Facebook data

1
Nicaragua 30 dec, tips på spots & boende?
#92012 Nicaragua 30 dec, tips på spots & boende? 14 år, 4 månader sen Stoke: 7

JohanB
graphgraph

Landar i Managua på torsdag kl 21:15. Reser själv och tänkte inte hyra bil. Skulle sjukt gärna vilja ta mig till kusten direkt på kvällen och vakna med morgonsurf runt knuten på fredag

Har scannat forumet här och googlat järnet, men det är inte helt självklart vart jag ska ta vägen. Nicaragua-premiär för min del. Det mesta jag hittar handlar om rivas-provinsen söderut, popoyo och SJDS. Skulle gärna kolla in nåt skönt, ställe utan crowd längre norrut närmare Managua innan jag rör mig neråt.

Från vad jag googlat fram lutar det åt las penitas och bo på playa roca. Blir då taxi för 70 USD på kvällen, men det får gå. Nån som har vart där? Eller andra tips? Pochomil, miramar?

Vill ha ok pris på boende $50 ok, krypavstånd till ok surf, och helst lite soft vibe och lite lagom liv och rörelse men inte för mycket trängsel i vattnet. Fokus på surf, inte party eller sightseeing..

Tacksam för alla tips! God fortsättning på er.

Logga in för att svara
#92013 Svar: Nicaragua 30 dec, tips på spots & boende? 14 år, 4 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Tror du kan hitta bra mkt boende for under 50$.

Ang. surf sa rekommenderar jag Popoyo, kan nog vara lite crowded men goa vagor.
Maderas utanfor SJDS ar oxa ratt nice men antaglign mest crowded i hela landet. Kan du styra upp ngt schysst boende i SJDS och ha tillgang till skjuts sa ar de nog perfekt. TA MED DID en 1mm rashie, de ar ratt kallt med offshorevinden.. Swellet dyker upp den 3e sa bli itne for besviken om de ar litet pa fredag morgon..

Logga in för att svara
#92014 Svar: Nicaragua 30 dec, tips på spots & boende? 14 år, 4 månader sen Stoke: 7

JohanB
graphgraph

Tack för snabbt svar! Även om det igen bara handlade om popoyo och sjds. Hittar som sagt massa info om dessa två ställen, men kusten är ju bra mycket längre än så. 50 dollar verkar räcka långt för vanligt boende, men flera spots som verkar riktigt schyssta har bara lyx-eco-resort eller surfcamppaket bra mycket dyrare än så.

Men det är väl bara att bege sig ut på upptäcktsfãrd

Logga in för att svara
#92016 Svar: Nicaragua 30 dec, tips på spots & boende? 14 år, 4 månader sen Stoke: 0

coma
graphgraph

Hej Johan,

Om du vill vara i vattnet fredag morgon tror jag det enklaste är att beställa privattransfer till SJDS direkt från flygplatsen. Säkrast är nog att stället du ska bo på hämtar dig istället för att plocka random Managuatiaxi utanför flygplatsen (de är inte överdrivet pålitliga enligt min erfarenhet). Givetvis går det ju att göra samma procedur till Las Penitas men vet inte hur många ställen som fixar med transfer där (Playa Roca kanske gör det?). Då är det enklare att fixa till/från SJDS då hela stan ju i princip är uppbyggd kring surfturism. Kanske kan du börja i SJDS för att sedan resa norröver?

På din beskrivning känns det som om Las Penitas är mer för dig än SJDS. Playa Roca har bokstavligen krypavstånd till surfet (0 crowd) och helt OK i pris. Vill du ha det ännu billigare kan du hyra en hängmatta i det fria lite längre bort på stranden Precis vid Playa Roca finns också en liten lokalägd surfshop, hängde med dem några dagar vilket visade sig ovärderligt för att hitta de bästa spotsen. När vi vara där jobbade det också en norska där som hockat upp med ägaren till stället. Skönt med översättning. Ett tips är att knalla norrut längs med stranden, korsa flodmynningen, in i det oexploaterade området (natrureservat för sköldpaddor). Där hade vi några riktigt bra dagar. Fantastisk orörd natur.

Las Penitas är som sagt väldigt lungt men på nyårsdagen är det bäst att hålla sig borta från stranden ( i varje fall de "centrala" delarna). Unga nicas från Leon vallfärdar då till Las Penitas, knallar fram och tillbaka på stranden, super sig fulla på rom och letar efter bråk ( de lite äldre och rikare intar byns restauranger och gör samma sak). Dagen efter är allt tillbaka till det vanliga igen.

SJDS har du tonvis med info om men kan jag bara ge ett tips så är det Arena Caliente Surf Shop. I mitt tycke det skönaste stället i byn för lektioner, uthyrning och skjut till/från spotsen. En ytterligare bra sak är ett det ägs av nicas och inte av jänkare. En av bröderna som driver dets fru pratar svenska vilket också kan vara bra om nicaspanskan inte är helt klockren...

Ja ja, hoppas du fått lite nyttig info. Fråga igen om du undrar något och framför allt, ha en skön resa!

Peter

Logga in för att svara
#92136 Svar: Nicaragua 30 dec, tips på spots & boende? 14 år, 3 månader sen Stoke: 7

JohanB
graphgraph

Tackar så jättemycket för tipsen Peter, precis vad jag var ute efter! Superschysst!

Nu är jag på plats i Las Penitas, hur skönt som helst! Och prima wlan på playa roca. Ok morgonsurf imorse på beach-breaket utanför, men inget epic direkt. Men som sagt, NOLL crowd och krypasvtånd! Tänkte ta en långpromenad o spana lite nu.

Hänger nog här ett par dar och beger mig neråt popoyo sen. Alla verkar ju överens om att surfet håller en helt annan klass där..

Morgonsurfet:

Logga in för att svara
#92137 Svar: Nicaragua 30 dec, tips på spots & boende? 14 år, 3 månader sen Stoke: 7

JohanB
graphgraph

Playa Roca till höger

Ändrat av JohanB
Logga in för att svara
#92138 Svar: Nicaragua 30 dec, tips på spots & boende? 14 år, 3 månader sen Stoke: 7

JohanB
graphgraph

Gallo Pinto

Ändrat av JohanB
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!