Facebook data

1
Brädor för nybörjare
#8790 Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen  

Erika

vart kan jag hitta surfbrädor för nybörjare?
Vilken typ av bräda på man som nybörjare ha?

Logga in för att svara
#8791 Svar: Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

I've got a SET funboard at 6'10", perfect for a beginner under 65k's for 3 850 @hollywood in gbg

otherwise, I recommend at least 1 foot taller than you are, and with a width of 20" or so. But don't go too big!

peace

Logga in för att svara
#8855 Svar: Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

toski
graphgraph

Du ska helst rida på något hårt, tjockt och brett. HAHAHAHAHA

NSP har rätt hyffsade nybörjar brädor tror jag. Kolla Bromma Skidsport de är de enda butiken i Sthlm som kan något om surfing.

Logga in för att svara
#8872 Svar: Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Lyssna på hajkillen...han har koll:)

Logga in för att svara
#8884 Svar: Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

Longboard. longboard, longboard....

Logga in för att svara
#8885 Svar: Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

only if your goal is to longboard

Logga in för att svara
#8895 Svar: Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Erika, jag borjade pa en 6.1 brada, 19 3/4 bred och ganska tjock. Inte sa stor men anda flytbar. Den bradan var finfin for mig, den jobbigaste tiden var den innan jag borjade surfa det grona, nar jag fortfarande var i vitvattnet. Jag behovde ganska ordentligt vitvatten for att fa nog med fart pa bradan. Men jag hade kul och jag ar ganska envis och ger inte upp i forsta taget. Och jag tranade upp mina paddel muskler och min balans sa jag var sweet as. Jag hade manga vanner omkring mig som berattade for mig att jag minsann inte skulle kunna lara mig surfa pa den bradan. Men de hade felfelfel!! Jag ar glad idag att jag larde mig pa en kortbrada (ok jag lar mig fortfarande), men allvarligt talat tror jag inte att det spelar sa stor roll.. Men jag sager som Sharkboy: Inte for stort! Storre brada=Mer brada att hantera bade pa land och i vatten och att lara sig surfa handlar om att ha talamod och att ha kul, oberoende av vilken brada man har.

Lycka till!

Logga in för att svara
#8898 Svar: Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Hear hear....bra sagt:)

Logga in för att svara
#8900 Svar: Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Lysna på sharkboy och hea..take from me..i've been teaching people to surf and swim for 25 years...peaceB)

Logga in för att svara
#8902 Svar: Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

jag visste inte om jag skulle vaga beratta att min brada saknade en fena (och en av de tva aterstaende var halv och kluven pa mitten) den forsta tiden.... Gissa om det kandes stabilt och skillnad att manovrera bradan nar jag fatt det fixat? Den hade ocksa hundratals hal, jag var tvungen att laga den efter varje surf (svart att saga om det var pga min nyborjar klumpighet eller om det berodde pa att bradan var gammal) sa den vagde ungefar hundra kilo i sina sista dagar. Maste vara den varsta bradan i hela Nya Zeeland.

Logga in för att svara
#8904 Svar: Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen  

LadyLove

Hea skrev:
jag visste inte om jag skulle vaga beratta att min brada saknade en fena (och en av de tva aterstaende var halv och kluven pa mitten) den forsta tiden.... Gissa om det kandes stabilt och skillnad att manovrera bradan nar jag fatt det fixat? Den hade ocksa hundratals hal, jag var tvungen att laga den efter varje surf (svart att saga om det var pga min nyborjar klumpighet eller om det berodde pa att bradan var gammal) sa den vagde ungefar hundra kilo i sina sista dagar. Maste vara den varsta bradan i hela Nya Zeeland.

Underbart !!!

