|
#91947 |
Tips på brädor! 14 år, 4 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Tjena!
Har varit nere i Sydafrika ett par månader för att plugga. Passade också på att lära mig surfa i deras perfekta förhållanden. Surfat 3-4 gånger i veckan i ett par månader nu, så är väl inte nybörjare, men inte mycket mer än så heller. Har använt en 7.6 funboard för det mesta. Jag bor på Gotland här hemma och är sugen på att skaffa en bräda för lite sverigesurf så småningom. Skulle vilja ha lite tips på vilken typ av bräda som är bäst för att utvecklas vidare, har kollat lite på längre fish-brädor bland annat. Hur är brädorna från Crown? Har inte hittat så mycket info om dem?
Tack på förhand!
/ John
|
|
|
|
|
#91957 |
Svar: Tips på brädor! 14 år, 4 månader sen |
Stoke: 9 |
|
"Har använt en 7.6 funboard för det mesta."
Fortsätt med det! Eller en minimal i samma längd.
|
|
|
|
|
#91958 |
Stoke: 7 |
Cagge
|
Hej John,
Med tanke på priserna nere i SA skulle jag köpa 2-3 brädor i en travelbag och bogsera hem till Sverige. Köp typ 6´8 - 7´4 minimals och behåll den som ser skönast ut. En bräda runt 7 fot är grundstenen i din framtida brädsamling. Sälj inte en bräda Du gillar! SA är så billigt............så mitt råd blir.
# 5,8´x 21x 2,7 fish
#7,0 x 21x 2,5 minimal.
# 7,6 x 19 x 2,5 semigun
Detta brädval borde täcka upp för resten av ditt liv, men en traditionell longboard hör liksom till,oxå.
PS. Detta gäller 70-80 Kg.Ds
Mvh
Cagge
|
|
|
|
|
#91959 |
Stoke: 1 |
|
Tjena.
Jag har den svarta Crownen (torö). Köpte den som första "shortboard"/fish. Jag är super nöjd med min bräda här hemma i svenska vatten. Har även haft den i Portugal. Den funkar riktigt bra när det är lite mindre vågor med mindre kraft, har aldrig haft den i några vassare vågor dock så vet inte riktigt hur den fungerar då.
Skulle varmt rekommendera den som första bräda efter att man kört funboard.. Den har mycket volym så det är lätt att paddla in i vågorna samtidigt som den är liten och kompakt som gör att den svänger bra!
Hoppas du hittar vad du söker!
Ciao
|
|
|
|
|
#92009 |
Stoke: 5 |
hman
|
Långsammare, slöare vågor i Svea + att du är tyngre pga allt gummi så allt annat lika så behöver du mer volym i en bräda här än t.ex SA. Beroende på hur stor du är så kanske den röda Crown funkar bättre för din nivå. Jag har en sån och tycker den funkar fint för typiska sverigedagar. Jag väger 90ish (har inte vågat kolla efter all julmat...). Om du bara surfat 7'6 minimal så tror jag du blir frustrerad med en för liten bräda i svenska förhållanden
|
|
|
|
|