|
#7813 |
Surfspots Gavle 18 år, 3 månader sen |
Stoke: 12 |
Hea
|
Hej Surfsverige! Jag bor och surfar i Nya Zealand, men kommer hem till Sverige i sommar, for forsta gangen pa lange. Jag visste inte hur jag skulle klara flera veckor dar hemma UTAN SURF!! Gissa om jag blev sketaglad nar jag hittade det har forumet och upptackte att det finns faktiskt surf spots hemma i Sverige ocksa!! Wow! Hur ar det med surfspots kring Gavle trakten? Vilken typ av breaks ar dar? Och hur ar vagorna? Jag ar saaaaa jakla nyfiken! Jag undrar om det ar ide att ta med egen brada fran Nya Zeeland? Hur konsistent ar swellen? Hander det en gan om aret eller kan man hitta surf var och varannan dag? Jag gissar att det ar vintervatdrakt med vast, huva, boots och handskar som galler aret om darhemma.. Ungefar som har nere:P
/Hea
|
|
|
|
|
#7814 |
Svar: Surfspots Gavle 18 år, 3 månader sen |
Stoke: 28 |
|
Hej Hea! "Varmt" välkommen till surfsverige! A kiwi (almost?) surf girl in the line up! That's too cool! You're gunna make the other girls very happy since they seem to feel a bit under represented in the surf scene - not to mention Gävle Crew - shit, first they get some of the best waves we've seen in Sweden, like forever, then a surfing girl drops in and says hello! They have all the luck it would seem!! Anyway, Gävle Crew är en bråkig (och härlig) samling surfare som härjar längs Gävlekusten och här på den här forumet och på www.nordsurf.com samt har en egen Lasse Locals sida här www.kapplas.se Pappa Esta och en mycket märklig snubbe som heter Willy är det enda av de som är i Sverige just nu tror jag. De andra är i Costa Rica. Reportaget på framsiden är med Esta och är från "Gävle trakten........." - jag har fått uppfattningen att man måste bidrag med sin oskuld eller motsvarande för att få reda på vart ställen ligger dock. Ta med bräda definativt och allt neopren du har!
Ses it tuben!! Gaz da man
|
|
|
|
|
#7815 |
Stoke: 28 |
|
P.S. very nice photos in your gallery!!
|
|
|
|
|
#7825 |
Hea
|
Tusen tack Gazzer!! Jag ska kolla upp hemsidorna lite narmare. Och jag ska absolut ta med mig bradan hem, och allt gummi:P Det verkar hur coolt som helst... I can't wait:woohoo:
See you in the barrel!!
|
|
|
|
|
#7827 |
Stoke: 33 |
|
Hea,
Givet ta med dig brada fran NZ + vatdrakt! vinter ar 6 mm i sverige.
Nar du kommer hem far du tanka omvant - ju mer onshore desto battre. Det blir "stort" o stokigt men ibland grymt cleant o bra. Det ar inte speciellt konsistent med swell kan vara platt i manader!
Lycka till.
|
|
|
|
|
#7831 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Gazzer skrev:
Hej Hea! "Varmt" välkommen till surfsverige!
...not to mention Gävle Crew - shit, first they get some of the best waves we've seen in Sweden, like forever, then a surfing girl drops in and says hello! They have all the luck it would seem!! Pappa Esta och en mycket märklig snubbe som heter Willy är det enda av de som är i Sverige just nu tror jag. De andra är i Costa Rica. Reportaget på framsiden är med Esta och är från "Gävle trakten........." - jag har fått uppfattningen att man måste bidrag med sin oskuld eller motsvarande för att få reda på vart ställen ligger dock.!
Ses it tuben!! Gaz da man
Tja Hea. Välkommen till våra breddgrader.
Som Gazz säger, så e vi inte många kvar här just nu + att isen kommer snart.
Ja, ta med dig allt men var beredd på långa perioder utan surf och andra sorts vågor än du e van vid.
Var oxå beredd på att ljuga för släkt, vänner o chef när ett fint swell pumpar in. hehe
Andiss skrev:
Det ar inte speciellt konsistent med swell kan vara platt i manader!
Stämmer! I höst o vinter har vi här i Gävle haft ngr epic dagar men sen nada medan Västkusten, Skåne o Torö fått hur mkt surf som helst, verkar som.
Så det kan vara lite missvisande när man ser bilder på fina vågor härifrån o tror att de ska infinna sig regelbundet och/eller varenda ggn man har ledig tid. + att sommaren e ingen swellsäker period, snarare tvärtom.
