Facebook data

12
SSA behöver DIG!
#80634 SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Kommentarer till SSA behöver DIG!

Logga in för att svara
#80635 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: -13

rackarn
graphgraph

JAG behöver inte SSA!

Jätteintressant läsning om "Stockholms bästa vågor" i City igår. Tack Daniel Månsson, lycka till med fotoboken!!

Logga in för att svara
#80637 SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Som jag sa till Krille, tycker jag Lilja är given i styrelsen (igen). Nog för att han kan vara dryg och driva med en, hehe , men han e ändock rätt man!
Annika, som drar i gång olika små gatherings söderut, har oxå min röst (men hon ska ju emigrera...)
Upp i Salusand finns även folk av rätta virket.

Jag vet att det e känsligt med vilka bryt som används till tävlingar men det finns ju ngr redan kända och där det 'inte gör ngt' att en hop surfare samlas under en helg.

Logga in för att svara
#80638 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

rackarn skrev:
JAG behöver inte SSA!

Vi vet redan att du inte behöver SSA Rackarn eller Surfsverige heller för den delen, som du redan klargjort i dina tidigare spyor till inlägg.

Logga in för att svara
#80640 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

SSA behover resa sig upp ur askan likt Fenix.Surfing i sverige har forandrats mycket de senaste 10 aren och ett nytt SSA behovs. Tack till de gamla trotjanarna, hoppas nytt blod kan komma in och fornya forbattra.

Mina forslag:
Jonas Lilja - Skanes hovding och tidigare ond local
Martin Bylund - Norrlands konung och salusand coordinator.

Logga in för att svara
#80642 SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 1

OscarGBG
graphgraph

Jag nominerar Peter Lindholm från GBG
surfsverige.se/index.php/surfprofil/userprofile/surfingGBG här på Surfsverige!

Logga in för att svara
#80645 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

SSA kanske var bra förr typ på 90 talet men det senaste 10 åren har man inte sett mkt av dom. Var det inte dom som skulle arrangera en tour? Jag har haft, iallafall på västkusten den bästa sommaren o höst någonsin. Men förra året hölls inte en enda tävling under sommaren ändå var det 35 dagars surf på 2 1/2 månad i varbergstrakten. Men så fort det e VM eller EM då är dom på direkt. Såsom att fixa sponsorer m.m. har dom inte lyckats med allt. Ok att var "lite" sponsorer. Men det är trots allt ett landslag vi snackar om. Hur kommer det sig att svenska surfare lyckas fixa sig ganska bra sponsorer men att en organisation inte kan det som skall representera hela sverige?
Varje gång man läser om SSA så handlar det om möte eller att man skall hjälpa dom fixa sponsorer. Kan dom inte anställa någon som gör det inom SSA ( det räcker inte bara med att skriva det på sin hemsida!)? Ok dom lyckades arrangera 1 longboardtävling förra året, wow.. O så var det ju EM. Men vad hade vi varit utan Freddie och Latte och dom bor inte ens i Sverige. Det var mer surtävlingar i Sverige för 8-9 år sedan och då var vi inte många surfare i sverige. Nu är vi flera tusen mer. Vad har hänt?

SSA behövs absolut. Men stora delar av styrelsen borde bytas ut. In med nytt ungt blod, in med lite eldsjälar. Satsa på den svenska surfscenen i sverige!
Till att börja med kan dom ta bort sin gamla hemsida för den är det första som dyker upp om man googlar så antar att många hamnar fel. Och den var updaterad 2007 sist. Tror det finns många svennar som skulle ställa upp om styrelsen ändrades.
Men detta är bara vad jag tycker..... Behåll SSA men börja om från början med nytt folk.

Logga in för att svara
#80647 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Det där har jag hört sen början av 90-talet. Om det ändå vore så enkelt som ni föreslår. Låt mig förklara: SSA har i åratal försökt att locka in nya och/eller unga personer i styrelsen - och i vissa fall har de lyckats. Men den största anledningen till att den nuvarande(?) styrelsen delvis består av personer som länge jobbat med, och engagerat sig för SSA är att ingen annan velat göra det i deras plats. Delar av styrelsen har i många fall tagit på sig uppdragen mot sin vilja, för att ingen annan ställt upp!

Det är lätt att klaga, men att själv göra något åt det man klagar på verkar vara svårare. Om man ska klaga på någon så är det inte på de som redan är delaktiga i SSA - utan på de som inte är det.

Ändrat av Redax
Logga in för att svara
#80648 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

I övrigt så håller jag med om en del av de andra grejerna du tar upp Swinkan och Andiss förslag till styrelsen var bra.

Logga in för att svara
#80649 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Jag får ta detta på engelska tror jag.

At first, I was skeptical about SSA and the way they did things, but here are some thoughts.

- The year Ants was on board (Inger too!) they got off a full 4 contest tour. I thought that was pretty impressive.

- Erik Lau is awesome.

- Jonas Lilja is awesome, and is the exact sort of person we need for that organization.

- Cagge is awesome

- I am so far removed from the Stockholm meetings that I have no clue what all the bickering is about.

