|
#8306 |
Duck-dive 18 år, 3 månader sen |
Stoke: 11 |
Willy
|
När ni duck-divear, använder ni knäet eller foten? Jag använder knäet, det fick jag lära mig down under. Men några av mina surfbuddies använder foten. Vad är bäst? Är nån metod att föredra under vissa förhållanden? Spelar det någon roll? Är det nån som bryr sig?? Vem använder vad?
|
|
|
|
|
#8309 |
Svar: Duck-dive 18 år, 3 månader sen |
Stoke: 2 |
|
Knä.
Hur lyckas de knö in en fot och få till ett duckdive?
|
|
|
|
|
#8313 |
Stoke: 12 |
Per
|
Foten. Tycker man kommer djupare då.
|
|
|
|
|
#8315 |
Stoke: 1 |
Keno
|
Tycker foten funkar bäst, speciellt i större köttigare vågor, kommer djupare å kan "bända" sig under vågen.... 
|
|
|
|
|
#8316 |
Stoke: 0 |
|
Jag använder mina klor:angry:
|
|
|
|
|
#8320 |
Stoke: 68 |
|
Små vågor knä..större vågor foten..foten gör att man kan duckdivea mycket djupare...men i små vågor behöver man mäst bara knät
|
|
|
|
|
#8321 |
|
|
|
|
|
#8330 |
Stoke: 30 |
|
good point ratman about using the knee for shallow reefs, I use me feet to go deeper.
|
|
|
|
|
#8332 |
Stoke: 3 |
|
håller med ratman... knä i små vågor, fot i stora.
|
|
|
|
|
#8333 |
Yann
|
Foten alltid! Har aldrig ens provat med knät. Om det är grunt så är det ju bara att trycka lite mindre med foten och inte trycka ner brädan lika djupt med armarna. Ska testa knät nästa gång för det kanske är mindre jobbigt och snabbare?
|
|
|
|
|
#8334 |
|
knees do have a tendency to put holes in the deck of my board, I like that little kick on the tailpad for the toes mostly
|
|
|
|
|
#8342 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
|
|
|
|
#8343 |
Hea
|
Alltid foten. Jag ar inte sa stor o stark o tung o min brada ar liten men flytbar sa jag skulle aldrig fa ner den med annat an att pressa till den ordentligt med foten.
|
|
|
|
|
#8349 |
|
fredtiger
|
Sjukt ointressant eftersom du redan fått svar. Kan inte låta bli! Knä i små vågor och foten i stora vågor. Kommer djupare med foten. Slappare med knä.
|
|
|
|
|
#8350 |
Stoke: 28 |
|
|
|
|
|
#8355 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Nä, det var läääänge sen jag lekte anka. Men snart så...
|
|
|
|
|
#8358 |
Stoke: 4 |
|
Knä eller fot enligt vågstorleksprincipen. Jag har dessutom skillsen att använda höger eller vänster. Detta är ett resultat av svår knä-rash jag fick under en vistelse i tropikerna. Ibland spexar jag till det en smula och använder båda fötterna, då hamnar i läcker backhoppar/monoskiposition.
|
|
|
|
|
#8363 |
|
turtle-rolls över rev ger snygga ärr!
|
|
|
|
|
#8367 |
Stoke: 28 |
|
Esta hope you get better waves in RC than your crew mates have gotten so far.
Apprapo Duckies: My experiance is that you want to let the wave flow between you and the board - so I push down first with my feet then flip them up a bit to let the water flow easily at the tail too - also spreading my feet above and outside the board helps to keep a upright postion and not roll over - also I try to start paddeling again even before my feet are back in place - so I'm lying with my chest only on the board and paddeling like a sucker even as I surface ......
|
|
|
|
|
#8368 |
Yann
|
Är jag den enda som använder "fel" fot? Jag använder mitt framben att trycka på tailen med (och är goofy). Inte för att det spelar någon som helst roll egentligen. 
|
|
|
|
|
#8370 |
|
I'm goofy like you yann and use the same foot as you,
|
|
|
|
|
#8379 |
magge
|
another goofy, and same foot.
|
|
|
|
|
#8380 |
Yann
|
Ha, kanske inte är jag som använder fel fot då utan han som påpekade det. Benet ni ser på bilden är alltså inte den jag sparkar med utan den jag håller balansen med, som jag även har leashen på eftersom jag är goofy.
|
|
|
|
|
#8383 |
|
Bum shot man(haha)...why have you got a legrope on?????
