Facebook data

1
Styrketräning till surf?
#92834 Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 40

timpal0l
graphgraph

Drar till Australien om 4 veckor (ska vara där i 3 månader)

Nu är det så att jag inte surfat på över ett år & undrar vad man kan pusha för övningar sista månaden för att bli lite mera förbered.

Har möjlighet till både gym & badhus..Brukar köra vanlig styrketräning på gymmet & simma lite.

Någon som kan rekommendera vilka muskler man ska lägga fokus på eller balansövningar?

Logga in för att svara
#92835 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

jag brukar köra mycket övre rygg/axlar/armar.

latsdrag till vingarna, kör lite olika vinklar och bredd på grepp, komplettera med pull-ups på bred stång.

triceps är alltid bra för att få den där extra farten i slutet av paddeltaget.

jobba på nedre ryggen (rygglyft), för att orka svanka en hel session och inte ligga med hakan i brädan.

Logga in för att svara
#92836 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 8

tobbe
graphgraph

Håller med Jacob w vad gäller muskelgrupperna. Såvitt jag har hört så är det uthållighet du bör satsa på för att maxa surfet, och jag tror det stämmer, titta på majoriteten av grymma surfare, de är inga muskelberg, snarare rätt spinkiga, eller thaiboxnings-fitta. Detta borde innebära att du ska satsa på lätta tyngder och många repetioner istället för det motsatta och kanske inte hålla på så mycket med just vikter utan snarare gummiband och roddmaskin. Roddmaskinen ger jävligt bra rygg, både övre och nedre, den ger både styrka och kondition, och tar faktiskt på hela kroppen.

Men om du är bra på andningen, dvs. ex-simmare, så tror jag crawl-sim är det ultimata. Problemet är just att det är svårt att få bra andning vid crawl (det tar år att öva upp) vilket gör att man inte tar ut sig lika mkt som när man tränar annan konditionssport där man kan andas hela tiden.

Så är man inte bra på att andas i crawl är det nog roddmaskinen som är bäst, det går att köra tungt för att ge musklerna mer, eller lättare för att ge konditionen mer. Rodden tar dock inte så jättebra på triceps och mage (de får träning men är inte de muskelgrupper som får mest stryk), det verkar i första hand ta på rygg och biceps. Är du i ett gym som har en ski-ergometer (som simulerar stakskidåkning) bör du kombinera den med rodden för stakningen tar mer på mage och triceps och axlarna. Så jag tror att den ultimata träningen för surf är att köra järnet med just rodd och ski-ergometer. Det ger nog så mycket mer för surfet att köra 50 min hård sådan träning än att köra traditionell max-styrketräning (3 * 10 rep).

Men som de brukar säga i all den träningsmedia man ständigt blir bombarderad av: man ska göra det som är roligast. Att spela badminton med en jämn spelare är fan så mycket roligare och tröttar ut mer än att gå runt och dra i ett gym.

Ha det gött i Australien!

Ändrat av tobbe
Logga in för att svara
#92845 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 1

Keno
graphgraph

Har kört mycket längdskidor och kan säga att det gör grymt mycket för paddlingen, dessutom får man bra kondis!

Logga in för att svara
#92874 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

Säger det samma om simningen. Simma "crawl" långa sträckor med handpaddlar ger en hel del i axel, skuldra och även i bröstmuskelaturen.
Tänk att du ska träna efter det du använder kroppen till. Ska jobba med nåt som kräver tunga lyft, då är det det som gäller på gymmet. Ska du bli uthållig i musklerna och klara av samma rörelse ofta och länge, så är det dom rörelserna du ska träna på. Lättare vikter och mååånga reps och flera sets.

Ett litet tips till. www.youtube.com/user/SurfStrongerTV

Logga in för att svara
#92930 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Bodypump för muskeluthållighet. Box och spinning för kondition. Yoga för balans och smidighet. Boka in pass på ditt gym redan nu. Dessa aktiviteter passar särskilt bra för oss som påverkas positivt av att vara i en grupp, man pressar sig 100 gånger mer än om man kör själv. Lek lite i bassängen, simma intervall när du känner för det. Undvik ångest och kvinnor med höga och orimliga krav.

BOS helping surfsverige since 2007

Logga in för att svara
#92989 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Hehehehehehehehehehheeeee... Ja det var en knivig fråga...

Logga in för att svara
#93008 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 0

jorgenl
graphgraph

Tobbe, på vilket sätt är surfare vältränade när de är "thaiboxnings-fitta"?

