Facebook data

1
Surfa och studera
#90739 Surfa och studera 14 år, 5 månader sen Stoke: 1

Hector
graphgraph

Tjena!
Hade tänkt att dra iväg ett halvår ungefär och studera spanska och surfa. Så tänkte kolla om någon har nått tips på skolor och bra surf i ett varmt spansktalande land?
Peace!

Logga in för att svara
#90799 Svar: Surfa och studera 14 år, 5 månader sen Stoke: 1

Hector
graphgraph

Fan, är det ingen som har en aning om det här !? Ingen som har dragit väg och pluggat lite spanska bara för att kunna surfa? Mexico, nicaragua, costa rica, el salvador, panama? ..... Komigenu!

Logga in för att svara
#90800 Svar: Surfa och studera 14 år, 5 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Spanien?

Logga in för att svara
#90812 Svar: Surfa och studera 14 år, 5 månader sen Stoke: -13

rackarn
graphgraph

Mexico, nicaragua, costa rica, el salvador, panama?

spanska, ja. varmt, ja. vågor, ja!

tips:
www.wannasurf.com
www.google.com
www.learnspanishandsurf.com/
www.studyspanishandsurf.com/
www.puertoschool.com/
www.worldsbestlanguageschools.com/

the list goes on!

suerte!

Logga in för att svara
#90844 Svar: Surfa och studera 14 år, 5 månader sen Stoke: 2

carligula
graphgraph

Tjena,

tänkte dra till Costa Rica till våren och surfa. Hoppas på att klämma in lite spanska där också men rätt så oklara planer än så länge. Finns språkskolor i bla Tamarindo även om just själva stället i övrigt inte är det som lockar mest. Hör av dig om du drar till CR. Ha det gött oavsett!

Nos vemos!

Logga in för att svara
#90904 Svar: Surfa och studera 14 år, 5 månader sen Stoke: 0

ReStacks
graphgraph

Hej!
Jag planerar själv en trip till sydamerika:) Har egentligen ingen fast plan men surfet står i fokus då jag VERKLIGEN vill lära mig. Har provat på några gånger eller vad man ska säga men aldrig riktigt lärt mig. Sen så skulle det ju vara fint att lära sig lite spanska när man ändå är på plats, får se vart pengarna räcker för mig hehe...
Fattar om du inte vill ha med en nybörjare men om jag åker ner (feb/mars någongting) kan vi ju alltid mötas upp någon gång!
Costa rica känns mest taggat för min del men Nicaragua eller Brasilien vore inte heller fel. Men först ska jag hitta sällskap.
Har någon på den här tråden förresten någon koll på hur man hittar boende nära bra stränder och sådär?

Logga in för att svara
#90910 Svar: Surfa och studera 14 år, 5 månader sen Stoke: 1

Hector
graphgraph

Tack för hjälpen. Har kollat runt lite och det finns skolor lite här och där, grejen är den att det är inte lika lätt att få csn på alla ställen då dom ställer lite krav på en. Det var lite det som var tanken att bara dra ner utan pengar och leva på csn samtidigt som man får bra surf. Men ska kanske söka nått kvällsjobb som snöskottare och dra ihop lite pengar, mindre krav mer surf!
Jag var i tamarindo för ca 2 år sen, stället är ganska amerikaniserat och inte så bra surf just där, men finns bra bryt runtom den byn.
Boende nära bra stränder brukar det alltid finnas, ett favoritställe är san juan del sur i nicuaragua. Nära till flera bra bryt , billigt och väldigt skön atmosfär. Men boende brukar aldrig vara ett problem.
Möter gärna upp med folk som gillar att surfa och har en bra personlighet!

Logga in för att svara
#90974 Svar: Surfa och studera 14 år, 5 månader sen Stoke: 2

carligula
graphgraph

CSN är ju riktigt gött att ha med sig på resan, har själv praktiserat det flititgt tidigare. Kommer ha dem med mig de närmsta 25 åren eller så men på ett något tråkigare vis.. Lätt värt det dock! Kan tänka mig att det är svårt att hitta några ställen kring CRs kust som CSN accepterar. Väljer du snöskottningen kan du ju alltid höra av dig.

Som sagt drar jag till CR/(eller möjligen Nicaragua) i början av februari och ett par månader framåt. Är helt klart en personlighet. Kan tänka mig dela boende etc med den som är hågad. Dricker gärna en öl eller ett gäng och åker som de flesta dit för surfen. Inga övriga uppenbara störningar. Hör av er till lannerstad@gmail.com om ni vill möta upp. Just nu funderar jag nog mest på klassikern St Theresa/Mal Pais...

Logga in för att svara
#91925 Svar: Surfa och studera 14 år, 4 månader sen Stoke: 2

marie_froslin
graphgraph

wop wop, om du inte hittar någon bra språkskola i Costa Rica så kan du plugga spanska med svenskt universitet på distans. Det har jag gjort flera terminer nu (med CSN) och det har funkat bra för internetet håller hyffsad kvalité, iaf i Santa Teresa. Vet dock inte om alla nivåer finns. Mvh M.F

Logga in för att svara
#91927 Svar: Surfa och studera 14 år, 4 månader sen Stoke: 2

exiit
graphgraph

Det här hör inte till surfet osv. Men tycker personligen att det är jävligt omoraliskt och utnyttja svenska skattepengar för att finansiera sin hobby. CSN är väl till för att hjälpa studerande klara sig igen sina studier utan att behöva bo på gatan och kunna konsetrera sig på sina studier.
Inte använda det för att kunna finasiera sina surfreser. Prova skaffa ett jobb istället, spara, och sedan res. Detta är min personliga åsikt!

