Facebook data

1
Tips Hawaii
#91275 Tips Hawaii 14 år, 5 månader sen Stoke: 0

henke15
graphgraph

Hallå,

Den 8 jan bär det av med destination Honolulu, Oahu, för plugg i fyra månader på HPU och lite semester utöver det, totalt sex månader i Hawaii=). Kommer antagligen bo i Waikiki så det är nära till surfet... Antar att det är en hel del surfare här som varit på hawaii så kom igen nu och ge mig lite tips. Vad ska man göra och vad ska man undvika? Var ska man äta och om det är någon som har kontakter eller boendetips uppskattas det verkligen? Ingen annan här som ska plugga i Honolulu i vår?

Tack på förhand
//Johan

Logga in för att svara
#91276 Svar: Tips Hawaii 14 år, 5 månader sen Stoke: 1

ThereseH
graphgraph

Hej Johan!

Va kul för dig:-) Bra val av skola, jag har själv pluggat där och trivdes jättebra.

Waikiki är kul om du vill ha nära till andra utbytesstudenter och festlivet. Annars finns det fina områden runtomkring med bättre surf, tex. Diamond head där man kan bo billigare om man fortfarande vill ha nära till skolan och allt det andra. Det kan va väldigt trångt i vattnet i waikiki.

Själv valde jag att flytta ut till North Shore andra terminen, lugnt och skönt och mer plats/bättre surf men då fick jag pendla ganska långt till skolan. Fördelen med HPU är att du kan lägga lektionsschemat som du vill, det går med andra ord att komma ner till skola två dagar i veckan om man har riktigt tur.

Mitt bästa tips är att köpa en billig bil direkt du kommer dit, man får inte ta brädor på bussen. Flyg mellan öarna är relativt billigt så jag kan rekomendera att du åker runt om du har tid. Häng inte för mycket i Waikiki, det finns så mycket finare ställen

//Therese

Logga in för att svara
#91277 Svar: Tips Hawaii 14 år, 5 månader sen Stoke: 1

ThereseH
graphgraph

Förresten Johan, så vet jag en kille som hyr ut ett rum i Waikiki nu...vet inte om han kan vänta till 8 januari med att hyra ut det men kanske

Logga in för att svara
#91304 Svar: Tips Hawaii 14 år, 5 månader sen Stoke: 0

henke15
graphgraph

Hej Therese,

tack för tipsen. När pluggade du där och hur länge stannade du? Vi får se vad ekonomin tillåter när det gäller bil men har tänkt tanken att antigen köpa en bil eller en moped/motorcyckel med surfboardracks. Vilka områden skulle du rekommendera i Honolulu? Är det på den östra sidan av diamond head du rekommenderar? Varken jag eller min flickvän prioriterer fest men däremot nära till surfet.

Vad är det för rum? Ska åka dit med min flickvän så vi leter mest efter 1br/1bath men allt är väl av intresse egentligen.

mvh
Johan

Logga in för att svara
#91365 Svar: Tips Hawaii 14 år, 5 månader sen Stoke: 0

peter!!
graphgraph

Jag och tjejen och ett annat par ska också till HPU i vår. Kanske kan styra ihop nått tillsammans? Brukar juh få mer boende för pengarna om man är fler.. Surf före fest här med.. Är för gammal för sånt .. 27 Vi kommer inte komma dit förens 18 Jan pga skola..

//Peter

Logga in för att svara
#91374 Svar: Tips Hawaii 14 år, 5 månader sen Stoke: 0

henke15
graphgraph

Hej Peter,
Jag har också tänkt tanken att styra ihop något med andra, som sagt prisnivån är ju tyvärr rätt skrämmande överlag i Honolulu som jag förståt. Hur har ni tänkt, åka ner och fixa boende på plats eller letar ni hemmifrån? Vi har letat en hel del och har möjligtvis lite på gång, om ni letar akta er för scam! Varit i kontakt med tre fyra som försökt blåsa oss på olika sätt, tyvärr.

Hör av dig i min gästbok eller till johanhen@student.chalmers.se om du är sugen på att kolla på något ihop?

Ändrat av henke15
Logga in för att svara
#91375 Svar: Tips Hawaii 14 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Också lätt att hamna bland crystalmethfolket rätt som det är. Var väldigt nog vem du ge dig i lag med. Skulle rekommedera att du letar upp nån student organsition som kan förmedla kontakterna. Kanske en besök på skolan och kolla på Anslagtavlan? Craigslist kan vara rentutav farlig.

