Nu e det bestämt att en sån kommer inhandlas!
Blå Faran har blivit gammal, rynkig, tung & stel och har gjort sig förtjänt av en hedervärd pension.
Så alla ni log riders, +9 ft surfers & experter, vad har ni att rekommendera? Proctor? Terry? Weber? Walden? Annat?
Kommer surfas mestadels på svenska ostkusten. Måste vara lätt men ändå välglasad.
Papasharq skrev: Nine plus
Det här var nåt nytt för mig: SBT Microchip systems are now fitted to all Nineplus boards produced after July 2010 free of charge.
Having a SBT Chip in your board gives you added protection against your board being stolen, and also the option of a 1 year 'theft warranty' package that will cover the cost of a direct replacement board if yours gets stolen.
cederholm skrev:
Bonga M2 är en bra performance bräda annars.
Lycka till Esta
Håller med om att Bonga M2 är en helt fantastisk bräda att surfa på. Snabb och lättsvängd. Men skörare bräda har nog aldrig gjorts. Nästan alla jag känner som har en har knäckt den. Även jag. Titta efter något annat är mitt förslag, för den går sönder.
Per skrev: cederholm skrev:
Bonga M2 är en bra performance bräda annars.
Lycka till Esta
Håller med om att Bonga M2 är en helt fantastisk bräda att surfa på. Snabb och lättsvängd. Men skörare bräda har nog aldrig gjorts. Nästan alla jag känner som har en har knäckt den. Även jag. Titta efter något annat är mitt förslag, för den går sönder.
Du gör för mycket airs Per, stanna nere i vattnet så går det bra.
faktiskt nyheter för mig att den inte håller, men då vet man att man får vara lite försiktig
Bruce Jones modern longboard är att rekommendera..bra bräda, lätt att svänga med och dubbel stringer... nu när dollarn är låg och förutsatt att de går att få tag på eller att de fraktar till Svea
Min Firewire är grymt tålig. Balsarails hela vägen runt gör det möjligt att bära upp den även i de allra minsta trapphusen. Skulle dock välja square/squash tail modellen som har lite mer volym föröver och inte fullt så tunna rails. Popout typen är ju oxå hållbar o med tanke på att vissa proffs tävlar på dessa så duger dom nog! Min rekommendation blir en progressiv high performance nose rider. Kallas den inte nose rider är risken att du får en bräda anpassad för större/brantare/ "hårigare" surf.
Grattis Esta, det är ju hur kul som helst att välja bräda, lyllo dej.
Kollade in nineplus brädan. Den SER ju intressant ut, men jag blir rätt misstänksam när man kan välja alla möjliga varianter på färger men inte ens få reda på måtten på brädan. Eller missar jag något?
Annars tror jag att det riktigt intressanta alternativet är Pearson Arrow. Dom har flera spännande modeller men framförallt Josh Mohr modellen www.arrowsurfshop.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=479&category_id=21&option=com_virtuemart&Itemid=201 . Finns i flera material, PU, EPS, Surftech, Aviso, dvs precis som In The Pinken (Noah Ka Oi Comp finns inte som Avisobräda). Men du är kanske inte ute efter en sån å andra sidan. Om du kan klura ut hur du ska få tag på en Pearson Arrow eller Aviso, hör av dig . Ja, jag har tittat för mycket på film
Josh Mohr brädan är den enda "standard" bräda jag har hittat som har en lika bred nos som min nuvarande Tak utan att vara en helt platt noserider (som In The Pink). Dvs det är en sån bräda som Cagge är inne på.
Jag tycker att prisskillnaderna mellan brädor är lite för små för att motivera att man går ner sig i kvalitet, men visst, har man inga pengar så har man inte. Fast man ska kanske fundera på vad ständiga dingfixar, problem på flyg och resor osv gör dels i reda pengar, meck och tid och dels i förkortad livslängd på brädorna. Själv tycker jag priset för en Surftech eller Epoxybräda är extremt lätt att motivera och slipper gärna fler PU longboards i framtiden. Och som ni ser hade jag gärna köpt en ihålig kolfiberbräda om jag bara visste hur jag skulle få tag på en. Dollarkursen spelar ju oxå in .
JFL skrev: www.avisosurf.com/CJ9-4.html
Jo, den brädan vore nåt! Men även om jag skulle kunna ha råd med den, tycker jag ändå det e lite för mkt stålar för en bottenhavssurfare utan spons...
Ju mer jag kollar brädor på olika hemsidor, desto svårare blir det. Allting e ju superlativt liksom: "Våra brädor e skitbra och innovativa sen 1876" typ...
+ alla olika material, stringers hit o dit, flex kontra styvhet, bla bla bla...
Har mailat en shaper i Svea och bett om offert på långbräda. Inväntar svar...
Men visst e en stryktålig bräda att föredra, speciellt av dom anledningarna du nämner, Jonas.
Dock e vikten och bredden bland det viktigaste för mig nu. Satans trött på att slita ut mina armar på land! Alla som burit en longboard ngr hundra meter i stark vind kan inte annat än hålla med.
JFL skrev: Som ni ser har Esta lärt dom alla sina trix, så jag tycker han borde ha en likadan bräda själv.
Tack, det värmde!... trots att jag vet du driver med mig, haha!
Det bästa vore att testa olika brädor. Kanske borde ta mig en liten semestervecka i Skåneland framöver...
Jag e fäst vid Waldens brädor iom att jag redan har 3 i min quiver.
Försökte få Ratman att sälja sin Magic 9' till mig men han säljer aldrig sina brädor. *buhuu*
Förresten... varför anges bara längd, bredd & tjocklek men inte vikten???