Logga in för att svara
#93010 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: -14

Dumbster
graphgraph

Dra ut på krogen ta lite x och lite vodka redbull and problem solved!

Logga in för att svara
#93013 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

jorgenl skrev:
Tobbe, på vilket sätt är surfare vältränade när de är "thaiboxnings-fitta"?

good strength to weight ratio

din optimal fighting weight är när man är så stark som möjligt för din lättast vikt där du klarar det

det är bra för surfing för att när man är stark så är man explosiv, mer kraftig i svängarna och mindre risk att skada sig. Att vara lätt gör det lättare att fånga vågor, vara kvickare på dem också.

Att hitta balansen mellan den starkast och lättaste du kan vara gynnor en i dem flesta sport. Precis som kampsport, gymnastik osv, så ser du att dem flesta elite surfare (oftast ligger på typ 170 cm i snitt och väger 65-70 kilo) har hittat den bästa balansen mellan styrk och kroppsvikt

Logga in för att svara
#93022 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 2

Surfdelux
graphgraph

go surfin dude.

Logga in för att svara
#93023 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 2

Surfdelux
graphgraph

oh, and back off on the hand paddles, you'll wreck your shoulders.

Logga in för att svara
#93025 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Jag tycker personligen att langdskidakning ar det basta. Bra mycket battre an simning. Tyvarr hjalper det inte timingen pa vagen speciellt mycket... Fast det ar det nog tyvarr inget annat an surfing som gor

Logga in för att svara
#93026 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

U are right about that Hea... Var nere i Båstad och försökte förrförra helgen. Inga kommentarer...

Ändrat av Liinus
Logga in för att svara
#93027 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Triathlon(dvs en blanding av Lopning, Simning, Cykling) med crossfit som styrketraning....ar nog mitt tips

Logga in för att svara
#93028 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 4

bigfat
graphgraph

Kör bara KÖR!!!! Skit i speglingen och hantlarna!

Logga in för att svara
#93029 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Såga och hugga ved, lyfta stenar i skogen, öh gallra betor åt nån bonde osv osv man behöver inte dyra träningsredskap som Andiss föreslår.

För storstaden finns säkert gymfria alternativ också kom igen nu var inte blyga.

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#93030 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 4

bigfat
graphgraph

Sharkboy needs To get on à sk8 more often! And bring that lazy smokin shimny with ya! Oh might miss this tuesday got à coupple of broken ribbs or some stretched out fat after à good old fashion bandy brawl!

Logga in för att svara
#93031 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 4

bigfat
graphgraph

Glöm förhelvete inte att skaka protien shaken innan förtäring!

Logga in för att svara
#93032 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

ErikG skrev:
Såga och hugga ved, lyfta stenar i skogen, öh gallra betor åt nån bonde osv osv man behöver inte dyra träningsredskap som Andiss föreslår.

För storstaden finns säkert gymfria alternativ också kom igen nu var inte blyga.

Du vet att det dar redan ar en sk tranings teknik, simma i forsen med stockar eller hoppa mellan stenar dvs mov nat eller stenalderstraning

Logga in för att svara
#93060 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 20

Elis
graphgraph

Håller med ett par talare högre upp. har provat det mesta och tränat mkt genom åren både styrka och simning. Men har i år kört mkt längdskidor. Hade surfpremiär för en dryg vecka sen efter 4 månader utan surf. Paddlade i 1,5h utan tillstymmelse till trötthet.
Längdskidor ger dig uthålligheten på precis rätt ställe. samtidigt som ryggen också måste jobba. Längdskidor sätter jag högre än simning på aktiviteter som ger bra träning för surf!!

Get out in the snow!!!
och ha sen kul i oz!

Logga in för att svara
#93062 Svar: Styrketräning till surf? 14 år, 2 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Nu är de mindre än tre veckor kvar. kanske skulle ha börjat lite tidigare. hur har veckans träning gått? nyfiken på vad du valt att träna.

jag är för längskidor om det finns snö, rullskidor är också bra. Har gjort tvärt, om alltså surfat i 3 månader för att sen åka vasaloppet och de gick sjukt lätt. kände mig pigg och stark hela tiden. stakade nästan hela vägen. De gånger jag åkt vasan och "bara" tränat längdåkning har det inte gått lika lätt. Alltså, surfing och längskidor tränar väldigt lika muskler. Mage, rygg och axlar. Sen får benen sig en släng av träning också.

Har kört boxning snart ett år och det har gjort stor skillnad för mig. Kondition och styrka i kombination. Mycke rygg och mage övingar är alltid bra.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!