Känslan betyder allt, hur det ser ut inget. OK, hur det ser ut har väl viss betydelse, det bor en liten posör i oss alla. Kanske uttrycks bättre så här:
what you ride means nothing,
how you ride it means everything.
(snott från
us1.campaign-archive2.com/?u=...f&e=e5e00d6167)
När shortboard kom blev longboardarna sura. När longboard kom tillbaka blev shortboardarna sura. När vågsegling/vindsurfing kom blev alla surfare sura. När kitesurfing kom blev både surfare och vågseglare sura. När tow-in kom blev surfare, vindsurfare och kitesurfare sura. När standup kom blev...
Visst går utvecklingen i cirklar. Men jag tycker det är kul när gamla teman tas upp igen, utvecklas och får nya tillämpningar. SUP har uppenbar neurdfaktor: Lite blandning av "jag är en gammal gubbe som aldrig lärde mig surfa ordentligt" och Golf-preppy. Men det är också en genuin del av en extremt hard core big wave-kultur. Nu ståuppaddlar de ju in stort Maverics, Jaws, Teahupoo, mm. Också ett grymt funktionellt verktyg att ta sig ut till yttre rev och komma in tidigt på läskiga vågor. Är det något SUP konkurrerar med där så är det tow-in. Och nog är en SUP mer surf än en jetskidragen wakeboard. Sen är det lite halvkul, i vart fall roligare än en 190 singelfin longboard i vristhögt också.
Prova på är väl mitt råd. Funkar ju i rena mikroskitförhållandena liksom i fett och tjockt bara det finns en antydan till kanal.
/JB