|
#84981 |
Asturias i augusti 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 3 |
|
Tjena
Jag får bara en vecka ledigt från jobbet i sommar så jag hinner inte med någon längre surfresa. Så jag började kolla in lite platser i Europa jag inte varit på tidigare. Så har någon varit i Asturias området?
Hur är surfet? Vilka spots är bra? Finns det bra och billiga hostel? Såg att det kan finnas heavy localism, stämmer det? Är vattnet mycket kallare än i t.ex baskien? Jag vet att augusti är en dålig månad, men jag har ledigt då och på alla mina tidigare surfresor i augusti så har jag haft tur.
Är tacksam för alla svar.
|
|
|
|
|
#85123 |
Svar: Asturias i augusti 14 år, 11 månader sen |
|
Kom igen nu, har ingen varit i Asturias???
|
|
|
|
|
#85150 |
Stoke: 11 |
Willy
|
Hade aldrig hört talas om Asturias. Vet nu dock att du pratar om norra Spanien. Tyvärr, jag har ingen info för det området. Hoppas andra har det nu när man vet att det är N:a Spanien du pratar om.
|
|
|
|
|
#85151 |
Stoke: 2 |
|
|
|
|
|
#85195 |
|
Den där länken var bra. Tack för den.
Jag kanske borde ha varit tydligare med att skriva att det ligger i norra spanien, visste inte själv var det låg före jag googlade det =)
Gijon som dom för tillfället arrangerar European Maritime Days ligger också i Asturias.
|
|
|
|
|
#96040 |
Svar: Asturias i augusti 13 år, 9 månader sen |
Stoke: 1 |
|
Hej
Jag bor i Asturias på somrarna ca en månad varje år, jag surfar här och har haft turen att svärföräldrarna har ett hus alldeles vid en populär surfstrand. Jag har koll på några stränder i Gijonområdet och öster om det. Mitt tips för att du ska få ut mest på en vecka är att hyra en bil, många stränder ligger ute på landet och det finns inga komunikationer. Måste du vara stationär finns det några ställen som har typ surfcamps som ex Rodilles. Någon Localism har jag aldrig märkt av här, inte i Baskien heller där jag varit en gäng gånger. Är det något mer du undrar så hojta till
|
|
|
|
|
#96059 |
Svar: Asturias i augusti 13 år, 9 månader sen |
Stoke: 1 |
|
Ok det var ett år gammalt inlägg. Skit samma det kan vara andra Svenska Surfare som lyckas hitta till Asturias eller Norra Spanien. För dom som ska hit så finns det många stränder, de flesta går att surfa. Men hyr en bil på flygplatsen, utan bil kommer man ingenstans eftersom Asturias är lika tätbefolkat som Hälsingland typ. Bussar och taxi kan man glömma det är bil som gäller här för att komma ut till stränderna som ofta ligger avigt till. Satsa på Atesa, det är billigare än Hertz och andra skitföretag. Bilen hyrs på Asturias flygplats, sen kan man rulla därifrån mot sin destination. För dom som inte känner till surfet i norra spanien är det ofta surfbart alla dagar, mycket få dagar har grön flagg på ett år. Många är surfare är väldigt duktiga här men är aldrig otrevliga på något vis, sköna snubbar och tjejer som kör bräda på ett avslappnat sätt. Localism som det tydligen var ett rykte om skrev jag i det tidigare inlägget att det är bara skitsnack. Jag bor vid och surfar den minsta och populäraste av stränderna nära Gijon. Jag har aldrig fått en sur min ens utan folk är softa här, på sin höjd kan du se klotter som uttrycker localism, aldrig mer. Den som kommer till Asturias bör läsa på på nätet vilka stränder som är populära för surfning, de mer kända är Rodilles, Cantabria och stranden i Gijon. Jag själv bor vid Playa Espana som är riktigt bra förutom att stranden och botten har blivit ett stenrös sen förra årets stormar. Se till att ha en karta och kolla Google maps satelit och pricka in alla små skitstränder som syns sen är det bara att åka dit och testa surfen. Det finns många bed and breakfast i området och går under namnet "hotel rural" där kan man bo billigt och bra på nån bondgård bland kossor och åkrar nära surfet. Många småstränder tex Playa Meron är helt isolerade stränder i djupa dalgångar med skog, förädiskt vackra men se för fan till att inte surfa ensam på dessa ställen, havet i Biscaya är inte förlåtande om nåt går snett.
|
|
|
|
|