Facebook data

1
Nybörjarsurf i Svedala
#8647 Nybörjarsurf i Svedala 18 år, 4 månader sen Stoke: 0

Ylvan
graphgraph

Ok, jag ville inte sno Jonas tråd nedan, så jag gör en egen. Jag är ruskigt sugen på att lära mig surfa på riktigt, har bara testat ett par gånger på Stadlandet och Bali... Har ingen egen bräda eller våtdräkt vilket jag antar man måste ha här hemma... Eller finns det att hyra någonstans som på Stad?
Fick lite tips på nybörjarställen men skulle gärna se fler. (Gärna närmare Sthlm... ) Tid på året?
Blev lite off på surf här hemma av det gamla forumet, fick känslan av att det bara var massa tjaffs . Men det kanske finns hopp ändå? Känns klart trevligare här!
Åker man hela vägen till Skåne och hoppas på okej surf eller? Övernattar ni? Vad ska man välja för bräda? (Förstår att det är en högst individuell fråga, men en fingervisning kanske?) Så det där med surfreglerna... De är ju självklara, men har man ens nån chans som blåbärssurfare eller? Finns det små, små babywaves som ni proffsisar inte tittar åt?

Logga in för att svara
#8648 Svar: Nybörjarsurf i Svedala 18 år, 4 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Hej Ylvan.

Om du skulle få för dig att ta den där turen till skåne så har jag ett hus som jag brukar låna ut till surfare. det ligger i Löderup, ett par mil öster om ystad ungefär 100 meter från surf. brädor har vi gott om och det är inga problem att låna. Nu e det dock så att du får vänta tills mars. våtdräkt får du skaffa själv. du kan ju höra av dig om det blir aktuellt. ha det gott, ses i vattnet:)

Logga in för att svara
#8650 Svar: Nybörjarsurf i Svedala 18 år, 4 månader sen Stoke: 0

Ylvan
graphgraph

Skojjar du? Det låter ju för bra för att vara sant! Mars säger du, men det är ju snart. Fina fisken!
Min häst står i Skåne, så jag "måste" ändå åka ner och titta till honom ibland...
Våtdräkt ska jag nog kunna ordna en. Vad brukar ni använda? Jag dyker lite sporadiskt och fryser som fan i 6.5 mm semidry plus en shorty över på sommaren (här i Sverige alltså). Men då ligger man ju lite djupare...

Logga in för att svara
#8652 Svar: Nybörjarsurf i Svedala 18 år, 4 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Inga problem Ylvan. Ja Mars e snart, jag sticker ner runt den 10 mars för att få igång huset efter vintern och sen e det bara att dyka upp om du vill. Jag använder en 5/3 våtdräkt nu på vintern med 7 mm skor och 5mm handskar men hoppas att det inte ska behövas så tjockt i Mars, vi får se. Hör av dig när du vill komma ner.

Logga in för att svara
#8665 Svar: Nybörjarsurf i Svedala 18 år, 4 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Ang. bryt, så har du Torö 1hrs bilfärd söderut mot Nynäshamn (tror jag?).

Generellt från nov-apr så behövs +5mm dräkt, själv kör jag 6/5/4. Dessvärre har vissa märken bara upp till 5mm i tjej-modeller, O'Neill har dock 6mm. Du behöver åtminstone 2 dräkter för att kunna surfa sverige, en 4/3 och 6/4 är min rek., om du skippar vintern så kan du köra 3/2 (limmad) och 5/3. Självklart behöver du kompletera med skor, handskar och huva.

Ta din längd +1,5ft så hittar du nog en lagom storlek på bräda att lära dig på. T ex är du 5'6" (ca 168cm) så är nog ngt runt +7ft lagom. Gärna en bräda som +20" bred och som inte har för mycket rocker (böj/vinkel på nos och tail). Är du talang, väger lite och är stark, så kan du säkert kliva ner i storlek.