Logga in för att svara
#8905 Svar: Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Den måste du bara hänga på väggen på en hedersplats för trogen tjänst:)

Logga in för att svara
#8933 Svar: Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen  

[c]

Jag håller med Hea och Sharkboy. Ett visst surfcamp propsade på större och större bräda när jag hoppade på deras kurs, och det gick bara sämre och sämre. En longboard kanske är bra absolut första dagen man provar i vitvattnet, men när man ska ut i line-up är den svårkontrollerad och otymplig vilket skapar osäkerhet. Hur tar man ett brant drop med en longboard utan att slå ihjäl sig? Knappast något för nybörjare! Så tycker det borde finnas lite nyans i det där med att större är bättre för nybörjare som nästan alla påstår

Ett tips till: köp inte en för tunn eller smal bräda! Det gjorde jag och lyckades inte fånga en enda våg. Kort och tjock borde vara nyckeln till framgång

Logga in för att svara
#8964 Svar: Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen  

desert dude

Absolut inte för stor, speciellt inte för tjejer, o speciellt inte för tjejer som inte är starka. No control over board...

Men gärna lite rundad i nosen för att bla hindra nosedive i take off, inte för tjock o bred heller, den ska kännas behändlig. Beror självklart på din vikt också. En alldeles för bred bräda kan vara jobbig att paddla. En för tjock bräda jobbig att duckdiva.

Logga in för att svara
#8967 Vågor för nybörjare 18 år, 3 månader sen  

emil

Bara ett litet tips. Brädan är "not the whole story"...jag tycker själv att det är jäkligt stor skillnad på vågor och vågor...ex. i Victoria (Oz) typ Bells Beach, Jan juc och Torquay så får man rätt "långsamma" tunga vågor som ger nybörjaren lite tid att agera. På Bali, t.ex. "nybörjarstället" Kuta beach kan det ofta vara rätt snabbt o dumpa eller bli snabba close outs - alltså mycket svårare.

Så även om du har exakt rätt bräda för de rådande förhållandena så är det viktigt att komma ihåg att det är olika svårt att surfa olika vågor - och då snackar jag inte bara om skillnader i storlek på vågorna.

Hitta rätt bräda o rätt ställe att lära dig på....t.ex. Evans Head söder om Byron Bay där en skön ripp tar ut dig direkt till lineup igen och igen och sedan mjuka lagom stora 3-4 ft rullar in...

I Sverige vet i fan vart det finns lätta vågor

Logga in för att svara
#8998 Svar: Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

Staffan
graphgraph

Håller med [c], Sharkboy och Hea. En långboard kan vara jäkligt otymplig för nybörjare. Någon form av funshape är bättre.

Logga in för att svara
#9081 Svar: Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

ninjita
graphgraph

Varför är det ingen som sagt Mini Malibu än? (Erika: en brädtyp, ej ett märke. Gör det lättare att leta på nätet. Även minmal.)
Det kan väl vara en god start?

Fast ngn/flera nämde väl 1 foot taller than you, så det är väl ungefär samma sak...

6'9 - 7'4 är väl ok

Jag skulle nog inte välja en kortare bräda förrän du åtminstone kan surfa lite grann. Redan efter några gånger i vattnet tyckte jag att det var enklare med en 6'9 än med en större bräda, men det var inte Sverige. Vad jag förstår är vågorna i Sverige sådana att även de mest erfarna surfarna fördrar Mini Malibu vissa dagar, så det är kanske inte ett helt tokigt brädval?

Logga in för att svara
#9092 Svar: Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Ett annat populärt val bland "riktiga" shortboardare, när det är lite mindre och slött i Sverige, är en fish, och de är som regel väldigt korta (din egen längd ungefär), breda och platta. Diggar inte dem själv jättemycket, men får nog ta å lära mig, lite skateboard känsla över dem.

Iaf. är de extremt lätta att fånga vågor med, men de kräver väl lite annan teknik att få fart med, och det kanske är lite svårt att få till som nybörjare.

Logga in för att svara
#9107 Svar: Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

good point, a retro fish is not a beginner's board.

Logga in för att svara
#9113 Svar: Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

Goddag mina små surfare!!

