Ang. bryt, så har du Torö 1hrs bilfärd söderut mot Nynäshamn (tror jag?).
Generellt från nov-apr så behövs +5mm dräkt, själv kör jag 6/5/4. Dessvärre har vissa märken bara upp till 5mm i tjej-modeller, O'Neill har dock 6mm. Du behöver åtminstone 2 dräkter för att kunna surfa sverige, en 4/3 och 6/4 är min rek., om du skippar vintern så kan du köra 3/2 (limmad) och 5/3. Självklart behöver du kompletera med skor, handskar och huva.
Ta din längd +1,5ft så hittar du nog en lagom storlek på bräda att lära dig på. T ex är du 5'6" (ca 168cm) så är nog ngt runt +7ft lagom. Gärna en bräda som +20" bred och som inte har för mycket rocker (böj/vinkel på nos och tail). Är du talang, väger lite och är stark, så kan du säkert kliva ner i storlek.
Om du tar en kurs, t ex i Varberg eller så, där får du låna våtdräkt och brädor, vet inte om de hyr ut utanför det, kolla med Backdoor eller Surfers Paradise.
Ang. attityd och "tjaffs" så blir det alltid så när man kommunicerar via text, och har möjligheten att vara anonym. Jag tycker som regel stämningen i och ur vattnet när man väl är där å skall surfa är väldigt bra, och endast när det för mycket folk och sådana som inte respekterar regler etc. som det kan bli lite grinigt.
Möjligheterna att lära i Sverige finns definitivt, men det går snabbare att ta en vecka utomlands för att lära sig grunderna, men dem kanske du redan hade?