Duckdive without for a while and you'll learn how to duckdive properly..!!!!True it is..prova själv att surfa och duckdivea utan leash..man blir en bättre surfare direkt på en gång..
|
|
|
|
|
#8385 |
Yann
|
Jag har blivit träffad av herrelösa brädor alltför många gånger för att vilja utsätta någon annan för det men visst, hitta ett bryt där jag garanterat är ensam så kör jag gärna utan. Testade det i Kåsa en gång när tången var jobbig.
|
|
|
|
|
#8392 |
Stoke: 15 |
|
Jag kan bara duckroll, eller ev. att sneduckdiva med stora brädor. Hur använder ni foten/knät för att få ner brädan, trodde det var när man skulle upp som man puncha till?
Alltså, trycker man inte ner brädan mer armarna för att dyka och sen bankar till med knät/foten för att komma upp? Läste lite och blev förvirrad.
Finns det en dummy "how to duckdive for kooks" ? Jag kan inte, ärligt. 
|
|
|
|
|
#8393 |
|
Vad jag menar är att man är TVUNGEN att hålla i brädan ..man är tvungen att inte ramla av..man håller i ordentligt när man duckdivea och surfa mer smart på nåt sätt..prova surfa på en sandstrand i 2ft vågor och alldrig mista brädan...
|
|
|
|
|
#8396 |
|
Vet inte vems inlägg du svarar på Ratman, men jag pratar inte om att tappa brädan, utan hur fan man får ner fanskapet under vågen mer effektivt än en eski...att rulla runt funkar perfa för mig, eftersom jag alltid kört stora brädor, att då komma till en liten, då ger sig inte duckdiven naturligt... 
|
|
|
|
|
#8400 |
Stoke: -18 |
|
Shit när jag läser det här har jag fan ingen aning hur fan man ska duckdiva förklara hur ni använder fötter eller knän? själv så försöker jag bara dyka neråt precis när man är i vågens gap kan man säga med resultatet spolning på stenstrand:pinch: teach me please
stay fresh
|
|
|
|
|
#8401 |
Stoke: -18 |
|
Såg en Video på Youtube nu förstår jag vad ni menar ska prova att göra som i filmen trycka ner med både knä o armar:P aja nybörjare lär man väl sig nångång:P
|
|
|
|
|
#8440 |
Yann
|
Ratman, du är säkert bara hjälpsam men jag har faktiskt inga problem med mina duckdives och jag gillar inte när folk kör utan leash. Det är en sak med fattiga indoneser som inte har råd att köpa en men en västerlänning utan leash är bara ren egoism som sätter sin egen surfing framför andras säkerhet och trygghet.
Daniel, ska du duckdivea djupt så sätter du en fot på tailen och greppar railsen på raka armar och sänker ner brädan så djupt det bara går. Har du en stor bräda med mycket volym och bredd speciellt i nosen så underlättar det att vinkla brädan åt höger eller vänster i nedsänkningsstadiet. Det benet du har över använder du för att hålla balansen med. När vågen/vitvattnet kommer så drar du brädan till dig och på så sätt drar ner din kropp under utan och trycker till med foten på tailen. Är det stort och turbulent så fäll in armbågana innanför railsen så att hela underarmarna får kontakt med brädan. Det blir lite skum vinkel på handlederna men då kan du hålla brädan stabilare och skyddar ansiktet.
|
|
|
|
|
#8456 |
|
Per Gunter
|
Jag använder huvudet! Sätter mig helt enkelt gränsle över brädan och slår liksom en kullerbytta framåt så att huvudet trycker ned brädan. Det lärde jag mig av ett par riktigt duktiga surfare på Hawaii! 
|
|
|
|
|
#8478 |
|
jag håller med Ratman att i dem flesta fall är det bättre att folk kör leashless. Här med det starka pålandsvinden och med mycket sten är det dock inte att rekomendera.
But! Surfing without a leash will:
-make surfers better watermen therefore better surfer's
- give you less drag in smaller waves
-give you less chance of breaking a board at dumpy beachbreaks because the board can leave the impact zone for the safety of shore.
- force kooks to learn their place in the line-up better when they fall on take-offs and have to swim in each time.
