|
#7850 |
Indonesien +bräda 18 år, 3 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Ska ner till Indonesien(blir bali,lombok o gili trawanga troligtvis...) i Mars/April o sitter o funderar på hur man ska ta gå tillväga med bräda. är ny i indo-krokarna...
Funkar det bra att släpa runt på bräda därnere eller blir de ett j-la meck? Tänkte på transporter o dylikt... (trånga bussar har ju aldrig gjort sig speciellt bra när man har sällskap av en bräda..)
Finns de möjligheter att hyra nåt surfbart därnere?
Ps.While we´re at it, vad har ni att säga om surfen därnere? Vilket ställe är skönast/bra surf/ inte för mycket folk i surfen som man skulle kunna hålla till på under ett längre stopp??
peace.
|
|
|
|
|
#7852 |
Svar: Indonesien +bräda 18 år, 3 månader sen |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Det är aldrig några problem med mycket bagage i Indo, på vissa bussar kan du ta med halva farmen utan att nån tittar snett på dig.
Ju längre ut i bushen du kommer desto mer obskyra saker fraktas det runt, jag har åkt lastbilsflak tillsammans med väl fastsurrade rabiesdreglande hundar en gång på ön Sumba.
Indoneserna är oftast oerhört hjälpsamma och fantastiskt vänliga människor.
Prova med att basera dig i Kuta på Lombok, sen kan du hyra moppe och köra till surfbryten alternativt fixa en lokal guide som kör dig.
|
|
|
|
|
#7853 |
|
Medans man ädnå är igång.. Glömde säga att jag flyger in till bangkok... (fråga mig inte varför....)
Vet nåt om priser från Bangkok till Kuta...(ja, de e ju en bit men vafan...) hehe..
|
|
|
|
|
#7862 |
Stoke: 3 |
|
I manga fall far man betala nar man tar med sig bradan fran sverige.
Har aldrig fatt betala pa hemvagen. Se bara till att checka in baggaget hela vagen sa att du inte behover plocka ut det i t e x Amsterdam. Da kan det kosta dig en mindre formogenhet.
Som ErikG sager i sitt inlagg. Det ar hur latt som helst att rora sig runt med brada i indo.
Du vill nog inte hyra nagot, manga ar ihop lappade med karlssons klister och kostar mycket flis.
Kuta/Lombok har ett sjukt bra rev som heter Inside Grepuk. Revet ar tackt med sjogras, sa man kan dra pa ordentligt!
Finns ett bra hotell i narheten som heter Matahari Inn. Dubbelrum for ca 70.000RP vilket motsvarar ca 70SEK.
Lycka till!!
|
|
|
|
|
#7881 |
|
Generellt kan man flyga ganska billigt i hela sydostaisen eftersom det finns en hel del flygbolag som pressar priserna. Några jag kommer på nu är: Tiger air, Eva air, Lion air, thai airways, Air asia, garuda-indonesia, asiana airlines, men det finns fler. Tyvärr fungerar hemsidorna inte alltid så bra, så det kan vara lite si och så med att boka biljetter på nätet. Själv gick jag bara in på första bästa resebyrå i bangkok och fick biljetter till ett helt överkommligt pris (minns tyvärr inte hur mycket). flög då med royal brunei airlines - hur bra som helst, trots min oro då piloten istället för att hälsa välkommen och tala om väder och vind som de brukar göra, började resan med att be en bön för en säker flygning...
|
|
|
|
|
#7894 |
Stoke: 1 |
flip
|
Blomman skrev:
Medans man ädnå är igång.. Glömde säga att jag flyger in till bangkok... (fråga mig inte varför....)
Vet nåt om priser från Bangkok till Kuta...(ja, de e ju en bit men vafan...) hehe..
Ner tog jag bussar+ minibuss till Kuala Lumpur. Tar väl kanske uppåt 30 timmar från Bangkok. Sedan flög jag Air Asia mellan K.L och bali, kommer inte ihåg priset, men billigt och lättbokat iaf på Airasia.com.. På tillbakavägen tog jag flyg Bali - K.L / K.L - BKK. Det var inte så värst mkt dyrare (om man är flexibel och kan flyga vissa tider) men sjukt mycket bekvämare =)
Om du har lätt för att bli uttråkad så vill jag utfärda en varning för den flygplats i K.L som AirAsia håller till på. Den går man igenom på 5 minuter =) Fast 25 timmar gick riktigt bra, och hann faktiskt aldrig få tråkigt.
Btw 100.000 RP är ca 75 SEK nu.
Skål!
|
|
|
|
|
#7899 |
Stoke: 14 |
|
Indonesien e grymt bra. Absolut inga problem att konka runt med ett par bräder. ta dig till Nias och Gunung sitoli och ta en buss till en riktig western stad som heter sirumbo, där ifrån kan du åka med lokala fiskare till paradiset Asu, försöker lägga in en bild men om det inte fungerar så ligger den på mitt galleri. den absolut bästa vågen jag har varit med om. lycka till:) 
|
|
|
|
|
#7901 |
Jake
|
Tjena blomman jag gjorde samma som marno, dvs drog in till bangkok och gick in på första bästa resebyrå och efter ca 30min hade jag en biljett till bali dagen efter för ca 1500kr tur och retur. Tror jag flög med Garuda, det var helt ok iaf.
Ha det gött, är sjukt avundsjuk...
P.s Schysst våg cederholm!
|
|
|
|
|
#7920 |
|
tack för alla sköna svar, är stört taggad nu. kan inte tänka mig att de blir annat än tvärslappt.
Cederholm, den där gick inte av för hackor du...

|
|
|
|
|