Facebook data

1
bäst surfarliv
#8743 bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen  

desert dude

Vad föredrar ni, tjäna såpass med kosing att man kan dra på resor med surfbåtar till Maldiverna och Mendavi etc varje år samt åka till bra surfcamps med guide och bil för att varje dag få ut max. Eller en resa på några månader o leva billigt. Eller möjligtvis fixa jobb i Oz o surfa i sin vardag.
Eller t.o.m. vara nöjd med att surfa Sverige?

Logga in för att svara
#8748 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen  

Perra F

Patrask. Din dumma ligist.Här försöker man kämpa med etik och moral.Nu när våran stålte fader Rainfeldt,,,nja ,,,njåna. står och predikar återhållsamhet.Du borde veta hut.Min kollega och mentor. Dr Stålnacke torde vända sig i sin grav.Motion och frisk luft är bra för kropp och själ.Men inte någonting för allmogen. Sådeså.Dr Forssman.

Logga in för att svara
#8750 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Surfcamp ar som en chartersemester, de tycker inte jag later som surf..

Logga in för att svara
#8756 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 8

kapten
graphgraph

Flytta, fixa jobb/plugga i Oz eller annat land med bra surf, sen aven aka ivag nagra manader om aret pa billig surfresa letande efter osurfade eller uncrowded bryt dar man kan gotta sig.

Kapten

Logga in för att svara
#8765 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Absolut bo o jobba sa nara en surfspot som mojligt, i oz eller nan annanstans, dar man kan surfa i princip varenda stund man inte jobbar. De ar livskvalite de!! Da ar ju hela livet som en enda lang semester o vill man ha lite omvaxling sa sparar man ihop lite slantar o drar. For har man surfen runt knuten da behover man val inget annat?

Logga in för att svara
#8773 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 3

Patrick
graphgraph

Jag grater inte! 4 manader med fantastiskt surf. Avslutar dessutom allt med en manad i indo.
Det lever man lange pa typ ett par manader sen har man nya destinationer i sikte.
Jag surfar ju en till tva sessions dagligen!

Logga in för att svara
#8775 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 16

pehrson
graphgraph

Leta upp ett bryt, slå upp tältet och leva där på fisk, regnvatten och surf så länge det bara går.
fint det!

Logga in för att svara
#8776 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen  

Katten Jansson

Alltså tyvärr måste jag säga att jag haft samm åsikter som Lars för typ 10 år sedan. Nu när man jobbar (och har pengar) heltid i Svea, så har man plötsligt inte tiden, då vill man ha så bra surf som möjligt dom veckorna man har semester, och vips så befinner man sig på ett camp eller kanske en båt...

Måste dock tillägga att alla de BRA sessions jag haft i Sverige slår surf utomlands rest känslomässigt. Det är nåt speciellt när man får surfa grymma points i Östersjön eller Kattegatt. Men jag skulle inte banga för att flytta utomlands ändå...

Logga in för att svara
#8829 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

lars skrev:
Surfcamp ar som en chartersemester, de tycker inte jag later som surf..

Well, eftersom jag vart med lite vid sidan av "surfcamp" både i Norge och Costa Rica och delvis Frankrike, så måste jag säga, att man kan alltid gå å surfa själv eller på egen plats, men att kunna umgås med härliga människor när man inte surfar, är rätt kul, för att inte säga oslagbart. Hellre det, än att sitta på Internet café och deppa.

Så Lars, har du provat det? Kanske bara jag som haft tur och haft askul de ggr jag provat, sen att man känner folket sen tidigare som är där, eller de man surfar med, underlättar väl såklart. Förstår att du är skeptisk, men bara för att man bor, umgås och äter ihop, betyder det inte att man måste dela vågor varje dag med varandra.

Logga in för att svara
#8835 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen  

[c]

Daniel skrev:
..att kunna umgås med härliga människor när man inte surfar, är rätt kul, för att inte säga oslagbart. Hellre det, än att sitta på Internet café och deppa.

..man bor, umgås och äter ihop..