- I'd be willing to help out in some ways, I think I'd be pretty good at getting sponsors for it, but I am really lousy at administrative things.

- If I were to help out, the things I'd want to do wouldn't be so contest focused. I'd like to create a platform that benefits all surfers that are members or not like:
1) Talking with airlines to keep baggage costs down (swedish airlines and affiliates)
2) Organizing plans of getting a wave pool ( a real one, not one like a flow rider)
3) Cooperation with the surf rider foundation
4) Cooperation with Saving Waves...so SSA becomes a larger force in dealing with issues like Mölle or any other swedish break that is under threat.
5) Getting some sort of cooperation with the surf camps for technique training and so on, possibly some sort of studie cirkel help for shaping and so on.
6) Getting sponsors for contests and competing national team
7) making sure all SSA members are BOS protected.

I don't know how much Andiss is on board but he and JFL and Erik Lau are spot on in their integrity and in their visions of how to better the swedish surf scene.

I thought Ratman was a great team manager.

My 2 cents.

Och var snäll och inte ta detta som någon slags kampagn, jag jobbar jävligt mycket och söker ingen position inom SSA, jag bara erbjuder min hjälp när jag kan.

Ändrat av SharkBoy
Logga in för att svara
#80650 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Swingkid skrev:
SSA kanske var bra förr typ på 90 talet men det senaste 10 åren har man inte sett mkt av dom. Var det inte dom som skulle arrangera en tour? Jag har haft, iallafall på västkusten den bästa sommaren o höst någonsin. Men förra året hölls inte en enda tävling under sommaren ändå var det 35 dagars surf på 2 1/2 månad i varbergstrakten.

SSA behövs absolut. Men stora delar av styrelsen borde bytas ut. In med nytt ungt blod, in med lite eldsjälar. Satsa på den svenska surfscenen i sverige!

Till att börja med kan dom ta bort sin gamla hemsida för den är det första som dyker upp om man googlar så antar att många hamnar fel. Och den var updaterad 2007 sist. Tror det finns många svennar som skulle ställa upp om styrelsen ändrades.
Men detta är bara vad jag tycker..... Behåll SSA men börja om från början med nytt folk.

Jag har varit tävlingsansvarig för SSA under 2009. I verksamhetsplanen för året stod att det skulle arrangeras 3 tävlingar, Salusand, Torö och Mölle. Inte någon tour. Det har ALDRIG varit tal om någon tour under 2009. Två av dessa tävlingar genomfördes men inte Mölle. Detta berodde helt enkelt på att det inte funkade en enda helg under hela hösten, förutom under EM och då hade vi bestämt att vi inte skulle köra. Två av tre planerade tävlingar är faktiskt långt mer än vad som brukade vara fallet under 90 talet och uteblivna prognoser och vågor i Mölle tänker jag INTE ta på mig. Uteblivna vågor är en del av surftävlingar överallt, se bara på ASP i Mundaka. SSA kan inte stå till svars för det.

Jag hade dessutom ingen som helst önskan att själv åka runt i landet och ta hand om hela arrangemangen på samma sätt som styrelsen gjorde 2007. Dels har jag inte tid och dels tycker jag inte att det ska gå till på det viset. Vi har diskuterat det i en annan tråd här. Det är min bestämda åsikt att tävlingar ska arrangeras av lokala surfare och klubbar. Inte av en central organisation. Det är dom lokala surfarna som vet var och när man surfar bäst, som vet vilka spots som är bra osv. Man undviker dessutom bråk med lokala surfare om spotsen om det är dom själva som bestämmer om det ska vara tävling eller inte. Dom tre platser som var aktuella för tävlingar under 2009 uppfyller dessa krav, men inga andra. Om någon hade varit intresserad av att arrangera en tävling på en annan plats än dessa hade det varit helt ok och SSA hade stöttat på alla sätt och vis. Detta har informerats på hemsidan men ingen har tagit kontakt med oss. Jag och den sittande styrelsen hade mer än gärna sett ett event i Varberg. Det finns dessutom mängder med tänkbara arrangörer, sponsorer och andra på platsen. Jag har varit i kontakt med en del men uppenbarligen inte hittat rätt. Sverige och Varberg förtjänar att ha ett event, tycker jag.

Sen verkar du inte riktigt förstå nyheten Swingkid. Väldigt få i den nya styrelsen är intresserade av att fortsätta, dvs du slår in öppna dörrar. Den gamla styrelsen går. Men såvida det inte finns något nytt blod att pumpa in i den gamla kroppen så kommer SSA att få avvecklas. Du kan sluta hacka nu.

Logga in för att svara
#80651 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Just det. Gamla hemsidan ägs inte av SSA utan av en privatperson. Den nuvarande styrelsen har mao inte ett smack att säga till om den syns i google sökningar eller inte.

Logga in för att svara
#80652 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Redax skrev:

Det är lätt att klaga, men att själv göra något åt det man klagar på verkar vara svårare. Om man ska klaga på någon så är det inte på de som redan är delaktiga i SSA - utan på de som inte är det.