- humble wave hogs.
peace
|
|
|
|
|
#8482 |
Svar: Duck-dive 18 år, 2 månader sen |
Yann
|
Visst håller jag med om att surfa utan leash skapar bättre surfare på samma sätt som man blir bra på att trampa vatten i en brunn. Jag tycker bara inte om att ligga på ett crowded bryt och inte veta när det gömmer sig en bräda i vitvattnet. Då föredrar jag att kunna hålla mig på över 6 fots avstånd och känna mig säkrare. Även duktiga surfare tappar brädan då och då. Sen finns det ju många bryt där det är en riktigt dålig idé att surfa utan leash på grund av starka strömmar och det är svårare för en nybörjare att avgöra medan det kan få ycket allvarligare konsevenser än en dingad bräda. Såg en fransman som blev räddad av en aussie på ett så snällt bryt som dreamland i sommras. Kan vara tänkvärt innan man tar åt sig era rekommendationer!
|
|
|
|
|
#8484 |
|
Per Gunter
|
Om alla lär sig att göra en riktig duckdive, dvs med huvudet, så kommer inga brädor att tappas och därmed är argumentet om rädsla för tappade brädor i vitvattnet inte hållbart. Så de som vill surfa utan leash, lär er duckdive med huvudet.
|
|
|
|
|
#8488 |
Yann
|
Per Gunter skrev:
Om alla lär sig att göra en riktig duckdive, dvs med huvudet, så kommer inga brädor att tappas och därmed är argumentet om rädsla för tappade brädor i vitvattnet inte hållbart. Så de som vill surfa utan leash, lär er duckdive med huvudet.
Nu fattar jag inte alls vad du menar... Har du överhuvudtaget surfat i en crowd där 50% använder leash? Har du provat att duck divea en trippelgubbe som closar en meter framför dig? Försök hålla i den du... Har du aldrig sett en tappad bräda och vilken fart och kraft den får när den studsar omkring i en vitvattenvägg? Har du någon gång blivit träffad av en bräda? Jag har så jag tror nog min otrygghet i dessa sammanhangen är befogad. Förresten så tappas inte brädorna så ofta i själva duckdiven utan när surfaren trillar i dropen, vurpar, vågen stänger o.s.v Tycker nog det är dina argument som inte håller.
Dessutom så surfa utan leash lär en surfare att hålla i brädan bättre men på bekostnad av att man utvecklas långsammare på kritiska manövrar och tricks. Svårt att sätta alla manövrar 100% och tar lång tid att simma in och hämta brädan varje gång. Ökar ju risken att någon blir träffad på insidan också.
|
|
|
|
|
#8489 |
|
Per Gunter
|
Yann, du har självklart rätt i det du säger. Men min poäng var att under denna tråden som handlar om att duckdivea att poängtera att det vare sig är foten eller knät som utgör en bra duckdive utan så som jag beskrivit ovan. Jag menar att jag på det sättet kan hålla i min bräda vid trippelgubbe som stänger en meter framför. 
|
|
|
|
|
#8491 |
Yann
|
Då får du nog förklara dig om det är så att du hittat ett helt sjukt bra sätt att göra duckdives "med huvudet". Mig veterligen så finns det inget sätt att göra duckdives utan huvudet...
|
|
|
|
|
#8492 |
Yann
|
Är, Per du driver ju bara med mig.... kullerbytta tssss 
|
|
|
|
|
#8502 |
|
Per Gunter
|
När man voltar sig framåt o trycker ned brädan med huvudet så ligger man med både huvud och nosen på brädan neråt. Då trycker man ned brädan med armarna och följer efter med kroppen:woohoo: 
|
|
|
|
|
#8510 |
Hea
|
Yann, jag ar ocksa goofy och anvander samma fot som du..hmmm har faktiskt funderat pa om jag verkligen ar en akta goofy, eftersom jag ofta har lattarer for hoger svangar an for vanster.. Fast det ar ju en annan femma.
Daniel, jag gjorde som du beskrev innan jag larde mig duckdiva, tryckte ner bradan med armarna och trodde att jag skulle kunna komma under vagen. Resultatet var att jag fortfarande hade roven uppe vadret:whistle: , sa vagen fick ett himla bra grepp dar och jag var tillbaka spolad till land. Jag trycker ner bradan horisontellt med armar och fot och nar vagen kommer sa dyker jag. Fast nagon beskrev det valdigt bra tidigare. Att trycka ner bradan med vinkel ar nat jag aldrig hort talas om men kanske en bra ide....
|
|
|
|
|
#8517 |
Yann
|
Vi kan nog konstatera att det är högst normalt att duckdivea med höger fot på tailen eftersom ingen vänsterfotduckdivegoofy har gett sig till känna än.
