Är surfing en överklassport?
Jag menar: Det kostar en hel del att utöva den sporten/livstilen, så god ekonomi krävs för resor, bensin, bil/van, brädor, våtdräkter med kort livslängd, dinglagningar mm.
Få ekonomiska bidrag ges till surfare, vilket innebär att det mesta kommer ur egen eller päronens fickor och, lite ovanligare i Svea, från sponsorer.
Sen måste man även kunna vara ledig de dagar svallet kommer på besök, vilket innebär att de med tjock plånbok kan avstå en arbetsdag medan de med tunnare måste tänka till 2 ggr.
Så att vara entrepenör med god ekonomi borde vara den bästa kombinationen för att ha råd & tid att surfa... eller?
Jag tänker nu slänga en känga åt b.l.a surfakademin och lapoint osv för att de har gjort surfing till en överklass sport/fritidsaktivitet i sverige. Personligen skulle jag aldrig ha råd och göra en surfresa med deras priser. Ne go and explore ska de va!
Här i SoCal är det dock inte någon överklass aktivitet skulle jag vilja påstå, det är mest beachbums som är ute. Dock så nu undersommarmånaderna är det mycket kooks/turister ute på de öppna stränderna. men under vintern när det är som bäst så håller de sig borta från det "iskalla" vattnet på 15 C
Själv jobbat jag kvällshift som vaktmästare för 13dollar/h vilket jag inte blir rik på men jag får mer surf än de flesta här nere i SD county.
Dock så hatar jag när det blir shafs ute på reefbreaksen om locals only osv. Va fan om du nu är "local" varför behövde du då ta bilen hit? Och villorna med gångavstånd endast ägs av personer som har 9 siffriga konton och de är knappast ute i vattnet 8 på morgonen söndertatuerade och anabolastinna. Fördom kanske?
Intressant att du tar upp detta Esta, för det är faan ett problem som jag tror många tampas med när de väl fått smak för surf.
Well, jag kan ju erkänna att jag delvis skaffar mig min feta utbildning för att få ett fett jobb så jag har råd med DETTA och såsmåningom kan bo vid havet! Inget snack om saken.
Och absolut, med rika päron kan du utvecklas i ditt surf på ett heeeelt annat sätt här i Svedala än de som inte har det. Det säger sig själv. Du kommer iväg oftare och längre perioder. Kanske dina päron tom äger ett hus i, säg, Costa Rica.
Esta, tror inte surfing ar generellt en overklass sport, narheten till hav o vagor spelar nog mer roll.
Talang kan inte kopas for pengar men man kan bli bra mycket snabbare med finansiellt stod till resor, tranare och battre utrustning och det galler vilken sport som helst...fast iofs Haile Gebrselassie foddes i en jordhydda o fick springa 10km till skolan varje dag...om han hade blivigt korf i mammas SUV sa hade det inte blivigt nagra 2h o 3min rekord pa maran..
I vilket fall sa skall alla surf sveriges 3000 medlemmar genast betala in 100kr till SSA sa det blir lite mer drag i galoscherna och borja spring...NU!!!
ErikG skrev: Det handlar mer om att det är en sport för individer. Lagidrottare får bidrag från staten. Svenska staten uppskattar mao inte individuella iniativ.
man behöver väl inte vara överklass för att ha god ekonomi? har man bara ett heltidsjobb och skaffar en billig lägenhet och en billig bil har man råd att surfa så mycket man vill, garanterat. en elitsatsning utan brädspons kan bli lite problematisk, men det får man väl om man är på elitnivå?
Shit.. Jag har nog aldrig haft cash men ändå lyckats med mitt resande ganska bra.. Det blir ju lite av vad man gör det till. Hade ju hostel på Fuerte i 2 år men tog ju inga stora summor för boende o bräda m.m. dessutom så var det många många som fick bo gratis då det inte hade några cash. What goes around comes around. Själv gillar jag att campa o slippa allt krångel med check in o dyrt boende. Däremot är surfing en mkt större "snobb sport" i sverige än i t.ex många andra länder.. Har aldrig stött på så mkt flashiga brädor och våtdräkter i vattnet som i Sverige. Själv kör jag med en trasig 3/2 köpt på ÖB för 300kr och en sönderdingad 5´4 som mest består av silvertejp men har lika kul för det.. Surfing blir vad man gör det till..
