Facebook data

1
Flygbolag i Europa med gratis brädfrakt?
#83139 Flygbolag i Europa med gratis brädfrakt? 15 år sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Vilket flygbolag är bäst att resa med inom Europa om man vill ha med gratis brädor?

Logga in för att svara
#83141 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrakt? 15 år sen Stoke: 4

Teun
graphgraph

Jag flög med KLM till Portugal i mars och betalade varken på ut- eller hemresa. Se till att hålla dig inom viktgränsen bara.
Båda gångerna verkade personalen i disken dock inte riktigt veta vad som gällde. Träffar man på fel person så åker man kanske på avgift ändå.

Logga in för att svara
#83163 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrakt? 15 år sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Air France. - hört ryktesvägen att de är på väg att ändra sin policy. Ej kollat policyn sedan dess (mars).

BA

KLMs policy tillåter brädor innom de 20kg. Har dock stött på gnäll i incheckningsdisken om att jag inte anmält att jag skulle ta med brädor, 48h innan incheckning. Men genom att ha sparat ner hemsidan med policyn på mobilen lyckades jag snacka mig undan att få lämna brädorna i mex.

Om det är AF eller KLM som skriver att man får ta med ett "set" brädor mins jag inte, men när de tittade i min boardbag och visade oförståelse för att jag hade flera brädor sa jag att ett "set" ser ut så här, precis som att en golfare inte bara tar med en klubba. De köpte det.

Logga in för att svara
#83181 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrakt? 15 år sen Stoke: 5

freddan
graphgraph

Har BA gratis frakt? British Airlines? Portade inte dom surfbrädor?

Logga in för att svara
#83184 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrakt? 15 år sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Policyn hos BA är hävd. De tar brädor inom dimensionerna (190cm x 75cm x 65cm (75ins x 29.5ins x 25.5ins)) som en del det vanliga incheckade bagaget.

Logga in för att svara
#83199 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrakt? 15 år sen Stoke: 5

hman
graphgraph

shark_feeder skrev:

...när de tittade i min boardbag och visade oförståelse för att jag hade flera brädor sa jag att ett "set" ser ut så här, precis som att en golfare inte bara tar med en klubba. De köpte det.

Snyggt duckat

Logga in för att svara
#83207 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrak 15 år sen Stoke: 0

Tuna
graphgraph

Fundera igen innan du väljer BA.

Hade bräda med i vintras och fastän jag förbokat och tog med mailutskrift till flygplatsen så blev det blankt nej. Efter en knapp timmes argumenterande gick de med men det var svettigt och inget jag vill att nån upplever igen.

Logga in för att svara
#83210 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrak 15 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Ibland har det mer o göra med vem APAN är som står bakom disken...

Logga in för att svara
#84467 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrak 14 år, 11 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Såväl KLM som Air France har ändrat sin policy för biljetter bokade efter 28:de mars. De tar numer tex 200eur/usd för en transatlantisk flygning, enkel väg. Och skulle man dessutom överskrida den tillåtna vikten, som brädorna ingick i förut, så blir det 200euro utöver överviktspriset.

Lat som jag är dubbelkollade jag inte bagagepolicyn innan jag bokade och upptäckte det först då jag stod på flygplatsen med brädorna i hand, trotts att jag ryktesvägen hört att åtminstone AF var på väg att ändra policy. *doh*

Jaja - ännu ett par bolag jag aldrig igen kommer att resa med. Oavsett vilka kampanjer de försöker pracka på mig. Idioter.

Logga in för att svara
#84483 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrak 14 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Flygbranschen är en jävla skojarverksamhet, smuggel, trafficking och helskumma regler för avgifter.
En sak som är viktig är, RING INTE enbart när ni frågar om brädfrakt eller vad det nu kan vara då är ni körda. Se till att få skriftligt bekräftade löften via epost!
Det kanske skulle vara bra med en permanent liggande tråd på det här då reglerna verkar ändras titt som tätt och många hela tiden blir blåsta!

Logga in för att svara
#84507 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrak 14 år, 11 månader sen Stoke: 0

peter!!
graphgraph

Welcome Air tar inget betalt så länge man håller sig inom viktgräsen (20kg har jag för mig). Bara man mailar och säger till. Väldigt trevlig att ha att göra med också! Höll till och med planet i 5 min för min skull då jag var försenad!

