Facebook data

1
brädkunniga! Webber Fatburner el. the pod?
#88710 brädkunniga! Webber Fatburner el. the pod? 14 år, 7 månader sen Stoke: 8

tobbe
graphgraph

Har kört en retrofish (6.0*20*2,75) i några år o tog typ 10-15 vågor/2 h session. Ville ha en lite mer performanceegenskaper så jag köpte en anacapa-tri fish (6,3) eftersom den påstods vara bra i små vågor, men den krävde mycket paddling för att komma in i vågen så det resulterade i ca 3-4 vågor/2 h session.

Om du tycker detta inlägg är jobbigt långt hoppa över närmast kommande stycke!

Så jag fortsatte att söka, fick höra om ci the pod o var i kontakt med någon amerikanare på en stor affär som hade the pod, men han rekommenderade lost the rocket framför the pod och sa att den var lika lätt att plocka små slappa vågor med som the pod men rörligare. Jag gick på hans snack (troligen hade de många rocket kvar i lagret) o lät semente i portugal shapa en rocket. Det visade sig att denna bräda krävde nästintill lika mycket paddling för att komma in i vågen som anacapa och resulterade i lika få vågor/session. Lost påstod själva senare på sin hemsida att rocket fått ett rykte om sig som bra småvågsbräda men att den pga shapen krävde mycket paddling för att ta vågen. Därför shapade lost "the motivator".

Tänkte göra ett nytt försök att skaffa en lite mer lättsvängd bräda än min retrofish men vill att den ska vara lättpaddlad (dvs. snabbt uppe på vågen) så jag är fortfarande inne på en "the pod" (på varenda forum är alltifrån halvdassiga surfare, som en själv, till grymma surfare nöjda med den och det framhålls att den är lättpaddlad) men den är jävligt dyr o det finns alternativ. T.ex. webber fatburner el. 7s superfish. Dessa brädor verkar dock skilja sig avsevärt från the pod, de är bara tjocka mitt på o har tunnare rails och lite rocker. The pod är tjock ända ut i railsen o har inte lika blygsam rocker, den verkar också ha mer volym i nosen än i vart fall fatburnern. Det känns som the pod är en helt annan typ av bräda än fatburnern som har mera av en performanceshape. Det konstiga med fatburnern är att den verkar likna mer anacapan i shapen dvs inte har lika mkt volym i nosen som the pod så jag kan inte förstå varför den hyllas så för att den plockar vågor så lätt.

Så är det någon som har erfarenhet av 7s superfish/fatburner å ena sidan och the pod å andra sidan? Vilken är mest lättpaddlad? Och vad skulle krävas för storlek (Väger 80 kg med vinterdräkt). Hade tänkt mig pod 6,0 och misstänker att 6,3 fatburner motsvarar detta. Tacksam för råd. Om du inte har erfarenhet av samtliga dessa brädor är jag ändå tacksam för kommentarer gällande någon av dem samt allmänna kommentarer gällande shape och lättpaddlade brädor.

Ändrat av tobbe
Logga in för att svara
#88715 Svar: brädkunniga! Webber Fatburner el. the pod? 14 år, 7 månader sen Stoke: 2

Rig
graphgraph

Jag körde Fatburnern tidigare, 6'6, men upplevde den som alldeles för stor och klumpig, och faktiskt inte fullt så enkel som den borde vara med tanke på storlek och volym.

En 6'3 är förmodligen smidigare, men jag tror inte det är en idealisk bräda om man har som huvudkriterium att den ska vara enkel att fånga vågor med.

Jag switchade min Fatburner mot en Al Merrick Flyer 6'2, och i bra förhållanden utomlands plockar jag minst lika mkt vågor med den som med Fatburnern. Här hemma i Svedala funkar den dock ganska uselt, senast på Torö plockade jag inte mkt alls trots ruggigt cleana förhållanden då.

Jag har som många andra här ställt siktet på en Firewire Dominator som jag tror och hoppas kan fungera lite som en allt-i-allo bräda, men en pod eller mer retrofish-design är nog fortf. det som håller wavecounten högst här hemma och Dominatorn är inte direkt billig den heller.