I slutändan handlar det om att ha kul o njuta..
Esta skrev: Är surfing en överklassport?
Jag menar: Det kostar en hel del att utöva den sporten/livstilen, så god ekonomi krävs för resor, bensin, bil/van, brädor, våtdräkter med kort livslängd, dinglagningar mm.
Beror sig lite på vilket perspektiv du väljer att ta här,
De 90% av jordens befolkning som är rätt glada när de kan käka sig mätta skulle nog påstå att det
är en överklass sport.
Okey... jag kanske skådade min egen navel lite väl hårt här med 'krav' på surfbuss, campingset, minst en exotisk resa per år, inhemska safaris & rekanden på xx antal mil varje månad, regelbundna neoprenbyten, intressant quiver etc etc. Samtidigt finns ett gäng andra 'aktiviteter' som oxå kräver stålar, såsom vindsurfing, motorcross, ridning etc. Men få av dessa e så väderbundna som vågsurfing, och då e lediga-tiden-aspekten kanske av större vikt än tjockleken på plånboken?
Blir bara snurrig ju mer jag tänker på det... haha.
ride on
Sjukt att jag loggar in och ser denna diskussion. Jag och Niklas snackade om detta ute bland vågorna igår. I Sverige är det faktum att surfing är en över/medelklass sport. Det kostar mycket (material, bil, bensin, osv) och de flest har lärt sig på långresa utomlands som föräldrarna betalar.
surfscenen i sverige har nog ganska hög medelålder också, eftersom det är få platser där det bara är att gå ner till brytet. detta ger att jämställdhetsaspekten väger tungt, eftersom det tar mycket tid så krävs det att ens eventuella partner tar hand om ens eventuella barn och eventuellt inte heller är skitsur när man kommer hem.
det borde gå att få fram statistik på skilsmässo-surfare, eftersom vårdnad varannan vecka kan te sig som något grönare gräs.
jag tror inte att det är surfet som prioriteras när pengarna tryter, då gäller det att hålla fasaden uppe och lägga pengarna på att bräcka grannen. de som inte lever efter den regeln har nog betydligt lättare att klara av surfkassan.
I utlanded så krävs det mest att du bor nära havet bara, finns många bra ställent som har bra förutsättningar för att kunna surfa utan att bli rik. Så surfing överlag är inte för överklassen.
Därimot, om du är svensk och vill bli så bra du kan, så krävs rika föräldrar, sad but true
Skall man bli bra i nastan vilken sport som helst i sverige sa kravs pengar. Haller inte med om att man maste vara overklass, anser att surfing i sverige ar billigare an ishockey och ar ishockey en overklass sport?
Man far mer ratta satsning efter forhallanden...t.ex. det ar dyrt att halla pa med en sport som inte ar latttillganlig, nar hade vi senaste nagon bra skansk langskidakare eller bra kappseglare fran Gallivare?
Ja Stoney. En fet utb. kräver fett m arbete sen också. Säkert. Men då bor jag iaf vid havet och kan ta mig min morgonsurf före
Surf är ingen överklass-sport. Vilken sport är överklass? Förutom golf
Men överallt där det är svårare att utöva surf krävs kapital för att få till det. Och sen är vågsurf väldigt hippt. Företag som LaPoint, Surfakademin och NordicSurfTravel utnyttjar ju bara detta. Och det är väl rätt smart?