Martinez skrev: Jag säger bonga, fast det var ju det med hållbarhet, även min har vikt sig. Men den funkar hur bra som helst ändå.
Verkar vara den perfekta resebrädan... Bara vika ihop den och stoppa i resväskan eller?
Esta skrev:
Försökte få Ratman att sälja sin Magic 9' till mig men han säljer aldrig sina brädor. *buhuu*
Har inte surfat Walden Magic själv men varit och klämt på en. Känns riktigt bra. McTavish fireball har jag bara hört positivt om också. Nya designen för 2011 är ju rejält snygg också!
Esta skrev: Ju mer jag kollar brädor på olika hemsidor, desto svårare blir det. Allting e ju superlativt liksom: "Våra brädor e skitbra och innovativa sen 1876" typ...
+ alla olika material, stringers hit o dit, flex kontra styvhet, bla bla bla...
Det är rejält irriterande. Alla brädor är bäst på allt hela tiden. Finns tydligen inga trade-offs. Vilket jag iochförsig trodde på med min senaste LB, TILLS jag testade Stubbs InThePink...
Esta skrev: JFL skrev: Som ni ser har Esta lärt dom alla sina trix, så jag tycker han borde ha en likadan bräda själv.
Tack, det värmde!... trots att jag vet du driver med mig, haha!
Per skrev: Esta skrev:
Har inte surfat Walden Magic själv men varit och klämt på en. Känns riktigt bra. McTavish fireball har jag bara hört positivt om också. Nya designen för 2011 är ju rejält snygg också!
Har surfat de flesta brädor från Global Surf Industries (South Point, Walden, McTavish) och Surftech har man testat rätt många av också. För svenska vågor om man surfat en del longboard skulle jag nog säga att bästa shapen är typ SP Bonga MII. Den går inte sönder i svenska förhållanden och utomlands i tuffare vågor har den lite för lite rocker oavsett, så då skulle jag satsa på en annan bräda.
Ska man ha en enda longboard hade jag nog satsat på en lite mer all round, antingen något typ den "vanliga" Bonga 9.1, Watercooled eller Surftech No Ka Oi comp, testade Daniels bräda i pyttevågor på Stadt och den kändes fin.
Esta du körde ju på min No Ka Oi 2008, så du har ju lite känsla för om du vill ha mer eller mindre volym en den brädan. Den har maximalt med rocker också, så det är ju inte den optimala brädan för små Sverigedagar. Men den funkar fint i nästan alla förhållanden. Knäckte nosen för ett tag sedan, så för den händige kan man göra ett klipp...
Den har justerbart flex (en klar fördel mot både både SP och Surftech som kan vara lite stumma i stökiga förhållanden, speciellt om det är stort och stökigt). Prismässigt ligger den samma som Surftech, så tror det kan vara en grym bräda. Det är de klart mest high performance serieproduserade brädan som jag sett, 49 liter är inte illa på en longboard.
Sen har jag beställt en custom bräda nere i Peru i eps/epoxy och hoppas den blir bra.
Ska återkomma med rapport när jag testat de här brädorna.
Har för övrigt en del demobrädor och longboard till bra pris för den som är sugen på en lång bräda.
Fader skrev: have to agree with Jonas. Daniel has it covered with the Takayamas. How´s that Noah comp going for ya Daniel?
Den funkar fint, som Göran skrev, i stort som smått, mer lättpaddlad än man kan tro. Fast har väl inte riktigt fått testa den i "stora" vågor än, även om jag kört lite mindre riktigt snabba. Helnöjd.
Personligen föredrar jag surftech, så lätt att dinga en longboard i Sverige med all blåst etc., helt klart värt de extra pengarna.
Den vita jag hade 09 var en egen custom eps/epoxy, tyvärr få shapers i Europa som vill göra dem nu. Har beställt en i Peru nu och hoppas den ska bli bra.
Hoppas få testa min Hydroflex nu också, tror den är grymt lätt men ändå stark och flexig.
Imorgon blir det 9.5 fot 15 sek swell här, fast har ingen bräda med mig, så hoppas den är klar som jag beställt.
Satt intill en riktigt schysst familj på flyget och får bo hos dem över natten, otroligt snälla faktiskt. Snart dags för sushi och sen läggdags.
Esta skrev: Denna Walden skulle jag inte tacka nej till!
Och även den.
Nån som kan uttala sig om SLX?
Carbonrail SLX ar en myt... jag har jagat den i europa, oz och usa. Den var slut redan innan den kom ut...
Jag tror egentligen att modellerna har for mycket volym vid nosen for att kunna vara high performance. Isof sa tycker jag att du ska satsa pa 8ft, speciellt wahine som ar lite smalare
Fast da faru sta ut med rosa blommor hehe
paddlesurfwarehouse.com hade clearence pa waldens, typ 400 dollar for sprillans nya, samt Mctavish. Vet dock inte om de fraktar overseas.
astroman skrev: Vart kan man köpa en Walden? Har letat runt lite efter någon webshop i europa men hittar ingen?.
Jag kopte min fran tablassurfshop.com, men backdoor killen importerar brador fran globalsurfind..
men da maste du fraga i tid, nar jag fragade sa hade han precis bestallt, sa jag skulle da fa vanta 6 manader hehe
elinn skrev: astroman skrev: Vart kan man köpa en Walden? Har letat runt lite efter någon webshop i europa men hittar ingen?.
Jag kopte min fran tablassurfshop.com, men backdoor killen importerar brador fran globalsurfind..
men da maste du fraga i tid, nar jag fragade sa hade han precis bestallt, sa jag skulle da fa vanta 6 manader hehe