|
#9224 |
Gloves? 18 år, 3 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Hej,
Görs verkligen inte psychogloves i tjockare material än 3mm ?(enligt o'neills webpage)
Räcker det på vintern?
Var inne i deras affär igår, och jag kan inte ha deras SLX 5mm pga att S är för alldeles för små, och M alldeles för stora.
psycho 3mm däremot XS satt ganska bra, men det blir väl för kallt nu?
Ovan var fingervantar.
Hur är det med tumvantarna? Håller sig fingrarna varmare där når de får vara tillsammans? Eller blir det som tunga vatten påsar...?
Vad använder du för vantar?
Det kanske finns bättre vantar än o´neill.
Jag är frusen av mig och vill ha super varma vantar.
Är det ngn som surfar med tumvantar och såna där värme bubblor? Det har jag funderat på
Efter att ha läst Cederholm skriva om normännen som surfar med ull-underställ har jag även funderat på om psycho 3mm vantar skulle kunna funka om jag hade 100% cashmere innanför...
Förvirrad som vanligt... tacksam för svar...
|
|
|
|
|
#9225 |
Svar: Gloves? 18 år, 3 månader sen |
Stoke: 2 |
|
Jag har rip curls 5 mm trefingervantar, inte märkvärt jobbigare att paddla med än tjocka fingervantar.
|
|
|
|
|
#9228 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Om du varken kan ha M eller S tycker jag att det låter skumt, men du kan ju alltid prova med ett helt annat märke.
Passformen skiljer mellan olika märken.
Personligen tycker jag att Rip Curls handskar (gloves?) eller vantar (trefingers) är de bästa på marknaden.
Varför? Jo för att dom är sydda krökta och för att det på utsidan är blank neopren som inte suger vatten, ger mer smidighet och sen så är greppet i dom bra.
Sen finns det ju dom där torrdräktshandskarna som heter Nordic Blue också, verkar bra iom att man slipper lyfta en näve vatten i varje paddeltag.
|
|
|
|
|
#9229 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Värmebubblor vet jag inte vad det är? Är det såna där påsar med saltvatten som kristalliseras du menar?
Glöm allt sånt, det funkar inte nåt vidare. Satsa ffa på att få en bra dräkt som sitter tajt, om du inte är varm om kroppen så kallnar händer och fötter fort.
Håll dig i rörelse när du surfar så håller du dig varm, och när man börjar bli kall hjälper inget annat än att gå upp.
Att frysa lite är säkert bara nyttigt för kroppen, sätter fettdepåerna i omsättning.. 
|
|
|
|
|
#9237 |
Stoke: 10 |
|
Varmast av alla våthandskar är Xcel's 7 mm skulle jag tro...
//Göran
|
|
|
|
|
#9256 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
|
|
|
|
#9257 |
Stoke: 15 |
|
Körde Xcel 5mm tre-finger i helgen, för varma, å andra sidan är jag säker på att 3mm fem-finger är för kalla så. Tror O'Neill också kör med dubbelneopren på utsidan, dvs. "glatt" yta. Har hört mycket gott om Atan, men det kanske var för skor då?!
Jag känner mig klumpig i dem, jämfört med fem-finger handskar, men hellre det än att frysa, hyfsat kallt i vattnet nu, kände det när man blev spolad.
|
|
|
|
|
#9313 |
|
Tack för eran input ! ! !
Bor inom 15 min prommenad från 4 st surfaffärer 2st O'neill och 2st Quicksilver och ingen av dem har vantar som passar mig i rätt tjocklek. Tyvärr finns ingen ripcvrl butik här, och den enda kombinerade affären som har flera märken, har inte ett enda ripcvrl plagg !!!! .... (suck)
Pga att storlekarna varierar så mycket vågar jag inte beställa just handskar över nätet.
Psycho är visserligen också limmade formade dvs krökta, och i blank neoprene, och XS satt verkligen bra men 3mm kan väl inte räcka eller?
Så generellt sett är trefingervantarna den modell som funkar bäst?
(bättre än tummvantar/femfingervantar?)
Vad säger alla?
Vad föredrar du för vantar?
Tack än en gång!!
|
|
|
|
|
#9314 |
|
ripcvrl or rip curls
går alltstå att skriva
men inte ripcu-l...
Tack för tipset i chatten om kod error Daniel !
|
|
|
|
|
#9338 |
Stoke: 15 |
|
Kolla med OneOff i Stockholm, tror de har Xcel, om de inte sålt slut. Helt rätt att prova innan, det skiljer ganska mycket på handskar och skor mellan olika märken, iaf. RC, O'Neill, Xcel och Quiksilver.
Ang. order ninjiita så är det c u r l utan mellan slag som den smäller på, så Rip Cul, Rip Crl eller Rip Cur l funkar fint.
|
|
|
|
|
#9343 |
|
Tack Daniel !
Du är en klippa !
Nu önskar jag bara att jag var i sthlm... 
|
|
|
|
|
#9353 |
Stoke: 1 |
|
Rip C u r l 3-fingervantar 5mm är mitt tycke helt värdelösa. KÖP EJ. Har ett par som jag använt en gång. Helt omöjliga att paddla med då de samlar vatten eftersom de inte sitter tillräckligt tajt på insidan av handflatan. Som att ha två påsar vatten längst ner på armarna. Jag surfar nästan uteslutande med mina 3mm Xcel 5 fingervantar. Köpta på Backdoor. De funkar toppen på taigan trots att det är bara 4 grader i vattnet. Sällan händerna man fryser om. Är du varm om kroppen kommer även fingrarna klara sig. Fast som skidåkare är man väl härdad.  Surfar själv barhänt i Norge i 10-gradigt vatten. Brukar tänka på de ryska skidåkarna som brukade tävla barhänt trots att det ibland var neråt minus 30 grader på myrarna under tävlingarna. He som int' dödar he stärk. Mitt motto är att det är bara bita ihop. Det här landet är byggt av män som fällde sin skog och höll käft.
|
|
|
|
|
#9355 |
Stoke: 143 |
|
Bra talat/skrivet "Nalle"Det där är i Ironman´s anda.
|
|
|
|
|