Låter som en beskrivning av... charter. Bo, äta, sova med andra svenskar. Svenska guider som säger och gör samma saker vecka ut och vecka in. Kan det bli mer charter?

Åker man själv lär man känna mycket mer folk, och från fler länder. Varför skulle man behöva sitta på internet-café och deppa?

Logga in för att svara
#8839 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen  

desert dude

vaddå andra svenskar o svenska guider? När blev alla surfcamps i världen bebodda och ägda av svenskar?
Ett bra camp med seriösa guider har transport till flera bryt att erbjuda beroende på vad som är bäst varje dag. Det handlar om att få surfa så mycket som möjligt på en begränsad tid.

Logga in för att svara
#8858 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

charter är as bra. bli motagen på flygplatsen,as bra. läsa menyer på svenska,as bra . känna sig trygg om nått händer, as bra. tycker det e as soft att flyga charter... gillar resa på egenhand mer än charter, men jag älskar charter på sitt sätt.

Logga in för att svara
#8861 Svar: bä³´ surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Det ar sakert ranice att fa allting serverat men jag ar inte saker pa att de ar ratt satt for mig. Jag vet att de blir grym gemenskap och allmant skont och enkelt.
Men jag forknippar ofta surfcamp med crowd, dumt eller inte. Surfing ar inte golf, de funkar inte med hur mycket folk som helst pa varje bryt.
Resan till takeoff ar lika viktig som vagen efter takeoff.
Att komma till ett frammande land utan att veta nagonting forutom vilket hall kusten ligger at later mer som surf for mig an att ha en vecka med grymt surf men inte fatta ett anda beslut sjalv.
For mig handlar surfa och resa om att soka och upptacka. Ibland finner man ibland inte.

En liten historia for er som inte forstar mig,
Pa en strand campar tre gubbar i flera veckor, surfar ensamma varje morgon och gar kakar pa de enda lokala matstallet. Surfet ar ok varje dag men inte mer. Men en dag kommer den stora dagen, DOH och glassy. Gubbarna ar peppade och paddlar ut i soluppgang. Vag efter vag, gubbarna ar tokstokade och kanner att antligen fick dom vad de vantat pa..lang vantan men nu sa underbart..
Men plotsligt, sadar vid sjutiden, tva timmar eftersoluppgang sa kommer de ner en buss pa stranden, packad med 12 pers och lika mkt brador pa taket. Efter 30min ar de tre gubbarna inte lika stokade langre. Vad som kunnat vara deras basta surfdag nagonsin har nu blivit en av dom varsta..

Nu sager jag inte allt ar skit men detta ar en liten bild jag har av surfcamp och jag avskyr den..

Lars

Logga in för att svara
#8863 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

Vänta bara, snart så har SurfCampsen lärt sig ställa väckarklockan och då blir det till att flytta tältet ännu längre bort. Och golf... Tvivlar på att golfare gillar crowd, polarn snackar om magiska mornar med dagg i gräset och råddjur på fairway.

Logga in för att svara
#8871 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen  

desert dude

Lars har en poäng. Men det är väl att dra det lite långt att surfing bara handlar om att resa o upptäcka, då kan man ju lika gärna ha med sig en fjärilshov istället för bräda och söka efter sällsynta fjärilar. Resandet och upptäckandet är en biprodukt av det som betyder mest, själva surfet. Min åsikt är att alla sätt är bra som leder till bra surf.

Logga in för att svara
#9050 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Far man verkligen ut max om man aker pa en surfsemester en eller tva ganger om aret? Surf ar val nagot som behover underhallas och blir roligare ju mer man utvecklar den. Om man surfar ett par ganger om aret kommer man att vara ringrostig varje gang.. Hmmm ok det handlar ju inte om att bli en varldsstjarna eller sa....det handlar ju om att ha kul. Det jag vill saga ar val att for mig sitter surfen i sjalen, det ar nagot jag vill ha i mitt liv. Och man spenderar ju trots allt den mesta tiden av livet i vardagen. De flesta behover ju jobba for att overleva. Och har man mojlighet att kno in surf i vardagen sa blir den ju sa mycket roligare.