Logga in för att svara
#88716 Svar: brädkunniga! Webber Fatburner el. the pod? 14 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det hänger ju en hel del på vilken typ av våg du kommer surfa mest i. Är du i form? Hur länge har du surfat? och så vidare. Kanternas tjocklek har som jag ser det inte så mycket att göra med hur lätt du fångar vågen, tänk mer på kanterna som något som skall passa in i vågen och antingen ge fäste om det är en våg med mer brant vägg eller ge släpp/frånskjut om det är en slö och flack våg.

Det låter som det du behöver är volym och en ganska flack bräda, välj den som liknar din gamla fish mest kanske. Poden verkar mest fishlik? Sen kanske 7s som verkar funka för många gröna surfare. Fatburner och Rocket kanske är lite mer åt hållet "platt shortboard" ?

Logga in för att svara
#88719 Svar: brädkunniga! Webber Fatburner el. the pod? 14 år, 7 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Tror att du och många med dig gör sig själv en gentjänst med själva grunden i ditt tänk. Så här enkelt är det - är inte vågen nog för att ta av på med en standard shortboard (i ditt fall något i stil 6'3, 18 1/2, 2 1/3 med tanke på din vikt, om du är kring 185-190) är det heller inte en våg som kommer att ge dig möjlighet att surfa med stora och/eller radikala manövrar. Skippa tanken om performancebrädor och den typen av surfing helt enkelt. Om du nu ändå vill surfa sådana vågor - köp en riktigt stor flat longboard eller SUP. Och nej -en fish är inget mellanting mellan en shortboard och dessa två!

Kontentan är alltså att om du vill surfa performance, så får du också lära dig surfa så. Det gör ingen bräda i välden åt dig. Och det gör du i förhållanden som tillåter sådan surfing, med en bräda som åtminstone ger dig en chans att surfa så. Kommer du ändå inte på vågen - ta av djupare och börja kanske träna på din paddlig genom alternativa sätt. Klarar du ändå inte av det - ta av fler gånger, tills du lärt dig. Du lär dig det då inte genom att köpa större och större brädor. Du vet säkert hur lätt det är att ta av när du placerat dig perfekt... Där har det första steget mot preformance surfing. Tror att du känner motsättningen/paradoxen i shapes här - flytkraft/tidig planing kontra manöverbarhet när du väl rider vågen. Lägg inte för stort fokus, vad gäller brädan, på att komma med, hur parakdoxalt det ändå låter (då att komma med är en förutsättning för allt annat). Se som sagt alternativen och bedöm var i det ligger som du verkligen behöver jobba mest på.

Visst - många ridna vågor kommer att utveckla dig som surfare, med vad som i första anblicken kan ses som snabbast. Men vad du missar det mest fundamentala - takeoffen, om du surfar en för stor bräda. Därefter bottom turn - vilket du inte heller lär dig, då du antingen kommer att ta av i en vinkel eller inte kommer att vara placerad i den del av vågen som tillåter en riktig bottom turn (såvida du inte tar av diagonalt mot där vågen bryter, om ens då).

Av de brädor du nämner är Poden och i synnerhet The Rocket brädor som är preformance-riktade. The rocket tex är egentligen inget annat än en avskalad standard shortboard, med något mindre entry rocker, med filosofin "what's not needed - goes". Mat Biolos använder samma outline som en standard shortboard som grund, men hugger av tailen högre upp och drar in nosen till att sluta ungefär ett par två ovan planingspunkten (se var folk står på brädan när de blir tubade på den). Dvs. att drar du ut nos och tail till resten av outlinen- så blir en 6'0 en 5'4 . Det han behåller är alltså de delarna av brädan som håller den absoluta huvuddelen av volymen. Således surfas också brädan med i princip samma dimensioner, förutom längd, som en standard shortboard. Poden är något i samma stil vad gäller rocker, men längden på outlinen behålls i princip - dvs att den "trycks" ihop. Själv tycker jag att Poden är lite lustig att surfa och passar inte alls lika väl i cuven på småvågor som The Rocket, även om den är minst lika kvick och förlåtande. Det Poden däremot har är att den pga sin bredd och outline lättare kommer upp i planing och är således också lättare att sparka fart i, även i råttsurf. Det är också här i, och inte till störst del i paddlingen, skillnaden mellan Rocket och Motivator (i mina ögon en bräda mycket lik The Pod) ligger. Detta är på gott och ont... Det du vinner genom shapen ute på platta delar av vågen ska du också kunna kontrollera i pocketen för att surfa progressivt.