Word

Logga in för att svara
#80653 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Jag glömmer hela tiden vad jag EGENTLIGEN ska skriva. Men det är fel i nyheten, det saknas en styrelseplats i uppräkningen av vad som behövs framöver och det är min.

Logga in för att svara
#80654 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

and Sharboy is awesome too... Tack för inputen. Betydligt mer intressant att läsa än Swingkids gnäll.

Hoppas sen att den nya styrelsen gör nåt åt isen. Där har SSA verkligen misslyckats.

Logga in för att svara
#80658 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Swingkid skrev:
SSA kanske var bra förr typ på 90 talet men det senaste 10 åren har man inte sett mkt av dom. Var det inte dom som skulle arrangera en tour? Jag har haft, iallafall på västkusten den bästa sommaren o höst någonsin. Men förra året hölls inte en enda tävling under sommaren ändå var det 35 dagars surf på 2 1/2 månad i varbergstrakten.

Kom med konkreta forslag och inte en massa blaj om att det var battre forr och att inget hander for det visar bara din okunskap.

Vad hande pa 90talet? - Klangen arrade SM pa stenstrand?!

Anledningen till att ha ett nationellt forbund ar att man kan aka pa internationella tavlingar.
Inget forbund = inga EM/WM.

Jisses swingen 35 dagar surf pa 70dagar maste vara nytt svenskt rekord.

Ändrat av Andiss
Logga in för att svara
#80660 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

Andiss skrev:
Swingkid skrev:
Men förra året hölls inte en enda tävling under sommaren ändå var det 35 dagars surf på 2 1/2 månad i varbergstrakten.

Jisses swingen 35 dagar surf pa 70dagar maste vara nytt svenskt rekord.

Inte helt osant i det som Swingen säger, vi snackade om det förra året.
Jag loggade alla dagar jag var i vattnet förra året och från 24/5 - 4/9 hade jag 22 dagar i västkustens vatten. Då missade jag ändå många dagar då jag jobbade hela sommaren. Vet att jag missade minst 10 surfdagar pga av jobbet.

Logga in för att svara
#80662 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Med sa manga surfdagar skulle ni kort en lokal tavling, eller behovs utomsocknes assistans?

Logga in för att svara
#80663 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 3

Z T
graphgraph

Jag kan vara vice president

Logga in för att svara
#80665 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

Esta skrev:
Annika, som drar i gång olika små gatherings söderut, har oxå min röst (men hon ska ju emigrera...)

Tackar för rösten Esta! Men som du sa så är det flytt som gäller. Får väl starta en svensk surfkoloni nere i södra Frankrike istället, eller kanske äntligen grunda den där flipflopsekten jag länge funderat på...

Logga in för att svara
#80670 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

finns det fikabröd på mötena?

Logga in för att svara
#80673 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Helvete också skrev ett 2 timmars inlägg men så loggades jag ut av skum anledning. Skrev sedan ett nytt o det fuckade upp igen. Men men kör ett kortare svar här..

Oavsett vad SSA har gjort de senaste 10 åren tycker jag ändå det är katastrof för att vara en organisation som skall ha hand om ett landslag och arrangera nationella tävlingar m.m.. Jag har aldrig varit medlem av SSA ( frivilligt ) pga missnöjdhet. Förutom några SM vad har SSA gjort för surfingen i Sverige inom Sveriges gränser om vi tar under en tioårs period? Några få tävlingar ( Rädda Mölle var grymt och likaså strandstädningarna ), några VM och EM.
Skippa EM och VM för det första, det är ju bara ett stort skämt ändå... Satsa på surfingen i Sverige och kom istället tillbaks om 10 år. Skaffa bra sponsorer och lägg pengarna på svenska surfare i Sverige, arrangemang av tävlingar, träffar, events m.m. För de svenska som lyckas t.ex Latte och Freddie hjälp dom åka på WQS m.m.
Har mkt jag hade kunnat skriva om medverkan i landslaget och vad jag tycker om hela grejen m.m. men det är ett helt kapitel för sig som skulle skapa kaos på surfsverige hehe..

Kanske finns en anledning till att folk vill hoppa av SSA och till att folk inte vill hjälpa till med engagemang men det borde ni veta mer om än mig.

Jag har själv arrangerat 2 tävlingar i Sverige, kört surfhostel för svenskar i 2 år, arrangerat surftävlingar på Fuerte och jobbar nu med att få in pengar till Surfrider europe, gjort reportage m.m.. Så jag jag tycker att jag har lite rätt att få säga min mening i det hela. Jag är inte SSA men jag har fan lagt ner tid, kärlek m.m. på att göra surfsverige bättre och roligare på de små sätt som jag kan. Hade jag bott i Sverige hade jag gjort mkt mkt mer men det är svårt att jobba med det från Fuerte. Har stora planer om ett event i sommar men det kan vi ta på mail.

Borde finnas eldsjälar och surfgalna tjejer och killar i Sverige som vill hjälpa till t.ex en sån som Maiorana. Kanske borde utbilda dom som skall ha surf på schemat på gymnasiet?, Anställa någon som får betalt för att fixa sponsorer, Sharkboy hade varit perfekt för det! Jag tycker Jonas Lilja har gjort ett bra jobb men man kan inte jobba själv med en sån här stor grej. Lau är också bra.