Jag har 10 sekunders gangvag till mitt hemmabryt (nar det ar hogvatten, 15 sek nar det ar lagvatten) och over 20 bryt inom 30 minuters bilfard, och jag kommer aldrig mer att bosatta mig pa en plats dar jag inte har mojlighet att surfa mest varje dag. Att surfa ett par ganger om aret skulle kvava mig langsamt.

Jag har vanner som surfar bara pa sommaren, och jag kan inte forsta hur de overlever vintern. Fast det ar val inte alla som har den dar surfsjukan. Du vet nar man inte har surfat pa ett tag, det borjar klia overallt, kryper under huden och alla forvandlas plotsligt till idioter som bara ar i vagen:evil:

Det ar sant att alla satt ar bra som leder till bra surf, men en eller tva ganger om aret, ar det nog, aven om det ar nagra veckor at gangen?

Logga in för att svara
#9051 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

desert dude skrev:
samt åka till bra surfcamps med guide och bil för att varje dag få ut max.

Ok for att varje dag fa ut max... Sorry. Lite svart med spraket har:P Jaja man kanske far ut maximalt av varje dag, men jag kan inte tanka mig att man far ut max av den totala surfen, om man slar ut det pa ett ar.

Logga in för att svara
#9052 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Alltså Hea, de flesta som skriver här (tror jag) surfar i Sverige, är man lite enveten så kan man lätt få surf nästan varje vecka, i snitt. Så med +35 dgr i Sverige och säg 20 dgr utomlands, så klarar jag mig från surfabstinens, och man är inte ringrostig varje gång.

Resten som ni pratar om, charter bla bla bla, etc. orkar jag inte ens gå in på, utan kan bara säga att jag gillar att retas lite med Lars.

Logga in för att svara
#9053 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Ja Daniel, jag ar medveten om det... Fast det var val mer om fragan att valja mellan att spara ihop pengar och aka pa charter (eller surfcamp) och att jobba och bo pa ett stalle med surf (oz tex).. Jag vet att det inte ar alla som har mojlighet att bo och jobba pa ett stalle med surf, men om man har mojlighet att valja.. och det var val det som original fragan var?

Logga in för att svara
#9057 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Har lagt förslag på NORD forumet att vi bygger en 35 - 45 foots segelbåt (dessutom utan motor - hatar de miljöaspekterna av jet plane- utlänsktresa) L.Francis Herreshof ritade båtar för att SEGLA. DET kan man snacka surfarliv!!

Logga in för att svara
#9065 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Flytta dar du kan surfa o jobba.

Enda sattet att fa mycket surf i svedala ar student, arbetslos, egenforetagare, kriminell eller nattskift..

Logga in för att svara
#9067 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen  

desert dude

Var i OZ lever du Hea? Ar du gift med en australiensare eller hur kan du stanna dar mer an ett ar?
Vad jobbar du med? Forlat forhoret men har sjalv tankt mycket pa att bo vid bra surf och ha det i vardagen. Att vara borta i manader pa surfresa innebar manga langtrakiga dagar mitt pa dan och nar det ar platt, dessutom blir surfingen allt som ar viktigt, fanatiskt, att ha surfet i vardagen skulle vara en helt annan grej. Nu vet jag inte hur lange du bott utomlands men i ett langre perspektiv nar aren gar och man fjarmas fran familj och vanner dar hemma? Man ar alltid svansk i botten med allt vad det innebar i kulturell gemenskap (later kanske lojligt, men man kan aldrig komma ifran sitt ursprung i sjalen, en viss utanforskap kommer alltid existera i ett nytt land.) och saker man inte trodde man brydde sig om blir plotsligt betydelsefulla. Efter en 9 manaders jorden runt resa langtade jag plotligt efter att fa hora svenska talas runt mig, Evert Taube och bohuslans kluckande vatten, de ljusa kvallarna pa sommaren etc. etc.