Vad beträffar 7s har den inget med performance att göra - läs gärna vad jag skrivit om den förut om du är intresserad.

Fatburner är förvisso den av brädorna jag inte provat, men av herr Webber's presentation av den och recensionerna att döma är den i mina ögon en extremt slätstruken bräda. Inga finesser eller tweeks. Helt enkelt en helt vanlig shortboard, men med extremt mycket volym och en utplattad outline och rocker. Något i stil med den Flyer jag gjorde mig gentjänsten att surfa i många år. Varför gentjänst? För att det krävs att du banne i mig kan surfa innan du gör något radikalt på en bräda med så mycket volym och den shapen. Inte ofta man ens hamnar i något radikal del av vågen, för där vill inte brädan vara. Och är den där för att du stretar emot och tvingar den, så ger den igen.

Jag väger ca 65, surfade en 6'0 flyer och först nu inser jag eg hur otymplig den brädan är. Titta på railsen, outlinen och till viss de rockern på de brädor som de duktiga grabbarna i min storlek på touren surfar med och jämför med en flyer eller fatburner, så förstår du. Det är fan inte skitet ur en handvändining att göra något radikalt alls, när man åker runt på en pråm, i förhållande till så väl dig själv som vågorna du surfar.

Förvisso finns de de på touren som inte surfar små chip. Se Sunny Garcia tex. Men å andra sidan presterar han inte ofta på topp när det är råttsurf. Och när han går loss på riktigt så är det i vågor jag ändå plockar fram åtminstone en step-up...

Så, vad är det du vill med din surfing? När du verkligen vet det, så tror jag också du vet vilken bräda som ska få dig att kunna göra det.

Snabbsvar heter rutan jag skriver i - det blev det inte. Kanske heller inte ett speciellt bekvämt ett. Men å andra sidan så finns det förhoppningsvis tänkvärt i det.

Logga in för att svara
#88721 Svar: brädkunniga! Webber Fatburner el. the pod? 14 år, 7 månader sen Stoke: 33

mistarippa
graphgraph

Jag har en Fatburner 6'3.

Den är bra på tre saker enlig min erfarenhet:
1. Fånga FETA vågor och då menar jag vågor som har lång våglängd, rör sig med hög horisontell hastighet och är relativt flacka. Detta beror på den höga hastighet som man kan paddla upp fatburnern i (speciellt med quad) och därmed matcha vågens hastighet.
2. Bra på pointbreaks där du behöver mycket fart "down the line" (nerför linjen?).
Ja, där hög fart i sidled behövs helt enkelt. Detta beror på dubbelkonkaven som går över hela
brädan som ger sjuk hastighet när du står på rail.
3. Tar sig över flacka sektioner som en jävla magisk flygande matta.
Tack vare bredden, volymen och den flacka rockern (som effektivt sett blir ännu flackare
av den genomgående dubbelkonkaven som är djupast mitt på brädan)

Den är dålig på följande:
1. Tighta svängar. För bred bak, för rak outline från mitten ner mot tailen.
Dock något bättre som quad.
2. Små (typ axelhöga) branta vågor. Brädans höga hastighet gör att man lätt "åker ifrån" vågen och har sen svårt att göra en tillräckligt tight cutback i tid. Även svårt att göra en tillräckligt tight bottensväng i tid. Möjligen enklare om man väger lite mer typ upp mot 80kg. Jag väger ca 70kg.

Jag använder fatburnern när vågen är som de tre positiva egenskaperna ovan.
Är det en annan typ av våg så använder jag nån av mina andra två brädor. Det finns inte en bräda som är bra på allt eller passar alla. Har dock förstått på min kompis lyriska omdömen att Dominatorn ligger väldigt nära att vara en sån universalbräda.

