Det var sjukt!
Något liknande måste ju kunna byggas i tex Stockholm!
Tsunami effekten? Eller en kolv som trycker på vattnet i starten ev en bit på vægen, man ser ju något skumt skumm bakom vågen till høger? Eller en kombo av de två.
cool, skulle kunna vara en stor cirkelformad bassäng med en karusellliknande anordning i centrum med nån form av arm som roterar runt under vattnet kanske.
Skulle tippa på att det är en stor och bred balk som ligger horisontellt i bortre delen och drivs med hydralik upp och ner. Sedan grundar det väl upp mot respektive sidovägg och pilar innåt... Suttit i badkaret med handen i vattnet och rört den upp och ner? Kan bli riktigt fina vågor för Jr:s leksakssurfbrädor invid badkarskanten:-)
above_the_law skrev: Skulle tippa på att det är en stor och bred balk som ligger horisontellt i bortre delen och drivs med hydralik upp och ner. Sedan grundar det väl upp mot respektive sidovägg och pilar innåt... Suttit i badkaret med handen i vattnet och rört den upp och ner? Kan bli riktigt fina vågor för Jr:s leksakssurfbrädor invid badkarskanten:-)
Må ju bara vara upp och ner teknik.
Jag tycker inte det borde vara så dyrt med varken utrustning eller drift.
Jæmføra med en skid lift i el kanske och en container press i utrustning. =)
Kan inte handla om mer æn tio miljoner i inkøp och nån miljon i drift per år, vilket borde kunna sponsras av tex IKEA eller nåt annat svenskt jætteføretag som vill synas lite extra, vara originella och først med nåt, eller en rik kommun.
Kul projekt att driva på med tror jag, men erfarenheten min sæger mig att det som inte ær vinst drivande ær inte så intressant før varken kommun føretag eller privat. . .
SSS borde lyckas med något allafall, håller tumme før det, Stockholm e ju stort.
Nu är ju det här en ren och skär spekulation. Kollar man in adressen; josé maria soroa 25 Bajo, San Sebastian Spanien ( www.wave-garden.com ) i google earth så är det inklämt ihop med Mundaiz Gym. Kan det inte vara någon typ av "temapark" inomhus med pooler där vågor genereras av en typ av mekanisk rörelse där en "vägg" dras igenom vattnet med hjälp av hydrauliska pistonger.
Något liknande denna på youtube fast i mindre skala
Hydraulik är relativt billigt och kraftigt. Som sagt ren spekulation.
Som jag sæger, det kan varken vara dyrt eller svårt att bygga en bra våg, inte så stort intresse dock så inte så många som forskat i æmnet førens nu nær det børjar komma, om tjugo år så. . . e de ingen crowd i havet længre! ! =)
Om man tittar ca 22 sek in i videon så ser man något efter vågen! Nu spånar jag bara va....
Men kan den konstgjorda sjön vara rund. Å sen en axel arm som snurrar runt under vattnet å bildar en våg....!!??
Hmm...men vilken energi det skulle kräva dock!?
Ska bli intresant å se den 15e!
Det känns som en förtjusande blandning mellan julafton som barn och ett riktigt snyggt aprilskämt redan i februari.
Kan inte förklara det på ett bättre sätt...
Ligger 9 st filmer på Vimeo nu!
Poolen är avlång (inte rund).
Inget om tekniken ännu mer än "environmentally friandly", " cutting edge technology".
Ett antal etablerade proffs har redan varit där och kört, tex Jordy Smith, Bobby M, Aritz Aranburu med flera
Jag är med på att försöka få till en i Göteborgsregionen.
Den drar dock ca 700 kWh/h vilket blir mycket stålar. det blir väl mellan 700 kr/h och 1000 kr/h... Helt plötsligt måste man vara en "crowd" för att det skall bli ekonomiskt...
Min våta dröm är att bygga en surfpool med hjälp av release tanks på en tomt där det finns ett vattendrag med ca 2 meters fallhöjd. På så sätt kan man få bort den största energi boven. Nu skall man iofs bara hitta en sådan bit mark...
Gazzer har du problem eller? Tacksamt att höra från dig gång på gång reflektioner vad som verkar vara mest dina egna problem. Looser!!
Jag och Johan Sandström har en idé och vision om att göra om Stockholm till en totalitär brädstat, vi har ett nu kraftfullt verktyg som heter föreningen Sthlm Sub Surfers. Vi har 143 surfande medlemmar just nu, men ser framför oss flera tusen om några år. Till alla, ni som bor i Sthlm, slut upp och vi har enklare att övertyga politiker och myndigheter om våra visioner. Utan medlemmar går de inte. Kostar från 20 kr inkl olycksfallsförsäkring från Folksam per år. BLi medlem här www.subsurfers.se/bli-medlem
Hank skrev: Jag är med på att försöka få till en i Göteborgsregionen.
Den drar dock ca 700 kWh/h vilket blir mycket stålar. det blir väl mellan 700 kr/h och 1000 kr/h... Helt plötsligt måste man vara en "crowd" för att det skall bli ekonomiskt...
Min våta dröm är att bygga en surfpool med hjälp av release tanks på en tomt där det finns ett vattendrag med ca 2 meters fallhöjd. På så sätt kan man få bort den största energi boven. Nu skall man iofs bara hitta en sådan bit mark...
Det var en presskonferens i morse i San Sebastian och enligt info jag har fått vågen drar just nu 300 kW/h men vågen borde snart bli axelhög vilket betyder mer kW...
Total kostnaden är cirka 1 million Euro.
Är det inte lite att ta vatten över huvudet med projekt som det här? Jag menar kan man inte utveckla det man redan har dvs det befintliga surfet soptunnor på Torö kanske till och med så långt som att man mot en årskostnad får nyttja någon form av omklädningsrum alltså tänker typ omgjord byggbod
behöver ju inte vara fancy men bara så man slipper väder och vind. Tolka mig inte fel tycker absolut att all form för att främja surfet i sthlm är bra men alltså det känns lite väl saftigt.
"The length of the Wavegarden wave is only limited by the size of the available land (a 1.6 metre wave produces a 30 second tube over a length of 250 metres)."
Ett samarbete med de här killarna Kall fusion så kan vi alla ha en egen våg hemma på tomten. Iof är nog installationskostnaden rätt rejäl men det kanske kan lösas med rotavdrag.
Inomhus.
Det verkar cirkulera olika prisuppgifter dock.
I min hemstad lade man 11 miljoner på en ny entre till stadshuset, 30 miljoner på en 100 meters vægstræcka mellan två hus och nu talas det om en halv miljard till ett badhus, borde finnas 50 millar øver till en wave park då tycker man.
Hær i Stavanger satsades det 50 miljoner på skate hærom året.
Den som ær driftig kanske kan lyckas få ihop till en våg. =)
Jag funderar på hur länge man måste vänta på nästa våg. Kärran som dras längs botten måste väl tillbaks och helst ska pölen ha lagt sig. Ett tio sekunders åk för varje kvart. Hoppas jag får surfa den själv...
Annat blir det om man lägger den i en cirkel med ett par olika kärror. Då bli problemet istället att få loss folk från vågen.
ps Hörrudu Valen! Det där var min ide, du snodde den från min FB. Aldrig att jag kommer ge dig en chans i årets FS. ALDRIG!