Paradoxalt nog hade man massor med ledig tid när man pluggade men inte ett öre till övers att göra något. När man jobbar har man deg men ingen ledig tid, tror det är lite svenskt att aldrig vara riktigt nöjd. Man kanske ska göra något så osvenskt som att förhandla sig till mer ledighet? I övrigt tycker jag att sporten är en arena där klass får stå tillbaka för annat, oftast handlar det väl om att vara snabbast, starkast eller kort sagt bäst på det man ägnar sig åt. Är det inte j-ligt ocoolt att ha alla "rätta" prylar men ändå vara kass?
Intressant tanke Esta, har aldrig ens funderat över att en sport som surfing skulle kunna vara en överklassport. Här i Sverige kanske det faktiskt är så. Som någon sa, så mycket utrustning och nya brädor (och inte mycket surf), en fet surfresa eller två om året . I många andra länder är det raka motsatsen. Där surfar man på en pappbit men bor på gångavstånd till stranden. Surfingen tillhör underklassen snarare än överklassen.
Men surfing överlag har väl inget med överklass att göra. Vill man verkligen surfa så kan man knappast bo i svea, och i så fall får man vara smart nog att ta sig någon annanstans, via en fet utbildning eller gifta sig. Okej, har man fett med stålar så kanske man har råd att starta eget i ett annat land med surfbryt, så där kanske överklassen kommer in igen då... Göra en phd är också en lösning (åtminstone en tillfällig). Skitdåligt betalt, men va sjutton gör det så länge man kan hålla sig med mat, bräda och kanske en våtis? Man behöver inte köpa bräda för flera tusen, min första köpte jag för NZ$20
Man kan väl i alla fall sluta sig till att surfning knappast är någon utpräglad sport för underklassen. I alla fall inte i Sverige. Jag möter dessutom sällan några med invandrarbakgrund i line up på exempelvis Torö. (Observera att jag skiljer på underklass och invandrarbakgrund). Surfning i Sverige förefaller vara en sport/fritidssyssellsättning för intellektuella, ointellektuella, arbetare och akademiker födda i Sverige med det gemensamma att man tar sig vissa friheter i fråga om resvanor, flextid och respekt för andra människor. Är mamma och pappa rika underlättar det åtminstone själva intåget i surfvärlden när man är ung och föräldrarna förhoppningsvis sponsrar långresor. Har man dessutom föräldrar med hus vid något tropiskt surfbrejk är det heller knappast någon nackdel.
Upp till kamp!
All heder åt Olle Persson!!!
Men den där Jan Swärd... vilken jubelidiot!!!
Minns att det var liknande med kommunen i Ljusdal, mao ingen tro, ingen satsning på skateboard. Så vi fick helt enkelt smyga på natten och sno brädor & plywood till en ramp.
Nu känns det som vissa stugägare anammat Swärds tänkade i fråga om surfing...
Visst vet de flesta av oss hur och var surfing började... Dock alltid intressant läsa om det.
"På Hawaii var surfandet före västerlänningarnas ankomst en integrerad del av den dagliga tillvaron, i synnerhet för de högre klasserna."
"I mitten av 1880-talet skickades de hawaiianska prinsarna David, Cupid och Edward Kawanakoa till en militärakademi i San Mateo, strax söder om San Francisco i Kalifornien. De såg vågorna vid San Lorenzoflodens utlopp nära Santa Cruz och insåg att detta var en perfekt plats för en tusen årig hawaiiansk tradition: att surfa."
"I det kalla krigets USA förändrades surfingens mening, både i förhållande till sitt polynesiska ursprung, där surfingen liksom allt annat varit integrerad med den polynesiska religionen, och i förhållande till den tidiga amerikanska surfingen. När övriga Kalifornien skyndade sig att bygga villaområden och motorvägar utvecklade surfarna en avslappnad livsstil, med få ägodelar och utan karriärdrömmar, som kontrast till det växande välståndet och ett medelklassliv som skulle passa alla. 1950-talets USA var fixerat vid hoten mot den rådande normen, mot familjen och konsumtionskulturen. Hoten var kommunismen och atombomben men också delar av den amerikanska ungdomen som tvekade inför att anpassa sig till sina föräldrars liv. Här kom surfingen att bli en symbol för en rebellisk livsstil."