Känner mig på glatt humör eftersom jag har tio lediga dagar framför mig. Tyvärr ingen surfresa, får vänta till sommar, men ändå välkommet. Så nu när jag gjort er lite avundsjuka på min ledighet så tänkte jag oxå slänga in lte tips:

Malibu är ett bra tips. Har själv ingen men har provat och är väldigt sugen på en sådan själv. Bra att resa med eftersom den inte tar så mycket plats. Longboard är som någon nämnde bra när man är i vitvattnnet i ALLRA första början. Den är dock otroligt otymplig och känns som att ha Titanic fastsurrad vid foten. JAg har en funboard som jag gillar skarpt. 7.4 o det är lagom. Lärde mig att STÅ på en longboard, men bytte snabbt till funboard. Nu varierar jag mellan min funboard och en kort 6.0 mycket bredd och riktig rejäl och tålig shortboard. Köpte den av en shaper som gjorde den för uthyrning och därför var den extra tålig. Så för att samla mina bästa tips
1. ingen longboard, prova en funboard om du ska ändå vill ha en längre bräda.
2. alternativ en Malibu, som är bred och rundnosad.
3. Eller en shortboard som är bred och med spetsig nos, båda ovannämnda är bra för lite klenare tjejararmar (när det kommer till paddling). Men kom ihåg bred är det bästa för en nybörjare. Mer stabilt.

Vill oxå säga att det är kul med lite fler tjejer som vill börja surfa. Lycka till!!

Paz G

Logga in för att svara
#9125 Svar: Brädor för nybörjare 18 år, 3 månader sen  

orkar inte logga in

Malibu = longboard... bara så förvirringen inte blir total. Du menade nog en mini malibu

Logga in för att svara
#16621 Svar: Brädor för nybörjare 17 år, 10 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

och skulle det vara så att nån (fortfarande) är intresserad av en liten minimal så råkar det finnas en till salu just nu
surfsverige.se/index.php?option=com_classifieds&Itemid=40&searchadv=&catid=1&type=1

Jag ber om ursäkt för pimpande av min egen annons...

Logga in för att svara
#16653 Svar: Brädor för nybörjare 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

tuflite
graphgraph

Köp inte en kort bräda.. bara onödigt.. visst du kanske flyter som en kork om den e fet o fin men det är inget kul... köp en longboard eller minimalibu att börja på.....

jag skulle rekommendera 7`4 minimal.....

NSP är ett misslyckat helfabrikat o riktigt uselt....
jag köpte en när jag började.. var stol o lycklig över min rosa bräda.. men när man kom utanför sveriges gränser var det itne så mk o ha.. fick beskrivit för mig vad som var fel.. o nu är felen märkbara...nope.. taskigt köp som tusan....

så satsa på en bic ist.. bättre helfabrikat... okrossbar e den med.. dunder....=)

Logga in för att svara
#16655 Svar: Brädor för nybörjare 17 år, 10 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

Om jag också får göra lite reklam för mig själv så har jag en nsp 7.10 som var alldeles ypperlig att lära sig surfa på;)

Logga in för att svara
#16658 Svar: Brädor för nybörjare 17 år, 10 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Hejsan,

Tycker man måste särskilja på var man tänkt lära sig att surfa. Utomlands går det bra på lite mindre bräda generellt eftersom det är mer kraft i vågorna och man gar chansen att surfa nästan varje dag och man kan bygga upp paddelmusklerna.

Som nybörjare lär man sig klart snabbare på en lite större bräda för man får fler och längre vågor. Sen får den inte bli så stor att man inte orkar bära den när det blåser ordentligt som det ofta gör i Sverige. När man kan fånga vågor och svänga lite både på front och back side kan man börja fundera på en mindre bräda tycker jag, innan dess kommer det bara vara frustrerande att gå ner i storlek om man inte är en supertalang.

Väger man som tjej under 55-60 kg så funkar 7.6 funboard fint, som kille runt 75 kg tycker jag 7.10 funboard är perfekt.