Sedan att de bara flyger från Göteborg (i Svergie) och Stavanger är deras enda surfdestination är en annan femma...

Logga in för att svara
#88355 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrak 14 år, 8 månader sen Stoke: 0

afterburner
graphgraph

Gammal tråd detta men men... Satt precis och kollade lite olika flighter och flygbolag inför kommande surf i vinter. Fan det verkar som alla bolag har kommit överens om samma regler för surfbrädor mm
Under 2 m och under 23 kg så verkar det vara gratis..... Stämmer detta i verkligheten är det ju underbart.
Då e det slut med att stå vid incheckningen och vara nervös och äckligt trevlig, kan jag vara på mitt normala griniga humör

Logga in för att svara
#88356 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrak 14 år, 8 månader sen Stoke: 0

afterburner
graphgraph

Jag fattade det som om det även gällde utanför Europa.

Logga in för att svara
#88358 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrak 14 år, 8 månader sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

afterburner skrev:
Jag fattade det som om det även gällde utanför Europa.

Tittade precis på KLM mot portugal och det verkar gälla i Europa också...sweet isf!!

Logga in för att svara
#88387 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrak 14 år, 8 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Ja. Såväl KLM som Air France har ändrat sin, för en stund vansinniga policy, till att åter se brädor under 2m och inom viktgränsen som vanligt bagage, och således inte ta extra betalt för det. Gott.

Logga in för att svara
#88390 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrak 14 år, 8 månader sen Stoke: 1

Soulshine
graphgraph

Låter ju hur trevligt som helst det där. Hopas TAP håller på samma regler.

Logga in för att svara
#88391 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrak 14 år, 8 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

TAP tar som vanligt extra betalt enligt sin policy. Just nu 35EUR enkel väg inom EU per 10kg brädor. Dock si och så med det i praktiken.

Logga in för att svara
#88418 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrakt? 14 år, 8 månader sen Stoke: 1

Soulshine
graphgraph

Ok, så om jag låstas som att det regnar så kan det gå ändå...

Logga in för att svara
#88535 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrakt? 14 år, 8 månader sen Stoke: 2

carligula
graphgraph

Någon som vet hur det funkar hos Cimber Sterling? Till Portugal i aktuella fallet..

Logga in för att svara
#88574 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrak 14 år, 7 månader sen Stoke: 0

Pepson
graphgraph

shark_feeder skrev:
Ja. Såväl KLM som Air France har ändrat sin, för en stund vansinniga policy, till att åter se brädor under 2m och inom viktgränsen som vanligt bagage, och således inte ta extra betalt för det. Gott.
Låter faktiskt bra. Men alltså: betyder det att jag kan släpa en vanlig resväska på cirka tio kilo och en boardbag på ungefär det samma och få det godkänt? Eller är policyn den att bara en väska godkänns? I så fall borde man ju stuva ner allt i boardbagen och då blir de väl riktigt gnälliga.

Logga in för att svara
#88579 Svar: Flygbolag i Europa med gratis brädfrak 14 år, 7 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Pepson skrev:
shark_feeder skrev:
Låter faktiskt bra. Men alltså: betyder det att jag kan släpa en vanlig resväska på cirka tio kilo och en boardbag på ungefär det samma och få det godkänt? Eller är policyn den att bara en väska godkänns? I så fall borde man ju stuva ner allt i boardbagen och då blir de väl riktigt gnälliga.

Vill inte vara dryg. Men läs policyn på deras hemsidor. (gäller inte bara dig) Skriv och fråga om du ändå inte förstår. Gillar tråden, för att den ger en översikt om vilka bolag som har schyssta policys. Men begriper inte varför det alltid blir så att lata personer tror att de ska få svar genom forum på sådant som är så uppenbart lätt att ta reda på själv.

Och nej jag har ingen erfarenhet av att checka in två väskor. När jag reser checkar jag aldrig in mer än brädor och ev en harpum och fenor som åker i eller med samma bag, ens om jag ska vara iväg ett par månader. Det är väl surfa du ska?

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!