Nu fick jag inte ens med hälften men pallar inte skriva mer.. Tar gärna upp resten i ett mail..

Önskar er all lycka till i framtiden i allafall!!

Ha ett gött surf år

Ps. Ja, Andiss det var nytt svenskt rekord skulle jag tro!! Aldrig varit med om något liknande i allafall under de åren jag bodde och surfade i Sverige..Skåne har ju varit grymt bra också! Jag bodde eg i Lerum men var mer dagar i Varberg än i min lägenhet i Lerum under 3 månaders tid p.g.a bra surf.... Säg 30 då istället för 35 höll inte räkningen men oavsett var det sjukt mkt surf. Och ja vi kunde väl arrangerat tävlingar men denna sommaren ville jag bara surfa o njuta och det finns mkt folk på västkusten varför dom andra inte gjorde nått vet jag ej. Tycker mer om gatherings än tävlingar dessutom. T.ex Rauk reef

Logga in för att svara
#80676 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

fanns det nått fikabröd eller?

eller inte?

tacksam för svar

Logga in för att svara
#80677 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Fattar ingenting vad du forsoker saga dar svingen, ett par klargorande punkter:

1.Om man ar medlem i SSA stoder man verksamheten finansiellt och kan paverka verksamheten.

2.Inga nationella forbund skickar surfare till WQS

3.Ett nationellt forbund ar inte ansvariga for att arra lokala tavlingar det bor/kan lokala klubbar, personer och foretag gora.

4. Ett nationellt forbund kan ge lokal tavlingar SM status (t.ex. som i Salusand) och satta ut kriterier for tavlingen/ar och hur landslagsverksamheten skall drivas.

5. Utan ett nationellt forbund kan INGEN svensk surfare nagonsin aka pa amator EM eller amator VM i surfing, kneeboard,masters, juniors etc etc.

6. Radda Molle var inte arrangerade av SSA

7. Strandstadningarna var arrangerade av Surfrider.

Dags att diska efter frugan

Logga in för att svara
#80678 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Kanelbulle och kringlor

Logga in för att svara
#80679 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 3

Z T
graphgraph

Jag har erbjudigt mig att styra upp saker och ting i SSA .Även fikan, har fina meriter som klass mamma, men ingen verkar för det så tack för mig.

Lycka till .

Logga in för att svara
#80680 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Fick som sagt inte klargjort hela mitt mail innan
Svar på dina frågor:

1. Om SSA skött sig bättre hade dom haft mer medlemmar och kunnat på så sätt lägga pengar surfsverige. Jag tycker helt enkelt det inte varit värt att lägga 100 spänn på något jag inte tycker gör ett bra jobb.
2: Varför göra som alla andra länder??? Skit i VM o EM o skicka dom på WQS ( dock bara om tillräkligt med sponspengar finns ) Fixa ett internationellt förbund.. Slå ihop de nordiska länderna te.x.
3. Nää det kanske dom inte är men något förutom ett SM per år borde SSA ju kunna göra???
4. Då borde dom kontakta fler folk ang tävlingar m.m. Och ha mer koll på dom de tar ut.
5. Perfekt egentligen.. Skit i de tävlingarna. När var danskarna med på ett EM sist t.ex??
6-7: Som sagt har jag inte bott i Svea och är inte insatt i det hela. Att dom inte arrangerade Rädda Mölle och inte var med om strandstädningen ( Visste såklart att Surfrider gjorde detta men trodde faktiskt att SSA hjälpte till ) visar ju ännu mer på hur lite SSA har gjort eg. Det var ju det enda som jag tykte dom hade gjort bra och så hade dom inte ens med det att göra. hehe så kan det gå

Till Sverre : Du kan få lite te av mig om du kommer till Fuerte sverre, med tillhörande kaka

Logga in för att svara
#80681 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

SSA behövs, men det behövs göras om eller kanske läggas ner helt och starta upp något nytt.

Logga in för att svara
#80682 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Ja, jo. Det känns lite 1/2 kritiskt nu om ingen är intresserad att driva SSA vidare. Svenska surfare kan faktiskt ta och dra lite i hängslerna med tummarna och säja att vi varit med rätt länge på banan. Länge än flera namnkunniga nationer, dessutom som fullvärdiga medlemmar både i European Surf Federation & International Surf Association. Ett uträde ur dessa förbund i dagsläget innebär att vi ( SSA/Sverige ALDRIG kan bli fullvärdiga medlemmar med rösträtt. Det krävs numera att man är upptagen i landets riksidrottsförbund, vilket vi aldrig kommer att bli pga för få utövare ( registrerade utövare ). Vad detta innebär kan Du säkert lista ut. Från fullvärdig nation till nobody. Dom som vill tävla blir hänvisade till Swingens Gatherings eller Rök Reef.
Jag hoppas att det är många som vill ha möjligheten kvar, att som medlem i SSA, genom den tävlings-licens som medlemmar erhåller, tävla nationellt och förhoppningsvis internationellt på allehanda evenemang.
25 år !!!!!!!!!!!!
Det är Din tur att ta över rodret // Cagge

Logga in för att svara
#80683 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

Kom igen nu för fan någon kan väl ta tag i detta?