Logga in för att svara
#9068 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Det ligger något i det du säger desert dude. Bodde i Oz i tre år (student visum) och det är ett underbart land med underbar natur och människor. Surfet är grymt och det var inte så tokigt crowded som det är numer, tror jag. Men visst saknade man säsonger, kala klippor och västkusten, långa ljusa kvällar och vackra kvinnor.

Å andra sidan, när mörkret faller på här hemma i Svea, så funderar man ibland på att flytta tillbaka. För egen del funkar det ganska bra att surfa här hemma och sen få lite surfsemester då och då, även om tanken att bosätta sig i sydvästra Frankrike är lockande, måste bara fixa till franskan då och kommer på ett sätt att försörja mig.

Btw. var det inte Kiwi-land som Hea bodde i? Säkert samma regler, men ändå?!

Logga in för att svara
#9071 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

desert dude skrev:
Var i OZ lever du Hea? Ar du gift med en australiensare eller hur kan du stanna dar mer an ett ar?

Oh jag lever inte i oz, jag lever i det lilla grona landet med det langa vita molnet oster om oz:cheer: Jag har varit har i mellan ett och ett halv och tva ar nu. Jag gor en phd.. Jag bestamde mig for att plugga hemma i sverige mycket av den anledningen att jag ville ha mojligheten att valja var i varlden jag ville bo. Och min fysik utbildning tog mig hit ner. Jag kommer att stanna har i ca 3 ar till, och sen hoppas jag att min phd degree tar mig till nat annat spannande surfstalle:P. Sa manga dorrar oppnas utefter vagen... Ett beslut kan leda till sa manga mojligheter.

Jag bor ihop med en kille fran Brazilien nu, som jag traffade har nere, annu en dorr som oppnats till ett nytt surfstalle. Han har ingen utbildning alls, men ar malmedveten och framat och det var inga problem for honomalls att hitta jobb och fa visum har. Fast det beror pa hur fuzzy man ar med vilket jobb man tar. Han har varit har i tva ar och fornyat sitt visum ett par ganger. Ar man inte sa noga till att borja med sa ar det inga problem. Och allt man gor ar val en erfarenhet.

desert dude skrev:
Nu vet jag inte hur lange du bott utomlands men i ett langre perspektiv nar aren gar och man fjarmas fran familj och vanner dar hemma? Man ar alltid svansk i botten med allt vad det innebar i kulturell gemenskap (later kanske lojligt, men man kan aldrig komma ifran sitt ursprung i sjalen, en viss utanforskap kommer alltid existera i ett nytt land.) och saker man inte trodde man brydde sig om blir plotsligt betydelsefulla. Efter en 9 manaders jorden runt resa langtade jag plotligt efter att fa hora svenska talas runt mig, Evert Taube och bohuslans kluckande vatten, de ljusa kvallarna pa sommaren etc. etc.

Haha det ar inte alls lojligt.. Det ar faktiskt den jobbiga delen. Att vara ifran familj och vanner. Och visst blir man nationalistisk nar man ar i annat land! Samtidigt traffar man sa mycket annat folk. Bade bra och daligt. Och precis som du sager, en viss utanforskap kommer alltid att existera i ett nytt land. Det ar en otroligt nyttig erfarenhet.. Det ar roligt ocksa nar man marker att man faktiskt utvecklas som person. Och visst ar det sa att saker som man inte trodde man brydde sig om plotsligt blir betydelsefulla.. Och det ar val bra? Man lar sig att inte ta allt for givet. Leksandsknacke. Min mamma skickade lite forra veckan. Mmmmm.

Sa desert dude, om du funderar pa det, gor det!!!! Hur det an gar kommer du aldrig att angra. Allt ar en erfarenhet. Jag tanker att jag kan alltid flytta hem, nar jag vill. Fast jag ar for beroende av surfen numera for att gora det...