En av de saker jag gillar med surfing är att de är en hyfsat billig sport. Jämför med hockey, skidåkning, MTB, medlemskap på Sats eller andra idrottsföreningar. I utlandet är de mesta organiserade sportaktiviteterna till för dom som kan betala för de. De svenska föreningslivet är rätt unikt. Vad de gäller aktivitetsstöd från kommuner så kan du nog lösa de om du engagerar dej lite, så länge du inte surfar ensam.
Du behöver en bil (eller känna nån med bil), en bräda och gummi. De är funkar ofta att campa i närheten av bryten osv. De jag känner som surfar har så inte fått sina resor utomlands betalda av nån förälder, utan snarare gnetat ihop pengarna till långresan på ett någorlunda lågavlönat jobb och sen levt som bum.
Däremot håller jag med om att de folk man träffar i vattnet oftast är vita killar och en väldigt hög procent har eller är under universitetsutbildning. Och jag lägger själv en helt del pengar på de.
Löpning är nog en av de få sporter som kräver väldigt lite pengar.
Vet inte om man kan klassa surfing som en sport för överklassen...kanske i Sverige..men inte utomlands...jag har träffat VD:ar såsom byggare i lineupen i Kalifornien....i Sverige är det dyrt med bensin, man måste ha bil, utrustning för vår/höst + vinter (om man skall surfa hela året)...för 10-15 år sedan tyckte många att man var snobb för att man vindsurfade sen att man delade ut tidningar på helgerna och sommarjobbade för att skrapa ihop till sin rigg..det är en helt annan sak.
Surfcampsen bidrar till att sporten blir större i Sverige samtidigt som de tjänar in pengar på det....det kanske inte hör till i debatten men jag ser allt fler som blir introducerade till sporten via surf camps....många läser utomlands och tar bidrag från CSN...men visst finns det ungar som har rika föräldrar som pröjsar så att deras ungar kan surfa....
Jag ska lätt pröjsa för att dottern ska kunna surfa så man kan dra på surfresa tillsammans!
Funderar faktiskt på Nordic Surf Travel familjevecka i Norge, så om någon känner till och vill kommentera det så kan vi ju ta det i en separat tråd jag tänkte starta.
Märkligt att inte fler surfreseföretag slår mynt av surfsugna föräldrar med tanke på de många och långa trådar som finns på forumet om surfresa med barn...
För övrigt får man väl säga att det är galet svårt att som svensk utveckla sitt surfande utan att ha skapligt med pengar, att påstå nåt annat är ju bara dumt. Det är väl lite som skidåkande Dubai-bor.
Mycket handlar väl oxå om prioriteringar? Ute på Stenstrand finns många läckra kåkar och därtillhörande lyxiga bilar men när vågorna väller in letar sig surfarna dit och helt plötsligt är vagnparken lite mer varierad. Folkabussar, duetter och gamla saab 900 letar sig helt plötsligt dit. Som någon tidigare påpekade finns något rebbelliskt förknippat med surfing. Det är någon sorts non-konfirmism, alla måste inte leva på samma sätt och eftersträva samma saker. Jag tror att den här ifrågasättande mentaliteten är vettig, man kanske inte måste vara svennebanan och utan tanke dras in i ekorrhjulet. Fundera lite kring var ni lägger pengarna, har ni någonsin ångrat en krona ni lagt på surfing?
Va? Jag får väl sälla mig till de föräldrar som sponsrar sina kids så de kan surfa...
Fast pengar har jag inte gott om. Begagnade/lånade dräkter och brädor. Tror mer att det beror på inställning och driv för att kunna surfa, mer eller mindre. Har inte åkt på att pröjsa 2-månaders resa till indo ännu men det kommer väl sådana önskemål hoppas jag. Då får jag tyvärr ställa upp och betala med krav på att få följa med. Skjuts till Torö får de i alla fall när de vill.
PS. Henio är, som jag, andragenerationsinvandrare.