Logga in för att svara
#91378 Svar: Tips Hawaii 14 år, 5 månader sen Stoke: 1

Oldschool
graphgraph

NU ska vi ta och lugna ner oss lite. Utan Craigslist lär ni få svårt att hitta sjyst boende på Oahu. Studentorganisationerna hjälper er hitta DYRT boende på mindre attraktiva områden. Rekomenderar att ni fixar boende när ni väl är där och kan se område/hus/lgh och träffa dem som hyr ut.

Personligen så föredrar jag (efter 7-8 år på Oahu och en BSBA + MBA från HPU) området närmare Diamond Head, vilket är betydligt lugnare är waikiki och med bra närhet till surf. Fortfarande cykelavstånd till HPU om man inte vill åka buss eller köra bil.

Är ni ett lite större gäng så skulle jag VARMT rekommendera att ni hyr ett hus i Kapahulu (mellan Waikiki och Diamond Head).

Ha så jäkla kul!!! Grymt avis.

p.s finns en ledig lgh vid Diamond Head 1brm 1500 dollars i månaden, 1 års kontrakt om ni är sugna

Logga in för att svara
#91379 Svar: Tips Hawaii 14 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Jag sa "kan vara" Amerika har flera "baksidor" än vad som är vanligt förekommande i Sverige och det är inte dumbt att ta det säkre före det osäkra ...

Logga in för att svara
#91380 Svar: Tips Hawaii 14 år, 5 månader sen Stoke: 0

henke15
graphgraph

Har en amerikansk vän på plats i Honolulu som också rekommenderat områdene mot diamond head så det kanske är något att satsa på, tack för tipset. Framförallt tycker jag det känns svårt att hitta något vettigt utanför craiglist, tre av de fyra som varit scam har vi hittat på andra sajter än just craiglist. Men som sagt försiktig får man allt vara och lutar väl mer och mer åt att åka ner och leta på plats.

Oldschool, vi är intresserad av lägenheten, ett års kontrakt är dock ett hinder. Kan tänka oss sex månader däremot så hör gärna av dig om detta är möjligt.

Logga in för att svara
#91402 Svar: Tips Hawaii 14 år, 5 månader sen Stoke: 1

Oldschool
graphgraph

Ska kolla om det går med kortare kontrakt, men kan vara ett problem. Sköts av en rental management firma som styr med järnhand

Området runt DH är nice annars. Mycket surf i krokarna framförallt sommartid (se bilder i mitt galleri....cromwells...ojoj vilken favvo!) nära till Waikiki där utelivet finns, men lugnt och skönt. 45-50min till Northshore och westside. Men är det framförallt surf ni är ute efter och vill ta det fetlugnt så är det helt klart Northshore som gäller. Men det blir inte kul att pendla till plugget om n går många dagar.

I'll b back.

Logga in för att svara
#91408 Svar: Tips Hawaii 14 år, 5 månader sen Stoke: 4

Nick
graphgraph

Tja Henke
Jag har en bekant som hyr ut endel lägenheter till studenter på HPU ifrån sverige som är seriös och pålitlig.
Om det är utav intresse att komma i kontakt med henne så dra iväg ett mail till mig så får du hennes uppg.
Niklasj.sweden@gmail.com
ha'd fint/ Nick

Logga in för att svara
#91430 Svar: Tips Hawaii 14 år, 5 månader sen Stoke: 1

ThereseH
graphgraph

Hej igen Henke!

Verkar som att många andra håller med om att Diamond Head smäller långt högre än Waikiki. Det kommer att lösa sig för dig jag åkte dit utan boende, spenderade nån vecka på hostel och sen hade jag lärt känna folk att flytta ihop med. Kom hem förra året.

Hör dig för med studenter som pluggat ett tag på skolan, finns alltid nåt rum ledigt och det är bra ruljans på folket. Men som sagt, med tanke på hur fördelaktigt schema man kan lägga, gör ett besök på North Shore och andra delar av ön. Bussen är billig och det kan vara värt pendlandet. Du kommer att förstå vad jag menar när du är på plats

Logga in för att svara
#91458 Svar: Tips Hawaii 14 år, 5 månader sen Stoke: 1

Oldschool
graphgraph

Tyvärr är det bara 1årskontrakt som gäller (å sen var det visst 1600 dollars i månaden), men ni får väl stanna lite längre

Om ni kan fixa till ett sjyst schema så måste jag hålla med att norra är ett grymt alternativ. MÄNGDER av grymt surf å soft natur. Laid back så det räcker och bli över

Usch...nu vill man ju bara åka tillbaka

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!