Facebook data

1
SUP
#93741 SUP 14 år, 1 månad sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

SUPa är kul när annat inte funkar!

www.surfers.se/sv/sup_bunkers.htm

Logga in för att svara
#93749 Svar: SUP 14 år, 1 månad sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

nej .......................... eller ............................. ja ..................

Logga in för att svara
#93751 Svar: SUP 14 år, 1 månad sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

eller så finns nästa steg här,
och den färdiga konstruktionen här om man vill vara riktigt extrem...

SUP känns lite om telemark, uppfinna slalom en gång till... nej de ser inte roligt ut...

Logga in för att svara
#93752 Svar: SUP 14 år, 1 månad sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Men ett substitut t surf är det. Trodde inte det skulle vara det, men man får ju surfingkänsla iaf. Och bra träning för armar, balans osv.

Ändrat av Liinus
Logga in för att svara
#93764 Svar: SUP 14 år, 1 månad sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Känslan betyder allt, hur det ser ut inget. OK, hur det ser ut har väl viss betydelse, det bor en liten posör i oss alla. Kanske uttrycks bättre så här:

what you ride means nothing,
how you ride it means everything.

(snott från us1.campaign-archive2.com/?u=...f&e=e5e00d6167)

När shortboard kom blev longboardarna sura. När longboard kom tillbaka blev shortboardarna sura. När vågsegling/vindsurfing kom blev alla surfare sura. När kitesurfing kom blev både surfare och vågseglare sura. När tow-in kom blev surfare, vindsurfare och kitesurfare sura. När standup kom blev...

Visst går utvecklingen i cirklar. Men jag tycker det är kul när gamla teman tas upp igen, utvecklas och får nya tillämpningar. SUP har uppenbar neurdfaktor: Lite blandning av "jag är en gammal gubbe som aldrig lärde mig surfa ordentligt" och Golf-preppy. Men det är också en genuin del av en extremt hard core big wave-kultur. Nu ståuppaddlar de ju in stort Maverics, Jaws, Teahupoo, mm. Också ett grymt funktionellt verktyg att ta sig ut till yttre rev och komma in tidigt på läskiga vågor. Är det något SUP konkurrerar med där så är det tow-in. Och nog är en SUP mer surf än en jetskidragen wakeboard. Sen är det lite halvkul, i vart fall roligare än en 190 singelfin longboard i vristhögt också.

Prova på är väl mitt råd. Funkar ju i rena mikroskitförhållandena liksom i fett och tjockt bara det finns en antydan till kanal.

/JB

Logga in för att svara
#93768 Svar: SUP 14 år, 1 månad sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Ja, jag tvekade också pga nördfaktorn, eftersom jag är en sådan tyffer tjej.

Men hellre köra bräda än att inte köra bräda alls. Hellre vara i havet än inte alls. Hellre surfa med paddel än inte alls...

Ändrat av Liinus
Logga in för att svara
#93769 Svar: SUP 14 år, 1 månad sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

Liinus skrev:
Ja, jag tvekade också pga nördfaktorn, eftersom jag är en sådan tyffer tjej.

Men hellre köra bräda än att inte köra bräda alls. Hellre vara i havet än inte alls. Hellre surfa med paddel än inte alls...

Word!

Logga in för att svara
#93772 Svar: SUP 14 år, 1 månad sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Jesper B. Jo jag har provat, tyckte inte det var speciellt kul.

Men visst, jättekul att ni får ut något av det. Fortsätt gärna göra det om ni tycker det är kul. Har absolut inget emot att ni tycker det är skönt, kul och nördigt eller vad det nu kan vara.

Tyckte mig bara se en tendends ala telemark men jag ser också att jag hade lite fel. Det finns visst något som kom före SUP och som kanske utvecklat sig till SUP. Nu snackar vi extreme hardcore på nivå långt över Maverics och Jaws...

www.metacafe.com/watch/2337804/river_driver/

Logga in för att svara
#93773 Svar: SUP 14 år, 1 månad sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Grymt fina filmer och bilder. Gillar den met kanoten ovan. Jag blir riktigt kanotsugen! Här är en gubbe som verkar tycka standup är skitkul:

vimeo.com/20905891

Nu vill jag surfa, skitsamma på vad!

/JB

Logga in för att svara
#93774 Svar: SUP 14 år, 1 månad sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

freddandson skrev:
SUP känns lite om telemark, uppfinna slalom en gång till... nej de ser inte roligt ut...

Nu är de väll så att telemark tekninken är den ursprungliga sättet att åka skidor ner för ett fjäll och uppfans 100 tals år före slalom. Har även för mej att Duke Kahanamoku körde en del sup? Är de nått de ursprungliga Hawaiianerna gjort tro?
För de som inte testat köra telemark i puder så är de en känsla som slår både snowboard och slalom med hästlängder.

Att saker går i cirklar är nog de ända vi kan vara säkra på!

Logga in för att svara
#93776 Svar: SUP 14 år, 1 månad sen Stoke: 0

dannep
graphgraph

Jesper B skrev:

Nu vill jag surfa, skitsamma på vad!

/JB

Jag håller med, det ser ju inte så tråkigt ut väl? Dessutom på en 6,4" SUP...

Ändrat av dannep
Logga in för att svara
#93779 Svar: SUP 14 år, 1 månad sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Quanik, antar att du åker telemark på träskidor, mjuka läderpjäxor och vadmallskläder? Jo visst är det så man började men vad jag menar är att dagens telemark med tex Linken bindningar och knähöga pjäxor inte har så mycket med "historisk" telemark att göra? eller?

SKit samma, ha kul med det ni gör. så även jag. Spelar som sagt ingen roll. Folk åker Kite, vindsurfar, åker Noboard, optimistjolle, cyklar tandem å faan vet vad för att det är kul. finns till och med dom som tycker fotboll är kul. De är ju grymt! tänk om alla hade gillat att surfa? hur tusan hade det sett ut då?
Ut och lek gott folk! Det är bra för själen!.
Jag tränar boxning, en gubbe kom med sina två barnbarn och sa att han hade skjutsat dom 4mil enkel resa. :-skulle köra dom 10 mil gladeligen ifall dom bara släppte datorn och gjorde något fysiskt en timme om dagen! Ligger något i det. tror jag släpper datorn nu, kanske ska testa sup en gång till...

Logga in för att svara
#93782 Svar: SUP 14 år, 1 månad sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Hehe, gööört! Det bästa med SUP är att man slipper ha prestationsångest iaf... Jag menar, det är ju bara ett substitut t RIKTIG surfing

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!