Logga in för att svara
#88722 Svar: brädkunniga! Webber Fatburner el. the pod? 14 år, 7 månader sen Stoke: 8

tobbe
graphgraph

Tack för alla ambitiösa svar! Jag vet sedan länge att mitt problem är att jag inte har fysiken för att snabbt utvecklas i performancesurf. De i Sverige som är duktiga på performance har redan tekniken inne, och har du tekniken behöver du inte samma fysik. Jag har möjlighet att surfa cirka 4 ggr i månaden då jag bor i Sverige. Där kommer jag till min lokala spot och har inte surfat på tio dagar. Jag är i bra kondition, men den uthållighet som krävs av en surfare utan bra teknik för att ta mycket vågor med en shoartboard under en 2 h session går inte riktigt att träna upp med 3-6 h jogg eller gym i veckan. Det krävs nog minst 3 ggr/veckan surf för att få upp den specifika bål-övre rygg-tricepsstyrka som paddling för att lägga sig rätt i performancesurf kräver. Kanske om jag simmade crawl 10-15 h i veckan skulle jag ha den uthålligheten, men fan vad trist.

Så jag tar ett par vågor de första 30 min, sedan blir jag för trött för att simma en massa vilket resulterar i kanske max 5 vågor per session. Med retron var det annorlunda man kunde paddla sidled o lägga sig lättare i vågor o ta en massa fler med den fysik jag har. Jag har insett att det inte funkar att lära sig performance genom 4 ggr i månaden men det skulle vara kul att lägga sig mellan performance och sidledssurf. Det är därför jag söker en bräda för det.

Men Shark feeder kanske har rätt, det finns inget mellanting utan man lär sig antingen eller och alla dessa semi-fish performance brädor är bara ett marknadsföringstrick för att sälja fler brädor och få oss att tro att brädan kan hjälpa oss att lära oss performance, vilket funkar bra, i synnerhet i Sverige där vi har mycket pengar och lite vågor. Det kanske helt enkelt räcker med en shortboard och när jag blir trött eller vågorna är på tok för små plockar jag fram en minimal.

Ändrat av tobbe
Logga in för att svara
#88731 Svar: brädkunniga! Webber Fatburner el. the pod? 14 år, 7 månader sen Stoke: 4

Lee
graphgraph

too much to read all I got to say is buy a McCoy Nugget perfect for swedish surf. The only other thing to add is buy a custom talk to a shaper tell them how you surf, where, how good you are what you want out of your surfing etc. Most of the boards mentioned above are standard off the rack boards. Get a custom I bought a McCoy back in 2001 and still surf it all the time in sweden it is a great board for me cos it was a custom for me, no regrets. I also got a dominator and it ain't all that good in really windy chopping conditions. The nugget wins hands down. I can jump on the nugget after not surfing for a few months and still feel good about my surfing.

Logga in för att svara
#88735 Svar: brädkunniga! Webber Fatburner el. the pod? 14 år, 7 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Mycket volym mindre performance och tvärtom. Sen har alla olika tankar om hur det görs på bästa sätt. Mindre rocker mer lättpaddlat men mindre performance. Så hela tiden har du motsatser. Så antingen väljer man mer volym mindre rocker och får en bräda med mindre performance, svårare är det inte.

Ser väl tre val:

1) Någon typ av semi fish. Typ superfishen. När det gäller att plocka vågor så är tex superfishen svårslagen, men den har sina nackdelar också såklart (som alla brädor).

2) "Oversized shortboard". Webber the One är en bra modell och finns massor att välja på.

3) En brädtyp som är underskattad är en 6.6-7.2 performance funboard (som en nedskalad performance longboard). En sådan här bräda blir mer allround än en fish också, men de flesta tycker inte den är cool och köper den inte.

För att paddla brädan behöver du en viss volym i liter och då kan du antingen ha en kort och bred (din gamla retrofish har ju den volymen du behöver) eller så har du en bräda som är längre och smalare med samma volym. Får den brädan mer rocker kommer den paddla lite långsammare och få upp farten långsammare i början på vågen.