Logga in för att svara
#80684 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Bra inlägg Cagge. För mig personligen gör det ingenting att vi går från fullvärdig nation till nobody. För det är faktistkt så resten av världen ser på oss svenska surfare. Om man säger att man är från Sverige kollar dom bara på en och skrattar.. Men dom tycker det är coolt.
För mig handlar surfing om att ha kul och njuta av vågen och inte massa tävlingar. De i Sverige som vill tävla kan väl då ansluta sig till SSA och de som vill träffas och ha kul få åka på tävlingar arrangerade av icke SSA medlemmar men det känns också fel. F.ö arrangerade GOT ( Gathering of the tribes mer som träff än tävling ) Jag gillar inte att man skall tävla i surfing men det är ju ett kul inlägg i en surfträff så länge det inte blir för seriöst. Och just nu känns det som surfsverige håller på att bli för seriöst.

Logga in för att svara
#80685 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 6

Ralle
graphgraph

någon vettig kan la ta ansvaret. Vi kan ju inte låta detta rinna ut i sanden

Logga in för att svara
#80686 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 3

Z T
graphgraph

Ni bara skriker ut er förtvivlan att ingen vill ta ansvaret ...??? Jag har ju sagt att jag gör det ju ??
Jag ger upp .

Logga in för att svara
#80687 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Swingkid skrev:
Bra inlägg Cagge. För mig personligen gör det ingenting att vi går från fullvärdig nation till nobody. För det är faktistkt så resten av världen ser på oss svenska surfare. Om man säger att man är från Sverige kollar dom bara på en och skrattar.. Men dom tycker det är coolt.
För mig handlar surfing om att ha kul och njuta av vågen och inte massa tävlingar. De i Sverige som vill tävla kan väl då ansluta sig till SSA och de som vill träffas och ha kul få åka på tävlingar arrangerade av icke SSA medlemmar men det känns också fel. F.ö arrangerade GOT ( Gathering of the tribes mer som träff än tävling ) Jag gillar inte att man skall tävla i surfing men det är ju ett kul inlägg i en surfträff så länge det inte blir för seriöst. Och just nu känns det som surfsverige håller på att bli för seriöst.

Joråmensåatt....ibland måste man vara seriös. Det finns dom som vill vara seriösa. dessutom bör vi tänka på dom som kommer bakom oss stofiler. Unga "seriösa" surfare som vill ut och känna på VM & EM, det måste vi väl iaf unna dom. Det är inte bara tävla, tävla, tävla. Du målar upp en negativ bild av EM/VM och tävling i största allmännhet som jag inte delar med dig. De viktiga för mig är att delta och träffa andra surfare, företräda Sverige som surfnation var en grej jag aldrig kommer att glömma. SUPERSTOLT heter känslan som jag gärna vill att andra får ta del av.
Ja, hursomhelst tror jag vi att vi vill åt samma håll & det är inte mycket jobb att sköta SSA. det tar ngn kväll i månaden i möten och sen att sköta kontakterna med ISA/ESF.
Tänk på alla surfare som under 25 år varit med och hållit skutan flytande, sug tag och kör ett år eller två, för alla svenska surfare.
Snart eré islossning // Cagge

Logga in för att svara
#80688 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Zafer, du har min röst, mannen.

Logga in för att svara
#80689 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Inget fikabröd på mötena, vi kör över skype numer så du får fixa sånt själv. Varför tror ni jag hoppar av?

Logga in för att svara
#80690 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Zafer, you definitely have my vote as well

Swingkid, fattar inte varför du lägger dig i om du är ändå inte interesserad av tävlingar

Även om jag tycker att mycket av det tjafset man hör här på nätet kring SSA verkar väldigt onödigt, så är jag ändå tacksam till ALLA dem i SSA som har använt sitt fritid att göra något för andra. Det är väl ingen som tar lön för det, så om du inte gillar det dem ger, är det bara att tacka nej istället för att kritisera helt utan vettja utifrån

Logga in för att svara
#80691 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

JFL, du FÅR inte hoppa av! Please, wait for the lot of us....I BEG YOU!!!

Logga in för att svara
#80692 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 2

pikles
graphgraph

Zafer du har min röst, jag hör dig! YES MASTER! Du me Sharky (JFL, jag är fortfarande skyldig dig en hundring... och är ledsen att du inte finns kvar i SSA, lika så Lau!) MEN VEM kan tacka nej till att sitta i SSA 2.0 med Sharky o Zafer! Är väldigt glad att jag fick möjlighet att åka på EM, det var skitkul och hoppas att andra också kan få den möjligheten i framtiden, även om man är ett skämt till surfare i det sammanhanget, men det blir inte mindre roligt för det.

För övrigt så blir det en helt vanlig onsdag på pleasure point imon, 3m 19 sekunder, inga konstigheter... hur ligger det till med isen sa ni?

