|
#88167 |
Costa Rica med familj 14 år, 8 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Vi ska åka till Santa Teresa, CR med barn (nio månader, 7år). Är de någon här som har liknande erfarenheter? Läkarvård, barnmat etc.
Tackar
J
|
|
|
|
|
#88191 |
Svar: Costa Rica med familj 14 år, 8 månader sen |
|
Hej.
Var i Costa Rica -04. Visserligen kom barnen först -05 men maten är enkelt kryddad, typ ris, kyckling och bönor. Gott och funkar bra för barnen. Vi blev aldrig magsjuka eller så. Billigt bra och barnvänligt. Vi behövde aldrig utnyttja sjukvården men Costa Rica är känt för att ha satsat på sjukvård i stället för t.ex militär så den skall vara bra i hela landet.
Människorna är trevliga och hjälpsamma. Till och med gatuförsäljarna vid busstationerna var trevliga och schyssta. Ett litet säljförsök men kunde sedan ta sig tid att hjälpa till om det behövdes.
Toppen land, varmt, vackert, vänligt, vågor!
Inte mycket till hjälp kanske annat än lite feelgood inför resan/k
|
|
|
|
|
#88340 |
|
Tack tack. All info uppskattas.
|
|
|
|
|
#88341 |
Stoke: 10 |
|
Har varit där två gånger med vår lilla kille Jacob. Första gången var han 7 månader och andra gången 2.5 år. Nu ska vi tillbaka i vinter igen hoppas jag och då blir han knappt 4 år. Är inga problem att vara i Costa Rica med barn.
//Göran
|
|
|
|
|
#88346 |
Stoke: 2 |
Rig
|
Vart ska man bo då Göran om man vill bo tryggt, bra och barnvänligt men nära bra surf? Ordnar man bäst boende på plats eller görs det med fördel hemifrån?
|
|
|
|
|
#88482 |
Svar: Costa Rica med familj 14 år, 7 månader sen |
|
Jag är osäker på om infrastrukturen är den bästa från Santa Teresa (Ja, jag har varit där). För att få den bästa sjukvården om något skulle hända ska man vara nära ett bra sjukhus. Jag va i CR i vintras. Ska man vara på den säkra sida angående vård för sina barn ska man nog ta reda på vart bra sjukvården finns i landet innan man åker dit om något akut skulle hända. Ring ambassaden!
Hmmm Surfet kring Jaco, playa hermosa gav mycket bra surf när ja va där.
Jämnfört med andra latinamerikanska länder som jag varit i bla Nicaragua, Ecuador, Mexico, Peru är CR den lättaste och snällaste, säkraste destination att resa i. Dock den dyraste. Om man inte är kung på spanska talar befolkningen även engelska, oftast. Och det är ovanligt i mina hemtrakter, stoked!
Lycka till och ge gärna lite feedback på hur det gick när ni kommer hem.
|
|
|
|
|
#88488 |
Svar: Costa Rica med familj 14 år, 7 månader sen |
Stoke: 10 |
|
När hade ni tänkt åka? Det kan vara lite klurigt vissa perioder att boka på plats och med barn skulle jag ha fixat det i förväg, åtminstone för ett par nätter så man vet säkert att man har någonstans att bo. Sen beror det ju på budget och hur länge man ska bo på samma ställe också.
|
|
|
|
|