnen ska kunna leka med andra barn också, och det är kanske 3,5-åringens intressen som blir viktigast här.
Beror väl lite på hur länge ni planerar att stanna också.
Jag säger som Dr Phil: If mama ain't happy, no one is happy... he he
jorgenl skrev: farsan (=jag) får dra en barnvagn över sanddyner (=jobbigt)
ha ha, ja det är en strongman challenge som heter duga. Själv har jag utvecklat en bra teknik med grund i att tilta upp vagnen på bakhjulen och dra den bakom mig...
perry skrev: Håller med om att Lanza/Famara absolut kan vara bättre på så sätt med närheten till surf (om nu inte surfet går av inne i Corralejo på Fuerte).
Men, tror det beror mycket på vad din tjej/fru tycker. Jag skulle gå på strategin att välja utifrån det som jag tror hon kommer att gilla mest. Tycker hon det är schysstast med en nice sandstrand i en liten lugn by och inte har några behov av att hänga där många andra människor/butiker/restauranger/barn finns, välj Famara.
Gillar hon däremot lite puls och att ha nära till det mesta i utbudsväg, välj Corralejo. Även om du störtar iväg till North Shore om surfen inte funkar i stan, blir det lättare att sysselsätta sig för familjen under tiden. Tror jag. En faktor är ju också om man vill att barnen ska kunna leka med andra barn också, och det är kanske 3,5-åringens intressen som blir viktigast här.
Beror väl lite på hur länge ni planerar att stanna också.
Jag säger som Dr Phil: If mama ain't happy, no one is happy... he he
Bra talat!
Vore inte den bästa strategin att locka ut barnets mor på brädan? Långvarig lösning som kan leda fram till flera långa surfresor tillsammmans där alla letar spots och lever lyckliga i alla sina dar.
För övrigt var detta den BÄSTA tråden på läääänge! Nu ska det planeras planeras och planeras!!!!
Du skrev i början att indo går bort. Själv har jag en plan på att ta med familjen (fru + två småttingar) till Bali under ett gäng (4-8 kanske) veckor. Bra eller dålig idé?
Jag tror bara att jag kommer lyssna på de som säger att det är en bra idé så fokusera helst på det i eventuellt svar...
Eller kolla lösningen vid 2:22 i filmen, ta med SVÄRMOR!!!
Förresten har jag fått för mig att Las Palmas på Gran Canaria kan vara nåt för barnfamiljer med surfande föräldrar (när vi ändå snackar kanarieöar...) Vad säger ni som vet?
Familjen bör med fördel kunna lämnas på antingen strand eller vid pool på dagen - det ökar mina surfchanser dagtid markant. "Puls" känns helt ointressant men nån slags restaurant(er) el likn m rimliga priser där hungrig fru/son kan käka med kort varsel är ett krav
Jag inbillar mig att jag kommer satsa på en dawnpatrol när morgontrötta locals och den slöa familjen slaggar och sen i förhoppningsvis nån session till på dagen alt kvällen*. Det kommer inte finnas tid (eller tålamod hos familjemedlemmar) att köra runt och reka på dagarna. "Jomen det ser du ju att här är det är rak offshore och jag har ju bara surfat vänstrar de senaste fem åren så du kan väl sätta dig på den här glassbaren med barnen i två timmar så kommer jag tillbaks sen. Ni kan ju kolla på t-shirts om ni får tråkigt... Det såg lite utblåst ut vid beachbreaksen borta vid lägenheten"
Hyrbil skulle jag gärna slippa (som sagt ändå inte läge för att köra runt och reka) men om den hjälper oss ta oss till najs ställen där jag kan surfa och familjen hänga så ser jag till att budgetera för bil!
Hur consistent är spotsen som ligger inom nära (gångavstånd) till/i Corralejo?
Barnens mor kommer säkert vilja ut en sväng så länge det är sandbotten och snäll size : Famara
Släpa barnvagn i sand: Fy fan. Corralejo!
Johan M- jag drar ett mail t dig ang Fuerte när jag gjort lite mer research
*Det här upplägget brukade funka rätt bra på våra tidigare resor i Indo utan kids- det måste väl funka även nu?...
Hade inte lilltjejen behövt ha tillgång till kvalificerad* sjukvård så hade vi nog gjort en 5e tripp t Bali. Jag är svag för den ön trots att den är sorgligt exploaterad. Pappa tar en morgonsession på Kuta reef. Familjen hänger på stranden eller vid poolen på dagen alt tar en bemo till Dreamland (fast man kommer kanske inte ner där längre?) så kan pappa smita iväg på en session till. Dock mkt rips på de flesta stränder så ingen bra idé att låta kidsen bada själva
*"Vanlig" sjukvård verkar bra på Bali (dvs inget större problem om man käkar rev, blir knivhuggen av en hormonstinn packad aussie, blir påkörd el likn) - givetvis för dyr för de flesta locals men brukar vara hanterbart för västerlänningar. Å andra sidan kanske det bara finns typ vårdcentral på Fuerte/Lanza?
Whale + hman: Jag tycker Bali går bort med barn. Var där en lång sväng - innan - barn. Jag var allvarligt magsjuk ca 3 gånger på 2 månader. Med tanke på att de fortfarande spolar ut avlopp direkt på kuta beach (iaf för 6 år sen, har inte hört att det förändrats) så skulle jag inte vilja ha en 1-åring som leker i det vattnet......Och Kuta Beach + ev Dreamlands och Padang Padang är ju egentligen de enda sandstränderna som finns. Visst, det finns ett australiskt sjukhus där, men spansk sjukvård är bra mkt bättre - och billigare eftersom det är inom EU. Vår dotter fick urinvägsinfektion på Lanza, mkt bra vård (finns riktigt sjukhus) även om de har lite annan kultur kring föräldrarnas närvaro (vi fick inte va med när de skulle sätta in en infart i en ven, rätt ledsen tjej......).
Famara behövs bil, även om du inte ska reka. För att ta sig dit och för att ta sig till byarna omkring och in till stan och handla. Rekar du kan du dock hitta bra dealar, tror vi betalade 5000 spänn för en ok kärra i en månad.
Perry: Ja, den barnvagnstekniken försökte jag också jobba fram, men med små jävla hjul på resebarnvagn och 15 kilo grejer i vagnen blir det rätt tungt ändå.....
Tjenare H-man... Jag har bott både på Lanza och Fuerte och det enda Lanza har att erbjuda om du vill bo vid surfet är tyvärr Famara.. En liten by med långt beach break som oftast stänger med det är fint där o den lilla byn är mysig dock väldigt tråkig o det finns inte speciellt många resturanger.. typ 2 st.. Men det är nästan alltid surf där.
Jag har bott i Corralejo i många år och aldrig haft bil.. Hade hostel där de senaste två åren och vi surfade hur mkt som helst bakom hamnen o rocky point ( i Corralejo ) .. Bor du på hotel där så kan du räkna med beroende på vilket hotel du hamnar på mellan 2 min till 30 min gåväg till surfet.. Las Dunas ligger i hamnen precis vid surfet... Aloe club ( svenne hotell ) ligger långt från surfet etc.. Hyr bil e ju bra om man bara är där en vecka o vill ha mkt surf.. Men om du skulle kunna tänka dig bo i Famara så är Cotillo på västkusten av Fuerte ett bättre ställe.. På en sidan ligger ett långt beach break o på den andra ligger det fantastiska lugna laguner... Inne i byn finns bra utbud på resturanger o bagerier även en liten lekplats. Även ny öppnat supermarket med bra priser.. Finns också lite tyngre rev i krokarna om du går runt o kollar lite..
lycka till..