Logga in för att svara
#80694 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 0

feffe
graphgraph

Finns det någon man kan kontakta på SSA för tillfället?

Logga in för att svara
#80699 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

Jag röstar på att mr. Lau, Zafer, Jonas, Sharky och Ratman ska ta över... NI har koll!

Logga in för att svara
#80700 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Krister Hedman sitter i valberedningen om det är nåt sånt du är ute efter. Annars sitter jag i styrelsen fram till årsmötet så det går bra att PMa mig direkt. Eller varför inte styrelsen@surfforbundet.se så når du oss allihop.

Eugenia, det glömmer jag inte i första taget. Låter som jag ska komma över och hämta pengarna

Johan, för att skita i det verkar du ha mycket synpunkter. En del av kritiken är relevant och sånt jag håller med om. En del, inte så värst. Men din inställning ger jag inte mycket för.

Om SSA inte lyckas fixa sponsorer så är det dåligt. Det håller jag med om. Men om SSA talar om att vi tycker det är ett problem och behöver hjälp, då är det INTE bra! Du har tydligen sett platsannonsen om uppgiften, och det är inte heller bra. Vi "ska bara fixa det".

Om vi arrar en tävling eller två så ska du dissa det. Om vi INTE arrar tävling så är det dåligt det med. Trots att vågorna var pyttesmå så hade vi som var där skitkul i Salusand i höstas.

Att vi inte lyckas hitta någon som sätter ihop ett event på västkusten är dåligt. Privata kontakter och budskap på hemsidan ska vi inte tycka räcker utan... Ja vaddå, hur ska vi kunna hitta någon om vi inte frågar? Och är det verkligen VÅRT fel att ingen svarar om det finns sugna?

Skickar vi ett landslag så är det tydligen FEL landslag och vi skickar det till fel tävling. Fast egentligen tror jag att vi hade mer att hämta på eurosurf än WQS om vi nu ska prata standard. Och varför ska vi inte göra det? HALVA laget som körde på Jersey gick vidare åtminstone från 1 heat. Det är låååångt bättre än nånsin tidigare och det var MÅNGA fler som presterade i det laget än vad ni gjorde på den tiden Swingen var med. Därmed inte sagt att det var dåligt då men det har definitvt blivit bättre. Långt bättre.

Danmark är inte med för att dom inte får, inte för att dom är coolare. Regerande danska mästaren hade gärna varit på Jersey förra året. Jag föreslog att vi skulle klä ut honom till skåning. Tror inte ni andra hade hört nån skillnad ändå.

När jag läser allt det där sammantaget så ser det inte ut som kritik eller synpunkter utan som rent gnäll, eftersom det inte finns något som SSA kan göra som du INTE kritiserar och du är inte beredd att ta tag i det själv. Det vi gör är dåligt, det vi inte gör är dåligt, det vi gör för att rätta till saker är dåligt.
Självklart har du precis som alla andra rätt att ha en åsikt, det oavsett vad du tycker att du har gjort eller inte gjort själv. Men kom igen, eftersom du har gjort så mycket själv så borde du inse att vi andra bidrar med "tid, kärlek, m.m" oxå, även om det inte är till lika coola grejjer som dina. Även om du kanske inte tycker att EM och VM är tillräckligt ballt så betyder inte det att ingen annan ska få tycka det?

Logga in för att svara
#80704 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Johan,

Lite surfkunskap:

The ASP is the Association of Surfing Professionals.
Surfers qualify for both the Men's and Women's WCTs via the WQS

Jag antar att du vet skillnaden mellan amator och proffs?

Logga in för att svara
#80708 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Lite svar på tal .. Älskar debatter bara så ni vet inget illa menat utan skriver bara som jag tycker.

Först ut Cagge:
Klart man måste vara seriös om man skall vara med i ett landslag men hur många landslaget är seriösa när det är tävling på ett EM och hur många åkte med för att dom fick chansen? Jag kanske målar upp en negativ bild av det, p.g.a av jag har upplevt. Första EM var svin kul och alla surfade och gjorde sitt bästa och hade kul åt det hela och det var bra stämning i laget och jag var stolt som fan att gå brevid deras sida under hela EM och representera Sverige, ok att vi surfade som kassa nybörjare men vi hade iallafall kul. EM 2005 fick vi ett rykte som inte var speciellt bra bland de andra lagen, som man har läst i en del skriverier och debatter. EM 2007 hade SSA skickat en väldigt dålig teamleader, laget var utspritt, ingen gemenskap alls och ett jävla massa snack om tävla, tävla, tävla när jag bara ville surfa och ha kul. Därför kommer jag aldrig vilja någonsin ställa upp på i någon form av surftävling igen där det känns som om man inte kan ha kul och detta var just på ett EM. Jättesynd att det blev så men så blev det. Självklart kan vi skicka de som vill åka på EM till EM men då skall det vara de som vill tävla ( på riktigt ) tycker jag.

