Facebook data

1
surfa på en av Kanarieöarna
#91692 surfa på en av Kanarieöarna 14 år, 4 månader sen Stoke: 0

myggemma
graphgraph

Hej,

Vi planerar en familjesemester med svärföräldrar, småbarn och vuxna med blandade intressen. Vi har enats om att åka till en av Kanarieöarna. För att min man och jag ska kunna surfa måste vi bo där det går att surfa, det går inte att lämna bort barnen hela dagar och åka buss/hyra bil. Svågern vill dyka också, farmor och faster vill shoppa.

Här har jag förstått att Corralejo är ett alternativ men det verkar innebära mycket åkande. Tipset som jag fick av fritidsresor var Puerto de la Cruz, Teneriffa där man verkar kunna bo på plats. Men jag har också hört att vågsurfing ska vara stort på Grand Canaria.

Är det någon som har lyckats kombinera småbarn och surfande på ett lyckat sätt som har tips så är jag tacksam. Jag skall också tillägga att vi är nybörjare! och att vi vill resa den 27/3 2011i en vecka.

Tacksam för svar!

Logga in för att svara
#91693 Svar: surfa på en av Kanarieöarna 14 år, 4 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Las Palmas!

Logga in för att svara
#91694 Svar: surfa på en av Kanarieöarna 14 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Ar ni nyborjare tror jag Fuerte eller Lanzarote ar passar battre an Teneriffa.

Logga in för att svara
#91695 Svar: surfa på en av Kanarieöarna 14 år, 4 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Corralejo (Fuerte) m hyrbil. Ni drar och surfar medan andra vuxna passar kidsen vid barnpoolen.

Logga in för att svara
#91697 Svar: surfa på en av Kanarieöarna 14 år, 4 månader sen Stoke: 2

surfchica
graphgraph

Kolla den här tråden
surfsverige.se/index.php/forum/2-surfforum/77984-fuerte-vs-portugal-foer-barnfamiljen-i-vinter
Finns en del strunt - men också mycket BRA!

LYCKA TILL

Logga in för att svara
#91698 Svar: surfa på en av Kanarieöarna 14 år, 4 månader sen Stoke: 5

Rehnso
graphgraph

Playa de las americas på Teneriffa funkar bra tycker jag. Där finns några bryt mitt i stan med ganska softa vågor. Jag har varit där i Nov och i Mars och fick surf typ 5 av 7 dagar båda resorna.

Dock så finns de mer barnvänliga hotellen i grannbyn Los Christianos. Men det är nästan gångavstånd mellan byarna för dom har typ växt ihop. Jag bodde senast i Los Christianos och tog varje morgon en taxi(5-10min) ner till las americas och svärföräldrarna fick barnpassa i två-tre timmar.

Jag hade bräda med mig men det finns även brädor att hyra.

Värt. Men akta dig för localpointen spanish left.

Mvh Anders

Logga in för att svara
#91699 Svar: surfa på en av Kanarieöarna 14 år, 4 månader sen Stoke: -13

rackarn
graphgraph

"...det går inte att lämna bort barnen hela dagar och åka buss/hyra bil"

hman skrev:
Corralejo (Fuerte) m hyrbil. Ni drar och surfar medan andra vuxna passar kidsen vid barnpoolen.

Logga in för att svara
#91701 Svar: surfa på en av Kanarieöarna 14 år, 4 månader sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

Eller hör med Swingkid, han har spenderat 10 år där nere och har just åkt ner igen.

Logga in för att svara
#91712 Svar: surfa på en av Kanarieöarna 14 år, 4 månader sen Stoke: 6

Galveston
graphgraph

Du behöver väl inte lämna barnen hela dagen, lämna dem på förmiddagen och dra till Cotillo eller north shore på Fuerte och så tar ni över barnen på em.

Eller bo i Cotillo och ta hyrbilen till Corralejo och käka/shoppa på kvällarna.

Kom just hem från Gran Canaria/Puerto Rico och det suger. Var uppe en sväng i Las Palmas men tröttnade eftersom det var omöjligt att bli av med biljäveln, det bor typ 400000 pers där. Inte min grej, skulle ha föredragit lugnet på Fuerte/Corralejo.

Logga in för att svara
#91720 Svar: surfa på en av Kanarieöarna 14 år, 4 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Corralejo har en hel del bryt mitt inne i staden t.ex: Bunker, Rocky point, Twatts, El Muelle, Bristol, Shooting gallery och några till som kan funka på olika swell..