Sen finns det en massa olika shapes på t ex en 7.6 funboard, viktigt att ha volym i nos och tail och hyfsat med nose-rocker för att undvika nosediving.

Det vanligaste felet man ser hos nybörjare är fortfarande att man oftast vill ha en bräda som är för liten för sin egen surfnivå. Om man inte orkar paddla i position och fånga vågor spelar det ingen roll hur lättsvängd brädan är i vågen.

Men alla ser hur Kelly Slater tubar på sin 6.0-6.1 och då är det inte lika coolt med en funboard eller longboard såklart. Men mitt råd för den som vill lära sig surfa och ha så roligt som möjligt i vattnet är att välja den större storleken på brädan om man tvekar mellan två storlekar.

Snart får jag in 11.6 stand up paddelboard, den ska bli riktigt kul att testa och då har men garanterat störst bräda...

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#16659 Svar: Brädor för nybörjare 17 år, 10 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Hejsan,

Tycker man måste särskilja på var man tänkt lära sig att surfa. Utomlands går det bra på lite mindre bräda generellt eftersom det är mer kraft i vågorna och man gar chansen att surfa nästan varje dag och man kan bygga upp paddelmusklerna.

Som nybörjare lär man sig klart snabbare på en lite större bräda för man får fler och längre vågor. Sen får den inte bli så stor att man inte orkar bära den när det blåser ordentligt som det ofta gör i Sverige. När man kan fånga vågor och svänga lite både på front och back side kan man börja fundera på en mindre bräda tycker jag, innan dess kommer det bara vara frustrerande att gå ner i storlek om man inte är en supertalang.

Väger man som tjej under 55-60 kg så funkar 7.6 funboard fint, som kille runt 75 kg tycker jag 7.10 funboard är perfekt.

Sen finns det en massa olika shapes på t ex en 7.6 funboard, viktigt att ha volym i nos och tail och hyfsat med nose-rocker för att undvika nosediving.

Det vanligaste felet man ser hos nybörjare är fortfarande att man oftast vill ha en bräda som är för liten för sin egen surfnivå. Om man inte orkar paddla i position och fånga vågor spelar det ingen roll hur lättsvängd brädan är i vågen.

Men alla ser hur Kelly Slater tubar på sin 6.0-6.1 och då är det inte lika coolt med en funboard eller longboard såklart. Men mitt råd för den som vill lära sig surfa och ha så roligt som möjligt i vattnet är att välja den större storleken på brädan om man tvekar mellan två storlekar.

Snart får jag in 11.6 stand up paddelboard, den ska bli riktigt kul att testa och då har men garanterat störst bräda...

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#16665 Svar: Brädor för nybörjare 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

tuflite
graphgraph

haha...goood luck....

har du lust o bor nära gbg så får du hänga med ut när vindarna blåser bra....

smaken e ju som baken vad gällande brädor o form.. men hänger du med kan du testa en minimal jag har.... 7`4 riktigt nöjd med den... en custom bräda som e helt grym... lättpaddlad, inte för mkt rocker och inte för fet....

Logga in för att svara
#16674 Svar: Brädor för nybörjare 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

Kat
graphgraph

tuflite skrev:
Köp inte en kort bräda.. bara onödigt.. visst du kanske flyter som en kork om den e fet o fin men det är inget kul... köp en longboard eller minimalibu att börja på.....

jag skulle rekommendera 7`4 minimal.....

NSP är ett misslyckat helfabrikat o riktigt uselt....
jag köpte en när jag började.. var stol o lycklig över min rosa bräda.. men när man kom utanför sveriges gränser var det itne så mk o ha.. fick beskrivit för mig vad som var fel.. o nu är felen märkbara...nope.. taskigt köp som tusan....

så satsa på en bic ist.. bättre helfabrikat... okrossbar e den med.. dunder....=)

nooo sluta gissa om inte jag kom hem med min nya, rosa, asfina Surfbetty idag...

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!