Sharkboy: Jag lägger mig i för ingen annan gör det. Och jag gillar debatera något som jag står för. Jag är också tacksam till alla som någonsin jobbat för SSA! För att dom gjort det gratis. Men jag anser att dom kunde gjort så mkt mer bara det hade varit fler folk som brann för det mer. Jämfört med andra länder så känns det som ett skämt. Men det kan ju bli bättre och om det någonsin blir bra kommer jag liksom många andra självklart vilja betala medlemms avgiften. Det finns tusentals med surfare i Sverige, hur många är medlemmar i SSA? Något är fel helt enkelt. Så fort jag anser att det blir bra kommer jag bli medlem det garanterar jag.! Alla är värda en andra chans och jag önskar SSA all lycka till i världen.!

Jonas: Som sagt innan tycker jag att du har gjort ett bra jobb men du är ju inte hela SSA? Jag har mkt synpunkter men många av dom kommer från en hel del andra surfare jag snackat med ute i vattnet på tävlingar m.m. Så det är inte enbart mina ord jag skriver här, så det så. De som har synpunkter är väl rädda för att uttala sig av någon anledning.
Tycker det är jätte bra att ni gått ut och sökt nya personer att jobba inom SSA det har jag inte sagt något emot. Det är ju toppen om ni kan få in ett skönt gäng som kan hjälpas åt att fixa till det hela!
Freddie har väl gått ganska långt i WQS ( även om det är för proffs )? Landslaget hade sin bästa placering förra EM tredje sist annars har vi kommit sist och näst sist de flesta gånger snäppet för Norge för att dom inte haft tillräckligt med surfare och på så sätt inte fått in sina poäng. Jag tycker det nya landslaget gjorde jättebra ifrån sig detta EM det måste jag säga med tanke på att vi är "svenskar". För en gång skull var det mer än en 2 personer under 25 som var med. Tycker ni skall köra samma team igen + slänga in några unga surfare till. Eftersom det inte bara skall vara tävla tävla tävla kan man ju släppa in ungt folk o sparka ut de gamla förutom seniors då. Ge nytt ungt folk chansen.
Jag har dessutom aldrig påstått att Danmark är coolare även om jag gillar deras kultur men än våran
Du ser detta som gnäll, jag ser det som kritik. Vi ser det alla på olika sätt. Tycker att jag skrivit ganska ingående på vad jag inte är nöjd med inom SSA vad jag tycker borde förändras o.s.v sedan kan du ju se det som gnäll. Jag skriver vad jag tycker och tänker sedan skiter jag faktiskt i vad resten tycker. Tycker alla borde skriva lite vad dom vill förbättra, ändra på och vad som har varit bra.
Hade jag bott i Sverige hade jag mer än gärna hjälpt till med SSA men jag har inte bott här på 10 år ( förutom förra året ) och innan dess var jag för ung och hade annat för mig.
Jag tycker att ni som jobbat med SSA skall få en klapp på ryggen för att ni gett just kärlek, tid o kraft. Det är ju toppen.! Men jag tycker bara att det kunde gjorts betydligt mer på flera punkter. Hade det fungerat bra hade ni haft hundratals med fler medlemmar. Ni som har suttit i styrlesen i flera år har mkt mer koll på den än vad jag har.
Behåll SSA men stukturera om alltihop..
Kör hårt och lycka till!!

PS. Andiss ditt inlägg tänker jag inte ens svara på

Logga in för att svara
#80710 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Swingkid skrev:
Lite svar på tal .. Älskar debatter bara så ni vet inget illa menat utan skriver bara som jag tycker.
Tycker ni skall köra samma team igen + slänga in några unga surfare till. Eftersom det inte bara skall vara tävla tävla tävla kan man ju släppa in ungt folk o sparka ut de gamla förutom seniors då. Ge nytt ungt folk chansen.
PS. Andiss ditt inlägg tänker jag inte ens svara på

Jaha, vad ska annars ett landslag gora om inte tavla? Nej klart vi ska skicka "folk" som inte gillar att tavla sa vi kommer nast sist igen.

SSA tanker skicka ett junior landslag 2010 - ett perfekt tillfalle for unga surfare att kvalificera till.
Av de som var med i senior landslaget 2009 - vem tycker DU inte plastade och bor bytas ut mot en yngre surfare - och isafall vem?

Logga in för att svara
#80712 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Först o främst spelar det ingen roll vilka vi skickar för de flesta andra länderna ligger långt före i utvecklingen ändå och det är fakta! Klart ni inte skall skicka folk som inte gillar att tävla. det har jag väl fan inte skrivit. Jag älskar att tävla i alla sporter som finns men jag gillar inte när surfing blir för seriöst speciellt när vi dessutom inte har en chans, om vi hade haft en chans hade det varit en annan femma men därför måste vi utveckla surfingen i Sverige och komma igen om 10 år för då tror jag att det dykt upp en jävla massa bra surfare på den svenska fronten.. Vi är ett surfing U-land ( men det går att ändra på ) det är bara att inse men det är inget fel med det för vi har kul som fan i vattnet oavsett hur bra eller dåligt surfet är. Svenskar är några av de mest stokade surfare jag stött på!
Hade ingen aning att dom hade tänkt skicka ett Junior landslag men det är ju toppen!!! Bra steg i rätt riktning..!
Det jag skrev om seniorena var (Eftersom det inte bara skall vara tävla tävla tävla kan man ju släppa in ungt folk o sparka ut de gamla förutom seniors då.) Sparka ut de gamla FÖRUTOM seniors...! Alltså behålla dom som är seniorer, tyckte absolut att alla platsade!!!! Förra EM var svin lyckat och det har jag redan skrivit men ni kan ju inte kolla tillbaks på ett EM och tycka att det alltid varit så.. Snitt åldern på EM de senaste 10 åren har väl inte varit speciellt låg? eller?
Dessutom har jag ingen inget att säga om vilka ni skall ta ut eller inte det är helt eran grej. Tycker det är bra att ni äntligen skall börja satsa på unga surfare..! Det är det som behövs.