Här en bild från förra helgens swell på North shore Fuerte..:

Logga in för att svara
#91731 Svar: surfa på en av Kanarieöarna 14 år, 4 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

rackarn skrev:
"...det går inte att lämna bort barnen hela dagar och åka buss/hyra bil"

hman skrev:

Hehe, som Galveston skriver så behöver man inte vara borta hela dagen. Med lite planerande kan man bo i Corralejo och lätt hinna en t.ex dawnpatrol och en eftermiddagssession. Nyckeln är som sagt att ha bil - bryten inne i byn kräver ordentliga swell (Rocky pt funkade skapligt 2dagar av de 14 jag var där i vintras) samt att din familj är införstådd m att du tänker lämna dem ett par timmar på dagen om det är vågor. Smart drag att åka m svärföräldrar! Det ska jag också börja göra...

Logga in för att svara
#91757 Svar: surfa på en av Kanarieöarna 14 år, 4 månader sen Stoke: 1

Bobban
graphgraph

Vi var i november på Teneriffa med vår 3 månader gamla bebis. Vi bodde i Lo!s Gigantes och körde därifrån till Americanos varje dag. På stranden hade vi ett blått vindskydd dä!r vi turvis satt med bebisen. Extra bonus var att ingendera blev brun. Spanska vänstern kunde m!an nog surffa vardagsmorgonar. Lite svår take-off emmellertid. Hur som haver var där bre!vid en 3-4 lättare spots. För ett år sedan var vi i Famara på Lanzarote. Härligt ställe, lite sömnigare, !mycket mindre turister. Då hade vi inte ännu barn, så vet inte hur det funkar, men tror det funkar br!a. Famara är en av de få sandstränderna på Kanarieöarna. Så lite tryggare surf. Dessutom var alla !de bästa surffarna småfeta gamla gubbar vilket gav en pikant krydda åt tillvaron. Pedro (<- sm!åfet gubbe, lär vara ända surfaren i vattnet när la Santa är stort) i Famara kan säkert fixa boend!e bil och surf brädor. Ända minuset med Famara är att surfingen kan vara riktigt stort på vintern.! Sådär stort.

Logga in för att svara
#91766 Svar: surfa på en av Kanarieöarna 14 år, 4 månader sen Stoke: 6

alexandro
graphgraph

Rekommenderar Grand Canaria-Las Palmas för en barnfamilj utan hyrbil.
Förslaget för boende och surf är norra delen av staden- närmare bestämt i Catalinaparkområdet. Här finns närhet till ett par fina spots (La Cicer-beachbrake som fångar upp mycket nordligts swell och med en bred lineup beroende på sandbankerna samt La Lorette-pointbrake som fungerar bra vid lite större swell och period). Båda spotsen ligger i norra delen av strandpromenaden Las Canteras där La Lorette ligger på norra delen om Audiutoriumet- obs revskor rekomenderas här, där La Cicer rekommenderas barfota.
Direkt vid stranden finns sötvattensdushar längsmed hela strandpromenaden.
Här finns även badvakt från sen morgon till tidig kväll.
Toalette, förvaringsskåp och omklädningsrum finns på norra delen av strandpromenaden till utan någon kostnad.
Hotellen ligger på södra delen av Las Canteras varför en strand/morgonpromenad på ca 15 min, beroende på hotellplats (längst Las Canteras) dock maximalt 30 min, erfodras för att komma från hotellet till surfet.
På ca 5/6 av sträckan från hotell till audiotoriumet finnes omklädningsrummet.

Bara ett stenkast från La Cicer finns ett stort köpcentra ( Las Arenas) med häftiga lekställen på översta våningen och bra shoping på de andra våningarna.
Längst med sidgatorna av Las Canteras finnes lokala surfshopar.

Restauranger hittas längst med Las Canteras där norra delen erbjuder bättre priser.
Vid norra delen av Las Canteras finns ett utomhus gym med fasta redskap dvs inga vikter endast (klätter)ställningar.
Observera att på norra delen av Las Canteras är det nära på endast lokalbefolkning, ca 1/6 av surfarna vid La Cicer är tjejer.

Vale... venga ala playa del surf

PM:a vid Q.

Logga in för att svara
#91779 Svar: surfa på en av Kanarieöarna 14 år, 4 månader sen Stoke: 4

Andreas J
graphgraph

Jagoch familjen har gjort en chansning på detta i februari
www.fritidsresor.se/resa/spanien/tenerife/playa-paraiso/blue-village-riu-buenavista/?season=vinter-10-11

Dvs playa parisio på teneriffa nära las americas.

Var i brasilien med vårt första barn och känner att med två barn bli det hela familjekittet; dvs bamseklubb, all inclusive, farmor och farfar med som barnvakt mm allt för att få till lite surf och lite vuxentid ; )

Det värsta är priset, två veckor blir samma som min jordenruntresa...damn.
Visst är det fantastiskt med barn men det är inte helt lätt att kombinera med surf ; )
Men om några år blir det förhoppnigsvis bättre på den punkten, för surfare ska de bli!!!! ; )

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!