Hej Johan,
Om du vill vara i vattnet fredag morgon tror jag det enklaste är att beställa privattransfer till SJDS direkt från flygplatsen. Säkrast är nog att stället du ska bo på hämtar dig istället för att plocka random Managuatiaxi utanför flygplatsen (de är inte överdrivet pålitliga enligt min erfarenhet). Givetvis går det ju att göra samma procedur till Las Penitas men vet inte hur många ställen som fixar med transfer där (Playa Roca kanske gör det?). Då är det enklare att fixa till/från SJDS då hela stan ju i princip är uppbyggd kring surfturism. Kanske kan du börja i SJDS för att sedan resa norröver?
På din beskrivning känns det som om Las Penitas är mer för dig än SJDS. Playa Roca har bokstavligen krypavstånd till surfet (0 crowd) och helt OK i pris. Vill du ha det ännu billigare kan du hyra en hängmatta i det fria lite längre bort på stranden

Precis vid Playa Roca finns också en liten lokalägd surfshop, hängde med dem några dagar vilket visade sig ovärderligt för att hitta de bästa spotsen. När vi vara där jobbade det också en norska där som hockat upp med ägaren till stället. Skönt med översättning. Ett tips är att knalla norrut längs med stranden, korsa flodmynningen, in i det oexploaterade området (natrureservat för sköldpaddor). Där hade vi några riktigt bra dagar. Fantastisk orörd natur.
Las Penitas är som sagt väldigt lungt men på nyårsdagen är det bäst att hålla sig borta från stranden ( i varje fall de "centrala" delarna). Unga nicas från Leon vallfärdar då till Las Penitas, knallar fram och tillbaka på stranden, super sig fulla på rom och letar efter bråk ( de lite äldre och rikare intar byns restauranger och gör samma sak). Dagen efter är allt tillbaka till det vanliga igen.
SJDS har du tonvis med info om men kan jag bara ge ett tips så är det Arena Caliente Surf Shop. I mitt tycke det skönaste stället i byn för lektioner, uthyrning och skjut till/från spotsen. En ytterligare bra sak är ett det ägs av nicas och inte av jänkare. En av bröderna som driver dets fru pratar svenska vilket också kan vara bra om nicaspanskan inte är helt klockren...
Ja ja, hoppas du fått lite nyttig info. Fråga igen om du undrar något och framför allt, ha en skön resa!
Peter