Logga in för att svara
#80714 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Swingkid skrev:
därför måste vi utveckla surfingen i Sverige och komma igen om 10 år för då tror jag att det dykt upp en jävla massa bra surfare på den svenska fronten.. Sparka ut de gamla FÖRUTOM seniors...! Alltså behålla dom som är seniorer, tyckte absolut att alla platsade!!!! Förra EM var svin lyckat och det har jag redan skrivit men ni kan ju inte kolla tillbaks på ett EM och tycka att det alltid varit så..

Ok,

Sa vilka ar de gamla igen vi skall sparka ut, Zafer? Henio?

Och eftersom detta EM var lyckat ska SSA INTE forsatta med samma koncept, utan vi bor komma pa nagot annats satt? Hur menar du nu swingen?

Logga in för att svara
#80715 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

låter som åldersdiskriminering till mig

Logga in för att svara
#80716 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Hösten som precis var, var ju helt värdelös surfmässigt, sommarn var nice men sen gick de ju åt helvete..
Året innan dess var de dock toknice, surf varje helg typ och då körde vi vi surftävlingar, iaf rädda mölle.
Innan dess hade vi ett surftouren tror ja, vbg, mölle, salusand och torö, fy fan va grymt det var!! Tack för det SSA!!
Tycker SSA har gjort ett grymt jobb, tack alla som sagt ner tid..

I framtiden tror jag på Zafer, Lilja, Chris, Lau och sån nåra mer goa gubbar..

Logga in för att svara
#80717 Svar: SSA behöver DIG! 15 år, 2 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Meningslös diskution har det blivit.
Andiss sluta lipa o inse att du är en gubbe.!

Har inget emot att det är gamlingar med i laget då menar jag folk över 30.. Men det hade varit kul att se mer ungt folk som det var på det senaste EM.
Och klart ni skall fortsätta på samma koncept. Så mkt jag läst och sett om SSA de sista 2 dagarna har jag aldrig läst de senaste 15 åren. Och det är ju bra. Synd bara att man inte fick läst så mkt förr i tiden och nu när det krisar sig lite grann skrivs det rejält. På rätt spår iallafall och det är bra jobbat! Jag har skrivit och gett cred och ideér på många punkter men ni verkar ju bara läsa och bry er om det negativa.. Det kanske finns fler än jag som tycker och tänker så.

På eran hemsida läste jag era stadgar bl.a stod det :
*Att förena landets surfare och verka för surfingens utveckling i Sverige.
*Att underlätta för svenska surfare att tävla utomlands.
*Att genom kamratlig samvaro främja medlemmarnas intresse för surfing.
Om man bortser från SM och EM o VM vad har SSA gjort för den generelle surfaren? De flesta som är medlemmar har blivit det när dom skall ställa upp i en tävling te.x SM p.g.a att man måste vara medlem för att få tävla . Man kan inte förena Sveriges surfare genom ett SM per år m.m. Sedan står det också om medlemmarnas intresse. Hur många medlemmar dyker det upp på ett årsmöte? Hur många medlemmar har ni? Hur intresserade är dom? Vad har gjort för att skapa ett intresse?

Det finns hundratals, ja tusentals med surfare i Sverige just nu och det växer fort som fan. Vore det då inte vara i erat intresse att få lite feedback på vad som har varit fel och vad som behövs ändras på? Ta det till er men skit i det ni inte håller med om.
Jag tycker t.ex det hade varit sjukt kul om SSA fixa till några surf happenings varje år där surfare kunde träffas, snacka surf, prata ideér, surfa, skata , campa och ha kul ihop utan att behöva vara medlemmar. Hade man trivts så hade man självklart blivit medlem. Man måste ju locka medlemmar med mer än en tävling. För det är inte så många surfare som är villiga att tävla i dagens läge men hade gärna hängt med på en roadtrip eller en happening och ju mer medlemmar desto mer för surfsverige ketchup effekten..
Rör om allt o börja om från början, tänk utanför boxen.! Ni är på väg i rätt riktning..
Som sagt har SSA ännu en gång gjort ett bra jobb.!! Men jag hoppas att det kommer bli mkt bättre. Jag stöttar alla som vill göra Sverige till ett bättre och trevligare surfsamhälle.. Men inte om det bara går till tävling surf...
MVH: Johan

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!