Och forresten, jag tror att oz ar ett jattebra land att aka till och jobba. Det verkar vara lattare att hitta jobb dar (jag vet inte hur lange du kan fa ett visum dar bara genom att aka ner och jobba) och surfen ar varmare an har (mer crowd ocksa). Oz ar kanske min nasta destination ocksa. Man vet aldrig vilka dorrar som oppnas.

Logga in för att svara
#9082 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen  

desert dude

cool Hea!
Jag kommer nog plugga en termin eller ett ar i Oz. Har varit dar tre ggr redan och 2 ggr i NZ men bara o rest. Sedan far man se, kanske kan fixa ett jobb som gor det mojligt att jobba bade dar och hemma. Men jag tror inte att min underbara flickvan ser en framtid utomlands. Galler att fa henne biten pa surfing!
Brasilien ar ett stortskont land, surfade inte dar,langesen jag var dar, men otroliga manniskor...
Ringrostigheten gor sig gallande nar man sticker bara ett par veckor, men a andra sidan sticker man till perfekta rev vagor som ar mycket enklare att surfa an beachbreaks etc.
have a good one...

Logga in för att svara
#9098 Svar: bä³´ surfarliv 18 år, 3 månader sen  

gtrs

lars skrev:
Det ar sakert ranice att fa allting serverat men jag ar inte saker pa att de ar ratt satt for mig. Jag vet att de blir grym gemenskap och allmant skont och enkelt.
Men jag forknippar ofta surfcamp med crowd, dumt eller inte. Surfing ar inte golf, de funkar inte med hur mycket folk som helst pa varje bryt.
Resan till takeoff ar lika viktig som vagen efter takeoff.
Att komma till ett frammande land utan att veta nagonting forutom vilket hall kusten ligger at later mer som surf for mig an att ha en vecka med grymt surf men inte fatta ett anda beslut sjalv.
For mig handlar surfa och resa om att soka och upptacka. Ibland finner man ibland inte.

En liten historia for er som inte forstar mig,
Pa en strand campar tre gubbar i flera veckor, surfar ensamma varje morgon och gar kakar pa de enda lokala matstallet. Surfet ar ok varje dag men inte mer. Men en dag kommer den stora dagen, DOH och glassy. Gubbarna ar peppade och paddlar ut i soluppgang. Vag efter vag, gubbarna ar tokstokade och kanner att antligen fick dom vad de vantat pa..lang vantan men nu sa underbart..
Men plotsligt, sadar vid sjutiden, tva timmar eftersoluppgang sa kommer de ner en buss pa stranden, packad med 12 pers och lika mkt brador pa taket. Efter 30min ar de tre gubbarna inte lika stokade langre. Vad som kunnat vara deras basta surfdag nagonsin har nu blivit en av dom varsta..

Nu sager jag inte allt ar skit men detta ar en liten bild jag har av surfcamp och jag avskyr den..

Lars

Och på bussen står det "nord".

Logga in för att svara
#9122 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 1

björn j:son lind
graphgraph

det bästa? en liten polynesisk tant som väcker en tidigt när det går av.

Logga in för att svara
#9150 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

Staffan
graphgraph

Måste man välja lågbudget eller lyx? Ibland kan det vara jäkligt trevligt och praktiskt att få allt serverat (inklusive bättre vågor än man hade kunnat hitta utan guide), men i bland är det helt klart roligare att upptäcka bryt själv. Det beror ju också på hur gott om tid (och pengar) man har, och man väljer ju tyvärr inte om man har gott om tid/pengar eller inte.

Det samma gäller ju mycket annat i livet: det är mer som styrs av tillfälligheter än vad man väljer. Man väljer ju inte om man ska ha en flickvän/pojkvän hemma i sverige när man pluggar utomlands så att man måste/vill åka hem så fort man är ledig, eller om man skall träffa någon på plats som gör att man kanske stannar för gott.

Logga in för att svara
#9157 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen  

desert dude

sant...

Logga in för att svara
#9214 Svar: bäst surfarliv 18 år, 3 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Lycka till Desert dude Kanske vi ses har nere!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!