|
#86170 |
bra surfbil? 14 år, 10 månader sen |
Stoke: -1 |
ådén
|
Som om inte finanskrisen och oljeläckaget i gulfen vore nog, nu närmar sig även Ådén ett körkort!?
vad röstar all surfgubbar på i fordonsväg? miljövänligt och billigt? gammalt och rymligt?
|
|
|
|
|
#86171 |
Svar: bra surfbil? 14 år, 10 månader sen |
Stoke: 15 |
|
något coolt före både miljövänligt och billigt, surfing är en trend och då gäller de att hänga med...!
|
|
|
|
|
#86174 |
Stoke: 2 |
exiit
|
Mercedes Vito Diesel så kör du den på matolja/fritörsolja! Det är vad jag skulle ha om jag bodde i Sverige iaf. Billiga är dom också
|
|
|
|
|
#86177 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Som första bil? en billig kombi. Får du tag på en Volvo Duett i körbart skick (och helst med originaltakräcke), slå till direkt!
Minibussar e stora o tunga och personligen tycker jag man ska ha körvana innan man rattar en sån, speciellt om det e mkt folk i den = stort ansvar för chauffören.
Min första bil - en Laban!
Den var 'kul' att köra. Kokade typ var 10:e mil... Resan Montpellier-Hendaye (drygt 60 mil) tog mer än 10 timmar och jag körde med ettans växel i slutet av långa uppförsbackar! 
|
|
|
Ändrat av Esta
Logga in för att svara
|
|
#86179 |
Stoke: 10 |
|
Laban är kult! Det vete fan om de är så lätta att hitta samma sak med Duett.
Svårt kombination billigt, miljövänligt, säkert osv men det finns mycket bra köp om man letar tex. Mondeo apstor kombi, förhållandevis snål typ 0.7 liter med 145hk motorn samt ett riktigt lågt beg pris
runt 40 papp för en kärra som rullat 10000 mil och är från 2002-2003 givetvis i bra skick.
|
|
|
|
|
#86186 |
Stoke: 1 |
alba
|
Har du planer på att köra mycket ska du titta både en och två gånger på förbrukningen. En klassisk fälla är att köpa för liten motor i förhållande till storleken på bilen och sedan plåga runt den på för tok för höga varv med hög förbrukning som följd. Priset på soppa kommer nog bara öka, i synnerhet eftersom den senaste trenden är att låta oljan flöda fritt ut i havet...Själv kör jag common-rail diesel sedan något år, sällsynt osexigt, det knackar, det vibrerar men drar sällan över halvlitern milen.
|
|
|
|
|
#86187 |
Stoke: -18 |
|
Bmw e36 touring en 320i eller en 325a med raka sexan är en grym bil håller bra drar inte så mycket bensin stabila motorer som om dom får lite service nångång då och då bara går o går körde min 320i till norge två ggr och harvat runt mkt runt torö väddö aldrig vart något problem
Kan verkligen rekommendera BMW
|
|
|
|
|
#86190 |
Stoke: 4 |
Lee
|
|
|
Ändrat av Lee
Logga in för att svara
|
|
#86201 |
Stoke: 10 |
Qanik
|
Bästa surfbilen är en gamma Toyota! Corolla vagon, Camry eller en tercel om du vill ha 4x4.
Billiga pålitliga men rostiga! Föreden är att rost är lätt att se när du köper den, och motot och drivlina oftas håller dubbelt så länge som karossen. Köp en för 10 000, kör den tills den inte klara besiktningen och köp en till. Lägg pengarna du sparar på Resor.
