Facebook data

1
Recension - Rip Curl E-bomb Pro 3/2
#90947 Recension - Rip Curl E-bomb Pro 3/2 14 år, 5 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Dräkten är så nära jag kommit att surfa utan gummi. Känns "lätt" och som en dräkt designad helt kompromisslöst för bästa komfort/rörlighet. Inget lull-lull och krims-krams features. Helt enkelt en vansinnigt bra dräkt i tjockleken 3/2.

Nackdelen är att den på intet sätt är den varmaste dräkten i kategorin 3/2. Och dragkedjan på bröstet känns i det klenaste laget, dessutom med en "bakvänd" lösning i avseende på hur man börjar knäppa den. Litar dock på att garantin kommer att funka bra om det skulle visa sig att den verkligen är för klen.

En rent personlig reflektion är också att jag undrar vem som stått modell för den. Dvs. passformen inte är den bästa för mig. För stor kring mage/lår och för liten kring bröst och axlar. Dock inom gränserna för att den ändå sitter ok, iaf nu när dräkten är ny. Är 174/65 och använder en S.

Mao. ett riktigt bra köp för surf i vatten strax under 20 grader, eller kallare vid bra väder. (dräkten har inga pads för windchill på varken mage eller bröst).

Ändrat av shark_feeder
Logga in för att svara
#90950 Svar: Recension - Rip Curl E-bomb Pro 3/2 14 år, 5 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

shark_feeder skrev:
passformen inte är den bästa för mig. För stor kring mage/lår och för liten kring bröst och axlar.

Tur att det inte är tvärt om!

Logga in för att svara
#90952 Svar: Recension - Rip Curl E-bomb Pro 3/2 14 år, 5 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Jag är 168 / 67 å kör RipCurl M tycker den sitter perfekt! Håller med dig dock ang dragkedjan. Kommer säkert att funka. Men att inte göra den åt andra hållet som Xcel är lite korkat!!??

Logga in för att svara
#90979 Svar: Recension - Rip Curl E-bomb Pro 3/2 14 år, 5 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Har inte XCEL patent på sin dragkedjelösning? Kanske är därför den isf går åt andra hållet på Rip Curl. Har iofs aldrig reflekterat över att det är någon direkt nackdel.

Logga in för att svara
#90981 Svar: Recension - Rip Curl E-bomb Pro 3/2 14 år, 5 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Nu gissar jag enbart Yann, men har jävligt svårt att tro att du skulle kunna få patent på det. Inom andra områden - tex överlevnadsdräkter för sjöfolk är varianten XCEL använder i princip standard. Lösningen är genial i sin enkelhet - varför skulle man vilja göra på något annat sätt?

Nackdelen jag ser i Rip Curls variant är att måste mecka ihop början av dragkedjan -> tar längre tid och risken för att man av misstag ska ska tvinga i dragkedjan med glapp och på så sätt slita/skada den ökar. Dessutom känns dragkedjan lite futtig/klen i dimensionerna. Även om jag ser dräkten som kompromisslös för komfort ser jag inte hur en gedignare dragkedja skulle göra den mindre komfortabel - den sitter ju på ovansidan bröstet och kommer inte i kontakt med något alls. Fördelen vid närmare eftertanke är dock att man använder vinkeln på dragkedjan för att motverka att den går upp. Å andra sidan har jag aldrig varit med om att mina EXCEL-dräker gått upp. De har ju dessutom en liten låsanordning för att motverka det. Men även när jag glömt knäppa den har de inte gått upp.

Nå väl. Mycket snack kring en reflektion om en detalj som kanske egentligen är fullt tillräcklig för sitt syfte. Det tål att sägas igen att dräkten i sin helhet är förbannat bra.

Logga in för att svara
#90985 Svar: Recension - Rip Curl E-bomb Pro 3/2 14 år, 5 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Jag har kört min E-bomb 3/2 i 12gradigt vatten (m lös huva och 5mm dojor i milt väder) utan problem. Tror den skulle klara ytterligare nån grad kallare utan problem trots att jag är frusen av mig. Dragkedjan är lite meckig men t.o.m jag har lärt mig hantera den.

183, 90kg (vad fan hände där?!) . XL sitter klockrent , inga problem m att det skulle finnas extra plats över magen... (fast det vill jag minnas att min 4/3 RC classic hade från början- det problemet försvann dock när man fastnade i familje/karriärekorrhjulet)

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!