Facebook data

1
Vdeokamera+hus
#9019 Vdeokamera+hus 18 år, 3 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Försökte få lite svar på tråden vattenkamera, men det var fel tråd för detta ämnet. jag undrar om någon av er har filmat med vattenhus till videokameran? använder en sony kamera och tänkte köpa mig ett hus till den, fungerar det bra? hoppas någon vet.

Logga in för att svara
#9023 Svar: Vdeokamera+hus 18 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag blev god vän med några trevliga surfare från Tenerife sist jag var på kanarieöarna.

En av killarna hade ett vattenhus (sony) till sin sony videokamera. Det funkade bra den veckan jag surfade med dom iallafall.
Ganska smidigt och med en smart spegelkonstruktion för att kunna kika på lcd-skärmen.

Logga in för att svara
#9024 Svar: Vdeokamera+hus 18 år, 3 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

ja det är det huset jag mena....det låter ju bra. tack

fler som har tips eller erfarenheter?

Logga in för att svara
#9026 Svar: Vdeokamera+hus 18 år, 3 månader sen  

adisgladis

Hej Cederholm! Mikrofon/ljudingången på dessa sony vattenhus har en tendens till att läcka. Iallafall är det husens svagaste punkt - täta igen - vem behöver ljud egnetligen? Sedan kan du typ lägga till en gummisnodd till tätningen av stora luckan så att det blir tajtare. Dessa hus är inte byggda för att bli spolade i stora vågor. Skulle jag köpa ett skulle jag även plugga igen alla knappar. Bara stoppa i kameran, trycka på rec och låta filmen gå i en timma - digitalisera det som blir bra och kör bandet igen - effektivast! Stoppa även in ett par bindor om det mot all förmodan läcker trots allt!

Med andra ord: Var inte rädd för att modifiera!!!!

Själv köpte jag en ewa-marine undervattenspåse - big-mistake! Du vill inte vara som en boj mitt i allt!

Logga in för att svara
#9027 Svar: Vdeokamera+hus 18 år, 3 månader sen  

adisgladis

PS: Se till att ha en bra försäkring!

Logga in för att svara
#9033 Svar: Vdeokamera+hus 18 år, 3 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

tack för svaret Adisgladis. låter som goda tips:)

Logga in för att svara
#9072 Svar: Vdeokamera+hus 18 år, 3 månader sen Stoke: -1

Blindmoose
graphgraph

Vad är det för sony kamera, ganska avgörande?
Vattenhuset som nämnts tidigare passar bara små sony kameror. Hade en sony hlc-30 tror jag modellen heter när jag filmade i australien 2005, köpte då nämnda vattenhus för 300 aussie från nån japansk snubbe på ebay.
Hade aldrig några problem med att den tog in vatten, spenderade nog uppemot 150 dagar i vattnet. Problemet med undervattenshuset är att den spegeln man fäller ut för att se lcd skärmen inte funkar så bra. Är solen ute kommer du inte se ett skvatt, plus plasthållarna rycker efter första rejäla wipeouten.
Rekommederar inte att sluta in kameran på recmode, det tar oftast en 15 min innan du är i lineupen, vilket innebär 45 min filmande sen tillbaka till stranden för att byta band. Du missar en massa vågor + det suger att köra capture på sådana band. Kameran tål ett par droppar vatten så läcker det litegrann så tryck in något som suger åt sig vattnet så är det lugnt.
Du kan alltid kollar runt på andra märken; aquatech, protech etc. Det är vad proffsen använder, stabila grejor.
Glöm inte att spotta på glaset!

Logga in för att svara
#9094 Svar: Vdeokamera+hus 18 år, 3 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

jag köpte en billig Sony DV+UVhus i våras av Tony (som jag tror hänger här en del) i våras. Jag har inte hunnit/orkat ta med den ut i surf ännu men intygar att spegeln är useless i sol och att den garanterat kommer paja efter att ha hamnat i impact zone. Jag inbillar mig dock att man kan skydda den rätt bra med kroppen om man är lite uppmärksam...

Hur gör ni som filmar i vattnet- simma med enbart bodyboardfenor eller? Jag har bara börjat att simma ut med kameran en gång på Torö (utan fenor) och det var ingen lek (pga strömmarna). Har en gammal bodyboard à la K-mart hemma -funderar på att ta mig ut m den nästa gång (och fenor!)

Jo jag vet att om man inte klarar av att simma så borde man inte va ute men för att filma behöver man ha mer kontroll än ren överlevnadsnivå.

Logga in för att svara
#9095 Svar: Vdeokamera+hus 18 år, 3 månader sen Stoke: -1

Blindmoose
graphgraph

Bodyboard är bra om du vill ha en hyfsat stabil plattform att film ifrån, men det funkar inte riktigt i sverige i och med att du kommer att guppa rundor, vågen är inte clean nog. Plattform används oftast när det är för riskabelt att simma runt i impact zone. Då kan man ligga på avstånd och använda zoom istället.
Det räcker med fenor, såvida du kan hantera att simma till havs. Våtdräkten har såpass mycket flytkraft att du behöver ingen bodyboard att vila på.

Logga in för att svara
#9145 Svar: Vdeokamera+hus 18 år, 3 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

tack för bra tips boys. Det är en lite kamera, kommer inte ihåg namnet på den dock. då blir det ett hus i morgon:)

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!