Hea, angående din osäkerhet om din "läggning". Det är många som är osäkra i början på sin brädkarriär men stanna hos oss goofys nu. Goofys är snyggare, har roligare och är i allmänhet bättre folk. Regulars däremot...
Mvh
Yann Hervy
Founder & Chairman of MGA - Militant Goofy Army
JOIN THE RESISTANCE - JOIN MGA!
|
|
|
|
|
#8518 |
Stoke: 14 |
|
Hej Yann och Hea.
Ansluter mig till goofy gänget, men jag divar med vänster fot på tailen eftersom det är mitt starkaste ben.
|
|
|
|
|
#8520 |
Yann
|
Gött, du blir min första medlem och hamnar på vice ordförandeposten. Har vi en goofy sekreterare i surfsverige nånstans?
UPP TILL KAMP BRÖDER & SYSTRAR! 
|
|
|
|
|
#8521 |
|
I'm in, so's the trio of Fader, Craig and Kennelly I'm sure, but there will be an uprising within against your dictatorship of leashlaws!
sincerely,
Leashless in seattle
|
|
|
|
|
#8522 |
|
Jo alltså, sne duckdive gör man med större brädor, det vet jag och provat det, fast en vanlig hederlig duckrole funkar det med. Nu vet jag att det är knät eller foten som skall till, surfar sällan under 6'8" så det blir inte så mycket övning direkt.
Får väl se om man skaffar sig fisk så kanske det blir frekvent. Bra tips, gillar tråden!
Själv är jag "skuffad" över att det inte blev ngt surf i helgen, hade faktist brädorna på taket och var nere å reka, kan lika gärna ta en promenad i snålblåsten i Halland som i Slottskogen. 
|
|
|
|
|
#8523 |
Hea
|
Yann skrev:
Hea, angående din osäkerhet om din "läggning". Det är många som är osäkra i början på sin brädkarriär men stanna hos oss goofys nu. Goofys är snyggare, har roligare och är i allmänhet bättre folk. Regulars däremot...
Och forresten sa har jag hort att vansterhant eller goofyfotad ar tecken pa intelligens. 
|
|
|
|
|
#8585 |
Stoke: 25 |
lars
|
Surfar du ensam eller bara med dina polare sa ar de val valfritt med leash eller inte.
Ar det andra i vattnet anvand leash! Kop en kort comp leash om du vill ha midre motstand..
Idag fick jag radda en tjej i vattnet som fick en brada i pannan. Sjukaste jacket jag sett pa lange, slutade med 12 stygn, sa surfbrador ar harda.
Lars
|
|
|
|
|
#8593 |
|
jag åkte också på en brädkäfft smäll när jag var på vägg ut genom de vita. på väg tillbaka till stranden för att syna min ymmigt blödande skada fick jag tag i den skyldiges brädan. efter brädan kom givetvis surfaren som visade sig vara en ej franskatalande spanjor. under våran diskution kom det en till bräda infarandes och jag tänkte "vad fan händer, är det leash fritt idag eller" båda börjar villt diskutera med mig, så där stod jag med blödande haka och fick skäll på ett språk jag inte förstog. sån tur var kom en fransman till undsättning och frågade grabbarna vad dom höll på med......diskutionen fortsatte på spanska och det hela slutade med att frassen satte en härlig hälspark i den enas bräda. själv åkte jag till sjukan och sydde ihop skiten. läkaren som förövrigt var riktigt snygg beordrade 1månad på land. jag visst sa jag och var i vattnetdagen därpå.
use leash when its a crowd. leave it if your surfin alone. you dont wont to knockout the wrong dude whit your board.
|
|
|
|
|
#8607 |
|
I don't think my boards are big enough to hurt anyone anyways, besides, if no one wore leashes there'd be less crowds because beginners woulnd't be able to constantly paddle out, sessions would be shorter becuase people would get worn out earlier and with less crowds, there's less danger of getting hurt by a crowded line-up of kooks with leashes!
|
|
|
|
|