|
#88274 |
quad fin set up? 14 år, 8 månader sen |
Stoke: 9 |
|
tjena,
har en 5'10 quad fish från Nord, och jag har funderat över en grej. surfade den första månaderna med mindre fenor där bak, men upplevde ibland att den "släppte" och villa åka rakt fram när man gör hårda bottomturns, så jag provade att vända på fen-setupen och sätta de större där bak. kände helt klart en uppenbar skillnad, men kan inte riktigt sätta fingret på vad. lite mer grepp, men också att den kändes lite tråkigare kanske?
någon fen-nörd där ute som vet vad skillnaden blir och om någon av setupsen har några speciella fördelar eller egenskaper i olika vågor?
fenorna är FCS SF4.
mvh JW
|
|
|
|
|
#88276 |
Svar: quad fin set up? 14 år, 8 månader sen |
Stoke: 7 |
Cagge
|
Nörd e bara början. Kolla in den här www. mckeesurf.com/brucemckee/surf.htm
Lycka till.
|
|
|
|
|
#88277 |
Stoke: 30 |
|
allt beror på fen placeringen i förhållande till curvorna och volymen
det låter som du saknar pivå
du kanske skulle ha ännu mindre fenor bak, och kanske en liten större fena fram.
Dem SF fenor är lite speciella, dem sitter nämligen längre bak på tabborna så att dem sätter sig längre bak på tailen, detta gör samma princip som en longboard fena i ett box, längst bak, mer stabil riktningsmässigt, men trögare svängd.
När du bytt fenorna till dem stora bak så bytt du ifrån en quad till en twinzer.
Om jag skulle förklara skillnaden så är det lite så här:
- twinzer - blir lite mer som en single fin
- Quad- lite mer som en twin.
IMO, det bästa om brädan är nu en Roundnose Fish knockoff är att kör det med två stora sidfenor, och ett pittismå trailer.
Det blir mellan sak av en thruster och twin
|
|
|
|
|
#88279 |
|
tack! tänkte köpa nya fenor nämligen, men det är en sån djungel och jag vet ju inte riktigt vad jag behöver...surfar den här brädan mest på beach breaks, typ torö när det är bra, och senast i costa rica. upp till huvudhögt alltså. vad skulle ni som kan lite mer om fenor sätta på just den här brädan om ni fick fria händer?
såhär ser brädan ut, måtten är 5'10'' - 20" 1/2 - 2" 3/8:

|
|
|
Ändrat av jacobw
Logga in för att svara
|
|
#88280 |
|
|
|
|
|
#88281 |
|
när jag ser på bilder av brädan så ser det ut som det du upplever som att den vill bara gå rakt har mer med shapet än fin configueringen
rak bräd tail, rak outline = straight
Jag skulle rekommendera R-2 för att hjälpa lite, men kommer inte ändra självaste brädan något.
Nu får du ge mig + stoke om du vill veta mer 
|
|
|
|
|
#88282 |
|
tack sharkboy. jag är medveten om att jag inte kan få en bräda med rak outline och mjuka rails att svänga skarpare, men jag var mer ute efter en ideal fen set-up för den här brädan. känns dumt att köpa massa fenor och testa sig fram när jag vet att det finns folk här som har bättre koll än jag.
FCS R-2 säger du, skulle du sätta de små fenorna där fram eller där bak? alltså quad eller twinzer?
|
|
|
|
|
#88283 |
Stoke: 101 |
|
Du kan får en Stoke av mig SharkBoy. Minus 7 tycker jag inte är riktigt rätt!
|
|
|
|
|
#88284 |
Stoke: 101 |
|
hahahaha...råkade sätta en på jacobw istället! Får bli skyldig en! 
|
|
|
|
|
#88285 |
|
haha, no worries, jag skojade bara ändå, men uppskattad nonetheless.
Ang. Jacob, definitivt ska du ha det som quad, det är det det är shapad för.
Du har troligtvis lite mycket fena som gör att det känns tracky.
Dem bak fenorna ska var mycket mindre, har ingen aning hur mycket du väger men lägg exact dem vanliga fenor du skulle haft i en thruster fram på brädan. Sedan lägg små trailers där bak, typ större än GL, mindre än G1000.