Men men, hör av dig när du landat här så ska vi se vad välkomstkommitén kan hitta på... 
|
|
|
|
|
#7855 |
Hea
|
Tack for svar och valkomnande:) Tack Esta, jag ska definitivt hora av mig nar jag dimper ner dar hemma! Haha isen kommer snart.... That's soo coooolB) Folk tycker att vi ar tokiga som surfar vintertid har nere i sodra delen av Nya Zealands sydo, men vem sjutton bryr sig om kyla nar sydswellen pumpar in? Men jag har en kansla av att vi har tropiskt klimat har jamfort med er dar hemma.. som en drinkpinne.. Jag ar saaaa nyfiken pa surfen dar hemma! Och att det ar helt omvant mot vad jag ar van vid, onshore istallet for offshore, det gor det bara annu mer spannande! Jag ar sa nyfiken pa surfkulturen dar hemma ocksa, jag antar att ni som surfar dar uppe verkligen alskar den har sporten..
Ljuga for slakt, vanner o chef nar ett fint swell pumpar in? Det ar jag inte bra pa, men de har lart sig att det ar bara att acceptera och de som inte lart sig, de ar borta for langesen:pinch: ojojoj
Jag kan nog inte bidra med nan oskuld for att fa se nan surfspot, men jag kan visa runt Dunedin och Nya Zealand:)
|
|
|
|
|
#7856 |
Hea
|
Forresten, hur ar vagorna dar hemma? Fat and flat, eller steep and hollow (vet inte hur man sager det pa svenska:blush: )? Powerful? Eller ganska soft aven nar det ar stort?
|
|
|
|
|
#7863 |
Stoke: 15 |
|
Vågorna i Sverige varierar väldigt beroende på ställe och förhållanden. Ostkusten tar det ofta lite längre tid innan det blir surfbara vågor, i gengäld håller de längre. Min uppfattning är också att oskusten oftare får rena vågor. Kraften i vågorna varierar med storleken på vindswellet och vågperioden.
Rent generellt är det flacka, kraftlösa vågor, men visst finns det dagar och ställen som har tubande vågor, även om det kanske inte funkar så ofta. Vissa vågor är livsfarliga när det är stort, tack vare att det är strömt och kanske bryter mot klippor, andra ställen blir bara roliga.
|
|
|
|
|
#7900 |
Hea
|
Tack for alla svar! Jag ser verkligen fram emot att komma hem nu nar jag vet att det finns surf och surfnordar dar hemma i Sverige ocksa.. Det raddade min sommar! Jag kommer nog att ta med min gamla laromastare till brada hem och lamna den dar, det ar en 6.1 ganska tjock och flytbar sa den blir nog bra. Harligt!
Vi hors dudes 
|
|
|
|
|
#7936 |
Stoke: 0 |
|
vattentemperaturen här hemma varierar mer än den gör på NZ. på vintern blir det självklart betydligt kallare men på sommaren / tidig höst är det faktiskt mycket skönare än i dunedin, där jag vill minnas att det är ganska kyligt även när det är som varmast... Å sidan så är det ju, som grabbarna ovan säger, sällan surfbart här hemma på sommaren.
Välkommen hem!
|
|
|
|
|
#8074 |
Hea
|
Tack marno! Sa du har surfat Dunedin? Ja det ar ratt kyligt i vattnet har aven pa sommaren.. Vintern ar for kall for manga, fast vatten temperaturen skiljer sig inte sa mycket pa sommaren. Jag tror att vi har runt 11 grader nu, och runt 8 i vintras. Fast det ar bra pa ett satt, det ar inte sa stor crowd. Och den basta surfen brukar faktiskt vara de morgnar da vi har frost har. Det ar ofta sa vindstilla, rent och glasigt. Och tomt pa folk. Och jag tror inte att vi nordbor bryr oss sa mycket om kylan;) Jag kommer hem i sommar, men jag kommer aven hem nasta vinter, sa jag haller tummarna att jag far se lite sverige surf i alla fall! 
|
|
|
|
|
#8085 |
Stoke: 0 |
|
Well, surfat och surfat... det här var ungefär ett år sen, hade varit på nz ganska länge och vid det laget tröttnat på "most scenic route" hit eller dit och "historical bridges" från typ 50-talet. Så jag placerade mig helt sonika på ett backpackers i dunedin, köpte en bräda och började åka fram och tillbaka till st. clairs istället. åhhh, varför, varför gjorde jag inte det tidigare??! Insåg nog först i efterhand hur bra det faktiskt var där.
Fina bilder förresten!
|
|
|
|
|