//The Republican

Logga in för att svara
#91930 Svar: Surfa och studera 14 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Ha Ha...intressant poang, valdigt sallan man ser Surfa & JOBBA inlagg...(forutom Norge)....

Kankse inte omoraliskt, snarare oekonomiskt nar man far sitta o betala av 4% av sin ars inkomst i aratal framat.

Ändrat av Andiss
Logga in för att svara
#91937 Svar: Surfa och studera 14 år, 4 månader sen Stoke: -13

rackarn
graphgraph

På vilket sätt utnyttjar de CSN/skattebetalare? De pluggar ju eller hur? Varför plugga spanska hemma i Sverige, frysa röven av sig och käka nudlar när man kan plugga på distans, surfa och käka ris å bönor .

Logga in för att svara
#91938 Svar: Surfa och studera 14 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Det ar omoraliskt av CSN att ta ranta fran svenka medborgare men utlanningar gar bra. Kanske nagot for KD att engagera sig i?

Regler om räntor och löften

"5 Mos 23"

19Du får inte ta ränta av din broder, vare sig det gäller pengar, livsmedel eller något annat som kan lånas ut mot ränta.

20Av en utlänning får du ta ränta, men av din broder får du inte ta ränta, om Herren, din Gud, skall välsigna dig i allt du företar dig i det land du kommer till och tar i besittning.

21Om du ger ett löfte till Herren, din Gud, skall du inte dröja med att infria det, ty annars kommer Herren, din Gud, att utkräva vad du har lovat, och du får en synd att svara för.

22Om du låter bli att lova något, begår du ingen synd.

23Men vad du en gång har sagt måste du också troget göra: håll det löfte till Herren, din Gud, som du av fri vilja har låtit komma över dina läppar.

24När du kommer in i någon annans vingård får du äta så mycket druvor du orkar, men du får inte ta med dig i korg.

25När du kommer in på någon annans sädesfält får du rycka av ax med handen, men du får inte gå med skära på hans fält.

Logga in för att svara
#91941 Svar: Surfa och studera 14 år, 4 månader sen Stoke: 2

carligula
graphgraph

Inga bibelcitat att komma med men det är väl en skitbra grej att dra till ett spanskspråkigt land för att lära sig spanska. Av personlig erfarenhet (dvs "mina sidor" på CSN.se) tar man själv smällen. Önskar jag kunde ..nyttja staten igen.

Logga in för att svara
#91944 Svar: Surfa och studera 14 år, 4 månader sen Stoke: 8

kapten
graphgraph

Antar att det är upp till var och en om man vill ta lån och skuldsätta sig. Personligen så tycker jag att plugga med hjälp av CSN (eller annat lån) är jävligt dumt om man bara ska läsa en kortare tid (under 1 år) om det inte gynnar ett jobb relativit direkt/snart, pecielt om man använder det för surf eller någon annan aktivitiet som första prioritet. Bättre och jobba ihop pengar och sen sticka i sånna fall.

Logga in för att svara
#92002 Svar: Surfa och studera 14 år, 4 månader sen Stoke: 2

marie_froslin
graphgraph

exiit skrev:
tycker personligen att det är jävligt omoraliskt och utnyttja svenska skattepengar för att finansiera sin hobby. CSN är väl till för att hjälpa studerande klara sig igen sina studier utan att behöva bo på gatan och kunna konsetrera sig på sina studier.
Inte använda det för att kunna finasiera sina surfreser. Prova skaffa ett jobb istället, spara, och sedan res. Detta är min personliga åsikt!

Hahahahaha. För mig med sikte på översättare med spanska som huvudspråk så vore det nog korkat att INTE bo i ett spansktalande land när jag läser mina spanskakurser. Att läsa spanska på universitet är inte detsamma som att lära sig glosor på högstadiet [ni vet]. Det bör givetvis finnas ett syfte med alla studier och ett genomtänkt beslut att ta CSN. Men tro mig, är det en språkkurs som är aktuell (varelse det är en fristående kurs eller uppfyllnadspoäng för att kunna ta ut en examen) så är det rent osmart att läsa i Sverige när man kan vara i den aktuella miljön/kulturen.

Vem säger att en student på campus i Sverige tar "bättre" vara på CSN än en distansstudent? Varför måste någonting sätta en gräns för någonting annat? Sjukt omodernt tänkande hörru! När fan är Du född? En morgonsurf kan motivera mig till att plugga bättre än vad 1000 supar-studentfester skulle göra i Sverige. Jag inleder snart min 5 termin på distans och har klarat allt hittills och dessutom fått en hel del VG. Jag har inte ens gjort en omtenta och 2 av dessa terminer har jag bott i Costa Rica, 2 i Spanien!! Kanske funkar just för att jag koncentrerar mig på mina studier!? Kanske för att jag inte är bakis utan stokad av morgonsufet?

Tänk om eller snarare bredda vyerna, Adiós!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!