|
#89268 |
Laga bräda tips 14 år, 7 månader sen |
Stoke: 5 |
|
Dags o laga brädan inför hösten och undrar vilken plast som är bäst att köra med? skumplast, glasfiber och polyester eller epoxy ? jag vet inte vilket material mina brädor har så vill köpa något som funkar på alla brädor.. Är det biltema som gäller när man vill köpa väv, plast, härdare med mera?
|
|
|
|
|
#89270 |
Svar: Laga bräda tips 14 år, 7 månader sen |
Stoke: 63 |
ErikG
|
|
|
|
|
#89271 |
|
thinnertrasan tar mig till ett annat land där jag kan surfa i boardshorts o t-shiiirt......
|
|
|
|
|
#89272 |
|
kom igen ErikG du har ju koll på det här:D Jag har polyester hemma men det funkar inte att laga en epoxy bräda med för polyester äter upp epoxy eller har jag fel?
|
|
|
|
|
#89322 |
Svar: Laga bräda tips 14 år, 6 månader sen |
Stoke: 68 |
|
viktorviktor..kan du se din 'stringer' på din bräda?
|
|
|
|
|
#89327 |
|
ja, måste bara tacka för alla svaren=) tack grabbar tror jag vet hur man gör nu!
|
|
|
|
|
#89363 |
Stoke: 0 |
|
Det beror på vad du har för bräda. Har du en trädlist i mitten på brädan är det en epoxy, och då kan du köpa epoxy på biltema eller på en båthandel. Har du igen trädlist har du en polyesterbräda och då ska du använda polyester. Använder man polyester på en bräda med skumkärna kan den smälta. Jag har använt epoxy från blitema funkar ok. Men den från en båthandel är bättre men dyrare. Glasfiber kan man ha för att förstärka ytskiktet. Det går även att blanda in microbalonger i epoxyn och man ska laga stora hål, t.ex. en fenbox eller likanden. Hur det funkar med polyester vet jag ej.
Hoppas lagningen går bra. Själv ska jag laga mina fenboxar för tusenden gången.
Åk fårt, åk stort...
|
|
|
|
|
#89429 |
Stoke: 7 |
|
vad jag har lärt mig så kan man använda epoxi på polyester också.
|
|
|
|
|
#89431 |
Stoke: 12 |
Per
|
Bacca skrev:
Det beror på vad du har för bräda. Har du en trädlist i mitten på brädan är det en epoxy, och då kan du köpa epoxy på biltema eller på en båthandel. Har du igen trädlist har du en polyesterbräda och då ska du använda polyester.
Vill nog påstå att om det inte är en trästringer (list) så är det med all sannolikhet en epoxy. Men det kan även vara epoxy med trästringer. Alla plyesterbrädor vad jag vet har dock förstärkningslister i något material, oftast trä.
Per
|
|
|
|
|
#89439 |
Stoke: 2 |
|
nyp av lite skum från den trasiga brädan och testa med din polyester, det smälter om det är eps.
klart o betat!
|
|
|
|
|
#89440 |
Stoke: 0 |
|
polyester från biltema blir brunt och jäkligt, vars finns polyester med uvskydd?
|
|
|
|
|
#89453 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Watskikedjan har uvskyddad polyester. Man kan slipa lite nånstans på en bräda, polyesterlukten är som inget annat.
|
|
|
|
|