Om du tar en kurs, t ex i Varberg eller så, där får du låna våtdräkt och brädor, vet inte om de hyr ut utanför det, kolla med Backdoor eller Surfers Paradise.

Ang. attityd och "tjaffs" så blir det alltid så när man kommunicerar via text, och har möjligheten att vara anonym. Jag tycker som regel stämningen i och ur vattnet när man väl är där å skall surfa är väldigt bra, och endast när det för mycket folk och sådana som inte respekterar regler etc. som det kan bli lite grinigt.

Möjligheterna att lära i Sverige finns definitivt, men det går snabbare att ta en vecka utomlands för att lära sig grunderna, men dem kanske du redan hade?

Logga in för att svara
#8720 Svar: Nybörjarsurf i Svedala 18 år, 4 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Håller med Daniel, kan vara lite tjafs här på nätet men i vattnet är alla ute efter att ha kul så det brukar vara lugnt. Bara skaffa en dräkt och hoppa i helt enkelt.

Logga in för att svara
#8778 Svar: Nybörjarsurf i Svedala 18 år, 4 månader sen Stoke: 0

Ylvan
graphgraph

Tack för era svar!
Skönt att höra att riktiga surfare är trevligare än vissa nät-surfare!

Vad menas med grunderna?
Sist jag var på Bali prackade min uthyrar-kompis på mig en pytteliten bräda (inte den på bild utan en spetsig sak som nog var lite väl liten). Jag kom upp på den men ja... Så talang vete tusan! Däremot var det klart enklare än de longboards jag provat som liksom far iväg som en projektil rakt fram. Lite som ett skenande tåg. Vad gjorde jag fel? För klen för å svänga? Är 167 och väger 58 ungefär. (Men är ganska stark.)

Kurs i Varberg lät ju intressant också. Kanske ska börja med det och sen hälsa på gästvänliga cederholm!?

Hur långt in på sommaren kan man surfa? Hela?
Är inte Torö väldigt stenigt?

Logga in för att svara
#8780 Svar: Nybörjarsurf i Svedala 18 år, 4 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Kursen i Varberg e väl bra tror jag. tänkte få ihop lite folk till en riktig surf fest i sommar. boendet har jag så det behöver ni inte tänka på. kul om vi hade kunnat samla ett gäng i skåne i sommar. Jag återkommer med mer info i Mars om det är någon som är intresserad. ses i vattnet:)

Logga in för att svara
#8781 Svar: Nybörjarsurf i Svedala 18 år, 4 månader sen Stoke: 0

Ylvan
graphgraph

Låter ju kalastrevligt! Jag kommer som sagt gärna ner. Ska kolla hur det ser ut med helger och sådär. Jag hör av mig, lita på det!

Kan man inte redigera dubbla inlägg? Vetetusan vad som hände. Satt väl för länge och funderade.

Logga in för att svara
#8815 Svar: Nybörjarsurf i Svedala 18 år, 4 månader sen Stoke: 0

jorgenl
graphgraph

Torö är stenigt och rätt jobbigt när det blåser hårt. Rekommenderar att åka dit när det blåser 10-12 m/s, 10 är minimum och över 13 m/s brukar det bli rätt kämpigt. INte så kul om man just håller på och lär sig (och inte så kul heller alltid även om man kan surfa, ska jag erkänna).
Vindrikningar: Syd till Sydväst.

Logga in för att svara
#8912 Svar: Nybörjarsurf i Svedala 18 år, 4 månader sen Stoke: 0

Ylvan
graphgraph

jorgenl skrev:
Torö är stenigt och rätt jobbigt när det blåser hårt. Rekommenderar att åka dit när det blåser 10-12 m/s, 10 är minimum och över 13 m/s brukar det bli rätt kämpigt. INte så kul om man just håller på och lär sig (och inte så kul heller alltid även om man kan surfa, ska jag erkänna).
Vindrikningar: Syd till Sydväst.

Oj vad jag har mycket att lära. Jag skulle behöva en mentor!

Tack så mycket för era svar.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!