Slutsatsen är ju att du inte klarar att paddla/surfa en bräda med för lite volym och då får du kolla vilken längd du blir tvungen med bibehållen volym.

En fet retrofish har ju 35-40 liters volym i de måtten du skrivit och om du kollar tex på Global Surfs hemsida finns ju alla modeller med volymen utskriven.

Superfish 6.0 - 35 liter
Fatburner/The Pulse 6.3 - 34 liter
Webber Mini Fish 5.9 - 37 liter och 6.0 - 43 liter
Webber Afterburner 6.10 - 37 liter
Webber The One 6.4 - 39 liter

Här ser du ju direkt att om du vill ha en bräda med lite mer performance shape (Afterburner) är du uppe i 6.10 för att ha tillräckligt med volym för att orka paddla den bra.

Kompromissen är en bräda som the One i 6.4 eller Mini Fish om du vill ha en bräda på max 6.0, annars tror jag du får för lite volym. Sen kommer rockerkurvan spela in hur lättpaddlad den är, så superfishen på 35 liter (6.0) tror jag du klarar, men Fatburner/Pulse 6.3 tror jag kan vara för liten för dig.

Nu är det min åsikt och alla tycker ju olika, men köp inte en för liten bräda en gång till är väl det rådet jag kan ge.

Men bra att utgå från en volym om paddlingen är det kritiska och sen titta vilken längd det blir på olika typer av shapes. Sen får man välja den shapen man tror kommer funka bäst helt enkelt.

Det är ju trots allt roligare att få många vågor på en bräda som svänger något sämre än en liten bräda som inte plockar några vågor, då spelar det ju ingen roll hur bra den skulle svängt i teorin...

//Göran

Logga in för att svara
#88736 Svar: brädkunniga! Webber Fatburner el. the 14 år, 7 månader sen Stoke: 0

jontegrundelius
graphgraph

Jag bytte min retro fish till en Webber mini fish, fungerar mycket bra på slaka vågor och beter sig lite som en short board. Tror att du kan ta en storlek mindre än du tror då den är väldigt tjock och då får du nog lite mer "performance".

Lycka till!

Logga in för att svara
#88791 Svar: brädkunniga! Webber Fatburner el. the 14 år, 7 månader sen Stoke: 2

Jimmy
graphgraph

Jag kör en superfisk XL i flaka Sverige vågor och Webber afterburner 6'7" i Portugal eller bättre Sverige spots. Jag tycker Webbern är tillräckligt mycket performance. Är 182 cm, 82 kg. Webbern har bra fart på vågen och jag har inga större problem att ta vågor som har hyfsad kraft. Men är det en halv liten dag på Torö är det mycket roligare att plocka massor med vågor med Superfisken än färre med mindre bräda. Jag kör hellre mycket än med performance. Träning är skitviktigt, mycket viktigare än vad man tror när man är otränad.

Logga in för att svara
#88804 Svar: brädkunniga! Webber Fatburner el. the 14 år, 7 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

tobbe..hur mycket vägar du och hur lång är du?
det verkade vara mycket 'råd i tråd'en..med många sanningar..det blir lättare att rekomendera nåt för dig om du ger mig din längd och vikt..

Logga in för att svara
#88832 Svar: brädkunniga! Webber Fatburner el. the 14 år, 7 månader sen Stoke: 8

tobbe
graphgraph

80 kg med vinterdräkt
190 cm

blir sugen på en sådan nugget (plåtis tar ju typ 30 vågor/session på sin), ska försöka få semente att shapa en sådan
hur ser rockern ut på den? Blygsam antar jag. o hur ligger det till med konkaverna o allt det andra jag inte är så hemma på?

Logga in för att svara
#88849 Svar: brädkunniga! Webber Fatburner el. the 14 år, 7 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

ska återkomma snart med några i-net sidor att tittar på!

Logga in för att svara
#88883 Svar: brädkunniga! Webber Fatburner el. the 14 år, 7 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Firewire Dominator

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!