Lycka till med bilköpandet!
|
|
|
|
|
#86265 |
Stoke: 1 |
|
En duett är ju en snygg och surfig bil med det rätta stuket men dom är tyvärr dyra och med original motorn så har du en bränsleförbrukning på mer än litern (vilket är extremt mycket med tanke på de 75 hästkrafterna) och väghållningen är inte bäst heller så kanske inte bästa första bil men som sagt det är ju en gammal bil så soppaslukandet och väghållningen hör som till;) För dina "krav" skulle jag föreslå en pickup eller kombibil med en mindre dieselmotor, tex Mercedes 250 TD Kombi, när en sån går riktigt bra kan den gå på 0,75l/mil och dom är outslitliga!. Och om du vill vara super eco kan du köra på biodiesel som både är billigt och bra för miljön+att det bara är att byta lite slangar osv. på en vanlig diesel för att kunna köra på det:D
|
|
|
|
|
#86269 |
Stoke: 42 |
|
Gotlandscrewets bilpark
58 Duett ska byggas om till biogasdrift=miljöbil med stil
|
|
|
|
|
#86270 |
|
Duett 66, etanolkonverterad 2010, under utprovning!=miljöbil
|
|
|
|
|
#86271 |
|
Saab 9-5a, långtidsparkerad på Kutens=miljöbil 
|
|
|
|
|
#86273 |
Stoke: 5 |
hman
|
V70. Gamla modellen (typ -02 - 06, skippa den med minsta motorn på 140hk). Du vill i varje fall ha rejäl längd på bilen så att du slipper ha brädor på taket (om du inte skulle råka ha 5pers i bilen). Finns en del lite högre bilar typ SUV eller jeepar där man kan lasta in brädor längs golvet utan att behöva fälla nåt säte. Inte lika bra bränsleekonomi i dom iofs men vad gör nån tiondels förbrukning mer eller mindre för skillnad egentligen? 2500mil=2500l/år=30 000kr. 10%=3000kr/år . Felräkningspengar när det gäller bilägande IMHO.
|
|
|
|
|
#86274 |
Stoke: 8 |
|
|
|
|
|
#86275 |
Stoke: 0 |
Max
|
exiit skrev:
Mercedes Vito Diesel så kör du den på matolja/fritörsolja! Det är vad jag skulle ha om jag bodde i Sverige iaf. Billiga är dom också
Varning för de billiga vito modellerna på blocket - ofta dåligt skötta = problem.
Här har ni en som har skötts bra och byggts om till surfmobil:

|
|
|
|
|
#86276 |
Max
|
Kan hända att denna bil kommer vara till salu snart -isånfall kommer en annons in på surfsverige. Har byggts med utrymme under bäddsoffan för plats med 2 brädor, solcell som driver kylskåp, belysning, ventilation osv = självförsörjande = inget behov av att koppla in elsladd. Ser inte ut som en husbil så har funkat bra att fricampa med. Nästa grej att bygga är en mini-biodiesel anläggning/biogas rötanläggning så man har sitt eget bränsle... Då snackar man miljövänligt 
|
|
|
|
|
#86283 |
Stoke: 25 |
lars
|
Köp någon sorts dieselbil med låg bränsleförbrukning, antingen nån gammal lb reggad, eller ngt nyare med partikelfilter så du slipper högskatt..
|
|
|
|
|
#86365 |
Svar: bra surfbil? 14 år, 9 månader sen |
Stoke: 29 |
Esta
|
|
|
|
|
#86524 |
Svar: bra surfbil? 14 år, 9 månader sen |
Max
|
Max skrev:
Kan hända att denna bil kommer vara till salu snart -isånfall kommer en annons in på surfsverige. Har byggts med utrymme under bäddsoffan för plats med 2 brädor, solcell som driver kylskåp, belysning, ventilation osv = självförsörjande = inget behov av att koppla in elsladd. Ser inte ut som en husbil så har funkat bra att fricampa med. Nästa grej att bygga är en mini-biodiesel anläggning/biogas rötanläggning så man har sitt eget bränsle... Då snackar man miljövänligt
Nu finns annons uppe på surfsveriges surfmarknad och på blocket:
www.blocket.se/stockholm/Mercedes_Vito___husbil_28386088.htm?ca=11&w=1
Åden: det bara slå till 
|
|
|
|
|