En Quad lägger mer fena på railen, har du f¨ør mycket, så är det svårare att bryta den fri ifrån en linje
|
|
|
|
|
#88289 |
|
tack sharkboy!
det låter vettigt, ska kolla in det. är så otroligt dålig på att intressera mig för själva utrustningen, men har märkt till min förvåning att jag känner mycket mer skillnad än vad jag trodde. den insikten kommer göra plånboken lite tunnare i alla fall...
|
|
|
|
|
#88295 |
Stoke: 10 |
Qanik
|
När ni ändå är inne på fendiskutioner så har jag en till fråga.
Jag har i sommar köpt en FireWire Dominaor med tri-quad set up. Jag har än så länge bara hunnit köra den som quad än. Men kommer definitvt att exprimentera med olika fenor så småning om.
Min fråga är: Rent generellt, när skulle ni välja en thruster setup och när skulle ni välja en Quad. för samma bräda?
|
|
|
|
|
#88297 |
|
är det coolt om jag svara på engelska?
Quads 4 me, best when the wave is breaking fast down the line, or when you have to get distance drive and response down the line.
Vissa vågtyper där quad är bäst IMO:
- close out beach breaks, dem som inte har någon shoulder, typ, man pumpar någon gång snabbt och hinner en sväng innan det stänger
- points som bryter fort och man har svårt att hänga med, quads är mycket snabbare down the line.
- tubar, speciellt backside för mig, så har jag föredragit quads. En thruster kan var lite twitchy just när efter man har lagt bottom turnet och ska sätta railen, eftersom bak fenan vill rätta sig, så är det lätt att äntligen svänga för mycket eller för lite. Med en quad så verkar det hitta linjen utan att man måste trycka mycket med bakfoten. Dessutom så får du två fenor längst railen att hålla dig i en brantare väg och driva med. Samtidigt så är det ingen resistance ifrån bakfenan så att det är lätt att bygga upp fart ut.
Thrusters, tycker jag är bäst överlag, speciellt om du surfar mycket backside och vill surfa mer vertical. Den bakre fenan ger bra driv uppåt och har ingen dödzone bakom foten some en quad kan ha där man verkan få response eller driv.
Thrusters också ha en lite bredare sweet spot där man kan svänga ifrån och är lättare att kontrollera när man droppar in lite mer rakt istället för på railen down the line
Eftersom jag nu ligger på plus stoke, här kommer ett litet tips.
När du paddlar din quad, kan du ligga lite längre fram på brädan och paddla den mer down the line. Låt din bakfot peka lite mer fram än vanligt så få du mest ut av den.
|
|
|
|
|
#88332 |
Stoke: 10 |
Qanik
|
SharkBoy skrev:
är det coolt om jag svara på engelska?
Quads 4 me, best when the wave is breaking fast down the line, or when you have to get distance drive and response down the line.
Vissa vågtyper där quad är bäst IMO:
- close out beach breaks, dem som inte har någon shoulder, typ, man pumpar någon gång snabbt och hinner en sväng innan det stänger
- points som bryter fort och man har svårt att hänga med, quads är mycket snabbare down the line.
- tubar, speciellt backside för mig, så har jag föredragit quads. En thruster kan var lite twitchy just när efter man har lagt bottom turnet och ska sätta railen, eftersom bak fenan vill rätta sig, så är det lätt att äntligen svänga för mycket eller för lite. Med en quad så verkar det hitta linjen utan att man måste trycka mycket med bakfoten. Dessutom så får du två fenor längst railen att hålla dig i en brantare väg och driva med. Samtidigt så är det ingen resistance ifrån bakfenan så att det är lätt att bygga upp fart ut.
Thrusters, tycker jag är bäst överlag, speciellt om du surfar mycket backside och vill surfa mer vertical. Den bakre fenan ger bra driv uppåt och har ingen dödzone bakom foten some en quad kan ha där man verkan få response eller driv.
Thrusters också ha en lite bredare sweet spot där man kan svänga ifrån och är lättare att kontrollera när man droppar in lite mer rakt istället för på railen down the line
Eftersom jag nu ligger på plus stoke, här kommer ett litet tips.
När du paddlar din quad, kan du ligga lite längre fram på brädan och paddla den mer down the line. Låt din bakfot peka lite mer fram än vanligt så få du mest ut av den.
Sure it is! But you didn't.
Thanks a lot.
One of the best answers for years on SS. More +stoke for you!
I'm really looking forward to play with different fin setups.
|
|
|
|
|